Mandrake og Oracle database
Fra : Henrik Hartig

Dato : 02-11-04 14:06

Hej
Er der nogen som ved om man kan køre Mandrake 10.0 eller Mandrake 9.2 og
oracledatabase. Og, hvis JA, hvordan?

/henrik

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-11-04 15:39

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:

> Er der nogen som ved om man kan køre Mandrake 10.0 eller Mandrake 9.2 og
> oracledatabase. Og, hvis JA, hvordan?

Det kan man godt. Når man henter Oracle har man mulighed for at hente
en installationsvejledning, som skal følges _slavisk_.

Til drift bør man bruge en supproteret Linux.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Henrik Hartig

Dato : 06-11-04 09:36

Da vist ikke hvis det er Oracle 10 vi snakker om
Skrev til Oracle og fik dette svar:
citat:
"

Vi er ikke certificeret til Madrake mere, men som du selv skriver er vi til
SUSE.
Se mere herunder:

Operating System: Linux (x86) Version SuSE SLES9
Oracle Database - Enterprise Edition Version 10g
Certification Note:

a.. "10.1.0.3 Full Release (CD Release) is required. The Database 10.1.0.3
standalone patchset (ARU Release) does not support SuSE SLES9. The
standalone patchset bug fixes are included in the full release which does
support SLES9.

Det vil sige ja, vi supporterer SUSE linux version 9 hvis du har den fulde
release (CD) af 10.1.0.3. Det vil sige at det ikke gælder for en opgradering
(Patching) af eksisterende tidligere versioner af databasen.
"
citat slut

Nu har jeg måtte købe Suse 9.1 prof, så jeg håber den kan bruges, og at SUSE
kan køre c++ builderen KYLIX (men det er en anden historie).

/Henrik

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-04 12:07

"Henrik Hartig" <hartig@tdcadsl.dk> writes:

> Da vist ikke hvis det er Oracle 10 vi snakker om

Der er forskel på "kan køre under" og "være certificeret til".

Sidstnævnte betyder blandt andet at man kan forvente at skidtet virker
som det skal, og at man kan ringe og beklage sig til Oracle hvis ikke
det gør (og man har husket at give dem penge i forvejen).

Personligt ville jeg - givet at det skulle køre på en PC - overveje at
gøre det under Solaris x86. Grundene hertil er flere, men kan koges
ned til at der er færre ting der kan gå galt.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 07-11-04 15:29

> [...]
> gøre det under Solaris x86. Grundene hertil er flere, men kan koges
> ned til at der er færre ting der kan gå galt.

Det lyder interessant, for jeg skal egentlig kun bruge selve databasen. Jeg
har - i windows - flere gange brugt både mysql og interbase.
Mit projekt går ud på nu at lave en applikation - i linux, og på Mandrake 10
eller SUSE 9.1 prof. - i Borland's KYLIX (Builder). Til dette fandt jeg ud
af Oracle's sql, havde nogle features som mysql ikke har.

M.a.o har jeg ikke brug for alt muligt tingel tangel, kun så jeg kan lave
sql-forespørgsler.

Måske er jeg galt i byen, når jeg prøver at installere hele Oracle 10 - Men
kan du så hjælpe mig med hvad jeg ellers skal gøre?

/henrik

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-04 20:08

"Henrik Hartig" <hartig@tdcadsl.dk> writes:

> eller SUSE 9.1 prof. - i Borland's KYLIX (Builder). Til dette fandt jeg ud
> af Oracle's sql, havde nogle features som mysql ikke har.

Oracle har mange faciliteter som MySQL ikke har. Fx den at hvis man
skal køre det i produktion vil de gerne have en masse gysser.

> Måske er jeg galt i byen, når jeg prøver at installere hele Oracle 10 - Men
> kan du så hjælpe mig med hvad jeg ellers skal gøre?

Du kunne starte med at lave en grundig forklaring på hvad det er du
gerne vil, og hvordan du havde tænkt dig at havne der.