hjemmeside strikkeri
Fra : Sanand

Dato : 20-10-04 19:46

Hej

Jeg skal vise et par elever på skolen, hvordan man laver hjemmesider.

Jeg bruger selv Stones Webwriter, men det er ikke det mest logiske at
anvende.

Jeg har kigget lidt på 123hjemmeside.dk - det er ok - men jeg søger et
program, der er nemt og logisk at bruge for børn.

MVH

Anders

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-10-04 20:10

"Sanand" <sanand@netguard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på 123hjemmeside.dk - det er ok - men jeg søger et
> program, der er nemt og logisk at bruge for børn.

FrontPage 2003
--
ahw

Fra : Per-Johan Ørmen

Dato : 18-01-05 06:36

> FrontPage 2003
> --
> ahw
Begge to er gode valg. Jeg vil dog anbefale, at man starter i en teksteditor
for at vise strukturen af en webside, og for at afmystificere. Lad eleverne
eksperimentere med tags og farver. Derefter kan man skifte til et af de to
værktøjer, da det klart øger produktiviteten.

mvh.

Per-Johan

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 19-01-05 14:20

Det hurtigste og letteste er at anvende.....Word!

Lav et almindeligt dokument, og vælg funktionen Gem som webside.

Åben derefter siden i Internet Explorer.

En væsentlig pointe er at det er uhyre let at lave web-sider. Alle kan
publisere noget og lægge det på nettet, så det ser troværdigt ud. Et vigtigt
kapitel i undervisning i internettet, er derfor at lære at forholde sig
kritisk til den information, der findes. Og der er eksemplet jo velegnet.

Derefter kan man jo tage fat på programmer, der er beregnet til at lave
internet-sider, og måske også se på koder.

Hilsen

Carsten

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-01-05 14:23

"Per-Johan Ørmen" <per-johan@oermen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lad eleverne eksperimentere med tags og farver. Derefter kan man skifte
> til et af de to værktøjer, da det klart øger produktiviteten.

Det er ikke nødvendigt med en teksteditor. Den er allerede indbygget i
Frontpage, så det er bare at bruge den, så kan man oven i købet se den
øjeblikkelige effekt af koderne uden at skulle skifte program.

vh Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 20-10-04 23:14

Sanand wrote:
> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på 123hjemmeside.dk - det er ok - men jeg søger et
> program, der er nemt og logisk at bruge for børn.

Ja, prøv evt. Mozilla! File->Ny(t)->Composer-side.

123hjemmeside.dk er noget skidt!:
" Du skal bruge Internet Explorer 5 eller nyere
For at give vores brugere den bedste oplevelse og funktionalitet,
skal du have Internet Explorer 5.0 eller nyere samt Windows."

Overholdelse af W3C-standarden er vigtig, og sikres nogenlunde med Mozilla.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

> MVH
>
> Anders

Ny(t)-

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 22-10-04 19:59

Jørn Hedegaard Povlsen wrote:

> [...]
> skal du have Internet Explorer 5.0 eller nyere samt Windows."
>
> Overholdelse af W3C-standarden er vigtig, og sikres nogenlunde med Mozilla.

Jeg er enig med Jørn Hedegaard Povlsen - siderne skal oveholde standarden,
men desværre er der mange sider der ikke oveholder standarden.

Prøv om skolens hjemmeside overholder standarden inden I begynder undervisning
i hvordan man "strikker" en hjemmeside sammen.

Jeg vil slutte med to links fra http://www.html.dk

1. http://www.html.dk/tutorials/html/default.asp
Jeg tror at både lærerne og eleverne kan hente inspiration her

2. W3C standarder - hvad er det for noget?
http://www.html.dk/artikler/00031/
Der er desværre mange hjemmesider der ikke overholder standarden.

Overholder http://www.html.dk w3c standarden ?
Prøv at klikke på linet nedenfor -
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.html.dk

Arne anbefaler "FrontPage 2003" og derfor har jeg en lille opgave til Arne -
prøv at finde en eller to hjemmesider skrevet med "FrontPage 2003" der
overholder standarden.

Med venlig hilsen
Jørgen Kristensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-10-04 21:17

"Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Mozilla.
Som det er blevet skrevet så mange gange i FrontPage-gruppen: (resumé)

Den med valideringen holder heller ikke vand (selvom man ville ønske at det
var så simpelt.) Sider der ikke validerer kan virke fint i diverse browsere
og sider der validerer virker ikke altid i alle browsere.

Med erfaring lærer man hvad der virker hvor så man kan
designe en side der ikke bare validerer men også virker, eller ikke
validerer men virker.

Der er dog en glimrende grund til at sikre sig at siderne validerer, nemlig
at der så er større sandsynlighed for at de sider du laver idag også virker
i fremtidige versioner af diverse browsere.

Et skræk eksempel her er Netscape 4s <layer> tag som en del udviklere brugte
for til deres rædsel at opdage at Netscape droppede al support for det i
næste version af NS, version 6 (der fandtes aldrig en version 5 fordi
udviklingen af NS blev så forsinket at IE var på vej i version 6 da NS
endelig blev færdige.

Så man sprang version 5 over for ikke at virke bagud. Dette er ret
almindeligt i software industrien).

Som ved al wysiwyg udvikling er der en fare for at man tror man kan klare
sig uden at lære HTML.

Derfor er jeg meget begejstret for FP2003's nye splitview hvor man samtidig
ser wysiwyg delen og den kode der genereres. Det gør det let for nybegyndere
at lære HTML når de umiddelbart kan se hvordan koden ser ud til det de lige
har gjort. Desuden gør det det let at lige gå ind og håndrette lidt i den
genererede kode hvis det er opportunt.

> Arne anbefaler "FrontPage 2003" og derfor har jeg en lille opgave til
Arne -
> prøv at finde en eller to hjemmesider skrevet med "FrontPage 2003" der
> overholder standarden.

Det kan du godt lave med FP.
I FP2003 uden videre og i FP2000-2 med mindre tilrettelser.
Derudover ser firmaer mere på om siden virker i diverse browsere end om den
validerer.

Et hurtigt check på nogen af de store sider vil hurtigt vise dette. Sidst
jeg lavede sådan et check var det under 10% af siderne der validerede og
nogen virkede endda kun i IE (og nej, det var ikke fordi de var lavet i FP).

Jeg har ikke på noget tidspunkt hævdet at koden genereret gennem
WYSIWYG- delen alene vil kunne validere hos W3C.
Faktisk er jeg helt sikker på at den ikke vil på grund af nogle meta-tags
som automatisk indsættes af FP.

Disse har dog ingen betydning for om siden virker i alle browsere der
overholder standarden.

Validatoren undersøger kun om din kode overholder HTML standarden ikke om
din kode vil virke i en given browser.

Et par få ændringer i hånden og du kan validere det
efter xhtml standarden.
Hverken IE eller NS overholder til fulde HTML Standarden.

Derudover er jeg ikke nogen særlig fortaler for absolut at skulle
overholde standarden.

At gøre det betyder ikke nødvendigvis at det vil virke i alle Browsere.
Derfor går jeg mere op i om det virker i diverse Browsere.

Efter min mening er der intet galt i at bruge ting der kun virker i en
bestemt Browser så længe andre browsere stadig får serveret noget de kan
bruge.

Et godt udgangspunkt er at sætte kompatibiliteten til at inkludere
version 3 browsere.

Der findes ikke noget som er nemmere at gå til end FP og for begyndere er
især FP2003 et uovertruffent og relativt billigt produkt, som både benyttes
af helt begyndere og professionelle.

Af samme grund giver det ingen mening at bede mig om at finde et par sider,
fabrikeret i FrontPage som overholder standarden.

FrontPage er let at gå til for skolebørn, det er forholdsvis billigt og har
i version 2003 alle de muligheder man kan ønske for at lære html-koder,
skrive hurtige websider og i det hele taget bruge hvad man har på hjertet
omkring hjemmesidefabrikation.

Jeg har set elever helt ned til 3.klasser, der med "professionalisme" har
kunnet betjene FrontPage 2003 uden større problemer. Jeg har ikke mødt andre
webeditorer, der opfylder alle de krav som jeg allerede har skitseret.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-10-04 22:06

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

Jeg vil lige tilføje omkring validerede hjemmesider, som jeg glemte i
skyndingen (var lidt for hurtig på sendeknappen):

Gnid søvnen ud af øjnene og besøg et par store Web sites og se hvor mange af
deres sider der validerer hos W3C.
Folk bygger sider der virker i diverse browsere, ikke så de
nødvendigvis validerer.
Engang ad åre vil det måske blive sådan at man gør men i dag skal det bare
virke. I stort set kun glade amatører har tid til at sikre sig at noget både
virker i alle browsere og validerer.

Det er ikke fordi de er professionelle at der ikke valideres hos W3C men ud
fra en betragtning om at hvis siden virker i alle relevante browsere og
hermed menes ikke bare de nyeste eller en enkelt Browser, så er det spild af
penge at gå længere. Firmaer ser på bundlinien og bare det at afskære f.eks.
2% fra at kunne se sine hjemmesider kan betyde tabt indtægt for
virksomheden. Som en konsekvens heraf bruger man ofte ting der ikke
nødvendigvis validerer hos W3C men gør at siderne kan ses på nogenlunde
samme måde af (næsten) alle.

Efterhånden som nogle af de gamle browsere forsvinder (først og
fremmest Netscape 4) vil det utvivlsomt blive noget bedre hvad angår
validering da det bliver lettere jo nærmere man kommer på browsere der
overholder standarderne bare nogenlunde, at lave sider der både validerer og
ser rimeligt ens ud i diverse browsere
--
ahw

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 22-10-04 22:36

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Mozilla.
Arne husk at citere rigtig - det var ikke mig men Jørn Hedegaard Povlsen
der skrev linierne ovenfor.

> [...]
> at der så er større sandsynlighed for at de sider du laver idag også virker
> i fremtidige versioner af diverse browsere.

På hjemesiden http://www.html.dk/artikler/00031/ står bl. a.
Når man koder HTML efter standarden koder man ikke til en bestemt browser - man
koder til alle browsere som overholder standarden.

Kan det være nemmere - først skriver man koden der overholder standarden - og
derefter kan man så prøve med forskellige browsere.

Det er værd at lægge mærke til de advarsler der er på http://www.virus112.dk
mod at bruge Interner Explorer 6.0 med service pakke 1.

Efter at jeg i mange måneder har venter på service pakke 2 til "IE6.0" har jeg
valgt at skifte til Mozilla vers. 1.73 og så sent som i dag modtog jeg fra
"alt om data" en CD som var optimeret til "IE6.0"
Sandheden var at de ikke havde valideret koden på CD'en.

Arne anbefaler "FrontPage 2003" og derfor har jeg en lille opgave til Arne
prøv at finde en eller to hjemmesider skrevet med "FrontPage 2003" der
overholder standarden.

tip
1. Er din private hjemmeside skrevet med "FrontPage 2003" og
overholder den standarden ?

2. Er skolens hjemmeside skrevet med "FrontPage 2003" og
overholder den standarden ?

Nu har du forhåbentlig fundet de to eksempler som jeg efterlyser.

Jeg vil slutte med en smule kode - jeg har selv tilføjet linienumrene.

1 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
2 <html>
3 <head>
4    <title>[Ingen titel]</title>
5 <meta name="Author" content="Steen Hjelmstrand">
6 <meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
7 </head>
8 <body>
9 Linie 1
10 Linie 2
11 Linie 3
12 </body>
13 </html>

Mange glemmer linie 1 - uden linie 1 overholder du ikke standarden.
Linie 4 og 5 er der også mange der glemmer, uden linie 4 er siden
anonym, du kender ikke forfatteren.

Spørgsmål til Arne:
Er linie 1 med hvis jeg havde brugt "FrontPage 2003" med
standardinstillingerne ja / nej

Med venlig hilsen
Jøren Kristensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-10-04 08:47

> [...]
> overholder standarden.
>
> tip
> 1. Er din private hjemmeside skrevet med "FrontPage 2003" og

Min private hjemmeside er skrevet med FrontPage 2003 - jeg har ikke
valideret den endsige afprøvet den i forskellige browsere, eftersom jeg
stadig er ved at eksperimentere med forskellige muligheder - derfor er
svaret uinteressant.

> 2. Er skolens hjemmeside skrevet med "FrontPage 2003" og
> overholder den standarden ?

Min skoles hjemmeside er under konstruktion - der er ved at blive
implementeret et nyt skoleintra, der skal gælde for alle kommunens skoler -
om de overholder standarden har jeg ikke den ringeste idé om.
Hvad angår skolens nuværende hjemmeside, er de to der s tyrer dette
fuldkommen og aldeles ligeglade med standarder - de benytter sig ikke engang
af fp-extensions, men har blandet siden op med indlæg fra Dreamweaver,
Frontpage i forskellige versioner m.v. og de har ikke tænkt sig at gøre
noget ved det - især ikke nu, hvor skoleintra bliver den officielle
hjemmeside. Den skulle overholde alle standarder, men jeg vil se det før jeg
tror det.

> Nu har du forhåbentlig fundet de to eksempler som jeg efterlyser.

Du skulle tage og læse mit indlæg mere grundigt - men jeg skal da gerne
gentage, hvad jeg blandt andet skrev tidligere:

> [...]

> anonym, du kender ikke forfatteren.
>
> Spørgsmål til Arne:
> Er linie 1 med hvis jeg havde brugt "FrontPage 2003" med

Nej, for det er ikke formålet med siderne. FP kan jo ikke vide, hvad du vil
vælge som standard for hjemmesidefabrikationen. Det må du altså selv angive.

Men summa summarum: det er flintrende ligegyldigt om din hjemmeside kan
valideres af W3c eller ej fordi man kun her validerer om hjemmesidens
html-koder er korrekte, ikke om hjemmesiden kan ses i alle browsere. Så det
er tidsspilde med mindre man er en glad amatør med hang til flueknepperi.

FP 2003 -kan lave hjemmesider, er overholder standarden, men hvis man ønsker
at lave noget ekstra vil det sikkert betyde at man ikke altid kan
validere -men det er sådan set heller ikke nødvendigt som jeg skrev
tidligere: det væsentligste er IKKE valideringen - om den overholder den ene
eller anden standard, men om siderne kan ses i de forskellige browsere - så
det...

Kan de ikke det, men er valideringen korrekt, så nytter det jo ikke noget
alligevel.
--
ahw

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-10-04 06:42

Sanand's utterance expressed in news:Fnydd.8685$D%.6503@news.get2net.dk:

> Jeg skal vise et par elever på skolen, hvordan man laver hjemmesider.

Vil du vise dem det eller skal de selv prøve?

> Jeg bruger selv Stones Webwriter, men det er ikke det mest logiske at
> anvende.

Jeg starter altid med at bruge notepad når jeg underviser
i "hjemmesidebygning" - når man bliver vant til sproget
kan man så gå over til de mere automatiserede programmer.

Jeg kan konstatere at dem der har lært tingene ordentligt
fra bunden af, har meget nemmere ved at fejlfinde på de
ting de laver senere i fx frontpage.

> Jeg har kigget lidt på 123hjemmeside.dk - det er ok - men jeg søger et
> program, der er nemt og logisk at bruge for børn.

Den type løsning ville jeg _kun_ bruge hvis det var et
mål at der meget hurtigt skulle være et fotoalbum eller
en hjemmeside færdig. Hvis målet er at børnene lærer
noget om html og internettet i al almindelighed vil
jeg lære dem det i stedet.

Al respekt for folk som laver smukke og brugervenlige
hjemmesider i disse programmer. Men min erfaring siger
mig at børn faktisk har meget lettere ved at lære forsk.
former for programmering (html, basic etc.) end voksne.
De klør bare på og er ikke bange for at lave fejl. Og
der er fra mit synspunkt ingen tvivl om at folk der har
forstået tingene er _dygtigere_ end dem der bare bruger
værktøjerne. Sammenlign evt. med matematik. Her er der
også lærere der bare terper formler - kan man dem alle
udenad er man god til matematik. Det forholder sig jo
lige omvendt. Dem der har forstået hvordan diverse
formler er udledt behøver slet ikke at huske på dem.

Nå.. en lang smøre - og det var slet ikke det du spurgte
om - undskyld ;) Jeg bruger selv programmet textpad.

www.textpad.com

Det er en udvidet texteditor - den er gratis til eval.
og har en masse funktioner som gør "håndkodning" både
nemt og hurtigt. Samtidig med at man bliver ved med
at arbejde med selve koden.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-10-04 13:39

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> Sanand's utterance expressed in

snip.....

> Nå.. en lang smøre - og det var slet ikke det du spurgte
> om - undskyld ;)

I den grad enig !

Men prøv at kigge på htmlkit http://www.chami.com/html-kit/

--
/carsten

Fra : Anja

Dato : 21-10-04 10:22

--
Tjek www.holdum.dk måske har vi lige det du mangler...
> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på 123hjemmeside.dk - det er ok - men jeg søger et
> program, der er nemt og logisk at bruge for børn.

Min søn på 11 år har selv lavet sin hjemmeside - helt uden hjælp. Han bruger
123hjemmeside da den er let forståelig.

Anja

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-10-04 13:35

Anja wrote:

> Min søn på 11 år har selv lavet sin hjemmeside - helt uden hjælp. Han
> bruger 123hjemmeside da den er let forståelig.

Men det lærer han ikke noget om hvordan man laver websider af ?

--
/carsten

Fra : Anja

Dato : 21-10-04 17:07

--
> Men det lærer han ikke noget om hvordan man laver websider af ?
>
> --
> /carsten

Gør han ikke... det er det der var med til at motivere ham til at lære at
læse. Hans stavning er klart forbedret. Han er efterfølgende begyndt at
skrive sine egne historier. For ham har det været en super god måde at
starte sin egen hjemmeside op - når det så er sagt må jeg så sige at han har
fået sit eget domæne nu som han så små er ved at sætte op.

Anja

Fra : Anita

Dato : 21-10-04 19:23

Carsten Holck wrote:

> Men det lærer han ikke noget om hvordan man laver websider af ?

Selvfølgelig gør han det. Man kan godt lave hjemmesider uden at være nørd
eller kunne kode.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-10-04 20:02

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig gør han det. Man kan godt lave hjemmesider uden at være nørd
> eller kunne kode.

Naturligvis kan man da det - spørgsmålet er om man vil lære børnene at lave
hjemmesider som det eksplicitte formål eller om man vil lære dem at
fabrikere noget materiale, de kan præsentere for alverden.

Hvis det er det første, vil jeg være tilbøjelig - alt efter klassetrin - at
introducere dem for html-kodning. Mit it-valghold i 8.klasse skal til at
lære at lave hjemmesider og det er med det eksplicitte formål - derfor
bliver de introduceret til html-kodning, scripts m.v. - men forud er der
gået følgende:
Internetintroduktion, notepad, wordpad, Word 2003 - Publisher, Powerpoint -
og derpå skal de igen have fat i notepad til html-fremstilling og senere så
FrontPage 2003.

Børn i 4. -5.klasse kan sagtens lære at lave gode hjemmesider med udbytte i
FrontPage 2003 og få nogle flotte sider - noget som de naturligvis også
kunne lave i Publisher, Word etc, men FP er explicit fabrikeret m.h.p.
hjemmesidefabrikation og er et program, der gør at man både kan læse
html-koder, benytte sig af skabeloner, wysiwyg, skabeloner og et program
hvor man samtidig med at man laver hjemmesiden kan se, hvordan det opfører
sig på kodeniveau, scriptniveau etc. Og det er en klar fordel, mener jeg-
Men i øvrigt kan man ikke sige at der kun er en mulighed eller en metode at
benytte sig af -det afhænger helt af elevens forudsætninger for læsning, for
fantasi, for koncentrationsevne m.v.
--
ahw

Fra : Anita

Dato : 21-10-04 19:26

Sanand wrote:
> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på 123hjemmeside.dk - det er ok - men jeg søger et
> program, der er nemt og logisk at bruge for børn.

Jeg bruger Netscape Composer, som jeg også har undervist børn i brugen af
(4-5 klasse). Det er nemt og gratis. Men der er sikkert meget andet og mere
moderne til rådighed nu. Jeg har bare holdt fast i dette program, selv om
det er ca. 5 år siden jeg brugte det første gang.

Venligst Anita