Senegræs
Fra : Jan Nielsen

Dato : 15-05-01 21:02

Har i nogle gode fif til at komme af med senegræs. Jeg kender godt den med
en havegreb og hænder.
Men da haven på på næsten 2000 km2, og ca. 1500 km2 græs er det en (for)
stor opgave. Er der kun Round Up tilbage?

Med venlig havehilsnen fra Lisbeth

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 15-05-01 21:58

Jan Nielsen wrote:

> [...]
> Men da haven på på næsten 2000 km2, og ca. 1500 km2 græs er det en (for)
> stor opgave. Er der kun Round Up tilbage?

Er der noget, der skal bevares?
Ellers kunne du måske give det hele nogle behandlinger med en
ukrudtsbrænder?
Det har tidligere været skrevet, at rod-ukrudt der blancheres med en
gasbrænder eller steam-it kommer igen, men at hvis behandlingen gentages
et par gange giver ukrudtet op til sidst.

Derefter kunne du fræse og så en form for grøntgødskning. Det er er en
hurtigtvoksende afgrøde, som givetvis vil kunne kvæle den rest af
ukrudt, der måtte være. Grøntgødskningen forbedrer jordstrukturen, og om
efteråret høstes det og får lov at ligge som føde til regnormene.

Næste forår skulle du så have en god jord at gå igang med.

Sådan cirka kunne jeg tænke mig at gøre, når jeg skal have mit eget
vildnis lavet om til en have. Vil det være en god eller dårlig måde på
det?

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-05-01 20:44

On Tue, 15 May 2001 22:58:21 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Er der noget, der skal bevares?
>Ellers kunne du måske give det hele nogle behandlinger med en
>ukrudtsbrænder?

Hvis der ikke er noget som skal bevares er en græsslåmaskine billigere
(og efter min mening også nemmere) Resultatet bliver det samme.

>Det har tidligere været skrevet, at rod-ukrudt der blancheres med en
>gasbrænder eller steam-it kommer igen, men at hvis behandlingen gentages
>et par gange giver ukrudtet op til sidst.

Det skal ske når ukrudtet har fået 3-4 nye blade. På det tidspunkt har
de brugt flest kræfter. Bliver de større får de samlet mere energi til
rødderne.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 17-05-01 00:46

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvis der ikke er noget som skal bevares er en græsslåmaskine billigere
> (og efter min mening også nemmere) Resultatet bliver det samme.

Men det tager vel ikke livet af senegræsset jvf. anden tråd om senegræs
i græsplæne.

> Det skal ske når ukrudtet har fået 3-4 nye blade. På det tidspunkt har
> de brugt flest kræfter. Bliver de større får de samlet mere energi til
> rødderne.

Tak for tippet!

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-05-01 18:21

On Thu, 17 May 2001 01:45:35 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Men det tager vel ikke livet af senegræsset jvf. anden tråd om senegræs
>i græsplæne.

Senegræs bryder sig ikke om gentagne gange at få fjernet toppen, så
det burde det gøre.

Jeg har på fornemmelsen at det i den anden tråd ikke er senegræs, der
findes et par andre græsser som kan forvilde sig ind i græsplæner og
som godt kan tåle at blive klippet.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-05-01 07:48

"Jan Nielsen" <poel_noerregade@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
> Men da haven på på næsten 2000 km2, og ca. 1500 km2 græs er det en (for)
> stor opgave. Er der kun Round Up tilbage?

Det var ellers en stor have - er den virkelig 40 km på den ene led og 50 km
på den anden...
- så tror jeg det bliver lidt dyrt med RoundUp

mvh Michael

Fra : Jan Nielsen

Dato : 16-05-01 18:01

> [...]
km
> på den anden...
> - så tror jeg det bliver lidt dyrt med RoundUp

LOL
Undskyld mig, kvadratmeter (hvordan skrives det på computeren? Det svarer
til ca. 2-3 almindelige haver.

Lisbeth

Fra : Marlene Muxoll Lofta~

Dato : 17-05-01 02:29

Jan Nielsen <poel_noerregade@hotmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dubkg$9gl$1@sunsite.dk...

> km

> LOL
> Undskyld mig, kvadratmeter (hvordan skrives det på computeren? Det svarer
> til ca. 2-3 almindelige haver.

Så må det da være ualmindeligt små haver - min have er på 2200 kvm, og jeg
kunne ikke forestille mig at dele den i 3 (så ville det være ganske små
haver).

God arbejdslyst!!!

Vh. Marlene.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-05-01 12:41

Marlene Muxoll Loftager Rasmussen <ryg@post12.tele.dk> skrev i en

> [...]
> kunne ikke forestille mig at dele den i 3 (så ville det være ganske små

Ja. jeg kunne heller ikke forestille mig at dele min. Men der er mange, som
har små haver. Specielt inde i byområder, er mange grunde på ca. 900
kvadratmeter. Hvis der også skal være plads til et hus, så bliver haven
lille.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-05-01 18:18

> [...]
> Men da haven på på næsten 2000 km2, og ca. 1500 km2 græs er det en (for)
> stor opgave. Er der kun Round Up tilbage?
Ja.
Men det er heldigvis også ugiftigt.

Per A. Hansen

Fra : Marlene Muxoll Lofta~

Dato : 17-05-01 02:25

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MHyM6.195$En6.12133@news.get2net.dk...

> Jan Nielsen <poel_noerregade@hotmail.dk> skrev i en

.. Er der kun Round Up tilbage?
> Ja.
> Men det er heldigvis også ugiftigt.

Nå???????????? (Jeg h a r hørt den om kaffen!!!!).

Mvh. Marlene.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-05-01 19:18

> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:MHyM6.195$En6.12133@news.get2net.dk...
> >
> . Er der kun Round Up tilbage?
>
> Nå???????????? (Jeg h a r hørt den om kaffen!!!!).
Ja - jeg husker du ikke drikker kaffe.
Kaffe er ikke godt mod senegræs - men er god som stimulation, hvis
man vælger mekanisk bekæmpelse, der desværre er meget vanskeligt at
gøre effektivt!!
Men Roundup har den fordel frem for mange andre midler,
at den nedbydes i planten til CO2 og vand - og at den
transporteres rundt i hele planten - også i de underjordisk
udløbere.
Midlet er godkendt af myndighederne til dette formål -
endnu da - og så må det anvendes efter forskrifterne.

Per A. Hansen