INSERT INTO i relaterede tabeller
Fra : Henrik

Dato : 26-10-04 13:53

Hej :)))

Jeg er nybegynder udi ASP og har problemer med at skrive data til
to relaterede tabeller. Den ene tabel hedder tbl_lemma og den
anden tabel hedder tbl_equiv. Det er en Access 2000-database.

SQL-sætningen, der er problemer med, ser således ud:

sql="INSERT INTO tbl_lemma (lemma, dkclass, dkmorph, dksyn,
dkdef, dkex, dkcol, dkref, dato, author, validation), tbl_equiv
(equiv, equivclass, equivmorph, equivsyn, equivdef, equivex,
equivcol, equivref)"

Hvad gør jeg galt?

Er der nogen, der eventuelt har et link til en artikel eller et
eksempel på, hvordan man bruger INSERT INTO til mere end én
tabel?

På forhånd tak....

Hyg jer..

Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 14:07

Henrik skrev:

> Jeg er nybegynder udi ASP og har problemer med at skrive data til
> to relaterede tabeller. Den ene tabel hedder tbl_lemma og den
> anden tabel hedder tbl_equiv. Det er en Access 2000-database.

Du kan ikke indsætte data i mere end én tabel ad gangen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Køhler Simons~

Dato : 26-10-04 16:04

Henrik skrev:

Jeg er nybegynder udi ASP og har problemer med at skrive data til
to relaterede tabeller. Den ene tabel hedder tbl_lemma og den
anden tabel hedder tbl_equiv. Det er en Access 2000-database.

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Du kan ikke indsætte data i mere end én tabel ad gangen.

Hej Jens

Tak for dit svar. Kan du eventuelt pege mig i en retning, hvor jeg kan
få lidt inspiration til, hvordan det kan løses?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 21:26

Henrik Køhler Simonsen skrev:

> Tak for dit svar. Kan du eventuelt pege mig i en retning, hvor
> jeg kan få lidt inspiration til, hvordan det kan løses?

Kør de to indsættelser efter hinanden:

INSERT INTO foo (f1, f2, f3) VALUES (1, 2, 3)

INSERT INTO bar (g1, g2, g3) VALUES (1, 2, 3)

NB: Der er rod i din markering af citater. Usenet-formularerne hos
HTML.dk (som jeg kan se du bruger) plejer at formatere det o.k. af
sig selv - så jeg vil tro at du har fået redigeret et eller andet i
citatblokken. Det er en god ide at beskære citaterne som du har
gjort, men du skal sørge for at bibeholde citattegnene (">") - de
bruges til at vise hvem der har skrevet hvad.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik

Dato : 30-10-04 15:19

> Kør de to indsættelser efter hinanden:
>
> INSERT INTO foo (f1, f2, f3) VALUES (1, 2, 3)
>
> INSERT INTO bar (g1, g2, g3) VALUES (1, 2, 3)

Hej Jens

Mange tak for hjælpen Jens. Jeg vil kigge grundigt på sagerne. Har
indtil nu delt det op i to formularer - men det er jo ikke særligt
fikst.

Jeg kigger på det - tak :)))

Hyg