Gode investeringsforeninger?
Fra : Rasmus

Dato : 21-10-04 17:47

Jeg har nogle penge som jeg ikke pt. skal bruge, derfor kunne det jo være
rart at få dem forrentet.

Fra min egen bank har jeg fået 2 investeringsforslag. Et med lav risiko og
et med middel risiko.
Tidshorisonten er 5 år.

Forslag 1: Lav risiko, forventet afkast over 5 år er 31%. Maksimal risiko
over 5 år er 0, med 97,5% sandsynlighed.
Forslag 2: Middel risiko, forventet afkast over 5 år er 35%. Maksimal risiko
over 5 år er -10%, med 97,5% sandsynlighed.

Umiddelbart syntes jeg at afkastet på forslag 2, som er ca. 40% aktier og
60% (primært korte obligationer) virker meget lavt i forhold til det med lav
risiko??

Findes der en oversigt over forskellige investeringsforeninger og hvilke
afkast de har givet f.eks de sidste 5 år?

Det er selvfølgelig bankens egne investeringsforeninger de foreslår, er det
godt eller skidt?? (kan man stole på dem?)

mvh
Rasmus

Fra : Anders Mørk

Dato : 22-10-04 11:18

> [...]
> risiko
> over 5 år er -10%, med 97,5% sandsynlighed.

Det må være forventet afkast før skat over hele perioden og ikke afkast
efter skat pro anno der er tale om, men hvordan har banken beregnet
sandsynligheden?

> Findes der en oversigt over forskellige investeringsforeninger og hvilke
> afkast de har givet f.eks de sidste 5 år?

Første grundregel er vel: "Past performance is no guide to future
performance", men prøv eventuelt at kigge på http://www.morningstar.dk/

> Det er selvfølgelig bankens egne investeringsforeninger de foreslår, er
> det
> godt eller skidt?? (kan man stole på dem?)

Det der gør forskellen er jo ofte omkostninger. Er der tale om aktive
investeringsforeninger, hvor der handles flittigt stiger omkostningerne
tilsvarende. Du kunne derfor alternativt vælge exchange traded funds der er
passive 'investeringsforeninger' hvorved der vil kunne spares noget på
omkostningerne.

../Anders

Fra : Jimmy

Dato : 23-10-04 12:57

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har nogle penge som jeg ikke pt. skal bruge, derfor kunne det jo
> være
> rart at få dem forrentet.

[snip]

Tag et kig på