[MySQL] Hvor mange felter???
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-05-01 19:39

Jeg er ved at programmere et system op til at generere hjemmesider med. Til
det formål bruger jeg PHP/MySQL kombinationen.
I den forbindelse vil jeg gerne høre om hvor mange felter det kan lade sig
gøre at oprette i en tabel?
Hvor meget vil det gå ud over performancen hvis jeg har en tabel med fx 50
felter istedet for 25?
I øjeblikket er jeg ved at lave en tabel der skal beskrive udseendet af
hjemmesiden... farver og andre oplysninger. Indtil videre er den på 42
felter... er det for meget???

Mvh Stig Nørgaard Jepsen

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 15-05-01 19:56

"Stig Nørgaard Jepsen" wrote:

> I den forbindelse vil jeg gerne høre om hvor mange felter det kan
> lade sig gøre at oprette i en tabel?

Ifølge ...
http://www.mysql.com/information/crash-me.php
.... kan den have et stykke over 2000 kolonner i hver tabel.

--
Lauritz

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-05-01 22:56

> Ifølge ...
> http://www.mysql.com/information/crash-me.php
> ... kan den have et stykke over 2000 kolonner i hver tabel.

Okay... så behøver jeg nok ikke at være nervøs for at crashe MySQL...
Men stadigvæk er jeg interesseret i performancen... altså forskellen i at
ha' 25 og 50 kolonner...

Mvh Stig N. Jepsen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-05-01 07:25

"Stig Nørgaard Jepsen" wrote:

<snip>

> Men stadigvæk er jeg interesseret i performancen... altså forskellen i at
> ha' 25 og 50 kolonner...

Nuvel, de fleste performance-problemer kan løses ved et index på de
rette kolonner.

Dog kan basen få problemer uanset index, hvis den enkelte record er
større end en dataside. Det handler altså ikke som sådan om antallet af
kolonner, men om hvor meget de fylder tilsammen.

50 integers á 4 byte = 200 byte er intet problem. 50 char(255) = 25Kbyte
vil højst sandsynligt give et problem.

Bortset fra det, så lyder det umiddelbart som om du er ved at lave noget
med en dårlig struktur. Jeg har aldrig før set en tabel med så mange
felter (som var en del af et velstruktureret system).

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com