Kritik af IIS subdomæne-script
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 06-10-04 12:56

Nedenstående script håndterer subdomæner på en brugervalgt og fleksibel
måde:

- På navneserver er domænet opsat med wildcard subdomæne, således at alle
tænkelige og utænkelige subdomæner peger på webserveren.
- På webserver er opsat de subdomæner, der ønskes anvendt, som host headers,
således at sitet svarer på alle ønskelige subdomæner.

Desværre kan der ikke umiddelbart opsættes en widlcard host header, så det
pågældende site ligeledes svarer på alle tænkelige og utænkelige subdomæner.
Nogen der kender til en nem og stabil work-a-round til dette?

Scriptet er lavet med det formål, at jeg som bruger ofte har brug for at
ændre adfærd på et subdomæne umiddelbart og uden involvering af webhotel
udbyder. Dette er muligt med nedenstående script. Der kan vælges mellem Web
alias (bevarer subdomæne URL i browsers adresselinje) og Web forward (ændrer
URL til viderestillet URL i browsers adresselinje).

Jeg ville gerne, om nogle kompetente personer, ville kritisere scriptet,
påpege evt. huller, foreslå forbedringer etc. Umiddelbart virker det helt
efter hensigten.

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Dim arrServer

arrServer = Split(Request.ServerVariables("Server_Name"),".")

If IsArray(arrServer) = True then
Select Case LCase(CStr(arrServer(0)))

Case "sub1"

'-- Ved subdomæne, der peger på underfolder af samme navn som subdomæne:
'-- Default peger subdomæne på underfolder
strURL = "http://www." & arrServer(1) & "." & arrServer(2) & "/" &
arrServer(0) & "/"

'-- Ved subdomæne, der peger på en URL:
'-- strURL = "http://www.domain1.dk/"

'-- Udkommentér Webalias, hvis der skal viderestilles og ændres URL i
browserens URL-linje.
'-- Webalias virker ikke ved framebusterscript på den viderestillede URL.
I så fald virker Webalias som Webforward:
'-- Default er Webalias aktiveret
Call Webalias(strURL)

'-- Udkommentér Webforward, hvis der skal viderestilles og subdomænets URL
skal bevares i URL-linjen.
'-- Webalias virker ikke ved framebusterscript på den viderestillede URL.
I så fald virker Webalias som Webforward:
'-- Default er Webalias aktiveret
'-- Call Webforward(strURL)

Case "sub2"

'-- strURL = "http://www.domain2.dk/"

[...]

'-- Webalias virker ikke ved framebustersscript på den viderestillede URL.
I så fald virker Webalias som Webforward:
'-- Default er Webalias aktiveret
'-- Call Webforward(strURL)

Case "sub3"

'-- strURL = "http://www.domain3.dk/"

[...]

Case Else

'-- Her indsættes den kode, som ellers skal være i sidens default.asp

End Select
Else
strURL = "http://www." & arrServer(1) & "." & arrServer(2) & "/"
Response.Redirect(strURL)
End if

Sub Webalias(strURL)
With Response
.Write "<html>"
.Write "<frameset framespacing=0 border=0 frameborder=no rows=100%,*>"
.Write "<frame src=" & strURL & ">"
.Write "</frameset>"
.Write "<noframes>"
.Write "Din browser understøtter ikke frames / Your browser doesn't
support frames<br>"
.Write "Gå til / Proceed to <a href=" & strURL & ">" & strURL & "</a>
manuelt / manually."
.Write "</noframes>"
.Write "</html>"
End With
End Sub

Sub Webforward(strURL)
Response.Redirect(strURL)
End Sub

Fra : Claus Nielsen

Dato : 10-10-04 10:42

Hej Anders,

Er der ikke noget med at hvis du er det eneste webhotel på en given IP
adresse og man ikke sætter nogle host headere op overhovedet så svarer den
på det hele?

Jeg mener jeg testede det - men jeg kan ikke huske om det var IIS4 eller
IIS5 - det har i hvertfald ikke været IIS6.

Det er selvfølgelig ikke alle udbydere der giver dig din egen IP adresse,
men hvis du hoster domænet selv, skulle det jo nok være muligt?

Hilsen
Claus