Til katolikkerne i gruppen
Fra : Mr. D

Dato : 16-10-04 11:35

....er der stadig katolikker tilbage her? (Der er vel ingen græsk ortodokse)

I så fald, hvad er jeres mening om Vassula Rydén ?

Mr. D

Simon Griis

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-10-04 13:57

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev

> ...er der stadig katolikker tilbage her?

Ja da

> (Der er vel ingen græsk ortodokse)

Nej, OA Knudsen er vist russisk-ortodoks.

> I så fald, hvad er jeres mening om Vassula Rydén ?

Hun er jo ikke officielt anerkendt af kirken, hvorfor man vel kan sige, at
katolikker officielt forholder sig med en vis skepsis til hende. Der findes
dog mange troende, der er overbevist om, at hun er profetisk talerør for
Gud.

Personligt tilhører jeg det skeptiske flertal. Jeg mener ikke, man som
udgangspunkt blot kan afvise mirakler, men i dette tilfælde synes der at
være uoverenstemmelse med forskellige ting i hendes budskaber og NT....
Faktisk har vi lige diskuteret Ryden i alt.dk.katolik, hvor Andreas påviser
en af disse uoverensstemmelser. Prøv at find den på google.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-04 14:10

I news:41711b06$0$77010$14726298@news.sunsite.dk skrev
Kevin Edelvang følgende:

[ ... ]
> Faktisk har vi lige diskuteret Ryden i
> alt.dk.katolik, hvor Andreas påviser en af disse
> uoverensstemmelser. Prøv at find den på google.

Trådstarten findes her:

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Mr. D

Dato : 16-10-04 23:16

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev

> Ja da

jamen, det vidste jeg jo godt, Kevin

> Hun er jo ikke officielt anerkendt af kirken, hvorfor man vel kan sige, at
> katolikker officielt forholder sig med en vis skepsis til hende.

Det forstår jeg ikke helt. Jeg mener da at have læst, at en katolsk
undersøgelseskommission blev nedsat, og at den nu har godkendt hendes
automatskrift som værende inspireret.

Hun må da også være et godt kort for den katolske kirke. Jeg mener sådan en
undercover katolsk agent med falske græsk-ortodokse identitetspapirer, der
med held har infiltreret de protestantiske sværmere

> Personligt tilhører jeg det skeptiske flertal.

Er det et flertal?

> [...]
påviser
> en af disse uoverensstemmelser. Prøv at find den på google.

Jeg vil prøve at kigge

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-04 01:04

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>jamen, det vidste jeg jo godt, Kevin

Skriver Simon Griis mon stadig her i gruppen?

>Det forstår jeg ikke helt. Jeg mener da at have læst, at en katolsk
>undersøgelseskommission blev nedsat, og at den nu har godkendt hendes
>automatskrift som værende inspireret.

Det forekommer mig *meget* usandsynligt. Det ville da godt nok være helt
vildt uforsigtigt. Hvad nu, hvis hun i morgen skulle automatdiktere, at
JPII skulle afsættes og hun selv skulle være pave i stedet?

Når jeg søger på nettet, finder jeg umiddelbart kun én officiel katolsk
udtalelse ang. damen, og den er ikke just positiv. Se
<http://mypage.bluewin.ch/cafarus/tlignotificationsreTLIG.htm>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 08:44

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:6hd3n0pui2bbv75pluviqoam1qkfhnokml@4ax.com...
> [...]
> vildt uforsigtigt. Hvad nu, hvis hun i morgen skulle automatdiktere, at
> JPII skulle afsættes og hun selv skulle være pave i stedet?

Ifølge Messerschmidt, generalvikar for den katolske kirke i Danmark,
udstedte troslærekongregationen i 1995 en notifikation, hvori der advaredes
imod Vassula. Notifikationen udløste en række protester fra katolske
teologer, der mente at kongregationen ikke havde forstået hendes skrifter.

Derfor har der de sidste par år været løbende samtaler mellem kongregationen
og Vassula, som nu er mundet ud i en skrivelse til de protesterende
teologer, underskrevet af kardinal Ratzinger. Heri hedder det, at
kongregationen finder Vassulas svar med hensyn til bl.a. hendes ægteskab,
hendes modtagelse af sakramenterne i den katolske kirke og div.
vanskeligheder i teologien i hendes skrifter fyldestgørende. Derfor
opretholder kongregationen ikke længere sine dogmatiske betænkeligheder mod
Vassula.

> Når jeg søger på nettet, finder jeg umiddelbart kun én officiel katolsk
> udtalelse ang. damen, og den er ikke just positiv. Se
> <http://mypage.bluewin.ch/cafarus/tlignotificationsreTLIG.htm>.

Hvidt skriver en lille smule om kongregationens ændrede holdning her, men er
ikke så tydelig som generalvikaren (dialogcentret)
http://www.dci.dk/?artikel=943&emne=

Her står mere
http://w1.306.comhem.se/~u30600235/slig/Vatikanen.html

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 11:47

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev

> Derfor opretholder kongregationen ikke længere
> sine dogmatiske betænkeligheder mod Vassula.

Det skal dog understreges, at en sådan delvis tilbagetrækkelse af visse
betænkeligheder på ingen måde er det samme som en blåstempling.

Jeg havde nu intet hørt om den proces, du nævner.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 11:50

> [...]

> vildt uforsigtigt. Hvad nu, hvis hun i morgen skulle automatdiktere, at
> JPII skulle afsættes og hun selv skulle være pave i stedet?

Den slags bekymringer er nu ikke relevante, når vatikanet skal tage stilling
til, om noget er inspireret eller ej. I den katolske kirke har man alle dage
haft den holdning, at en person godt kan sige nogle ting, der er inspirerede
og andre ting, der ikke er. Gud afsætter naturligvis ikke den jordiske leder
af sin kirke, så et udsagn om dette, ville givetvis ikke blive anerkendt som
inspireret.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-04 14:55

"Kevin Edelvang" <.> mælte sligt:

>Den slags bekymringer er nu ikke relevante, når vatikanet skal tage stilling
>til, om noget er inspireret eller ej.

Måske ikke i teorien.

>Gud afsætter naturligvis ikke den jordiske leder af sin kirke, så et
>udsagn om dette, ville givetvis ikke blive anerkendt som inspireret.

Selvfølgelig vil man ikke fra kirkens side anerkende en sådan opstand,
men det vil ikke desto mindre være stærkt problematisk rent
autoritetsmæssigt, hvis kirken godkender hendes automatskrift som
guddommeligt inspireret og hun derefter begynder at modsige kirken. Ikke
i samme grad, som da kirken under det store skisma havde både to og tre
paver samtidig, der ekskommunikerede hinanden på kryds og tværs (hvilket
man selvfølgelig heller ikke accepterede), but still ...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"There is no such thing as sin.
There is only life and anti-life."

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-10-04 11:37

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Det forstår jeg ikke helt. Jeg mener da at
> have læst, at en katolsk undersøgelseskommission
> blev nedsat, og at den nu har godkendt hendes
> automatskrift som værende inspireret.

Så har du bedre (eller andre) kilder end jeg. Jeg har aldrig hørt om
en sådan godkendelse. Rasmus henviser til det eneste officielle
dokument, som jeg kender, og der kræver vatikanet indgriben overfor
Ryden.

> Hun må da også være et godt kort for den katolske kirke. Jeg mener sådan en
> undercover katolsk agent med falske græsk-ortodokse identitetspapirer, der
> med held har infiltreret de protestantiske sværmere

Sværmer er et ord, protestanter bruger internt. Vi bruger ordet
"kætter"

Men jeg ved da ikke, om hun er et godt kort. Jeg vil tillade mig at
mene det modsatte.

> Er det et flertal?

Det kan jeg sige med rimelig stor sikkerhed. Jeg har f.eks. aldrig
mødt en katolik (med undtagelse af Niels Christian Hvidt
http://www.hvidt.com/dk/Index.html), hverken i dk eller i Italien, der
var vild med hende. Det er jo ikke mærkeligt, at hovedparten af det
stof, du finde på nettet er positivt - lagt ud af hendes tilhængere.

De katolske lærde, som jeg kender til, giver ikke meget for Hvidts
"forskningsresultater".

Med venlig hilsen
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 11:53

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:
>
> Så har du bedre (eller andre) kilder end jeg. Jeg har aldrig hørt om
> en sådan godkendelse.

Se mit sidste svar til Rasmus om bl.a. Messerschmidt

> Sværmer er et ord, protestanter bruger internt. Vi bruger ordet
> "kætter"

Nå ja, det er også rigtigt

> Det kan jeg sige med rimelig stor sikkerhed. Jeg har f.eks. aldrig
> mødt en katolik (med undtagelse af Niels Christian Hvidt

....og nu bl.a. Messerschmidt

> De katolske lærde, som jeg kender til, giver ikke meget for Hvidts
> "forskningsresultater".

Der er flere internationale katolske teologer, der er positive

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 12:00

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev

> ...og nu bl.a. Messerschmidt

Jeg har *meget* svært ved at forestille mig, at Lars Messerschmidt skulle
være positivt indstillet overfor Vassula.

Men ok, det sner vel også i helvede - på de gode dage

> Der er flere internationale katolske teologer, der er positive

Hvert 6. menneske er romersk-katolik. I den sammenhæng klinger ordet "flere"
lidt svagt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 12:15

"Kevin Edelvang" <.> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev
>
> Jeg har *meget* svært ved at forestille mig, at Lars Messerschmidt skulle
> være positivt indstillet overfor Vassula.

Du har åbenbart ikke læst mit sidste svar til Rasmus?

Messerschmidt har en hel side i Udfordringen 7/10 2004, hvor han skriver om
Vassula. Her fortæller han bla om troskongregationens blåstempling og
kardinal Ratzingers skrivelse og siger med dette, at det nu er: "hævet over
enhver tvivl, at en katolik med god samvittighed kan betragte Vassula som
sendt fra Gud"

Det sidste link, jeg sendte til Rasmus er Messerschmidts egne ord, dog på
svensk.

> Men ok, det sner vel også i helvede - på de gode dage

Så må idag være en af de gode dage

> Hvert 6. menneske er romersk-katolik. I den sammenhæng klinger ordet
"flere"
> lidt svagt.

Måske, men de tæller åbenbart trænede exorcister og lærde newage eksperter

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 12:23

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev

> Du har åbenbart ikke læst mit sidste svar til Rasmus?

Jo da.

> Messerschmidt har en hel side i Udfordringen 7/10 2004,
> hvor han skriver om Vassula. Her fortæller han bla om
> troskongregationens blåstempling

En sådan blåstempling findes ikke i det svenske link, du henviste til i
svaret til Rasmus.

> og
> kardinal Ratzingers skrivelse og siger med dette, at det nu
> er: "hævet over enhver tvivl, at en katolik med god
> samvittighed kan betragte Vassula som sendt fra Gud"

Han siger også, både før og efter dette, at det ligeledes er tilladt ikke at
betragte hende som sendt fra Gud.

> Måske, men de tæller åbenbart trænede exorcister og lærde newage eksperter

Og fred med dem. Hvad mener du egentlig selv om hende? Og er der nogen
særlig baggrund for dit spørgsmål?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 12:29

> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev
>
> Han siger også, både før og efter dette, at det ligeledes er tilladt ikke
at
> betragte hende som sendt fra Gud.

Helt rigtigt. Det overlader troskongregationen til den enkelte katolik at
vurdere.

> Og fred med dem. Hvad mener du egentlig selv om hende? Og er der nogen
> særlig baggrund for dit spørgsmål?

Ja. Grunden er hendes store indgang i danske karismatiske kredse, som jeg
finder helt unødvendig og uforståelig

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 12:32

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev

> Helt rigtigt. Det overlader troskongregationen til den
> enkelte katolik at vurdere.

Nej. Det gør Messerschmidt. Det er vigtigt at skelne! Ud
fra det jeg indtil nu har set, siger kongregationen intet til
fordel for Rydén.

> Ja. Grunden er hendes store indgang i danske
> karismatiske kredse, som jeg
> finder helt unødvendig og uforståelig

Det har jeg ikke hørt om. Kan du fortælle lidt mere? For min skyld må de
karismatiske protestanter godt ha hende

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 14:00

> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev
>
> Nej. Det gør Messerschmidt. Det er vigtigt at skelne! Ud
> fra det jeg indtil nu har set, siger kongregationen intet til
> fordel for Rydén.

Så er Messerschmidt ude i et fordækt ærinde. Hans konklusion i Udfordringen
går ud på, at der nu efter kardinalens skrivelse ikke længere er nogen
modstand fra katolsk side mod Vassula. Det er ikke hans egen vurdering af
hendes "evner" men en redegørelse af troskongregationens sidste udmelding.

> Det har jeg ikke hørt om. Kan du fortælle lidt mere? For min skyld må de
> karismatiske protestanter godt ha hende

Udfordringen har taget godt imod hende, og der er skrevet indtil flere store
stykker. I sidste udgave fylder hun hele forsiden og der er en stor to-sidet
artikel om hende.

KE (Korsets Evangelium, som er pinsekirkernes officielle avis) har hende på
forsiden og en stor artikel, hvor de promoverer hende som værende en
ortodoks profetinde med et budskab til alt Guds folk.

MØDER: Vassula har lige været (er?) i Danmark med en foredragsrække.
Højdepunktet var pinsekirkens velkomst i kulturcentret i København.

http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=4026
http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=4146

Her er mere om Vassulas succesrige indgang i de danske karismatiske kirker
http://www.udfordringen.dk/s.php?search=vassula

....og nej, vi vil ikke ha´ hende!

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-04 14:12

I news:41726c8b$0$264$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

[ ... ]
> ...og nej, vi vil ikke ha´ hende!

Halleluja broder, det var en vederkvægelse at læse den sætning

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-04 15:36

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev:

> nej, vi vil ikke ha´ hende!

Så har "I" da vist et problem. For det ser ud som om, I har fået hende

I øvrigt er jeg enig i det, Rasmus anfører andetsteds i tråden. Og i det, du
spurgte, om vi kunne være enige om. Sådan ca. i hvert fald.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 18-10-04 16:46

> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev:
>

> Så har "I" da vist et problem. For det ser ud som om, I har fået hende

Jeps

> I øvrigt er jeg enig i det, Rasmus anfører andetsteds i tråden. Og i det,
du
> spurgte, om vi kunne være enige om. Sådan ca. i hvert fald.

Jamen, så er vi jo enige alle tre, en katolik, en agnostiker og en kætter.
Mere økomenisk kan det da ikke blive

Mr. D

eminence griis
www.amen.nu

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-10-04 22:37

I news:4173e51b$0$305$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Jamen, så er vi jo enige alle tre, en katolik, en agnostiker og en
> kætter. Mere økomenisk kan det da ikke blive

Det her ender jo med det rene babylon

Fra : Mr. D

Dato : 18-10-04 23:03

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-10-04 23:08

I news:41743d7d$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

Men det var glædeligt at se din *sunde* kritiske skepsis over for
fænomenet Vassula.

Man bør altid undersøge ting med en *sund* og kritisk skepsis, i
modsætning til en blot negativ kritisk skepsis. Regner med at du kan
se forskellen med disse to typer af kritisk tilgang til et fænomen.

Fra : Mr. D

Dato : 19-10-04 23:14

> I news:41743d7d$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> Mr. D følgende:
>
> Men det var glædeligt at se din *sunde* kritiske skepsis over for
> fænomenet Vassula.

Nogen *må* jo holde den gamle blodbestænkte fane højt

Mr. D

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-10-04 00:00

I news:4175910f$0$302$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Nogen *må* jo holde den gamle blodbestænkte fane højt

Her er i al fald en opgave vi i fællesskab kan samarbejde om - alle
andre uoverensttemmelser til trods

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-04 15:00

> [...]

>sendt fra Gud"
>
>Det sidste link, jeg sendte til Rasmus er Messerschmidts egne ord, dog på

At Messerschmidt siger, at troslærekongregationens sidste udmelding
medfører, at det nu er individuelle katolikker *tilladt* at betragte
Vassula som sendt fra Gud, indebærer ikke på nogen måde, at han selv gør
det.

Ikke hermed sagt, at han ikke gør det - det ved jeg ikke noget om. Det
fremgår bare ikke af det dokument, du henviser til.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"If geiger counter does not click, the coffee, she is just not thick."

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 17:23

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:lfu4n05iaupjj0emu41i2024io9j96ohop@4ax.com...
> [...]
> medfører, at det nu er individuelle katolikker *tilladt* at betragte
> Vassula som sendt fra Gud, indebærer ikke på nogen måde, at han selv gør

Eh...

Hvad er det, der er så svært? Skriver jeg mudret? Med de reaktioner, jeg har
fået på mine skriverier, kan jeg forstå, at Messerschmidt vertifald ikke er
positiv over for Vassula, at troskongregationen vertifald kun har advaret
mod hende i en skrivelse anno 1995/96, og at mens hver sjette er katolik, er
det vertifald kun Hvidt, der kan sige noget positivt om den katolske...
undskyld ortodokse profetinde.

> Ikke hermed sagt, at han ikke gør det

Øh...

> det ved jeg ikke noget om.

Æh...

Mr. D

eminence griis
www.amen.nu

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-04 22:42

>Eh...

>Hvad er det, der er så svært?

Hvorfor skulle der være noget, der var svært?

> [...]
>skrivelse anno 1995/96, og at mens hver sjette er katolik, er det
>vertifald kun Hvidt, der kan sige noget positivt om den katolske...

Hør engang - Kevin og jeg har svaret ganske ligefremt og nøgternt på
dine spørgsmål. At vi ikke umiddelbart kan understøtte dit fjendebillede
er da ingen grund til at spille fornærmet.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Mr. D

Dato : 17-10-04 23:08

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:rcp5n0tsdqes6pg8bpa0jqh9jfm7554hqs@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:
>
> Hør engang -

Ja?

> Kevin og jeg har svaret ganske ligefremt og nøgternt på
> dine spørgsmål. At vi ikke umiddelbart kan understøtte dit fjendebillede
> er da ingen grund til at spille fornærmet.

Jamen, det er vel ikke noget specielt fjendebillede, jeg prøver at fremmane,
blot en konstatering af den udvikling i sagen, der tilsyneladende indtil nu
er kulmineret i en tilbagetrækning af advarslerne fra den katolske
troskongregation, en positiv modtagelse hos de karismatiske protestanter, og
en afstandstagen fra den græsk-ortodokse kirke.

Så langt, så godt:

Niels Christian Hvidt:
Er der ingen, der er i tvivl om. Han mener, hun er okay, og forsvarer
anklagerne imod hende, bl.a. fra Dialogcentrets side

Lars Messerschmidt:
Er der åbenbart mere usikkerhed om.
Han skrev en præsentation af Vassula i udfordringen, hvor han vælger ikke at
advare, og heller ikke være kritisk, ikke engang tilbageholdende i sin
positive omtale af fænomenet. Hans præsentation ligger med lidt god vilje
mellem det nøgternt neutrale og det positive. Han skriver bl.a. om Vassula:
" I 1985, da hun boede i Bangladesh, mødte hun Gud på en helt speciel måde,
hvilket blev begyndelsen til et dybt kristent liv. Jesus kom for alvor ind i
hendes liv, og hun begyndte at nedskrive sine daglige samtaler med ham."

Messerschmidt fortsætter med at skrive, at det ses ganske tydeligt, at Jesus
skriver sine budskaber gennem Vassulas hånd (på grund af den flotte
håndskrift) og at hendes "nådegave" adskiller sig fra automatskrift (hvilket
må være Messerschmidts egen vurdering).

Under overskriften "Frugterne er gode" fortsætter Messerschmidt med at
fortælle om de overvældende mange vidnesbyrd fra kristen og ikke-kristen
side, om at mennesker er kommet til tro ved hendes gerning. Efter hans
mening kan der ikke herske tvivl om, at Vassulas frugter er gode.

Troskongregationen og kardinal Ratzinger.
Stadig tvivl om holdning:
I 1995 udstedte et kongregationen et skrift, der advarede mod Vassula. Efter
den tid har der været løbende samtaler, og nu har kardinalen selv skrevet
under på et nyt skrift, udfra hvilket konklusionen ifølge Messerschmidt nu
er, at det må være:

"hævet over enhver tvivl, at en katolik med god samvittighed kan betragte
Vassula som sendt af Gud"
og
"...det står naturligvis enhver frit ikke at gøre det, blot kan man ikke
længere anføre dogmatiske grunde for at afvise hende"

....altså en ren tilbagetrækning af den kritik man havde af Vassula, og en
udmeldelse om, at Vassula ikke kan affærdiges af dogmatiske grunde.

Kan vi blive enige om det?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-04 23:26

>Jamen, det er vel ikke noget specielt fjendebillede, jeg prøver at fremmane,

Så siger vi det, men det synes mig at ligge ret tydeligt i dine indlæg,
at hende Vassula er noget skidtværk, og det er den katolske kirke også,
så derfor ville det da passe godt, om de var enige. Ikke dermed sagt, at
de ikke *er* enige, men du virkede meget ivrig for at underkende Kevins
vidnesbyrd i modsat retning og for at læse tilbagekaldelsen af den
officielle advarsel som en anerkendelse af hendes guddommelige
inspiration.

>Lars Messerschmidt:
>Er der åbenbart mere usikkerhed om. [...]

Som sagt påstår jeg ikke, at Lars Messerschmidt er imod Vassula. Jeg
påstår alene (hvilket jeg også klart redegjorde for i mit tidligere
indlæg), at din påstand om, at Messerschmidt skulle være vild med
Vassula, ikke - som du påstod - er belagt i den artikel, du henviser
til.

> [...]
>positive omtale af fænomenet. Hans præsentation ligger med lidt god vilje
>mellem det nøgternt neutrale og det positive.

Som sagt - han kan for så vidt godt være vild med hende. Det fremgår
bare ikke med nødvendighed af den svenske tekst.

>Messerschmidt fortsætter med at skrive, at det ses ganske tydeligt, at Jesus
>skriver sine budskaber gennem Vassulas hånd (på grund af den flotte
>håndskrift)

Det virker fjollet.

> [...]
>
>...altså en ren tilbagetrækning af den kritik man havde af Vassula, og en
>udmeldelse om, at Vassula ikke kan affærdiges af dogmatiske grunde.

Ja, så længe vi er enige om, at ovenforstående udsagn alene er en
*tilladelse* til at betragte Vassula som sendt af Gud og ikke siger
noget om Ratzingers egen opfattelse (andet end han ikke finder
*dogmatiske* grunde til at afvise hende).

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Og så ser det ud til at du svarer dig selv under flere forskellige
synonymer! Menså får du jo også det svar du helst vil høre."

Fra : Mr. D

Dato : 18-10-04 19:32

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:ehr5n0hmob2e6qvn7gp55md97v4knlcogj@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:
>
> Så siger vi det, men det synes mig at ligge ret tydeligt i dine indlæg,
> at hende Vassula er noget skidtværk, og det er den katolske kirke også,

Her må vi så skille skidt fra kanel, og Vassula er - ja - skidt efter min
mening. Men i det billedsprog er den katolske kirke ikke engang et krydderi,
og min ærgrelse går da også hovedsageligt indad mod mine egne, der - må Gud
se i nåde til dem - falder i svime over hende.

Jeg behøver ikke altid at have en mening om den katolske kirke, da den for
det meste ikke bevæger sig inden for min sfære. Og der foregår rigeligt af
mærkværdige ting blandt mine egne til, at der er nok at tage fat på her.

Men i dette tilfælde bevæger den katolske kirke sig ind i min sfære, idet
sagen alene må ses som en katolsk fisken i protestantiske vande. Og her
taler jeg hovedsageligt om Hvidt. Når han skriver sin bog om katolske og
ortodokse mirakler på dansk til danskere, og når han promoverer Vassula, så
er det jo ikke for at overbevise katolikker om diverse statuers græden blod
med mere. Så er det jo for at nå det danske folk, der hungrer efter
overnaturlige oplevelser, med de katolske mirakler.

Og når han i den grad promoverer Vassula, så er det jo fordi, at hun som
påstået græsk-ortodoks kristen, der har bosat sig i Rom, deltager i de
katolske sakramenter, og prædiker katolsk lære gennem sine budskaber, er et
utroligt godt kort at spille ud uden for den katolske kirke.

....og inden nogen skyder mig noget i skoene, så ser jeg ikke noget fordækt i
dette. Hvis jeg selv fik samme mulighed for at fiske i den katolske kirke,
ville jeg selvfølgelig benytte mig af den.

Så Hvidt har spillet sin joker, og hele det danske protestantiske
karismatiske korthus er væltet i benovelse. Hvis jeg ærgrer mig, så er det
ikke i første omgang over Vassula - hun er i forvejen helt derude, hvor
verden er forlænget med giftdepoter. Det er heller ikke over Hvidt eller den
katolske kirke. Det er over de åndsdøbte forsamlingers ledere, der
kritikløst og uden ønske om at bedømme, henter et fænomen ind på
prædikestolen, der er en krydsning mellem katolsk lære, græsk-ortodoks
profetisme og spiritistisk automatskrift. Noget, der tilsammen burde udgøre
en størrelse, der ligger langt uden for de åndsdøbtes verdensbillede...

....og når så Vassulas budskaber tilmed nu er blevet "godkendt" som værende
inden for den katolske læres univers, burde der være en rød lampe, der lyste
for øjnene af de protestantiske åndsdøbte ledere. Men i stedet siger de:
"Se, hun er blevet godkendt. Hun må være god nok!". Men godkendt af hvem?
En godkendelse af den katolske troskongregation ville for blot få årtier
siden have haft den modsatte virkning.

Så alt i alt tegner dette ikke et billede af Vassula, der arbejder ud fra
sin overbevisning, eller Hvidt, der arbejder ud fra sin overbevisning, eller
kongregationen, der har bedømt ud fra sin overbevisning. Der tegnes et
billede af den protestantiske menigheds åndsdøbte ledere, der har glemt,
hvad deres overbevisning er, endsige, hvad ordet betyder.

> så derfor ville det da passe godt, om de var enige.

Spørgsmålet er ikke, om det ville passe mig godt, om den katolske kirke og
Vassula er enige. Spørgsmålet er, om de reelt er enige. Når netop dette kom
til at fylde så meget, var det på grund af protesterne. Der var jo ingen,
der stillede spørgsmålstegn ved protestanternes store modtagelse af Vassula.

.... og det må vel stadig konstateres, at de er enige, eller at de ihvertfald
ytrer sig positivt om hverandre indbyrdes, og forsikrer om, at der ikke er
noget til hinder for erkendelse af både den enes og den andens Gudsendte
mission, både troskongregationen, Messerschmidt, Hvidt, Pinsekirken og
Vassula

> Ikke dermed sagt, at
> de ikke *er* enige, men du virkede meget ivrig for at underkende Kevins
> vidnesbyrd i modsat retning

Jeg underkender selvfølgelig ikke Kevins personlige vidnesbyrd om hans egen
skepsis. Kun stillede jeg spørgsmålstegn ved hans ytring om, at han ved sin
holdning tilhørte flertallet. Og dette var et spørgsmål, ikke en
modsat-mening. Måske står han ligesom jeg føler mig: Alene midt i en flok
forvirrede troende, der ikke kan skille skidt fra kanel.

Men du har ret. jeg blev ivrig, da man ytrede, at Messerschmidt ikke kunne
være positiv, og at troskongregationen kun har været negativ. Det forstod
jeg ikke, for det syntes jeg ikke stemte overens med det billede, der har
tegnet sig de sidste uger. Og jeg undrede mig over, hvorfor både du og Kevin
var så ivrige efter at tegne et billede af, at både troskongretionen og
Messerschmidt var negativt indstillede over for Vassula.

> [...]
> indlæg), at din påstand om, at Messerschmidt skulle være vild med
> Vassula, ikke - som du påstod - er belagt i den artikel, du henviser

Nu var "vild med" et Kevinudtryk. Jeg lagde blot Messerschmidt til. Mit
indtryk af ham var vel indtil for nylig, at han blot havde valgt at lægge
sig op ad troskongregationens sidste udmelding, uden at han selv absolut
behøvede at være begejstret. Nu ser jeg imidlertid, at Hvidts vidnesbyrd om
Messerschmidt bl.a. er: "Lars Messerschmidt, den Katolske Kirkes nuværende
Generalvikar, skrev således også et forsvar for Vassula, i hvilket han
forklarede, hvad Notifikationen betød og ikke betød." (Udfordringen). Hvis
Hvidt er rigtigt på den, betyder det, at Messerschmidt (sammen med andre)
allerede mens troskongregationen var negativ, gik i forsvar for Vassula. I
så fald stiller sagen sig jo anderledes.

> [...]
> noget om Ratzingers egen opfattelse (andet end han ikke finder
> *dogmatiske* grunde til at afvise hende).

Jamen, det er vi skam enige om, men det er jo også et stort skridt. Som jeg
har forstået det, ville det jo også ligge uden for Ratzingers kompetence at
gøre Vassula til en Gudsendt profetinde. Hans opgave har været at stille
hende hindringer i vejen, eller fjerne hindringer for at katolikker kan få
lov til at betragte hende som Gudsendt. Og han har fjernet dem.

Ratzingers allerinderste tanker er lige så uvedkommende som
nationalbankdirektørens. Spørgsmålet er hvad kardinalen og
nationalbankdirektøren beslutter og ytrer i deres officielle stillinger.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu