/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Dagens dumme CSS-spørgsmål...
Fra : Kristian Thy


Dato : 04-10-04 15:24

<URL:http://quovadis.dk/>

Hvorfor er ikke hele baggrunden sort? I Mozilla vises der kun den sorte
baggrund der hvor der er <div>'er ovenpå - jeg troede ellers at
body{background-color:#000;} betød at _hele_ sidens baggrund blev sort?

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

 
 
Lasse Reichstein Nie~ (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 04-10-04 18:09

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

> Hvorfor er ikke hele baggrunden sort? I Mozilla vises der kun den sorte
> baggrund der hvor der er <div>'er ovenpå - jeg troede ellers at
> body{background-color:#000;} betød at _hele_ sidens baggrund blev sort?

Nej, det betyder at hele body-elementets baggrund bliver sort.
Hvis du fx tilføjer
body { border:1px solid red; }
så kan du se at body-elementet ikke fylder hele siden.
Nogle browsere vælger at bruge body-elementets baggrund som baggrund
på hele view-porten. Mozilla gør ikke i standards mode, der bruger den
html-elementet.
Prøv at tilføje
html { background:#000; }
og se om det ikke gør en forskel.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kristian Thy (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 04-10-04 18:29

Lasse Reichstein Nielsen uttered:
> Prøv at tilføje
> html { background:#000; }
> og se om det ikke gør en forskel.

Selvfølgelig. Takker.

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Ryan Kristensen (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 04-10-04 18:49

On 4 Oct 2004 14:24:15 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> <URL:http://quovadis.dk/>
>
> Hvorfor er ikke hele baggrunden sort? I Mozilla vises der kun den sorte
> baggrund der hvor der er <div>'er ovenpå - jeg troede ellers at
> body{background-color:#000;} betød at _hele_ sidens baggrund blev sort?

Mener du den hvide kant der er rundt om?
Det skyldes margin/padding på body elementet og kan fjernes ved at sætte
margin:0;padding:0; på body.

--
Ryan Kristensen

Kristian Thy (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 04-10-04 19:09

Ryan Kristensen uttered:
> Mener du den hvide kant der er rundt om?
> Det skyldes margin/padding på body elementet og kan fjernes ved at sætte
> margin:0;padding:0; på body.

Nej, det er ikke rigtigt. Det er, som Lasse skrev, fordi jeg havde sat
background-color på body i stedet for html...

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Ryan Kristensen (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 04-10-04 19:51

On 4 Oct 2004 18:09:08 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> Ryan Kristensen uttered:
>> Mener du den hvide kant der er rundt om?
>> Det skyldes margin/padding på body elementet og kan fjernes ved at sætte
>> margin:0;padding:0; på body.
>
> Nej, det er ikke rigtigt. Det er, som Lasse skrev, fordi jeg havde sat
> background-color på body i stedet for html...

Jeg tror nu nærmere det er fordi dit h1 element har en margin/padding.
Hvis du sætter:
margin-top:0;
padding-top:0;
på dit h1 element, så skulle det virke - uden at flytte background-color
til html-elementet.

Derudover så kan jeg oplyse, at problemet ikke opstår ved
content-type=text/html eller hvis du sætter en border på body, så vil
siden også fyldes ud.

--
Ryan Kristensen

Kristian Thy (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 05-10-04 00:08

Ryan Kristensen uttered:
> Derudover så kan jeg oplyse, at problemet ikke opstår ved
> content-type=text/html [...]

Nej, jeg fik også først problemet da jeg lavede siden til xhtml1.1.

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Kristian Thy (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 05-10-04 00:13

Kristian Thy uttered:
> Ryan Kristensen uttered:
>> Derudover så kan jeg oplyse, at problemet ikke opstår ved
>> content-type=text/html [...]
>
> Nej, jeg fik også først problemet da jeg lavede siden til xhtml1.1.

glemte noget: "... med den rigtige content-type"

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Erik Ginnerskov (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 05-10-04 05:55

Kristian Thy wrote:

>>> Derudover så kan jeg oplyse, at problemet ikke opstår ved
>>> content-type=text/html [...]
>> Nej, jeg fik også først problemet da jeg lavede siden til xhtml1.1.
> glemte noget: "... med den rigtige content-type"

Som IE ikke kan vise og som derfor betyder, at 75%+ ikke kan se din side.
Har du tænkt over det?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



Kristian Thy (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 05-10-04 08:15

Erik Ginnerskov uttered:
> Som IE ikke kan vise og som derfor betyder, at 75%+ ikke kan se din side.
> Har du tænkt over det?

Stol trygt på det.

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Ryan Kristensen (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 05-10-04 12:06

On 4 Oct 2004 23:12:35 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> Kristian Thy uttered:
>> Ryan Kristensen uttered:
>>> Derudover så kan jeg oplyse, at problemet ikke opstår ved
>>> content-type=text/html [...]
>>
>> Nej, jeg fik også først problemet da jeg lavede siden til xhtml1.1.
>
> glemte noget: ".. med den rigtige content-type"

Ja det var egentligt også det, jeg gjorde opmærksom på.
Hvis du laver siden om til xhtml1.0 med
content-type=application/xhtml+xml, så vil problemet også opstå.

--
Ryan Kristensen

Jens Gyldenkærne Cla~ (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 04-10-04 21:44

Ryan Kristensen skrev:

>> Nej, det er ikke rigtigt. Det er, som Lasse skrev, fordi jeg
>> havde sat background-color på body i stedet for html...

> Jeg tror nu nærmere det er fordi dit h1 element har en
> margin/padding.

Det er to løsninger til samme problem.

Sætter man farven på html-elementet, er det ligegyldigt om der er
padding på body eller ej - html-elementet vil fylde hele
viewporten.

Sætter man margen og padding til 0 på body, får man body til at gå
helt ud til kanten af html-elementet - og opnår dermed samme effekt
mht. farve. Til gengæld får man også rykket indholdet i body ud til
kanten - hvad der måske ikke er ønskværdigt.

> Derudover så kan jeg oplyse, at problemet ikke opstår ved
> content-type=text/html

Sørme så - det var mystisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kristian Thy (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 05-10-04 00:09

Jens Gyldenkærne Clausen uttered:
>>> Nej, det er ikke rigtigt. Det er, som Lasse skrev, fordi jeg
>>> havde sat background-color på body i stedet for html...
>
>> Jeg tror nu nærmere det er fordi dit h1 element har en
>> margin/padding.
>
> Det er to løsninger til samme problem.

Jeg vil så mene at det ene ikke er en løsning, idet det piller ved
opsætningen af de andre elementer i layoutet...

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Ryan Kristensen (05-10-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 05-10-04 12:20

On 4 Oct 2004 23:08:56 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> Jeg vil så mene at det ene ikke er en løsning, idet det piller ved
> opsætningen af de andre elementer i layoutet...

Jeg har nu ikke lige bemærket, at det ændre på noget som helst opsætning
af andet end marginen på body.
Hvis du fjerner margin på dit h1 og body element, så skulle der ikke gerne
ske andet end, at alt indholdet rykker omkring 8pixels op. Hvis du ikke
ønsker dette kan du bruge padding til at regulere det med. Hvis du har
fundet andre ting der bliver ændret, så vil jeg da gerne vide det.

Men uanset hvad, når du nu ikke går op i IE, så kan jeg da godt se, at det
er lettere at pille ved html-elementet, samt det er vel også lidt sjovere
at bruge alt det IE ikke kan finde ud af.

--
Ryan Kristensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste