Servicemanual til web
Fra : Dorthe

Dato : 13-10-04 20:23

Hej
Jeg er 100 % grøn indenfor dette område, men jeg har lige et par spørgsmål,
som jeg tænkte I herinde kunne hjælpe mig med at besvare.
Facts:
Jeg udarbejder manualer i Word 2003. Der er ca. 15 typografier, som anvendes
meget konsekvent. Der er 2 overskrifttypografier og 1 "bloklabel" (en
typografi for en slags overskrift, der står ude til venstre på siden, hvor
så den tilhørende tekst står tilsvarende ca. 4,5 cm inde på siden.
Der er vel oftest 30-50 overskrifter/afsnit, og hvert afsnit indeholder 2-10
bloklabels.

Jeg ville utrolig gerne have dette lavet om til noget, man kan klikke sig
igennem på en webside. Altså hvis jeg har Level 1, 2 og 3, så udvider level
2 sig, når man klikker på denne, og nedenfor udvider sig en liste med næste
niveau. Denne menustruktur skal gerne konstant stå ude til venstre på
skærmen. Jeg har også et par typografier, som skal udelades ved en
webpublisering.

Hvordan får man sådan noget lavet - tager det lang tid - hvad skal vi
forvente af omkostninger???
Jeg kender intet til det selv, så det hjælper sikkert ikke at vejlede mig
til selv at gøre det.

Er det korrekt antaget, at man skal have udarbejdet et CSS-stylesheet, som
man så på en eller anden måde fortælle word, at den skal bruge, ved
publisering af en HTML-fil (eller hvad der nu vil være det rigtige format nu
til dags)

Håber det er det rette sted, jeg har henvendt mig, ellers er I velkomne til
at puffe mig over i en anden gruppe.

På forhånd tak

Mvh Dorthe

Også sendt til dk.edb.internet.webdesign.html - dog i separat tråd

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-04 22:36

Dorthe wrote:

> [...]
> "bloklabel" (en typografi for en slags overskrift, der står ude til
> venstre på siden, hvor så den tilhørende tekst står tilsvarende ca.

[klip]

> [...]
> CSS-stylesheet, som man så på en eller anden måde fortælle word, at
> den skal bruge, ved publisering af en HTML-fil (eller hvad der nu vil

Du skal først og fremmest for alt i verden ikke bede Word om at lave din
doc-fil om til en html-side. Den slags bliver noget slemt møg.

Kan du slet ikke overskue at lære, hvordan det laves i html, bør du finde en
person/et bureau, der kan lave det for dig. Bed om at måtte lade en uvildig,
kyndig se noget, den potentielle samarbejdspartner har lavet, så du kan
vide, at du ikke får leveret noget juks, der kun virker i en enkelt browser.

Hvis du skulle have lyst til selv at binde an med opgaven, kan du her starte
med at lære, hvad html er for en ting og hvordan det laves fornuftigt:

http://hjemmesideskolen.dk
http://html.dk

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-10-04 23:25

Dorthe wrote:
> [...]
> niveau. Denne menustruktur skal gerne konstant stå ude til venstre på
> skærmen. Jeg har også et par typografier, som skal udelades ved en

Hej Dorthe.

Har du overvejet at udgive dine manualer i PDF-format?

Al formatering og en del af funktionaliteten vil kunne genereres automatisk.

Der findes flere billige/gratis konverteringsværktøjer.

--
Mvh.
Bo

Fra : Dorthe

Dato : 15-10-04 16:54

> Har du overvejet at udgive dine manualer i PDF-format?
>
> Al formatering og en del af funktionaliteten vil kunne genereres
> automatisk.
> Der findes flere billige/gratis konverteringsværktøjer.

Vi udgiver allerede som pdf, men vi vil meget gerne have de der overskrifter
som menu ude til venstre. Så kan man jo hurtigt klikke mellem f.eks.
brugervejledning og servicevejledning.
Mvh Dorthe