Kan denne hjemmeside ses i alle browser.
Fra : John Bonnerup

Dato : 22-10-04 10:58

Jeg er ansat i Odense Kommune hvor vi har en hjemmeside:
http://www.odense.dk

Hjemmesiden kan ikke læse af alle browser.

Men er der nogen der kan sige, hvad der skal rettes for at den skal
kunne læses i Netscape.

Jeg vil blive glad for et par gode råd.
Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-04 11:04

On 22 Oct 2004 02:57:52 -0700, John Bonnerup in newsgroup
dk.edb.internet.webdesign.html wrote:

> [...]
> kunne læses i Netscape.
>
> Jeg vil blive glad for et par gode råd.
> Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Det er gas ikke ?

Sidder en representant for Odense kommune her og stiller et
sådant spørgsmål ?

Få fat i et webbureau der er kommet over frontpage stadiet
og bed dem kode bæ om som i har liggende lige nu.

--
Regards
J.K.Arning

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-04 11:10

On Fri, 22 Oct 2004 12:03:49 +0200, J.K.Arning in newsgroup
dk.edb.internet.webdesign.html wrote:

> Det er gas ikke ?

Men ok .. det var ikke et helt fair svar men man har da lov at undres.

start her http://validator.w3.org/check?uri=odense.dk
når den fejl er rettet kommer der med sikkerhed mange
flere væltende frem.

Der er ikke den store tvivl om at i har maget langt igen.

--
Regards
J.K.Arning

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-10-04 11:16

On Fri, 22 Oct 2004 12:03:49 +0200, J.K.Arning in newsgroup
dk.edb.internet.webdesign.html wrote:

> Det er gas ikke ?

Men ok .. det var ikke et helt fair svar men man har da lov at undres.

start her http://validator.w3.org/check?uri=http://odense.dk
når de fejl er rettet kommer der med sikkerhed mange
flere væltende frem.

Der er ikke den store tvivl om at i har maget langt igen.

( fik i første omgang sendt et forkert link .. cancel er sendt )

--
Regards
J.K.Arning

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-04 13:05

John Bonnerup skrev:

> Men er der nogen der kan sige, hvad der skal rettes for at den skal
> kunne læses i Netscape.

Start med at validere siderne. Se hvorfor det er en god ide her:
<http://validator.w3.org/docs/help.html#why-validate>.

Der er flere begrundelser her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you> - og
en dansk vejledning til at validere her:
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>.

Mht. brug af javascript, så tjek at de scripts i bruger ikke er
tvingende nødvendige for brug af siden, at de forstås af alle nyere
browsere samt at de nedgraderer fornuftigt.

Jeres javascriptmenu virker ikke i Mozilla/Firefox/Netscape - her er
fejlmeddelelsen fra konsollen:

Error: event is not defined
Source File: http://www.odense.dk/default.js
Line: 160

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 22-10-04 18:15

On Fri, 22 Oct 2004 14:05:19 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Jeres javascriptmenu virker ikke i Mozilla/Firefox/Netscape - her er
> [...]

Hvilket skyldes at IE fejlagtigt tror event er en global variabel.
Det kan løses vha.
event = event || window.event;

Men der er nu også en masse andet i den javascript fil der kunne trænge
til rengøring.
eval bruges 17 gange, hvor den umiddelbart kunne fjernes uden problemer.
Derudover indikere document.all også, at der udelukkende er tænkt på IE
brugere.

--
Ryan Kristensen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 22-10-04 13:49

John Bonnerup wrote:
> [...]
> kunne læses i Netscape.
>
> Jeg vil blive glad for et par gode råd.
> Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Det bliver vist en større udfordring, at få omlagt hele den
hjemmeside... Det hele virker meget MS/IE centreret med IIS webserver,
asp.net sider, SiteCore CMS osv. - basalt er det vel alle unoderne der
skal luges væk fra disse systemer. (Men HELT skidt er det jo ikke - det
er tidligere set, at en webserver svarer med fejl 500, hvis ikke man
liige brugte IE!)

Er der forøvrigt ikke noget med at det offentlige skal overholde nogle
standarder/regler vedr. tilgængelighed af hjemmesider - altså både
således at siderne kan benyttes fra forskellige platforme, men også af
handicappede - dvs. der skal arbejdes lidt med "Accessibility"!

Som udgangspunkt kan det anbefales at få installeret forskellige
webbrowsere til konkrete tests samt arbejde med validiteten af koden -
html, css osv. Til Mozilla Firefox browseren kan der installeres et "Web
Developer plug-in" som giver nem adgang til validering af siderne samt
andre brugbare ting til webudviklere.

Alt i alt må "Usability, Accessibility og Validity" være de begreber der
skal fokuseres på med den nye hjemmeside - synd det allerede er i drift
- den gamle fungerede bedre (for mig hvertfald)

God arbejdslyst

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Thomas Larsen

Dato : 22-10-04 20:06

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote in message news:<417901c7$1@news.wineasy.se>...

> [...]
> skal fokuseres på med den nye hjemmeside - synd det allerede er i drift
> - den gamle fungerede bedre (for mig hvertfald)

John,

Så dit lille interview på comon.dk, for mig så det ud som om du
snakkede intervieweren efter munden.

W3C er for det første ikke en standard, det folk der har lavet
anbefalinger på at deres måde er den rigtige.

Ikke sagt at W3C er til at skide højt og flot på, men at den er W3C
kompatibel vil ikke sikre jer kompatibilitet med alle browsere.

Yderemere hvis du tror det eneste alternativ i skal lave en side til
er Netscape så er det også forkert.

Primært er det i nok skal tænke på er:
Internet Explorer
Mozilla, Firefox og dets kloner
Netscape
Safari(Mac OS X)
Opera

Ikke alle de browsere kan viser W3C kompitable sider ordenligt.
Navnligt ligger problemet mest hos Internet Explorer. Så hvis i prøver
at få jeres side til at følge W3C kan det så ende med i faktisk gør
det omvendte, og lader en stor mængde folk ikke i stand til at se
siden ordenligt.

Det er ingen opfordring til at den ikke skal laves dog, så held og
lykke med det.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 22-10-04 21:09

Thomas Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> siden ordenligt.
>
> Det er ingen opfordring til at den ikke skal laves dog, så held og

Du snakker vist om noget du ikke rigtig har forstand på

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : inga schmidt

Dato : 23-10-04 12:20

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du snakker vist om noget du ikke rigtig har forstand på

Sjovt nok - jeg tænkte præcis det samme

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-04 21:36

Thomas Larsen skrev:

> W3C er for det første ikke en standard, det folk der har lavet
> anbefalinger på at deres måde er den rigtige.

Hvad mener du? W3's specifikationer for html og css er ganske klare
- og de bliver taget særdeles seriøst af alle betydende
browserudviklere.

> Ikke sagt at W3C er til at skide højt og flot på, men at den
> er W3C kompatibel vil ikke sikre jer kompatibilitet med alle
> browsere.

Det er korrekt - bare fordi en side overholder standarderne, er den
hellige grav ikke velforvaret. Men det er langt lettere at få en
side der overholder standarderne til at se ens ud i forskellige
browsere.

> Primært er det i nok skal tænke på er:
> Internet Explorer

Bemærk at Internet Explorer er mange ting. Først og fremmest er der
stor forskel på IE til Windows og IE til Mac. Dernæst er der
forskel på IE/Windows i standardmode og IE/Windows i quirksmode.

> Mozilla, Firefox og dets kloner

- der i praksis opfører sig næsten ens (de bruger samme
layoutmotor).

> Ikke alle de browsere kan viser W3C kompitable sider
> ordenligt. Navnligt ligger problemet mest hos Internet
> Explorer.

Nej - IE kan fint vise valid kode. IE6 i standardmode kan oven i
købet vise det ganske tæt på gældende standarder.

Det er rigtigt at IE halter bagefter de andre store browsere
(Mozilla/Firefox og Opera) når det gælder korrekt implementation af
css, men det betyder absolut ikke at man er tvunget til at bruge
ikke-validerende kode for at få IE til at makke ret. Det betyder at
man er nødt til at tage hensyn til IE's begrænsninger når man
udvikler, og at man i nogle tilfælde kan få brug for at lave
målrettet kode til IE for at rette diverse visningsfejl - det er
bare en anden sag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-10-04 22:53

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Det betyder at man er nødt til at tage hensyn til IE's
> begrænsninger når man udvikler

Så er det vi lige mangler en komplet liste over disse
begrænsninger.

Jeg kan kun få øje på position:fixed; - og så det at kunne
centrere en boks. Kan du eller andre komme på mere?

