Pendul opgave
Fra : Filip

Dato : 09-10-04 11:44

Jeg har følgende opgave i min fysikbog "Mekanisk fysik og varmelære udg.8",
som jeg gerne vil have hjælp til at løse

Et pendul består af et 10 kg lod, ophængt med sit tyngdepunkt 1m fra
ophængelsespunktet. Loddet fjernes 75 grader fra bundstillingen og slippes
herefter løs.
-Beregn den kinetiske energi og snorspændingen ved passage af
bundstillingen.

Jeg har fundet den kinetiske energi til 72,78 J
Men jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal gribe snorspændingen an. Jeg ved
kun at resultatet skal give 244N efter facitlisten, men hvordan kommer jeg
frem til det resultat?

Hvordan skal jeg f.eks beregne perfiribane hastigheden, når Fres= Fty +
Fsnor jo er forskellig da pendulsnoren trækker mere og mere i loddet. Jeg
havde håbet på at jeg ved at finde den hastighed kunne beregne
centripitalaccelerationen ac=Vb*Vb/r men jeg kan ikke på nogen måde komme
til 244N

Hjælp

Filip

Fra : Filip

Dato : 09-10-04 11:47

Og hvordan vil et hastighed- tids-diagram se ud?

Filip

Fra : Lasse R

Dato : 09-10-04 12:30

"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvordan vil et hastighed- tids-diagram se ud?
>
> Filip

E_pot = E_kin <=>
mgh = 1/2mv^2 <=>
mg(cos u) = 1/2mv^2 <=>

Nu kan jeg ikke lige huske mere og er påvej ud af døren, men find u(t).
Antager I, at det er en harmonisk svingning?

Lasse

Fra : Filip Larsen

Dato : 09-10-04 12:08

Filip skrev

> [...]
> havde håbet på at jeg ved at finde den hastighed kunne beregne
> centripitalaccelerationen ac=Vb*Vb/r men jeg kan ikke på nogen måde

Det ser ellers rigtigt ud. Hvis Vb er farten i det øjeblik loddet
passerer lodret (ca. 3.82 m/s beregnet ud fra den kinetiske energi), så
skulle du gerne få det angivne facit på 244N (det gør jeg i hvert fald).

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Lasse R

Dato : 09-10-04 12:20

> [...]
> -Beregn den kinetiske energi og snorspændingen ved passage af
> bundstillingen.
>
> Jeg har fundet den kinetiske energi til 72,78 J

Sæt 72,78 J = 1/2mv^2 og isoler v. Find nu a_c = v^2/R. Nu skulle du meget
gerne få T_snor = m(a_c + g) = 244 N.

Mvh,

Lasse

3,82

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-10-04 13:04

Filip wrote:

> [...]
> havde håbet på at jeg ved at finde den hastighed kunne beregne
> centripitalaccelerationen ac=Vb*Vb/r men jeg kan ikke på nogen måde komme

Hej Filip

Snorspændingen eller kraftbelasningen er summen af "tyngdekraften" og
centrifugalkraften.

Den statiske kraft er "let": F=m*a, F=(10 kg)*(9,82 m/s^2).

Den dynamiske - centrifugalkraften er sværere.

-

Dog ved man at et pendul uden tab i et homogent tyngdefelt har konstant
mekanisk energi. Den mekaniske energi er summen af den potentielle og
den kinetiske energi.

Den potentielle energi i bundpositionen er per definition nul Joule og
den kinetiske er maksimal - maksimal fart.

Den kinetiske energi i toppositionenerne er per definition nul Joule og
den potentielle er maksimal - ingen fart.

Hvis du lægger et koordinatsystem således at Y=0 for pendulets
bundlinie/position kan du regne ud hvor højt loddet er oppe, når den er
fjernet 75 grader fra bundpositionen/bundstillingen:

Her skal du så anvende lidt trekantsregning:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sinusrelationen

-

Pendulets samlede klassiske mekaniske energi til enhver tid/position er:
E(J) = m*g*h + 1/2*m*v^2, h er højden over bundpositionen.

Du kender nu pendulets energi i topstillingerne:
E(J) = m*g*h + 0 Joule

Nu kender du også pendulets kinetiske energi i bundpositionen:
E(J) = 0 Joule + 1/2*m*v^2 (løses for v)

Centrifugalkraften eller cetrifugalaccelerationen burde du have en
formel for et eller at sted.

Her er hvad jeg kunne finde på nettet:

Med vektorer:
http://scienceworld.wolfram.com/physics/CentrifugalForce.html

centripetal force and centrifugal force:
http://www.infoplease.com/ce6/sci/A0811114.html
F=m*(v^2)/r

http://en.wikipedia.org/wiki/Centripetal_force

http://phun.physics.virginia.edu/topics/centrifugal.html

http://mathworld.wolfram.com/AngularAcceleration.html

I often get confused between the terms centrifugal force and centripetal
force could you please enlighten me?:
http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae150.cfm

Centrifugal Force and Gravity:
http://www.mcasco.com/qa_cfag.html

mvh/Glenn

-

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-04 14:03

"Glenn Møller-Holst" <glenn@bitnisse.onedot.dk> skrev i en meddelelse news:ck8k1i$hbk$1@news.net.uni-c.dk...

> Her er hvad jeg kunne finde på nettet:

Nu du bringer så mange links, hvorfor så ikke et hvor
opgaven findes som applet:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/pend.html
Der findes også en tilnærmet løsning for stor amplitude.

Mvh
Martin

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-10-04 14:19

Martin Larsen wrote:

> [...]
> opgaven findes som applet:
> http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/pend.html
> Der findes også en tilnærmet løsning for stor amplitude.

Tak Martin

Det har du da helt ret i...hvorfor mon jeg ikke det

mvh/Glenn

-

Fra : Filip

Dato : 17-10-04 15:38