RedHat 6.0 vil ikke boote fra HD.
Fra : Mr. Funny

Dato : 15-05-01 20:57

Min maskine (HP Vectra XU 5/90c) vil ikke boote fra harddisken (SCSI), men
gerne fra den floppy, der blev lavet under installationen.

Der hvor der burde stå LILO: skriver den kun LI og så stopper den...

Nogle forslag til hvad der kan være galt, jeg har prøvet diverse ting i
lilo.conf, uden held. (Nuværende lilo.conf er indsat efter signaturen)

Jeg har også prøvet at indstallere en IDE disk, og så lægge LILO i MBR på
den, uden held.

Jeg er simpelthen løbet tør for ideer.

- Chano Andersen

--------- Start Lilo.conf -------------
boot=/dev/hda
map = /boot/map
timeout=50
prompt
default=Linux-SMP
vga = 4
root = /dev/sda5
read-only
image = /boot/vmlinuz-2.2.5-15
label = linux
initrd = /boot/initrd-2.2.5-15.img
image=/boot/vmlinuz-2.2.5-15smp
   label=Linux-SMP
   initrd=/boot/initrd-2.2.5-15.img
--------- Slut -------------------------

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-05-01 21:14

On Tue, 15 May 2001 21:57:26 +0200, funny wrote:

> Min maskine (HP Vectra XU 5/90c) vil ikke boote fra harddisken
> (SCSI), men gerne fra den floppy, der blev lavet under
> [...]

Den første SCSI-disk hedder /dev/sda - måske er ovenstående hda
problemet?

Bare et gæt...

Mvh.

--
"I'm sorry I sound calm. I assure you that Adam Sjøgren
I am hysterical." asjo@koldfront.dk

Fra : Mr. Funny

Dato : 15-05-01 22:30

On 15 May 2001 22:14:22 +0200, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> [...]

Der stod /dev/sda efter installationen, den linie fra da jeg prøvede at
lokke den til at boote på en IDE disk

- Chano Andersen

Fra : Ove Lie

Dato : 15-05-01 21:33

Mr. Funny <mr.funny@kovu.mrfunny.yi.org> skrev i
meldingsnyheter:slrn9g32fh.5ls.mr.funny@kovu.mrfunny.yi.org...
> [...]
> lilo.conf, uden held. (Nuværende lilo.conf er indsat efter signaturen)
>
> Jeg har også prøvet at indstallere en IDE disk, og så lægge LILO i MBR på

/boot må ligge innenfor en bestemt sector på hd'en husker ikke vilken men.
Dette er typisk for li sies det.

-Ove

Fra : Mr. Funny

Dato : 15-05-01 22:32

On Tue, 15 May 2001 20:32:41 GMT, Ove Lie <Ove.E.Lie@c2i.net> wrote:
>/boot må ligge innenfor en bestemt sector på hd'en husker ikke vilken men.
>Dette er typisk for li sies det.

Der er 2 scsi diske i på hver 1 GB, så boot ligger nok inden for de første
1024 sektorere, som vidst er den magiske grænse.

- Chano Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-01 21:46

Fra : Mr. Funny

Dato : 15-05-01 22:38

On Tue, 15 May 2001 22:46:21 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Måske et dumt spørgsmål: U 5/90c lyder lidt halvgammel - er du sikker
>på, at den har en bootbar scsi-controller?

Egentlig ikke, men ville den så overhovedt skrive LI?

>Har du lagt /boot som den første partition?

Jeg installerede som "server" så det er installations programmet der har
styret det.

I cfdisk, står der at /boot ligger på /dev/sda1, så det skulle være ok.

>Prøv at indsætte noget i stil med:
>
>disk=/dev/sda
> bios=0x80
>
>i lilo.conf (0x80 angiver den første disk set fra bios'ens synspunkt,
>0x81 den anden osv.).

Det prøver jeg, at sætte ind.... Så må jeg se hvordan det går i morgen når
jeg booter dyret igen. Jeg har desværre fået besked på at slukke den hver
aften. (Kan nok få gennem tvunget at den kan kører 24/7 når der engang
kommer en ADSL ind i lejligheden)

- Chano Andersen.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-05-01 22:19

On Tue, 15 May 2001 21:57:26 +0200, Mr. Funny wrote:

> Der hvor der burde stå LILO: skriver den kun LI og så stopper den...

LILO start message
LI The first stage boot loader was able to load the second stage boot
loader, but has failed to execute it. This can either be caused by a
geometry mismatch or by moving /boot/boot.b without running the map
installer.

(fra lilo's readme, som vist er verdens største..)

> --------- Start Lilo.conf -------------

Hvordan ser din partitionstabel ud?

Har du diskplads (eller en anden scsi-disk) til at prøve en nyere
distribution?

--
Stig

Fra : Mr. Funny

Dato : 15-05-01 23:08

On Tue, 15 May 2001 21:19:27 GMT, Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
> installer.
>
>(fra lilo's readme, som vist er verdens største..)

/dev/hda:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 1 1023 2062336+ 5 Extended
/dev/hda5 1 1023 2062305 82 Linux swap

/dev/sda:

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 17 17080 83 Linux
/dev/sda2 18 1019 1008513 5 Extended
/dev/sda5 18 953 942053+ 83 Linux
/dev/sda6 954 1019 66398+ 82 Linux swap

/dev/sdb:
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 1 1019 1025593 83 Linux

>Har du diskplads (eller en anden scsi-disk) til at prøve en nyere
>distribution?

Nej, desværre ikke, der er kun 4 GB ialt og de er godt brugt. Desuden ville
det tage LANG tid, at downloade med 64Kbit ISDN. (ca. 26 timer for 640MB)

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda5 890M 811M 33M 96% /
/dev/sda1 16M 4.8M 10M 32% /boot
/dev/sdb1 969M 765M 154M 83% /home
/dev/hda5 1.9G 1.0G 775M 58% /idedisk

- Chano Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-01 23:25

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-01 23:27

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 16-05-01 07:15

>Doh, jeg går lige ud og slår mig selv i hovedet med noget tungt :)

Ja, den ville skrive LI, da boot sker fra hda.
--
Svend Olaf

Fra : Mr. Funny

Dato : 16-05-01 15:40

On Wed, 16 May 2001 06:14:52 GMT, Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

>Ja, den ville skrive LI, da boot sker fra hda.

Hmm. da jeg installerede systemet, var der ingen hda, den er kommet i
senere. Dels fordi 2GB ikke er meget, og dels fordi jeg ville prøve at lokke
den til at boote fra den.

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-01 21:42

"Mr. Funny" wrote:

> Hmm. da jeg installerede systemet, var der ingen hda, den er kommet i
> senere. Dels fordi 2GB ikke er meget, og dels fordi jeg ville prøve at lokke
> den til at boote fra den.

Det kan have skubbet drevnumrene.

Boot på en floppy, og kør lilo igen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mr. Funny

Dato : 17-05-01 22:30

On Thu, 17 May 2001 22:42:04 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Det kan have skubbet drevnumrene.
>
>Boot på en floppy, og kør lilo igen.

Tja, men det har faktisk aldrig virket for mig. Men som sagt jeg kan jo
sagtens boote fra den floppy jeg lavede under installationen. (Det er
problem maskinen jeg benytter nu) Det er bare ireterende, at skulle vente
15-30 sek ekstra på at den booter fra floppy.

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-01 14:38

"Mr. Funny" wrote:

> [...]
> problem maskinen jeg benytter nu) Det er bare ireterende, at skulle vente
> 15-30 sek ekstra på at den booter fra floppy.

Hvad ligger der ellers på maskinen og hvor?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mr. Funny

Dato : 18-05-01 14:45

On Fri, 18 May 2001 14:38:00 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Hvad ligger der ellers på maskinen og hvor?

Hmm, en god del. Noget specielt du leder efter? For jeg ved ganske enkelt
ikke hvad jeg skal starte med. Men der ligger i hvert fald ikke noget andet
OS.

Jeg installerede som "workstation" jeg har senere tilføjet apache (i
/etc/httpd) samt bind 8 (fra rpm på installations cd'en). Det er vidst også
blevet til en MySql, lidt PHP og så har jeg selv kompileret og installeret
SLRN.

Jeg kunne godt sende output fra rpm -qa men det var vel næppe det du søgte.

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-01 18:03

"Mr. Funny" wrote:

> Hmm, en god del. Noget specielt du leder efter? For jeg ved ganske enkelt
> ikke hvad jeg skal starte med. Men der ligger i hvert fald ikke noget andet
> OS.

Det var det jeg ville vide. Se om du bliver klogere af:

   http://www.fan.nb.ca/~aa126/troubleshoot-LILO.html

Fra : Mr. Funny

Dato : 18-05-01 23:05

On Fri, 18 May 2001 18:03:08 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Det var det jeg ville vide. Se om du bliver klogere af:
>
>   http://www.fan.nb.ca/~aa126/troubleshoot-LILO.html

Ikke et hak :( Men da jeg søgte efter en nyere lilo faldt jeg over grub, så
den vil jeg tage chancen og installere her i week-enden.

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-01 19:02

"Mr. Funny" wrote:

> Tja, men det har faktisk aldrig virket for mig.

Dette er en meget vigtig information. Jeg havde fået det indtryk at din
LILO var gået i ged efter du satte disken i. Hvis det aldrig har
virket, er det en anden sag.

Mit næste bud ud fra din beskrivelse om at den hænger ved "LI" er at
kernen er uenig med BIOS i hvordan disken ser ud. Læg mærke til
geometrien ved boot (Eller spørg fdisk), sæt den i bios, boot og kør
lilo igen.

Hvad så?

> [...]
> problem maskinen jeg benytter nu) Det er bare ireterende, at skulle vente
> 15-30 sek ekstra på at den booter fra floppy.

Kommer da an på hvor tit du booter?

Iøvrigt nok en af de mest driftsikre og nemmeste at gøre uovervåget, den
med diskette i eller ej.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mr. Funny

Dato : 22-05-01 15:42

On Mon, 21 May 2001 20:02:16 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Dette er en meget vigtig information. Jeg havde fået det indtryk at din
>LILO var gået i ged efter du satte disken i. Hvis det aldrig har
>virket, er det en anden sag.

Sorry, men jeg troede faktisk, at jeg havde fået det med fra starten.

> [...]
>kernen er uenig med BIOS i hvordan disken ser ud. Læg mærke til
>geometrien ved boot (Eller spørg fdisk), sæt den i bios, boot og kør

Du mener, den der med Heads, Cyls og Sectors? Hvordan sætter man det på en
SCSI disk? Det er nok ikke det du mener, men alligevel. Det er den første
maskine jeg har med SCSI, så jeg ved kun at det kan gi' problemer hvis man
får flyttet jumperene på Diskene. (Tog mig et en god times tid at dreje..)
Jeg kan kun sætte det i BIOS for IDE disken.

>Hvad så?

Det vender jeg tilbage til efter boot.

>Kommer da an på hvor tit du booter?

En gang om dagen. Jeg ville gerne undgå at skulle boote så tit, men det er min mor ikke enig i. :(

>Iøvrigt nok en af de mest driftsikre og nemmeste at gøre uovervåget, den
>med diskette i eller ej.

Den forstod jeg ikke helt...

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-01 19:26

"Mr. Funny" wrote:

> [...]
> får flyttet jumperene på Diskene. (Tog mig et en god times tid at dreje..)
> Jeg kan kun sætte det i BIOS for IDE disken.

Øh, lige for at have det helt på det rene. Når jeg skriver "køre lilo
igen", mener jeg "logge ind som root, og køre /sbin/lilo". Er vi enige
om dét? Jeg mener ikke at du bare skal boote igen.

> Den forstod jeg ikke helt...

Hvordan skal en bootmenu fungere for at være optimal efter fx et
strømsvigt?

Hvis det "bare" er en hjemmedualbootmaskine, er situationen en anden,
men tit er det let at afgøre, om man booter i Windows eller Linux blot
ved om disketten er skubbet ind eller ej.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mr. Funny

Dato : 23-05-01 19:16

On Tue, 22 May 2001 20:25:33 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:
>Øh, lige for at have det helt på det rene. Når jeg skriver "køre lilo
>igen", mener jeg "logge ind som root, og køre /sbin/lilo". Er vi enige
>om dét? Jeg mener ikke at du bare skal boote igen.

Hmm, hos mig har root /sbin i path, så det er bare at skrive lilo ;)

Men ja, vi er enige om, at det er sådan man kører lilo igen. Ellers hedder
det da at reboote.

Jeg forstod det som om, at du ville ha' mig til, at ændre på HDD parametrene
i BIOS... Måske jeg tog fejl? Hvis ja, hvor mener du så jeg skal rette?

>Hvordan skal en bootmenu fungere for at være optimal efter fx et
>strømsvigt?

Tja, når det er linux only skal den bare boot den rigtige kerne...