Det kunne være rart med en artikel vedrørende dette emne,
man kunne henvise til - inkluderet de ting man kan gøre for
at få IE med.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-04 23:57

Allan Vebel skrev:

>Jeg kan kun få øje på position:fixed; - og så det at kunne
>centrere en boks. Kan du eller andre komme på mere?

Der er nogle stykker, lige nu kan jeg kun komme i tanke om
display: table-cell.

Tænker videre.
--
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-04 00:35

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Der er nogle stykker, lige nu kan jeg kun komme i tanke om
> display: table-cell.

Jeg tænker mest på de ting der er absolut nødvendige for at
kunne lave en normal hjemmeside i alle browsere - og her er
der vel næppe nogen der tænker på display:table-cell? Det
skal dog med i overvejelserne - og med på listen.

> Tænker videre.

Godt! Tænk endelig videre - det hele skal med.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-10-04 01:33

Allan Vebel skrev:

> [...]
>der vel næppe nogen der tænker på display:table-cell? Det
>skal dog med i overvejelserne - og med på listen.

Det kan vel diskuteres, især når man vil gå væk fra tabeller til
design.

Med display: table-cell kan man placere teksten i et blockelement
(f. eks. i midten) med vertical-align ganske som i en tabel.

Så jeg synes det kan være en god ting i nogle tilfælde.
--
Knud

Fra : Adam Tulinius

Dato : 23-10-04 08:59

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> Det kunne være rart med en artikel vedrørende dette emne,
> man kunne henvise til - inkluderet de ting man kan gøre for

opacity og png's med alpha layer - to ting der kan gøre mange ting
nemmere i forbindelse med webdesign.
mange display-properties er heller ikke understøttet af IE, fx table-cell.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-10-04 06:10

Tommy Ipsen wrote:

> [...]
> således at siderne kan benyttes fra forskellige platforme, men også af
> handicappede - dvs. der skal arbejdes lidt med "Accessibility"!

Jeg ved ikke om de *skal*, men så vidt jeg ved, henstiller man (ITST) til
det.
John - Her er lidt at arbejde med:
<http://bobby.watchfire.com/bobby/bobbyServlet?URL=http%3A%2F%2Fwww.odense.dk&output=Submit&gl=wcag1-aaa&test=>

Stig Johansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-04 11:16

Allan Vebel skrev:

> Jeg kan kun få øje på position:fixed; - og så det at kunne
> centrere en boks. Kan du eller andre komme på mere?

:hover på andet end links.

Css2-selektorer (foo > bar, foo + bar, foo[bar])

Genereret indhold (:after/:before)

Diverse bugs (se <http://positioniseverything.net/explorer.html>)

Ovenstående er primært mangler i IE6 i standardmode. Hvis man også
vil tage hensyn til IE5.x (hvad der kan være gode grunde til),
bliver listen en del længere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-10-04 17:07

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Ovenstående er primært mangler i IE6 i standardmode. Hvis man også
> vil tage hensyn til IE5.x (hvad der kan være gode grunde til),
> bliver listen en del længere.

Det kan vel så være relevant at notere ved hver enkelt mangel, om det er
gældende alene for 5.x(Win), om det gælder for alle IE(Win), samt om det
evt. specielt gælder for IE(Mac).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 22-10-04 16:30

John Bonnerup wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> kunne læses i Netscape.
>
> Jeg vil blive glad for et par gode råd.
> Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Udskift det system i bruger, for det er da et af de værste systemer
jeg har set.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 22-10-04 16:43

Hej John

John Bonnerup wrote:
> [...]
> Hjemmesiden kan ikke læse af alle browser.
> Men er der nogen der kan sige, hvad der skal rettes for at den skal

Foruden at validere koden, så ville jeg nok starte med at putte en
doctype på siderne som putter IE i "standards compliant mode". Så
udskift jeres nuværende med den lidt længere:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Fjern også den blanke linie inden. Doctype bør vist stå allerførst for
ikke at give problemer i nogle browser-versioner.

Det er et gæt (så grundigt har jeg ikke studeret jeres kode), men jeg
vil ikke blive overrasket hvis du nu ser nogle af de samme
layout-problemer nu i IE6 som du ser i andre browsere. Såfremt jeg
gætter rigtigt, skal I tage og sætte jer lidt ind i standard
box-modellen, kontra den non-standard box-model Microsoft har brugt i
deres ældre browsere.

Kort sagt måles bredden af en boks på den udvendige del af border når IE
er i "quirks mode" og bruger sin non-standard box-model, mens W3C's
box-model, som alle andre browsere følger (incl. IE6 når den er i
"standard compliant mode"), bruger den invendige plads imellem paddings
som bredde-mål.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Daniel Rabjerg

Dato : 22-10-04 22:54

jobn@odense.dk (John Bonnerup) wrote in message news:<6df701f6.0410220157.72e5c4f@posting.google.com>...
> [...]
> kunne læses i Netscape.
>
> Jeg vil blive glad for et par gode råd.
> Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Hvis du vil have at siden skal kunne ses i netscape ligesåvel som ie
skal den være compliant. Det vil sige at du skal droppe html4 og lave
hele siden i xhtml og css. Det er ikke svært, men det kræver næsten at
du starter forfra.

Der er få ting som ikke virker i IE som de gør i en Gecko baseret
browser (Netscape er yt, btw. Brug FireFox.).

Til sidst, lige et råd. Læs html.dk's tutorial om html, xhtml, xml og
css. Så har du allerede det bedst grundlag for at kunne lave en side
som virker i en gecko browser. Så når du koder siden igen, valider
hele vejen igennem så du ikke står med en fandens masse bugs til
sidst. Har du set på de validation resultater fra w3c.org så kan du se
hvad du er oppe imod.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-10-04 23:17

Daniel Rabjerg wrote:

> [...]
> skal den være compliant. Det vil sige at du skal droppe html4 og lave
> hele siden i xhtml og css. Det er ikke svært, men det kræver næsten at

Der er ikke noget som helst i vejen med at lave sine sider i html 4.01 og
alligevel kunne forvente, at alle nyere browsere - inclusive IE 6 - kan vise
siderne ret ens. Man skal bare sørge for, at siderne sætter browserne i
standard-mode.

Hvis noget i koden får browserne til at gå i quirks-mode, er der derimod
stor forskel på visningsmåden. Også selv om koden er fuldt valid.

> Netscape er yt, btw.

Tja, den er afgået ved døden. Selskabet bag er krakken og der bliver derfor
ikke længere udviklet på Netscape. Men browseren lever i princippet videre i
form af Mozilla og FireFox - endda i bedste velgående.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Daniel Rabjerg

Dato : 23-10-04 14:33

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message news:<417986ec$0$77013$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
>
> Hvis noget i koden får browserne til at gå i quirks-mode, er der derimod
> stor forskel på visningsmåden. Også selv om koden er fuldt valid.

Det har du ret i, men så vidt jeg kan se i koden er siden allerede
delvist kodet i xhtml. Så hvorfor ikke tage det ekstra skridt og gøre
det fuldt ud?

> Tja, den er afgået ved døden. Selskabet bag er krakken og der bliver derfor
> ikke længere udviklet på Netscape. Men browseren lever i princippet videre i
> form af Mozilla og FireFox - endda i bedste velgående.

Yep, FireFox er en god browser, og eftersom den vender enormt mange
mennesker fra at bruge IE disse tider, får dette topic bare mere og
mere betydning.

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-10-04 10:20

Hej John!

> Jeg er ansat i Odense Kommune hvor vi har en hjemmeside:
> http://www.odense.dk

Vil tilslutte mig tidligere indlæg m.h.t. at I - Odense Kommune -
burde få fat i et professionelt wedesgin-bureau til jeres
hjemmeside....
Jeg troede egentlig, at det var "standard" hos landets offentlige
instanser!!??

> Hjemmesiden kan ikke læse af alle browser.

Det har du ret i!
Je har testet den i "Opera 7.54", og det går helt galt set i forhold
til IE, som siden tilsyneladende er designet efter...
Bl.a. er der problemer med søge-feltet i topbaren...
Det smutter ned oveni menuen, når man fører musen henover "Kontakt" og
"Hjælp" - til gengæld ryger det tilbage til topbaren, når man fører
musen henover "Søg".....?!?

> Men er der nogen der kan sige, hvad der skal rettes for at den skal
> kunne læses i Netscape.

Her kan jeg ikke hjælpe, da jeg selv er nybegynder med stort "N" og
kun kan teste i IE6.0, Opera7.54 og Mozilla Firefox....
(Har kort sagt ikke så meget forstand på det - endnu!)

> Jeg vil blive glad for et par gode råd.
> Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Kan jeg godt forstå - bliver også selv glad, når jeg får gode råd - og
dem har jeg fået mange af herinde!!
Men tænk nu lige over det at få ansat en professionel webdesigner....
Det koster måske mange penge, men så skulle det færdige resultat jo
også gerne være "køreklart"!

Held og lykke med det....

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/
(2 ikke-professionelle sider....)

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-10-04 16:31

John Bonnerup wrote:
> [...]
> kunne læses i Netscape.
>
> Jeg vil blive glad for et par gode råd.
> Vi er igang med udvikling af siden, så den kan læses af alle.

Hej John! Jeg må indrømme at det er gået grueligt galt for jer i den her
situation. Først og fremmest så vil jeg sige, min firefox får et
voldsomt blinkeanfald når jeg starter med at læse siden, det skyldes som
regel javascripts! (det samme får jeg på Computerworld.dk's hjemmeside,
så min adblocker har fjernet det javascript der viser en Enirosøgning!)
Derefter undrer jeg mig gevaldigt over selve dokumentstrukturen! Hvorfor
vælger i at fremvise alt indhold i en form? (tag et kig i
DOM-inspectoren som kan installeres med firefox i custom-install og det
første element man får er en form som fylder hele siden.

Dernæst er der direkte fejl rent semantisk, dvs. Footer ligger i
documentmain og ikke efter selvom headeren er for sig selv. (få fat i en
dansklærer. Han/hun vil kunne fortælle jer hvordan man giver mening i en
dokumentstruktur. Menuen er helt af hækkenfeldt til. Rent kodemæssigt er
det en omgang seriøst bras, men man kan se at skabelonerne er lavet i
Visual studio, og det gør det altså ikke synderligt godt. .NET og Visual
Studio er berygtet for at have meget svært ved at skrive ren xhtml uden
at man selv skal definere alt på forhånd.

Alt i alt er der alt for meget bøvl og alt for meget at skrive om her,
men det virker som om at jeres Informationsafdeling har taget munden alt
for fuld her, og ikke rigtigt vidst hvad de gjorde. (design er een ting,
men struktur er noget helt andet. og jeg ved godt at en siecoreløsning
kan være en smule vanskelig at sætte op. CMS'er er ikke bare lige at
skrive valid kode, det kræver ekstra omtanke fordi det er så
objektbaserede elementer man smider ind i en skabelon og der går hurtigt
kuk i strukturen.)
Hvis du vil se en menu der virker godt og er næsten uden javascript, så
kig på www.htmldog.com, men nu er det en sitecore og det burde være til
at få en mere tilgængelig menu implementeret. (tag også et kig på
www.synkron.com deres menu er enkel og overskuelig, ganske vist uden de
store undermenuer, men de kan let integreres, og så validerer skidtet.)

John er det et samarbejde mellem informationsafdelingen, KMD og sitecore
der har leveret/skal levere løsningen, og hvem stod for den faktiske
implementering? (fyr vedkommende eller i det mindste bed dem læse en bog
inden de fortsætter arbejdet.) Jeg opdagede nemlig noget KMD-tekst i
koden og det kunne tyde på I har om ikke andet så har forsøgt at
integrere noget af jeres andet it, til hjælp for borgerne, hvilket jeg
synes er kanon, men altså der har ikke været styr på
struktur/(projektstyringen?) For få deldeadlines, så man har kunnet
kontrollere arbejdet, og fanget de værste fejl i tide!

Claus

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-10-04 16:44

Ja OK! så finder jeg lige ud af at det er jer selv der har gjort det ved
at læse Comon.dk.
Det var måske en god ide at lave en strammere planlægning og først bakse
en skabelon sammen der validerer inden man fortsætter med noget andet.
Derefter sørg for at have firefox åben med DOM-inspectoren kørende på
siden, så vil I lynhurtigt kunne se, når i kommer ud på dybt vand. Glem
alt om at lave det til IE, som regel kan tingene stort set ses i alle
browsere hvis de bliver lavet med w3c-valid kode, resten er
skønhedsoperationer. Det gør heller ikke noget i bruger tabeller til
strukturen, så længe det kun er det yderste dokumentskelet,
tabelstruktur er ikke forbudt og kan sagtens virke overskuelig - Såfremt
det bliver gjort uden alt for mange nestede tabeller. :)

Claus

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-10-04 05:59

Claus Jacobsen wrote:

> Ja OK! så finder jeg lige ud af at det er jer selv der har gjort det ved
> at læse Comon.dk.

Hmm fra Comon.dk:
..... og kommunens it-folk samt leverandøren arbejder nu på højtryk for at
alle, uanset browser, kan bruge siden.

Stig Johansen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-10-04 08:32

Stig Johansen wrote:

> Hmm fra Comon.dk:
> .... og kommunens it-folk samt leverandøren arbejder nu på højtryk for at
> alle, uanset browser, kan bruge siden.

:) Ja læs man sender kommunens IT-folk på kursus i at bruge Sitecore!
(og så bliver sitecore's supportere nok også nødt til at hjælpe en smule.)

Fra : Lars Nielsen

Dato : 24-10-04 20:05

> :) Ja læs man sender kommunens IT-folk på kursus i at bruge Sitecore!
> (og så bliver sitecore's supportere nok også nødt til at hjælpe en smule.)

Dét forstår jeg ikke. Naturligvis skal Sitecore til enhver tid
supportere features i produktet, - men skal de også hjælpe eksterne
udviklere i hvordan man laver HTML ??? Hvis det er tilfældet, skal
Sitecore vel også supportere design og usability?

-- Lars

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-10-04 14:05

Lars Nielsen wrote:

> [...]
> udviklere i hvordan man laver HTML ??? Hvis det er tilfældet, skal
> Sitecore vel også supportere design og usability?

:) Nej de skal heller ikke undervise i html (selvom de nok gerne gør det
hvis du betaler!) Men et CMS består af forskellige funktionaliteter og
det er ikke bare lige at lave en htmlside. Her bruges som regel
templatetags til at indsætte forskellige funktionaliteter. og det er
ikke altid lige gennemskueligt hvordan og hvorledes. (derfor har synkron
måttet lave en e-learning CD til deres kunder!) Når man fx skal indsætte
nyheder så laves de som regel i en seperat template(eks @news-tag'et
kalder vi det! det består måske af en dato, en overskrift og en
brødtekst samt diverse andre ting. hver af disse dele kan have deres
egen template også, så man i virkeligheden indlejrer (nesting) templates
i templates i templates etc.). Kalender og andre funktioner har deres
egen templates også, så pludselig kommer man op på måske 30-40 templates
af forskellig størrelse som skal laves og der skal være nogen til at
holde styr på dem og se tingene i en helhed. Det er vigtigt at holde
helheden. Værre bliver det når man begynder at indsætte
customfunktionalitet. Altså hvis man gerne vil have at information fra
ens økonomistyring skulle kunne ses af kunderne på siden. Så skal de
sørge for at den parsede kode fra økosystemet også validerer! Derfor er
der frygtelig mange ting at holde styr på, især på større sites som man
må formåde Odense.dk er. Derfor er det ultravigtigt at man får de
rigtige informationer fra CMS-udbyderen, og al den hjælp man kan få! En
alm. person som kender til html gennem frontpage eller dreamweaver vil
derfor hurtigt føle sig lost når man skal lave specialdesignede
templates til et CMS.

Claus

Fra : Stig Nygaard

Dato : 23-10-04 18:58

Hej

Claus Jacobsen wrote:
> [...]
> regel javascripts! (det samme får jeg på Computerworld.dk's hjemmeside,
> så min adblocker har fjernet det javascript der viser en Enirosøgning!)

For en god ordens skyld, så skyldes det en bug i Firefox:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=238493

Det er selvfølgelig stadig rart hvis man kan finde en work-around på
websiden, men man må forvente det bliver løst i fremtidige versioner af
Mozilla-baserede browser. Ja, faktisk *er* fejlen rettet i Mozilla trunk
nightlies (der hvor man arbejder hen mod Mozilla version 1.8), men
fix'et er regnet for at være for risikofyldt til at man har turde
inkludere det i Firefox 1.0 udviklingen så sent før version 1.0 har
release. Man må formode at fix'et vil være inkluderet i efterfølgende
versioner af Firefox.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-10-04 20:02

Stig Nygaard wrote:
> [...]
> inkludere det i Firefox 1.0 udviklingen så sent før version 1.0 har
> release. Man må formode at fix'et vil være inkluderet i efterfølgende

Hæ tusind tak for info Stig! Jeg burde nok besøge bugzilla oftere end
jeg gør ;) Men den bekymrede mig egentlig ikke så meget efter jeg
fjernede alle reklamer(i iframes - tsk tsk.) og reklamescripts med
adblocker. Nu er politiken faktisk en fantastisk dejlig nem avis at
læse! Ingen reklame midt i læsefeltet ingen irriterende blink der kan
genere læsningen. Dejligt kun det man kommer for! information om dk og
verden.

Claus