Worddokument + fonte
Fra : Tue Hellstern

Dato : 22-01-01 15:08

Hej NG,
Vi har et Word dokument som tit bliver sendt som vedhæftet fil på en e-mail.
Problemet er bare at modtageren ikke ses det som han skal, da det er skrevet
med en speciel font som normalt ikke er installeret på modtagerens pc.
Mit spørgsmål er om der findes en måde hvor på man kan "inkludere" fonten så
modtageren ser Word dokumentet formateret på den rigtige måde ?
Eller er der andre muligheder, det skal dog være i Word ?

Hilsen
Tue Hellstern

Fra : Hans Pedersen

Dato : 22-01-01 15:30

On Mon, 22 Jan 2001 15:07:45 +0100, "Tue Hellstern"
<info@f1-support.dk> wrote:

>Eller er der andre muligheder, det skal dog være i Word ?

Den skal kalde fonten fra \windows\fonts så det er vidst mission
impossible, med mindre man kan få lusket fonten derned med et script
el. lign. Men det er jo ikke pænt at gøre sådan noget!

Hans Pedersen
Coming up: http://lommecomputer.dk
ICQ: 9178476

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-01 15:34

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> skrev:

> Mit spørgsmål er om der findes en måde hvor på man kan
>"inkludere" fonten så modtageren ser Word dokumentet formateret på den
>rigtige måde ? Eller er der andre muligheder, det skal dog være i Word ?

Er det tvingende nødvendigt at benytte den font? Nemmeste løsning er uden
tvivl at vælge en anden - helst en fra Windows' standardinstallation. Du
kan godt sende en font med, sammen med wordfilen, men modtageren skal selv
installere fonten før den kan bruges (hvis det er samme modtager hver gang,
behøver han/hun selvfølgelig kun installere første gang). Om man så
overhovedet må sende en font til andre vil jeg ikke udtale mig om.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 22-01-01 16:50

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> behøver han/hun selvfølgelig kun installere første gang). Om man så
> overhovedet må sende en font til andre vil jeg ikke udtale mig om.

Word 2000 har en mulighed der hedder "Integrer TrueType-skrifttyper"
under Funktioner - Indstillinger, fanebladet 'gem'. Jeg ved ikke hvor
godt det virker i praksis, men det er da værd at prøve. - Der er lidt
yderligere oplysninger i hjælpen til Word, under 'Om at bevare et
dokuments oprindelige udseende'. Tilsyneladende kan Word skelne om
en skrifttypes licens giver lov til deling på den måde eller ej.

--
Hans (e-mail adressen er ikke gyldig)

Fra : Mads Knudsen

Dato : 22-01-01 16:17

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> wrote in message
> [...]
> modtageren ser Word dokumentet formateret på den rigtige måde ?
> Eller er der andre muligheder, det skal dog være i Word ?

I Tools -> Options -> Save tab er der en option der hedder embed
true type font. Kan den ikke klare det? (Jeg spørger fordi jeg
ikke er sikker og lige har tid til at teste).

Mvh Mads

Fra : Tue Hellstern

Dato : 22-01-01 17:04

Hej,
Det ser ud til at det er muligt, jeg prøver lige med den rigtige font og
vender tilbage med resultatet.
Tak for hjælpen.

Hilsen
Tue

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-01-01 19:26

"Mads Knudsen" <madsknudsen@engineer.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> true type font. Kan den ikke klare det? (Jeg spørger fordi jeg
> ikke er sikker og lige har tid til at teste).

Og i den danske version hedder det Funktioner-Indstillinger- fanen Gem, hvor
der skal sættes flueben ud for Integrer True type fonte.
Det skulle kunne gøre det.

Kurt