>Hvis det "bare" er en hjemmedualbootmaskine, er situationen en anden,
>men tit er det let at afgøre, om man booter i Windows eller Linux blot
>ved om disketten er skubbet ind eller ej.

Naturligvis, men da jeg ikke har nogen win NT eller 2K, kommer den her
maskine aldrig til at kører win, da win 98, ME og co. ikke understøtter
multiprocessor systemer... Og p.g.a. ram mængden (64MB) er win ikke noget
jeg vil forsøge med.

Jeg har desuden experimenteret lidt med GRUB (Da jeg løb lidt sur i al den
mystiske LILO dokumentation), den ser ret god ud, og virker næste. Den
booter kernen fra disken (1. SCSI disk) men kernen kan ikke "se" min SCSI
adaptor og derfor heller ikke mine SCSI diske (hvor / ligger), og skriver
derfor noget med "VFS: Unable to mount root filesystem" og der er jo rigtigt
nok. Hvis jeg kunne finde de rigtige parametre til opstarten, var mit
problem løst. Men det er jo ikke altid helt nemt at få det til at gøre som
man vil.

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-01 19:54

"Mr. Funny" wrote:

> Jeg forstod det som om, at du ville ha' mig til, at ændre på HDD parametrene
> i BIOS... Måske jeg tog fejl? Hvis ja, hvor mener du så jeg skal rette?

Du kan jo starte med at sige hvad hhv "dmesg", "fdisk" og bios'en synes
om din harddiskgeometri.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mr. Funny

Dato : 23-05-01 23:19

On Wed, 23 May 2001 20:54:18 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Du kan jo starte med at sige hvad hhv "dmesg", "fdisk" og bios'en synes
>om din harddiskgeometri.

Dmesg og fdisk er enige om
hda: QUANTUM FIREBALL_TM2100A, 2014MB w/76kB Cache, CHS=1023/64/63

BIOS siger:

H: 16 S: 63 C: 4092

Så de er vist ikke HELT enige. Der er noget der siger mig, at det ikke går
at rette i BIOS.... Så hvor skal man så pille?

Derudover siger dmesg noget om SCSI diskene

- Chano Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-01 23:52

"Mr. Funny" wrote:

> Så de er vist ikke HELT enige. Der er noget der siger mig, at det ikke går
> at rette i BIOS.... Så hvor skal man så pille?

Du skal rette i BIOS'en. BIOS'ens opgave er kun at hente kernen ind -
herefter bruges den indbyggede driver som har en anden opfattelse af din
disk end BIOS'en har.

Af samme grund kan LILO ikke finde ud af, hvad BIOS'ens opfattelse af
hvor kernen ligger, er.

Giver det link jeg gav dig, bedre mening nu?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 24-05-01 09:11

> [...]

>hvor kernen ligger, er.
>
>Giver det link jeg gav dig, bedre mening nu?

På hda læses kun MBR, så BIOS indstillingen er mindre vigtig. Hr.
Funny kunne prøve med "linear" i lilo.conf, så oversættes en LBA
adresse til CHS under boot. Og ellers finde et program, der kan vise
hvorledes og om SCSI disken kan læses af en BIOS på SCSI kortet. Et
eksempel kunne være udskriften fra Partinfo fra boot til en DOS
diskette.
--
Svend Olaf

Fra : Mr. Funny

Dato : 24-05-01 12:31

On Thu, 24 May 2001 08:11:00 GMT, Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:

>På hda læses kun MBR, så BIOS indstillingen er mindre vigtig. Hr.
>Funny kunne prøve med "linear" i lilo.conf, så oversættes en LBA

Ok, det prøver jeg hvis det andet ikke virker.

> [...]
>hvorledes og om SCSI disken kan læses af en BIOS på SCSI kortet. Et
>eksempel kunne være udskriften fra Partinfo fra boot til en DOS

Hmm, det program har jeg ikke, og jeg kan ikke finde den i min newscache
(Jeg har set den et par gange) Så kunne du poste et link?

- Chano Andersen

Fra : Mr. Funny

Dato : 24-05-01 12:16

On Thu, 24 May 2001 00:51:46 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:
>Du skal rette i BIOS'en. BIOS'ens opgave er kun at hente kernen ind -
>herefter bruges den indbyggede driver som har en anden opfattelse af din
>disk end BIOS'en har.

Ok. Men sidst jeg rettede en harddisk i BIOS kunne den ikke læses igen, før
den blev stillet tilbage. Ok det var på en windows maskine, måske linux er
bedre til at håndtere den slags.

>Af samme grund kan LILO ikke finde ud af, hvad BIOS'ens opfattelse af
>hvor kernen ligger, er.
>
>Giver det link jeg gav dig, bedre mening nu?

Ja, nu er jeg ved at forstå det

- Chano Andersen

Fra : Mr. Funny

Dato : 24-05-01 13:57

On Thu, 24 May 2001 13:16:02 +0200, Mr. Funny <mr.funny@kovu.mrfunny.yi.org> wrote:
>Ok. Men sidst jeg rettede en harddisk i BIOS kunne den ikke læses igen, før
>den blev stillet tilbage. Ok det var på en windows maskine, måske linux er
>bedre til at håndtere den slags.

Og det var linux :) Nu virker boot fra HD som det skal. Mange tak for
hjælpen allesammen.

Den lilo.conf der virkede ser sådan her ud:

boot = /dev/hda
map = /boot/map
timeout = 50
linear
prompt
default = linux
vga = 4
root = /dev/sda5
read-only
disk=/dev/sda
bios=0x81
image = /boot/vmlinuz-2.2.5-15
label = linux
vga = 4
initrd = /boot/initrd-2.2.5-15.img

Så nu er det tid til at lave en ny kerne, så jeg kan få den anden processor
til at lave noget også :)

- Chano Andersen også :)

Fra : frank damgaard

Dato : 24-05-01 11:55

> [...]

> at rette i BIOS.... Så hvor skal man så pille?

> Derudover siger dmesg noget om SCSI diskene

I SCSI har anvendes ikke information om cyl/track/head
(kun internt i drevet).
Sektorer nummeres fortløbende.

PC-hardware (wintel) er lavet lidt tåbelig, og BIOS SKAL have
information delt op i cyl/track/head, så det først en SCSI Bios
laver er at konvertere de simple fortæøbende sektornumre
til en cyl/track/head.
Så normalt er det i SCSI bios (i sjældne tilfælde sammenbygget i
den alm. BIOS) at man måske kan ændre dette.
Men måske det også kan ændres i BIOS, men normalt ikke.

Er det en gammel SCSI kontroller med gammel SCSI BIOS
så kan det være et problem (men så er den også gammel!)

--
Frank Damgaard

Fra : Mr. Funny

Dato : 16-05-01 15:41

On Wed, 16 May 2001 00:27:10 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:
>Eh, hvis du har en ide disk i, er der en pæn sandsynlighed for at den
>har 0x80 og SCSI disken 0x81. Har du kun een disk i, har den 0x80.

Ok, så prøver jeg også med 0x81 og 0x82.

- Chano Andersen

Fra : Mr. Funny

Dato : 16-05-01 19:02

On Wed, 16 May 2001 16:41:27 +0200, Mr. Funny <mr.funny@kovu.mrfunny.yi.org> wrote:

>Ok, så prøver jeg også med 0x81 og 0x82.

Nope no luck

Men nu vil jeg se, om jeg kan finde en ny lilo til redhat 6.0.... Det er en
ting jeg ikke har prøvet endnu.

- Chano Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-05-01 11:59

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-05-01 11:33

Fra : Mr. Funny

Dato : 24-05-01 12:13

On Thu, 24 May 2001 12:33:00 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Så mangler du nok understøttelse for din SCSI-adapter i kernen. De
>fleste distributioners kerner benytter svjv initrd'er med moduler til
>formålet. Jeg ville oversætte min egen kerne (men det ville jeg nu
>alligevel :)

Også når det virker 100% fint med en boot disk og lilo?

- Chano Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-05-01 15:07

Fra : Mr. Funny

Dato : 24-05-01 15:57

On Thu, 24 May 2001 16:07:23 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Tja, men så er du nødt til at lave en initramdisk og konfigurere grub
>til den...

Lyder som noget der tager tid. Men nu virker lilo også fint fra hd, så der
er ikke grund til at bruge mere tid på grub.

- Chano Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-05-01 19:17

Fra : Mr. Funny

Dato : 24-05-01 23:25

On Thu, 24 May 2001 20:17:14 +0200, Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>If it ain't brok, don't fix it :)

Fin sætning. Men jeg vil nu gerne ha en ny kerne. Da default kernen ikke har
SMP support. Men det gik godt og grundig galt da jeg forsøgt idag, men hva'
man havde da lavet en backup, og en rescue disk :)

- Chano Andersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-05-01 00:14