"Jimmi Wolff" <jimmi1311"FJERN_DETTE"@tele2adsl.dk> crashed Echelon
writing news:rE4id.1172$XC4.733@news.get2net.dk:
> Citat: Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen
> tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Hvis
> produktet er taget i brug bortfalder fortrydelsesretten. Hvis varen
> ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen
> skønsmæssigt af Føniks Computer A/S ud fra en mulig salgsværdi.
>
> Forbrugerstyrelsen siger dog at man godt kan retuner en vare selvom
> denne er taget i brug.
Dansk Handel og Service:
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-
9067&programId=11753
"Har kunden fortrydelsesret?
Købeloven giver ikke kunderne ret til at fortryde et køb, medmindre varen
fejler noget. Ved fjernsalg har forbrugere dog en fortrydelsesret på 14
dage.
Købeloven giver ikke kunden ret til at returnere varer, der ikke fejler
noget. Hvis en kunde fortryder et køb, har de altså ikke krav på f.eks. at
få pengene igen - eller på at få den købte vare byttet.
Man kan vælge at tilbyde kunderne den ekstra service, det er at kunne
returnere varen efter købet, men det er ikke en lovmæssig pligt.
Da det er frivilligt, om den erhvervsdrivende vil give kunderne
fortrydelsesret, kan der frit fastsættes betingelser for at tage varer
retur. Der kan fastsættes vilkår for:
At varen skal leveres tilbage inden en bestemt frist, f.eks. inden 10 dage
efter købet. Kunden skal altid gøre brug af fortrydelsesretten indenfor en
rimelig tid
At varens emballage og evt. plomberinger på varen skal være ubrudt
At kunden skal fremvise kvittering ved returnering af varen
At der ikke gives fortrydelsesret på udsalgsvarer.
De vilkår, der fastsættes for at tage imod returvarer, skal fremgå af
materialet, som kunderne har adgang til - f.eks. via skilte i butikken
eller anført på bagsiden af kvitteringen til kunden.
Fortrydelsesret ved fjernsalg
Der gælder specielle regler om fortrydelsesret for forbrugere ved
fjernsalg.
Fjernsalg er salgsformer, der er indrettet med det formål at indgå aftaler,
uden at den erhvervsdrivende og kunden mødes. Fjernsalg foreligger, når der
sælges varer eller tjenesteydelser via postordre eller Internettet.
Ved fjernsalg har forbrugeren fortrydelsesret i 14 dage. De 14 dage regnes
fra den dag, hvor forbrugeren modtager varen.
Ved fjernsalg af tjenesteydelser regnes de 14 dage fra den dag, hvor
forbrugeren modtager besked om, at aftalen er indgået. Forbrugerens ret til
at fortryde gælder kun indtil udførelsen af ydelsen begynder.
Hvis forbrugeren vil gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han aflevere
den købte vare i væsentlig samme stand og mængde, som da han modtog den.
Den erhvervsdrivende har altså ikke pligt til at give forbrugeren pengene
tilbage, hvis varen er taget i brug.
Det er normalt op til forbrugeren at afholde omkostninger til
returforsendelse af varen.
Læs mere om reglerne om fjernsalg på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/div/spam.htm
Reglerne om fortrydelsesret ved fjernslag findes i Forbrugeraftaleloven.
Læs hele loven her:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_fbaftl.htm"
--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address