Dynamisk diagram
Fra : Mark Jespersen

Dato : 03-10-04 12:23

Jeg har brugt lang tid på at prøve at lave et dynamisk
lagkagediagram. De fleste måder kræver dog en komponent, og den
kan jeg ikke få installeret på mit webhotel.
Jeg har også prøvet SVG, og det virker fint. Problemet er bare,
at det kræver, at brugeren har installeret en SVG-Viewer, hvilket
de færreste desværre har.
Yderligere har jeg prøvet med VML (Vector MarkUp Language). Det
er også lykkedes, men VML understøttes ikke af alle browsere (så
vidt jeg ved kun af IE).

Mit spørgsmål er: Hvordan laver jeg et dynamisk lagkagediagram,
som kan ses i alle browsere uden at stille krav til brugeren (ud
over det almindelige) og uden brug af en komponent?
Jeg vil selvfølgelig blive glad, hvis der er nogle, der kender en
gratis komponent.

Jeg ved ikke, om det spiller nogen rolle: Jeg koder i ASP med
VBScript og bruger Access og IIS.

Med venlig hilsen, Mark.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-04 12:40

Mark Jespersen skrev:

> Jeg har også prøvet SVG, og det virker fint. Problemet er bare,
> at det kræver, at brugeren har installeret en SVG-Viewer, hvilket
> de færreste desværre har.

Kan du ikke bare linke til en viewer, så folk selv kan installere
den?

SVG er oplagt til at lave lagkagediagram med - men som du selv
nævner desværre ikke ret udbredt. Men jo flere der begynder at
anvende det, des mere almindeligt vil det blive at have en SVG-
viewer installeret.

Der hvor det virkelig ville rykke var hvis en eller flere browsere
fik SVG-understøttelse direkte. Der er i dag mulighed for at hente
Mozilla med SVG-understøttelse, men modulet er ikke slået til i de
almindelige udgaver af browseren man henter (se mere på
<http://www.mozilla.org/projects/svg/>)

> Mit spørgsmål er: Hvordan laver jeg et dynamisk lagkagediagram,
> som kan ses i alle browsere uden at stille krav til brugeren (ud
> over det almindelige) og uden brug af en komponent?

Jeg tror desværre ikke det er muligt. Hvis du kan klare dig med
søjlediagrammer, kan den slags laves lettere (med css).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mark Jespersen

Dato : 03-10-04 13:23

Tak for dit svar.

> Kan du ikke bare linke til en viewer, så folk selv kan installere
> den?

Det har jeg også tænkt på som en nødløsning. En nødløsning fordi det
nedsætter brugervenligheden betydeligt, hvis brugeren først skal
downloade viewer'en. Mange brugere springer fra.

> Jo flere der begynder at anvende det, des mere almindeligt vil det
> blive at have en SVG-viewer installeret.
>
> Der hvor det virkelig ville rykke var hvis en eller flere browsere
> fik SVG-understøttelse direkte.

Helt klart. Man kan kun håbe på, at den næste generation at browsere
alle understøtter SVG.

Er der en metode til at tjekke, om brugeren har installeret en
SVG-viewer, så man kan vise sit billede, hvis det er tilfældet, og
ellers vise et link til f.eks.
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/ ?

> Jeg tror desværre ikke det er muligt. Hvis du kan klare dig med
> søjlediagrammer, kan den slags laves lettere (med css).

Jeg kan regne ud, at det kan laves f.eks. ved at sætte
style="width:xxxpx" på forskellige elementer eller noget i den
retning. Kan det også gøres eksternt, altså i et stylesheet?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-04 14:08

Mark Jespersen skrev:

> Er der en metode til at tjekke, om brugeren har installeret en
> SVG-viewer, så man kan vise sit billede, hvis det er
> tilfældet, og ellers vise et link til f.eks.
> http://www.adobe.com/svg/viewer/install/ ?

Ja - jeg mener at du bare kan bruge <object [dit svg-
objekt]>[alternativt indhold her]</object>. Det er dog noget tid
siden jeg har set teknikken omtalt.

> Jeg kan regne ud, at det kan laves f.eks. ved at sætte
> style="width:xxxpx" på forskellige elementer eller noget i den
> retning.

Netop. For så vidt kan man også gøre det med et billede og width-
parameteren hertil - men css-løsningen er nok lige for.

> Kan det også gøres eksternt, altså i et stylesheet?

I princippet ja, men hvis det er dynamiske lagkagediagrammer vil
jeg ikke anbefale det. Css-filer caches, så hvis du vil ændre dem
dynamisk skal du samtidig lave cache-styring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mark Jespersen

Dato : 03-10-04 14:32

> Ja - jeg mener at du bare kan bruge <object [dit svg-
> objekt]>[alternativt indhold her]</object>.

Kan man ikke registrere før man udskriver indholdet til browseren.
Så kan man samtidig registrere, hvem der har installeret SVG-viewer.
Noget med:

If "tjek for SVG-viewer" Then
Else
End If

Er der lavet noget statistik over udbredelsen af SVG-viewer'en?

Fra : Mark Jespersen

Dato : 03-10-04 15:43

> Jeg har også prøvet SVG, og det virker fint.

Ups. Jeg tænkte mig ikke om. Jeg har kun fået det til at virke
statisk. Jeg ikke kunnet finde nogle steder, der viser, hvordan man
skriver svg-kode i et asp-dokument - kun som selvstændig fil, som
inkluderes vha. <objct></object>.
Ved heller ikke, hvordan/om man kan lave noget dynamisk kode i et
svg-dokument.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-04 17:10

Mark Jespersen skrev:

> [...]
> hvordan man skriver svg-kode i et asp-dokument - kun som
> selvstændig fil, som inkluderes vha. <objct></object>.

SVG-kode er jo bare en xml-applikation - og dermed kan du sagtens
generere svg-koden via et serversidescript som asp. Du skal bare
sætte content-type til det som svg-filer nu skal vises med (tjek
evt. mime-headerne for en "rigtig" svg-fil.

> Ved heller ikke, hvordan/om man kan lave noget dynamisk kode i
> et svg-dokument.

Hvor dynamisk vil du have det? Hvis du generer svg-koden via asp,
kan du jo opdatere den ved hvert siderequest. Er det ikke nok, kan
man scripte SVG ved hjælp af SVG DOM[1] - men det virker formentlig ikke
i et plugin (Mozillas SVG-implementation understøtter SVG DOM, men som
nævnt før er SVG-understøttelsen ikke med i de officielle binære
udgaver af Mozilla/Firefox)

Noter:
======

[1] <http://www.w3.org/TR/SVG/svgdom.html>