CSS - kan det erstatte Frames
Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 18-10-04 20:11

Hej

Kan CSS erstatte Frames i alle tilfælde ?

Jeg er ud efter at lave en bred bjælke i tommen af siden og en small
infobjælke i bunden af siden.

Mellemrummet skal så fyldes ud af selve indholdet. Dette mellemrum
skulle gerne fylde det hele minus det bjælkerne fylder.

Det er til at lave i Frames, men jeg kan ikke få det til at virke med
CSS.

Jeg havde forestillet mig noget lign:

#topbar { width:100% height:100px; z-index: 2 }
#bottombar { width:100% height:50px; z-index: 2 }

#indhold { width:100% height:100%;
padding: 120px 20px 70px 20px;
overflow:auto; z-index: 1 }

men det vil bare ikke som jeg vil. Det ender som regel med at når
indholdet ikke kan være i indholdsboksen, så bliver den større end
browserhøjden og det var ikke det der var meningen.

Hvis jeg sætter en fikseret højde på indholdskassen, virker det fint,
men det var jo ikke det der var meningen.

Et framsæt som dette virker som jeg ønsker

<frameset rows="100,*,50">
<frame src="fyld.html" name="topbar" noresize scrolling="NO">
<frame src="indhold.html" name="indhold" >
<frame src="fyld.html" name="bottombar" noresize scrolling="NO">
</frameset>

Any hints eller sites med eksempler ???

mvh Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-04 20:16

Thomas L. Pilegaard wrote:
> [...]
>
> Mellemrummet skal så fyldes ud af selve indholdet. Dette mellemrum
> skulle gerne fylde det hele minus det bjælkerne fylder.

Du skulle tage et kig på http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Det er lavet helt uden frames.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 20-10-04 08:37

On Mon, 18 Oct 2004 21:16:16 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Du skulle tage et kig på http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
>Det er lavet helt uden frames.

Det har jeg svedt et par timer over nu.

Det er så vidt jeg kan se samme stil som jeg havde tænkt mig.

Men JEG kan bare ikke få det til at virke. Nu har jeg kogt koden ned
til indholdsboksen, og den virker ikke som jeg vil. Men hvorfor ikke ?
Så snart jeg sætter padding på, vokser størrelsen på indholdskassen
til 100% + padding. Jeg troede ikke at padding skulle påvirke de ydre
dimensioner

mvh Thomas

kode er her:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>something</title>
body { text-align:center;
font-size: 12px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
background-color: #f4f4f4;
margin:0px; overflow:auto; padding:0px}
#indhold { position:absolute; left:0px; top:0px;
width: 100%; height: 100%;
margin:50px;
padding: 20px 20px 20px 20px;
text-align:left;
background-color: #FF8000;
overflow:auto;
z-index: 1 }

</head>

hvorfor virker det %¤&¤ ikke :(

hvad gør jeg galt ?

Fra : inga schmidt

Dato : 20-10-04 17:36

Thomas L. Pilegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Så snart jeg sætter padding på, vokser størrelsen på indholdskassen
> til 100% + padding. Jeg troede ikke at padding skulle påvirke de ydre

Hvis du sætter padding på indholdet, påvirker det ikke kassens størrelse. Hvis
du sætter det på indholdskassen, vokser den tilsvarende.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk