/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
"forlygter på fly" ?
Fra : Is


Dato : 10-10-04 20:12

Hej

Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
snor. ( jeg bor ved Ringsted)
Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de 55w
der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at
spørge.

--
Venlig hilsen
Erik Isager



 
 
Martin Jørgensen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 10-10-04 20:46

Is wrote:

> Hej
>
> Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
> skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
> snor. ( jeg bor ved Ringsted)
> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de 55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Ja og hvad er dem på en satellit monstro på? Alle laver de jo kun
kortvarige glimt, som tilgengæld er ret kraftige, så det er vel ligesom
blitzen på et kamera hvor der oplades spænding der udløses i et kraftigt
lysglimt???

> Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at
> spørge.

Det går nok at spørge her...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Brian Lund (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 10-10-04 22:09

> Ja og hvad er dem på en satellit monstro på? Alle laver de jo kun
> kortvarige glimt, som tilgengæld er ret kraftige, så det er vel ligesom
> blitzen på et kamera hvor der oplades spænding der udløses i et kraftigt
> lysglimt???

Landingslys der blinker?

Det er landingslysene han mener, de andre er jo heller ikke "forlygter" men
nærmes side eller hale-lygter :)
Jeg aner dog ikke hvor kraftige pærene er, men det er nok noget kraftigere
end et sæt billygter...

Brian



Anders Matthiessen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Anders Matthiessen


Dato : 11-10-04 15:21

Brian Lund wrote:
>>Ja og hvad er dem på en satellit monstro på? Alle laver de jo kun
>>kortvarige glimt, som tilgengæld er ret kraftige, så det er vel ligesom

<snip>

> Landingslys der blinker?

Han snakker om blinkende satelitter :)

/Anders

pm (12-10-2004)
Kommentar
Fra : pm


Dato : 12-10-04 17:00

Sikke en tråd, gad vide om svaret findes i rækken.
Med hensyn til styrken i W, det ved jeg ikke, men en bekendt af mig havde
sat en enkelt på sin lastbil...og den kunne dælme give lys. Tror nu ikke
meget mere end en god billampe, der uhindret ( i luften) ville kunne ses
langt

Undre mig osse over de mange misforståelse på et så simpelt spørgsmål

PM


"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:41699174$0$238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Is wrote:
>
> > Hej
> >
> > Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
> > skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
> > snor. ( jeg bor ved Ringsted)
> > Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de
55w
> > der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.
>
> Ja og hvad er dem på en satellit monstro på? Alle laver de jo kun
> kortvarige glimt, som tilgengæld er ret kraftige, så det er vel ligesom
> blitzen på et kamera hvor der oplades spænding der udløses i et kraftigt
> lysglimt???
>
> > Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder
at
> > spørge.
>
> Det går nok at spørge her...
>
> mvh.
> Martin Jørgensen
>
> --
> --------------------------------------------------------------------------
-
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



BJ (12-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 12-10-04 17:07


"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
news:416bff79$0$56889$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Undre mig osse over de mange misforståelse på et så simpelt spørgsmål

Du har helt ret ... det er ganske simpelt under lavmålet, folk ikke kan
"betjene" en søgemaskine selv.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



pm (12-10-2004)
Kommentar
Fra : pm


Dato : 12-10-04 21:34


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416c011d$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> news:416bff79$0$56889$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
> > Undre mig osse over de mange misforståelse på et så simpelt spørgsmål
>
> Du har helt ret ... det er ganske simpelt under lavmålet, folk ikke kan
> "betjene" en søgemaskine selv.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Bjørn Jørvad
>
Den forstod jeg ikke
"Forlygter PÅ fly..........og senere "hvor kraftige mon landingslysene er
?"
Slutteligt er iagttagelsen sket i Ringsted.

Men skærer det gerne lift ud.. Lygterne sidder altså på et fly......... de
aktiveres under landingen osv

Den tror jeg de fleste vil have det svært ved at misforstå, og spørgsmålet
er vel reelt nok.

Jeg bemærker mig i svarene, dem jeg har overkommet, at der ikke refereres
til den optiske virkning som
vi kender fra FYR... der oftest er tårne på landjorden med et roterende lys
i toppen, som skal varsle eller lede
skibsfarten. Skibe som sejler ude på vandet. Oftest aftegnet med blåt på et
landkort, som det kaldes til trods for, at
vandarealer ligeledes er aftegnet, både ( her ikke maritimt..båd) uden for
såvel som inden for landområderne.

PM
>



BJ (12-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 12-10-04 21:42


"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
news:416c3fc1$0$56889$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Den forstod jeg ikke

Hmmm ... enhver som har begreb om at anvende en søgemaskine, kan finde svar
på samtlige spørgsmål i det oprindelige indlæg.

> Den tror jeg de fleste vil have det svært ved at misforstå, og spørgsmålet
> er vel reelt nok.

Trods det faktum, blev det det alligevel.

Bortset fra det, så finder jeg spørgsmålene helt O.K. og synes da også mangt
og meget blev berørt og ikke mindst besvaret.

PS: Du kan på ingen måde sammenligne et fyrtårns reflektor og linse med en
"forlygte" til et fly (altså dem der bruges til at lyse landingsbanen op ved
taxi, start og landing. Pærer er slet ikke den samme type.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



pm (12-10-2004)
Kommentar
Fra : pm


Dato : 12-10-04 22:47


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416c41b2$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> news:416c3fc1$0$56889$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
> > Den forstod jeg ikke
>
> Hmmm ... enhver som har begreb om at anvende en søgemaskine, kan finde
svar
> på samtlige spørgsmål i det oprindelige indlæg.
>
> > Den tror jeg de fleste vil have det svært ved at misforstå, og
spørgsmålet
> > er vel reelt nok.
>
> Trods det faktum, blev det det alligevel.
>
> Bortset fra det, så finder jeg spørgsmålene helt O.K. og synes da også
mangt
> og meget blev berørt og ikke mindst besvaret.
>
> PS: Du kan på ingen måde sammenligne et fyrtårns reflektor og linse med en
> "forlygte" til et fly (altså dem der bruges til at lyse landingsbanen op
ved
> taxi, start og landing. Pærer er slet ikke den samme type.
>
Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
EFFEKTEN stor.. på grund af glassets udformning og parabol med mere.

Det var bare det

PM
>



BJ (12-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 12-10-04 23:15


"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
news:416c50c3$0$56890$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
> EFFEKTEN stor.. på grund af glassets udformning og parabol med mere.

Jep, men så hut jeg visker, kaldes linsen til et fyrtårn noget andet ...
efter dets opfinder.

Men pyt nu med det, når vi blot er enige om, en stærk lyskilde ikke gør det
alene.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Henning Makholm (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-10-04 19:46

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Jep, men så hut jeg visker, kaldes linsen til et fyrtårn noget andet ...
> efter dets opfinder.

Det ord du leder efter, er sikkert "Fresnel-linse".

--
Henning Makholm "Er du æsel eller hest?"

BJ (13-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 13-10-04 21:05


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87k6tu1mo5.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

KLIP

> Det ord du leder efter, er sikkert "Fresnel-linse".

Jep.

http://www.lighthousegetaway.com/lights/fresnel.html

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Henning Makholm (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-10-04 19:45

Scripsit "pm" <ps98@tzeliamail.dk>

> Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
> EFFEKTEN stor..

Det giver ikke mening. Watt er en måleenhed for effekt.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type
of each actual parameter be compatible with the
kind and type of the corresponding formal parameter."

pm (13-10-2004)
Kommentar
Fra : pm


Dato : 13-10-04 21:11

Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
> > EFFEKTEN stor..
>
> Det giver ikke mening. Watt er en måleenhed for effekt.
>

OK, så tager vi den der fra
Forbruget i watt (siger sig selv)
Effekte i denne sammenhænge er den visuelle effekt

Ordet effekt er IKKE entydigt gældende for måleenhed
effekt subst. -en, -er, -erne
1. = VIRKNING
2. (teknik) energimængde pr. tidsenhed

Suk"

PM

Uden underllige og ligegyldige PS´er



Jonas Møller Larsen (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Møller Larsen


Dato : 14-10-04 00:22

pm wrote:
> effekt subst. -en, -er, -erne
> 1. = VIRKNING

Effekt = virkning? Det kan da umuligt være rigtigt. Hvordan skulle det
passe med det faktum, at virkning måles i Joulesekunder???

--
Jonas Møller Larsen

Hans Henrik Hansen (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Henrik Hansen


Dato : 14-10-04 11:55

Jonas Møller Larsen <nospam@nospam.invalid> wrote:

> pm wrote:
> > effekt subst. -en, -er, -erne
> > 1. = VIRKNING
>
> Effekt = virkning? Det kan da umuligt være rigtigt. Hvordan skulle det
> passe med det faktum, at virkning måles i Joulesekunder???

Mon ikke vi var (på vej over) i det rent sproglige gebet? :)

Men derudover er det vel korrekt, at 'afsat effekt' i pæren er mindre
end 'lyseffekten' - hvor meget mindre afhængende af, hvilke
bølgelængder/frekvenser man vælger at karakterisere som 'lys'


--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans

pm (14-10-2004)
Kommentar
Fra : pm


Dato : 14-10-04 18:28

Nu tror jeg det går helt galt

Citatet om effekt og virkning stammer fra Nudansk Ordbog. De er vel næppe
helt galt på den.

Hvilken EFFEKT (læs:virkning) har regntiden på hærmyrens seksual liv ?? Svar
er helt unødvendig, jeg kender det

Bare eet eksempel på anvendelsen af ordet EFFEKT uden for de
"videnskabelige" rammer

PM

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:1glnd0v.1j8vym111obwaiN%sleth2vh@webspeed.dk...
> Jonas Møller Larsen <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
> > pm wrote:
> > > effekt subst. -en, -er, -erne
> > > 1. = VIRKNING
> >
> > Effekt = virkning? Det kan da umuligt være rigtigt. Hvordan skulle det
> > passe med det faktum, at virkning måles i Joulesekunder???
>
> Mon ikke vi var (på vej over) i det rent sproglige gebet? :)
>
> Men derudover er det vel korrekt, at 'afsat effekt' i pæren er mindre
> end 'lyseffekten' - hvor meget mindre afhængende af, hvilke
> bølgelængder/frekvenser man vælger at karakterisere som 'lys'
>
>
> --
> (fjern slet fra mail adr.)
> med venlig hilsen
> Hans



Hans Henrik Hansen (15-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Henrik Hansen


Dato : 15-10-04 19:57

pm <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

> Nu tror jeg det går helt galt
>
> Citatet om effekt og virkning stammer fra Nudansk Ordbog. De er vel næppe
> helt galt på den.

....

Hvorfor mener du så, det går helt galt?

> Mon ikke vi var (på vej over) i det rent sproglige gebet? :)

Min pointe var jo præcis, at 'effekt' i daglig tale kan have en anden
betydning end den rent 'fysiske'!

Til gengæld *går* det helt galt, når du svarer *over* den citerede
tekst! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans

Is (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 12-10-04 20:42

BJ wrote:
>> Undre mig osse over de mange misforståelse på et så simpelt spørgsmål
>
> Du har helt ret ... det er ganske simpelt under lavmålet, folk ikke
> kan "betjene" en søgemaskine selv.

Så var det vel en smal sag for en "søgemaskine ekspert" at gi et kort svar ?

Men tak for svar - og ikke mere fra mig om lys på fly her.

--
Venlig hilsen
Erik Isager



BJ (12-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 12-10-04 22:00


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:416c44bb$0$56882$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Så var det vel en smal sag for en "søgemaskine ekspert" at gi et kort svar
> ?

Sådan opfattede jeg 'pm's' :"Undre mig osse over de mange misforståelse på
et så simpelt spørgsmål".

> Men tak for svar - og ikke mere fra mig om lys på fly her.

Helt O.K.

Som en anden har nævnt, findes der jo ikke en dedikeret NG for
fly-interesserede.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Bjarke Hansen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-10-04 20:47

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
news:41698ca1$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
> skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
> snor. ( jeg bor ved Ringsted)
> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de
> 55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.
>
> Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at
> spørge.

Det er vist riemligt kraftigt.. Så vidt jeg har hørt rigtigt, kommer der
højspænding ud i et rimeligt finmasket net og nedgravede trafostationer for
at strømf'de de "tørstige" lys... så noget må det nok trække...



Morten Guldager (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 10-10-04 21:16

2004-10-10 Bjarke Hansen wrote
> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
> news:41698ca1$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
>> skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
>> snor. ( jeg bor ved Ringsted)
>> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de
>> 55w
>> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.
>>
>> Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at
>> spørge.
>
> Det er vist riemligt kraftigt.. Så vidt jeg har hørt rigtigt, kommer der
> højspænding ud i et rimeligt finmasket net og nedgravede trafostationer for
> at strømf'de de "tørstige" lys... så noget må det nok trække...

Uden at kunne svare på hverken det ene eller det andet, så tror jeg
spørgeren mente lamperne der sidder på flyet og ikke dem der står i
Kastrup. For nok er de kraftige, men at se dem helt fra Ringsted...


/Morten

Is (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 10-10-04 21:29

Morten Guldager wrote:
> Uden at kunne svare på hverken det ene eller det andet, så tror jeg
> spørgeren mente lamperne der sidder på flyet og ikke dem der står i
> Kastrup. For nok er de kraftige, men at se dem helt fra Ringsted...
--
jeg troede med det indhold i "emne" ??

Du har ret, det er de kraftige lygter der sidder på flyet og lyser fremad
jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
lys der sidder og blinker her og der på flyet.


--
Venlig hilsen
Erik Isager



Brian Lund (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 10-10-04 22:07

> > Uden at kunne svare på hverken det ene eller det andet, så tror jeg
> > spørgeren mente lamperne der sidder på flyet og ikke dem der står i
> > Kastrup. For nok er de kraftige, men at se dem helt fra Ringsted...
> --
> jeg troede med det indhold i "emne" ??
>
> Du har ret, det er de kraftige lygter der sidder på flyet og lyser fremad
> jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
> lys der sidder og blinker her og der på flyet.

Det hedder landingslys, så ja det er kun tændt under start og landing :)
På nogle flytyper (mange/alle?) sidder de på stolperne til hjulene, så i de
tilfælde kan de jo _kun_ lys når hjulene er nede!


Brian



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 23:37


"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:4169a44e$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det hedder landingslys, så ja det er kun tændt under start og landing :)
> På nogle flytyper (mange/alle?) sidder de på stolperne til hjulene, så i
> de
> tilfælde kan de jo _kun_ lys når hjulene er nede!
>

De fleste passagerfly sidder de på det inderste af vingen. Dvs. der sidder
en i hver side af vingen og et på forhjulet kun. Så de kan alligevel godt
ses, hvis hjulene er oppe ;)

Mvh. Steffen Y



Herluf Holdt, 3140 (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 10-10-04 23:46

Steffen skrev:
> De fleste passagerfly sidder de på det inderste af vingen. Dvs.
> der sidder en i hver side af vingen og et på forhjulet kun. Så
> de kan alligevel godt ses, hvis hjulene er oppe ;)

Det er nemlig rigtigt, hvad Boeing flyene angår. Jeg har tjekket
alle 7xx serierne, hvor lygterne sidder på forkanten af vingerne
nær roden. Men jeg kan ikke finde lygterne på billederne af MD
og Airbus, så der formoder jeg at de sidder på landingsstellet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


BJ (10-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 10-10-04 23:49


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4169bb8a$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Men jeg kan ikke finde lygterne på billederne af MD
> og Airbus, så der formoder jeg at de sidder på landingsstellet.

Der sidder også landingslys tæt ved vingeroden på MD og Airbus.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (10-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 10-10-04 23:59


"Steffen" <airbus-snabela-ofir-dot-dk> skrev i en meddelelse
news:4169b974$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> De fleste passagerfly sidder de på det inderste af vingen. Dvs. der sidder
> en i hver side af vingen og et på forhjulet kun. Så de kan alligevel godt
> ses, hvis hjulene er oppe ;)

Ja, de kan også sidde på kropssiderne (fuselagen).

http://www.freefoto.com/preview.jsp?id=20-19-2

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Herluf Holdt, 3140 (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 11-10-04 09:23

BJ skrev:
> Ja, de kan også sidde på kropssiderne (fuselagen).
> http://www.freefoto.com/preview.jsp?id=20-19-2

Dit link viser ellers at der sidder to landingsprojektører
over næsehjulene. Jeg har aldrig set landingslys på
vingeforkanterne af nogen Airbus.

Lamperne på kropssiderne kalder jeg ikke landingslys,
men "rullebanelys". Jeg ved ikke hvad de hedder på
"flyverengelsk". Airbus A300 har sådan nogle lige bag
ved forreste indgangsdør. På tysk hedder de "Pisten-
beleuchtung".

MD80 har "rullebanelys" lige foran vingeroden. Jeg mener
ikke at de kun lyser fremad. På tysk hedder de
"Rollscheinwerfer". Derfor har MD8x også landingslys over
næsehjulene.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 11:05


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:416a42ed$0$247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP

> MD80 har "rullebanelys" lige foran vingeroden. Jeg mener
> ikke at de kun lyser fremad. På tysk hedder de
> "Rollscheinwerfer". Derfor har MD8x også landingslys over
> næsehjulene.

Det er ikke ualmindeligt, landingslysene på vingeroden kan drejes/vippes alt
efter stignings/indfaldsvinkel.

Hvis du søger på 'landing lights'. kan du finde forskellige typer huse.

Så hut jeg visker, er der ganske nøjagtige krav til det vi forstår ved
landingslys, antal, deres placering samt længden de kan lyse.

Jeg orker ikke at afsøge nettet for reglerne, men de kan garanteret findes.

De opgives også mange gange i flyenes specifikationer tilsammen med samtlige
"lys" på et passagerfly.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 11:24


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416a5ab6$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

Endnu et billede af en Airbus og dens lys:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=363585

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 11:35


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416a5f28$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

Et billede af en MD-10:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=359089

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 11:51


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416a61c1$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

Her er et perfekt billede af en Airbus:

http://airtransportbiz.free.fr/Aircraft/A340-300E.JPG

Mon det er nok nu...?...

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Herluf Holdt, 3140 (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 11-10-04 12:43

BJ skrev:
> Her er et perfekt billede af en Airbus:
> http://airtransportbiz.free.fr/Aircraft/A340-300E.JPG

> Mon det er nok nu...?...

Dine nye links viser at der *stadig* er to landingsprojektører
over næsehjulene på A340. Og jeg kan *godt* se at der nu
også er landingslys inderst på vingeforkanterne. Min påstand
er så at de må være kommet til *senere* end de første modeller
fra midt i 1990'erne. Så jeg må hellere ud at se på A330 og
A340 i Kastrup snarest muligt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- undskyld at jeg svarede på et forkert
indlæg for lidt siden. Det er slettet nu.


BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 12:46


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:416a71ae$0$227$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Dine nye links viser at der *stadig* er to landingsprojektører
> over næsehjulene på A340.

Der er vel *altid* landingslys på næsehjulene, da det er praktisk at kunne
se, når man drejer.

> Og jeg kan *godt* se at der nu
> også er lys inderst på vingeforkanterne. Min påstand er så
> at de må være kommet til *senere* end de første modeller
> fra midt i 1990'erne.

Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

> Så jeg må hellere ud at se på A330 og
> A340 i Kastrup snarest muligt.

Fint, fint ... nu benytter jeg Billund. Den kan også tage større fly end
Kastrup ...

Et lille link til Airbus, så du kan læse hvornår Airbus A300B4 kom på
markedet:

http://www.airbus.com/about/history.asp#frstpart

Gå til ' First partners '.

> - undskyld at jeg svarede på et forkert
> indlæg for lidt siden. Det er slettet nu.

Det gør ikke spor.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Herluf Holdt, 3140 (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 11-10-04 13:04

BJ skrev:
> Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:
>
> http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

De første tre A300B2-320, som SAS købte, er fremstillet i
1979 (2) og 1981 (1). De blev senere solgt til Conair (Spies),
og konverteret til A300B4-120. I dag flyver de for Premiair.
(serienumrene er 079: tidl. LN-RCA, 094: tidl. SE-DFK, og
128: tidl. SE-DFL).

Hvis du kigger under sædet, står der vistnok stadig SAS på
redningsvestene.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 13:06


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:416a76ab$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Hvis du kigger under sædet, står der vistnok stadig SAS på
> redningsvestene.

Det kan man da vist kalde for genbrug..

Billund er igen førende i Danmark.

Som verdens første lufthavn er følgende startet op:

http://www.ccb.dk/Home/nyheder.aspx?lang=da

Lufthavnen holder en flot 2. plads i størrelse...

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 16:03


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416a7744$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Hvis du kigger under sædet, står der vistnok stadig SAS på
>> redningsvestene.
>
> Det kan man da vist kalde for genbrug..

Jeg synes lige, du skal have dette link:

http://www.baaa-acro.com/Recherches/Immat%20-%20OY.htm

Monstro OY-CNM er en af dem, du omtaler..?

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Herluf Holdt, 3140 (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 11-10-04 16:25

BJ skrev:

> Jeg synes lige, du skal have dette link:
> http://www.baaa-acro.com/Recherches/Immat%20-%20OY.htm
> Monstro OY-CNM er en af dem, du omtaler..?

Nej det er en af Premiairs små A320-212, bygget 1992 til et engelsk
selskab, serienr. 301, leveret nov. 1996 til Premiair.

Det tre gamle A300B4-120 hedder OY-CNA, CNK, CNL i dag/2002.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 16:29


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:416aa5d8$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Det tre gamle A300B4-120 hedder OY-CNA, CNK, CNL i dag/2002.

De er smukt vist på tidligere opgivne link:

http://makeashorterlink.com/?J4AE12F79

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Martin Larsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 11-10-04 11:37

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse news:416a5f28$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> news:416a5ab6$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> Endnu et billede af en Airbus og dens lys:
>
> http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=363585
>
Hvad er det for et spor ved højre vingetip og hvad kalder
man den klap der sidder der?

Mvh
Martin



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 11:39


"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:416a61ec$0$56888$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Hvad er det for et spor ved højre vingetip og hvad kalder
> man den klap der sidder der?

Det er en kondensstribe og den hedder en ' winglet '.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 11:42


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:416a62b0$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

For god ordens skyld:

http://airtransportbiz.free.fr/Technique/Thewinglet.html

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



N/A (11-10-2004)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-10-04 12:38



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 12:38


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:416a6f20$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Dine nye links viser at der *stadig* er to landingsprojektører
> over næsehjulene på A340.

Der er vel *altid* landingslys på næsehjulene, da det er praktisk at kunne
se, når man drejer.

> Og jeg kan *godt* se at der nu
> også er lys inderst på vingeforkanterne. Min påstand er så
> at de må være kommet til *senere* end de første modeller
> fra midt i 1990'erne.

Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

> Så jeg må hellere ud at se på A330 og
> A340 i Kastrup snarest muligt.

Fint, fint ... nu benytter jeg Billund. Den kan også tage større fly end
Kastrup ...

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Herluf Holdt, 3140 (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 11-10-04 15:53

BJ skrev:
> Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:
> http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

Den er bygget i 1981 og leveret til Japan Air System,
december 1981, reg.nr. JA8472, (serienummer 163). Nu
flyver den for et nyt tyrkisk selskab, med reg.nr. TC-FLE.

Det er helt klart at sådan en gammel svend ikke har forlygter
ved vingeroden. Den har heller ikke nogen form for "winglets".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


Henning Makholm (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 11-10-04 16:16

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> Det er helt klart at sådan en gammel svend ikke har forlygter
> ved vingeroden. Den har heller ikke nogen form for "winglets".

Har de to ting noget med hinanden at gøre?

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er
Stortstortstort. Det er allerhelvedes stort. Det er historiEN."

BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 16:22


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87lled1e1b.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

KLIP

> Har de to ting noget med hinanden at gøre?

Nej.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 16:21


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:416a9e54$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Det er helt klart at sådan en gammel svend ikke har forlygter
> ved vingeroden.

Vi har vist også i indlæggene fået skrevet at landingslysene bl.a. kan være
monteret på fuselagen.

Så en placering på "lågene" til krængeror/flaps er heller ikke utænkelig
(det ses jo tydeligt på billedet af TC-FLE).

Pointen er vel at langt de fleste fly har mere end blot et sæt landingslys
på næsehjulet.

Jeg føler at spørgsmålet udviklede sig til om der*kun* var landingslys på
næsehjulet.

Her er de fly som er malet med Premiar spottet:

http://makeashorterlink.com/?J4AE12F79

> Den har heller ikke nogen form for "winglets".

Den er jeg med på.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad




Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 22:14


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41699b6a$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...
> Morten Guldager wrote:
>> Uden at kunne svare på hverken det ene eller det andet, så tror jeg
>> spørgeren mente lamperne der sidder på flyet og ikke dem der står i
>> Kastrup. For nok er de kraftige, men at se dem helt fra Ringsted...
> --
> jeg troede med det indhold i "emne" ??
>
> Du har ret, det er de kraftige lygter der sidder på flyet og lyser fremad
> jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
> lys der sidder og blinker her og der på flyet.

Ja, det er landingslysene... De bliver tændt, når flyet er under 10.000 fods
højde.
Jeg ved dog ikke, hvor kraftige de er. Men du kunne spørge i
dk.spil.computer.flysimulator. Jeg ved godt, det er en computerrelateret ng,
men det er det bedste bud :)

Mvh. Steffen Y



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 17:02


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41699b6a$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Du har ret, det er de kraftige lygter der sidder på flyet og lyser fremad
> jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
> lys der sidder og blinker her og der på flyet.

Alt afhængig af pæretypen, da det måles i lumen/candela.

En sealed beam lygte kan godt have + 250 Watt, en løs pærer 350 Watt og ikke
at forglemme en H.I.D. Xenon på 35 Watt.

Eller kan du støve GE igennem, hvis du vil vide mere..:

http://catalog.gelighting.com

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Q (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 10-10-04 23:12


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41698ca1$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
> skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
> snor. ( jeg bor ved Ringsted)
> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de
55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.


Jeg *mener* det er en 250W halogenlampe.. Dog kunne man forestille sig at de
efterhånden gik over til at bruge gasudladningspærer, typisk kviksølv ( en
lysbue gennem kviksølvdampe ) da de har et væsentlig højere lysudbytte

/peter



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 16:27


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41698ca1$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de
> 55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Hellere må vi finde lidt om pærer også:

http://electriclights.tripod.com/bulbs/landingbulb.htm

http://www.aerovisions.com/hid/hid_products.html

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Is (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 11-10-04 17:58

BJ wrote:
> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:41698ca1$0$59395$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er"
>> ?? de 55w
>> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.
>
> Hellere må vi finde lidt om pærer også:
>
> http://electriclights.tripod.com/bulbs/landingbulb.htm
>
> http://www.aerovisions.com/hid/hid_products.html

(jeg troede jeg stillede et nemt sp.)

Ja ja , vi ved snart meget om fly men de link synes jeg ligner lamper
til lidt mindre fly eller hvad ??

( hvad med lidt om lokomotiver ? hvor kraftig en pære har de mon i snuden
(og enden)? )


--
Venlig hilsen
Erik Isager



BJ (11-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 11-10-04 18:40


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:416abb86$0$56896$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Ja ja , vi ved snart meget om fly men de link synes jeg ligner lamper
> til lidt mindre fly eller hvad ??

Alt er relativt, da reflektoren og linsen skal gøre en del arbejde også.

En lille lyskilde kan jo godt knalde nogle Lumen ud.

Borset fra det, kan du på et tidligere link finde sealed beam på 1.000 watt
(dette betyder ikke de evt. afgiver mere lys end en Xenon-baseret).

> ( hvad med lidt om lokomotiver ? hvor kraftig en pære har de mon i snuden
> (og enden)? )

Så må du starte en ny tråd...

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Herluf Holdt, 3140 (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 11-10-04 19:02

BJ skrev:
> "Is" skrev:
>> ( hvad med lidt om lokomotiver ? hvor kraftig en pære har de
>> mon i snuden (og enden)? )

> Så må du starte en ny tråd...

Ja, og dét for eksempel i gruppen dk.fritid.jernbaner.

Desværre findes der ikke en gruppe, som hedder
"dk.fritid.fly" endnu, men indtil sådan en oprettes,
kan jeg anbefale "modergruppen" til en sådan gruppe,
som hedder "dk.fritid", og som endnu ikke er særlig
"overtrafikeret".

De som ikke gider læse vores fly-snak i denne gruppe,
har forhåbentligt allerede fundet ud af at ignorere hele
tråden.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- gammel "flyspotter" med en større samling
af bøger om flyvemaskiner, herunder flere
årgange af "JP Airline Fleets".


Erik Mortensen (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Mortensen


Dato : 14-10-04 16:20

Hej alle i nyhedsgruppen.



Jeg har fulgt lidt med i diskussionen, vedrørende et flys "Forlygter".



Jeg kan kun udtale mig om MD. 80-81-82-83-87 og 90. Der kaldes "forlygterne"
for taxi/landing light.



På hver side af vingerne ude i tippen sidder der en landings lampe, som
under flyvning er plan med vingen, under start og landing er det piloten som
manuelt aktivere dem dvs. at når de er valgt "on" tænder lyset og de kører
ud i en vinkel på ca. 90 grader, så de lyser frem i flyveretningen. Når
piloten vælger den "off" slukker lyset og de kører ind i vingen igen. Jeg
kan endvidere oplyse om at spændingen til dem er 28 volt dc. og effekten er
på 600 Watt.



På næse understellet sidder der to lamper, disse kaldes "taxi/landing light.
Under start og landing vælger piloten dem manuelt "on" og "off", dog kun når
understellet er valgt i ned position. Disse kan også bruges som taxi lamper,
dvs. når flyet er landet og skal køre fra landingsbanen og ind til gaten.
Jeg kan lige oplyse at der er to styrker på disse som piloten vælger manuelt
(bright/dim). På disse er spændingen også 28 volt dc. og effekten er på 400
watt.



Jeg kan lige nævne at på en MD. 90 er der den ekstra feature at hvis piloten
ikke er opmærksom på at vælge wing landing light "off" efter start slukker
og kører de automatisk ind når flyets fart og derved trykket på dem stiger.



Mange hilsner Erik Mortensen.



Is (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 14-10-04 18:23

Erik Mortensen wrote:
> Hej alle i nyhedsgruppen.
>
>
>
> Jeg har fulgt lidt med i diskussionen, vedrørende et flys "Forlygter".
>
>
>
> Jeg kan kun udtale mig om MD. 80-81-82-83-87 og 90. Der kaldes
> "forlygterne" for taxi/landing light.
>
>
>
> På hver side af vingerne ude i tippen sidder der en landings lampe,
> som under flyvning er plan med vingen, under start og landing er det
> piloten som manuelt aktivere dem dvs. at når de er valgt "on" tænder
> lyset og de kører ud i en vinkel på ca. 90 grader, så de lyser frem i
> flyveretningen. Når piloten vælger den "off" slukker lyset og de
> kører ind i vingen igen. Jeg kan endvidere oplyse om at spændingen
> til dem er 28 volt dc. og effekten er på 600 Watt.
>
>
>
> På næse understellet sidder der to lamper, disse kaldes "taxi/landing
> light. Under start og landing vælger piloten dem manuelt "on" og
> "off", dog kun når understellet er valgt i ned position. Disse kan
> også bruges som taxi lamper, dvs. når flyet er landet og skal køre
> fra landingsbanen og ind til gaten. Jeg kan lige oplyse at der er to
> styrker på disse som piloten vælger manuelt (bright/dim). På disse er
> spændingen også 28 volt dc. og effekten er på 400 watt.
>
>
>
> Jeg kan lige nævne at på en MD. 90 er der den ekstra feature at hvis
> piloten ikke er opmærksom på at vælge wing landing light "off" efter
> start slukker og kører de automatisk ind når flyets fart og derved
> trykket på dem stiger.
>
>
>
> Mange hilsner Erik Mortensen.

Det svar siger jeg MANGE tak for .

Endelig et konkret svar


--
Venlig hilsen
Erik Isager



BJ (14-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 14-10-04 18:41


"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:416eb5dd$0$77019$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Endelig et konkret svar

MD eksisterer ikke mere som virksomhed, men er fusioneret ..)

Så svaret er ikke konkret, men blot dækkende for førnævnte gamle MD-fly..

Hvordan virker det på eks. Boeing..?

PS: Derfor var svaret nu helt fint.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BJ (14-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 14-10-04 19:17


"Erik Mortensen" <ea13@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ckm5e4$11m6$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> På hver side af vingerne ude i tippen sidder der en landings lampe, som
> under flyvning er plan med vingen, under start og landing er det piloten
> som
> manuelt aktivere dem dvs. at når de er valgt "on" tænder lyset og de kører
> ud i en vinkel på ca. 90 grader, så de lyser frem i flyveretningen. Når
> piloten vælger den "off" slukker lyset og de kører ind i vingen igen. Jeg
> kan endvidere oplyse om at spændingen til dem er 28 volt dc. og effekten
> er
> på 600 Watt.

Her er et eksempel:

http://www.honeywell-lightingandelectronics.com/tech_support/datasheets/Retractable_Landing/45-0351.pdf

> På næse understellet sidder der to lamper, disse kaldes "taxi/landing
> light.
> Under start og landing vælger piloten dem manuelt "on" og "off", dog kun
> når
> understellet er valgt i ned position. Disse kan også bruges som taxi
> lamper,
> dvs. når flyet er landet og skal køre fra landingsbanen og ind til gaten.
> Jeg kan lige oplyse at der er to styrker på disse som piloten vælger
> manuelt
> (bright/dim). På disse er spændingen også 28 volt dc. og effekten er på
> 400
> watt.

Her er et eksempel:

http://www.honeywell-lightingandelectronics.com/tech_support/datasheets/Fixed_Landing/50-0292.pdf

Disse lygter kan også være af IR-typen for militært brug:

http://www.honeywell-lightingandelectronics.com/tech_support/datasheets/Fixed_Landing/50-0305.pdf

Applikationerne kan være mange og forskellige.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste