Wireless LAN - standarder ?
Fra : cjt

Dato : 15-05-01 22:47

Findes der ensartede standarder indenfor Wireless LAN -
(måske ligesom IEEE 802.3)
eller kører de forskellige producenter deres egne propritære standarder?

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Christian Iversen

Dato : 15-05-01 22:59

> Findes der ensartede standarder indenfor Wireless LAN -
> (måske ligesom IEEE 802.3)
> eller kører de forskellige producenter deres egne propritære standarder?

Én temmeligt udbredt standard er IEEE 802.3u (u skal være det græske bogstav
my), som kører med 11,1 Mb/s

Jeg skal faktisk ikke kunne sige om der findes andre lige så udbredte
standarder, men det kunne tænkes.

Fra : cjt

Dato : 15-05-01 23:03

Er der andre som ved, om der er andre standarder?

Jeg prøver at søge på IEEE's hjemmeside om 802.3u
Måske står der noget der ???

Fra : cjt

Dato : 15-05-01 23:06

www.net-faq.dk
svarer også på "Hvad er trådløst net?"
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=traadlos

Fra : cjt

Dato : 15-05-01 23:08

På net-faq.dk
står der, at hovedparten af nyt udstyr overholder IEEE802.11b

> Én temmeligt udbredt standard er IEEE 802.3u (u skal være det græske
bogstav
> my), som kører med 11,1 Mb/s

Jeg er forvirret!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 00:00

On Tue, 15 May 2001 23:58:47 +0200, "Christian Iversen"
<iversen@it.dk> wrote:

> Én temmeligt udbredt standard er IEEE 802.3u (u skal være det græske bogstav
> my), som kører med 11,1 Mb/s

Den hedder godt nok 802.11.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-05-01 02:33

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Den hedder godt nok 802.11.

Min fejl. Jeg så en annonce for en trådløs netværksløsning, og 802.3u var
nævnt flere steder.

Kan du i øvrigt huske hvad 802.3u i virkeligheden er?

Regards, Christian Iversen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 06:25

On Wed, 16 May 2001 03:33:02 +0200, "Christian Iversen"
<iversen@it.dk> wrote:

> Kan du i øvrigt huske hvad 802.3u i virkeligheden er?

Fast Ethernet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-05-01 13:46

> Fast Ethernet.

DOH! =)

Jeg troede det var 802.3 ?

Regards, Christian Iversen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 13:50

On Wed, 16 May 2001 14:45:51 +0200, "Christian Iversen"
<iversen@it.dk> wrote:

> Jeg troede det var 802.3 ?

802.3 er standarden for ethernet. Men det er også en 'moder-
standard', som der er sket mange opdateringer til gennem tiden.
En af de opdateringer var 802.3u, altså fast ethernet.

-A

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-05-01 15:48

> 802.3 er standarden for ethernet. Men det er også en 'moder-
> standard', som der er sket mange opdateringer til gennem tiden.
> En af de opdateringer var 802.3u, altså fast ethernet.

Så blev dét sat fast. Takker!

Regards, Christian Iversen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 23:01

Prøv at se http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=traadlos

--
Jacob
Uh-oh ... let's pretend I didn't do that, OK?

Fra : cjt

Dato : 16-05-01 12:15

> Prøv at se http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=traadlos

Et godt link! Men det besvarer ikke spørgsmålet

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 16-05-01 16:10

Vil det sige, at hvis man har 2 wireless netkort fra forskellige
producenter, der kører på den standard, vil de kunne "snakke sammen"?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-05-01 16:29

"Martin Sjøberg" <sjoberg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det sige, at hvis man har 2 wireless netkort fra forskellige
> producenter, der kører på den standard, vil de kunne "snakke sammen"?

Det er ihvertfald ideen

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-05-01 17:26

On Wed, 16 May 2001 17:09:55 +0200, "Martin Sjøberg"
<sjoberg@mail.tele.dk> wrote:

> Vil det sige, at hvis man har 2 wireless netkort fra forskellige
> producenter, der kører på [802.11], vil de kunne "snakke sammen"?

Mja. Det er vel rigtigere at sige, at hvis man har en basesta-
tion, der kører 802.11, og et netkort, der også gør det, så skal
de kunne snakke sammen.

To 802.11 netkort kan ikke umiddelbart snakke sammen, uanset om
de kommer fra samme leverandør, eller fra to forskellige.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-05-01 17:33

> To 802.11 netkort kan ikke umiddelbart snakke sammen, uanset om
> de kommer fra samme leverandør, eller fra to forskellige.

Kan de ikke?
Mener at have set eksempler på den anvendelse på en hjemmeside, men det kan
selvf. have været forvirret salgsgas

Fra : Flemming Riis

Dato : 16-05-01 17:50

On Wed, 16 May 2001 18:32:38 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Kan de ikke?
>Mener at have set eksempler på den anvendelse på en hjemmeside, men det kan
>selvf. have været forvirret salgsgas

Har compaq wireless derhjemme der virker det fint med med "kun"
netkort men det er vist noget hjemme brygget compaq ting

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 18-05-01 21:56

> Mja. Det er vel rigtigere at sige, at hvis man har en basesta-
> tion, der kører 802.11, og et netkort, der også gør det, så skal
> de kunne snakke sammen.

Næ det er ikke spor rigtigere, 802.11 definerer både 'infrastructure mode'
og 'ad hoc mode'.

> To 802.11 netkort kan ikke umiddelbart snakke sammen, uanset om
> de kommer fra samme leverandør, eller fra to forskellige.

Det er forkert.

Se f.eks.:
http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/witc/ao340ap/prodlit/airo_ov.htm

Hvis du læser datablade hos de forskellige producenter, vil du også som
regel se at der er udspecificeret for de fleste Client Adapters at de
understøtter både 'infrastructure mode' og 'ad hoc mode'.

Det er min overbevisning at 802.11 produkter er ganske kompatible med
hinanden, men ellers kan man jo checke på:
http://www.wi-fi.com/certified_products.asp

Jeg kan ikke se nogen relevante producenter der ikke er med i Wireless
Ethernet Compatibility Alliance.

- Ulrik Lunddahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-05-01 22:49

On Fri, 18 May 2001 22:55:47 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<lunddahl@mail.dk> wrote:

> Det er forkert.

Jeg burde have skrevet, at jeg selv har forsøgt at få det til at
virke, konstaterede at det ikke duede, og at den forklaring jeg
fik var ovenstående.

I stand corrected.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/