2 comp. på en ADSL forbindelse
Fra : Kita Thomsen

Dato : 15-05-01 16:40

Hejsa,

jeg har lige brug for lidt hjælp.

Jeg har følgende:

2 Compaq Computere
1 ADSL forbindelse (256/256)

Jeg vil gerne have de to maskiner til at benytte samme forbindelse. Hvordan
gøres dette nemmest, og kan det evt. gøres sådan, at ingen af maskinerne
behøver være server.

Hvad skal jeg bruge?

2 netkort og en Hub, som så forbinder de to maskiner til nettet

eller

3 netkort, hvor maskine 2 er forbundet med maskine 1 - og maskine 1 er
forbundet med nettet?

Håber på lidt hjælp herfra.

På forhånd tak

Kita

Fra : Kita Thomsen

Dato : 15-05-01 17:00

Lige en tilføjelse...

Jeg har været inde i net-faq.dk, men jeg blev ikke synderligt meget klogere.
Jeg arbejder noget med EDB, men har aldrig været stærk i netværk. Men nu
skal min mor og jeg deles om forbindelsen (æv), så ja...

Håber der er tid til at hjælpe en stakkels pige )

Kita

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 17:23

"Kita Thomsen" <kita@thomsen.mail.dk> writes:

> 2 Compaq Computere
> 1 ADSL forbindelse (256/256)

Har du en router sammen med den ADSL?

> Hvad skal jeg bruge?

Det letteste er nok et netkort i hver computer, og så en hub eller
en switch (jeg vil klart anbefale en switch).

Om du får brug for et tredje netkort og noget software afhænger af
om der fulgte en router med din ADSL-forbindelse?

--
Jacob
Connection reset by little mexican guy with cable cutters.

Fra : Kita Thomsen

Dato : 15-05-01 17:50

Jeg har TDC NetXpress, hvortil der medfølger en Siemens XPresslink - men
efter at have læst om denne på Siemens.com synes jeg ikke det lyder som
værende en Router.

Betyder det, at jeg benytter en Switch, at jeg undgår at have en computer
stående som server?

Hvilken Switch vil man anbefale, og hvad koster sådan en "djævel"?

Kita

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 18:55

> [...]

> Jeg har TDC NetXpress, hvortil der medfølger en Siemens XPresslink - men
> efter at have læst om denne på Siemens.com synes jeg ikke det lyder som

Det er ikke en router.

> Betyder det, at jeg benytter en Switch, at jeg undgår at have en computer
> stående som server?

Nej, desværre.

Hvis du kun har to computere kan lave følgende setup:

_________ _____ _____
| Siemens | | | | |
| dims |--ATM--| PC1 |--krydset ethernet--| PC2 |
|_________| |_____| |_____|

Hvor 'ATM' signalerer at du kører ATM, ganske som du sikkert gør
nu. Så sætter du et ethernet-netkort i begge maskiner og sætter
et krydset kabel imellem dem. På den måde sparer du en switch/hub.

Switchen/hubben bliver dog nødvendig, hvis du vil have mere end to
maskiner på dit lokalnet.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare kan du
læse om hvordan man deler forbindelsen. Der er også et par links
til mere detaljerede vejledninger alt efter hvad dit foretrukne
operativsystem nu måtte være.

> Hvilken Switch vil man anbefale, og hvad koster sådan en "djævel"?

Hvis du alligevel vil have en switch, så kan jeg varmt anbefale
en Netgear FS108 (fås gså som 105'er med 5 porte i stedet for 8),
som jeg selv har, og er meget tilfreds med. Proconsult sælter
108'eren for 995,- og 105'eren for 895,-. Men i den prisklasse
har jeg ladet mig fortælle at der ikke skulle være den helt store
forskel mellem de forskellige switche.

Hvis du snakker pænt med TDC kan det være de vil være med til at
konvertere din forbindelse til en med router, som vil gøre at du
så kan lave et setup som:

_____ ________ _____
| | | | | |
| PC1 |------| switch |------| PC2 |
|_____| |________| |_____|

___|____ _________
| | | Siemens |
| router |---| dims |---Internettet
|________| |_________|

Med ovenstående setup slipper du for at have at den ene computer
skal være tændt for at den anden kan komme på nettet.

Og så ville det i øvrigt være dejligt, hvis du ville læse
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html, da det så vil være
lettere at se hvad du svarer på.

--
Jacob
Don't anthropromorphize computers. They hate that.

Fra : tjep

Dato : 15-05-01 20:08

Hej Kita
Jeg har ikke voldsom forstand på denne måde at koble sammen i et netværk,
men er dit udstyr fra TDC, så er jeg næsten sikker på at det er en router du
har fået, så behøver du kun en hub, for at være kørende. Det er ret enkelt
når du først er kommet igang, jeg havde dog problemer med Win 98 1 ver.
og/eller office 2000, ellers kører det fint!!
VH Torben
Kita Thomsen <kita@thomsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9drmod$hhe$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-05-01 20:20

"tjep" <tjepsen@mail.dk> wrote:

>Jeg har ikke voldsom forstand på denne måde at koble sammen i et netværk,
>men er dit udstyr fra TDC, så er jeg næsten sikker på at det er en router du
>har fået

Vi har allerede fået at vide at det ikke er en ruter - det er det
gamle NetExpres med ATM-kort.

Den gamle NetExpres kan opgraderes til den nye model (NE2) med
ruter mod et beløb som jeg ikke lige kan huske og en vistnok
meget lang ventetid.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 15-05-01 23:39

Jesper Dybdal wrote:

> Den gamle NetExpres kan opgraderes til den nye model (NE2) med
> ruter mod et beløb som jeg ikke lige kan huske og en vistnok
> meget lang ventetid.

Det koster hele 349,- at få skiftet til Ne2. Lidt overkill imo, men hva fan
firmaet ska jo oxo løbe rundt.

Nu har min linie btw været ret død i to dage, rart den endelig lever igen.

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte

Fra : Kita Thomsen

Dato : 16-05-01 18:44

"Simon D. Hansen" <Sputte@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det koster hele 349,- at få skiftet til Ne2. Lidt overkill imo, men hva
fan
> firmaet ska jo oxo løbe rundt.

Jeg har lige fået bekræftet, at det koster 349,-... Men de har ingen tid på
leveringen! - altså kan der gå alt fra 1 til 6 måneder, hvis jeg kender TDC
ret.

Så jeg må nok benytte Jakob Bunk Nielsens forslag omkring at lave et netværk
med to Ethernet netkort...

Øv

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-05-01 19:04

"Kita Thomsen" <kita@thomsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>ret.
>
>Så jeg må nok benytte Jakob Bunk Nielsens forslag omkring at lave et netværk

Du kan jo evt. gøre det først, og så bestille opgraderingen alligevel.
Netkortene skal jo bruge under alle omstændigheder. Når du så får
opgraderingen, så køb en hub eller switch og så kan dine pc'er til den tid
være på uafhængigt af hinanden.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-01 19:18

"Kita Thomsen" <kita@thomsen.mail.dk> writes:

> Så jeg må nok benytte Jakob Bunk Nielsens forslag omkring at lave et netværk
> med to Ethernet netkort...

Jacob med 'c', tak.
.... det er en personlig kæphest

Se lyst på det.
Du kan spare pengene til en switch/hub, og du får stadig lokalnet mellem
dine to computere. Bare husk at få et krydset kabel med når du køber dine
netkort.

--
Jacob
The future will be better tomorrow.

Fra : Kita Thomsen

Dato : 16-05-01 19:42

> [...]

> dine to computere. Bare husk at få et krydset kabel med når du køber dine

Okay nu snakker I sort igen ... hvad er et krydset kabel. Har umiddelbart
et billede i hovedet, hvor kablet er filtret sammen )... Forklaring til
en meget uvidende udbedes *he he*

Mange tak for hjælpen forøvrigt.

Jeg gør nu følgende:

Køber to Ethernetkort (10/100mbit)
Et eller andet krydset kabel (håber jeg får forklaring på hvad det er)
Smider WinME på begge maskiner
Følger vejledningen på http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Så burde det komme til at virke *håber*

Kita

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-01 20:13

> [...]

> Okay nu snakker I sort igen ... hvad er et krydset kabel. Har umiddelbart
> et billede i hovedet, hvor kablet er filtret sammen )... Forklaring til

Det var nu ikke det jeg mener med et krydset kabel. Det du her beskriver
lyder mere som et rodet krydsfelt

Men for lige at komme tilbage på sporet, så er et krydset kabel ikke
andet end et kabel, hvor der er byttet lidt rundt på lederne i den ene
ende, så man kan køre uden hub/switch, men sætte det direkte mellem to
computere.

Hvis du vil have lidt flere detaljer kan du se hvordan et krydset kabel
er sat sammen på http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTCrossover.html
Et almindeligt kabel finder du på
http://sunsite.dk/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

> Køber to Ethernetkort (10/100mbit)

Du kan sikkert klare dig med nogle af de billige af en art. Jeg vil dog
tillade mig at advare imod de allerbilligste. Jeg har et par gange set
nogle RealTek 8139 kort opføre sig meget mærkeligt, men størstedelen af
dem er sikkert helt fine.

> Et eller andet krydset kabel (håber jeg får forklaring på hvad det er)

Tror jeg nok du har fået nu
Det er i øvrigt også kendt som et crossover kabel.

> Smider WinME på begge maskiner

Lyder fornuftigt, ud over at jeg ville have brugt Linux
Men jeg har også en enkelt gang sat ICS op på en Win98 SE for en
bekendt, og det gik da ganske let.

> Følger vejledningen på http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Ja, den vejledning er vældig fin og udførlig, så der burde ikke være
meget at tage fejl af.

--
Jacob
The real world is a special case.

Fra : Kasper Holt Holt

Dato : 21-05-01 22:05

Hej hej

Jeg bruger en HUB til at forbinde to comp med og et netkort i hver, så tager
du fra din router et netkabel og forbinder med up-link, og så forbinder du
et twisted pair netkabel, og forbinder begge maskiner med. og så tilføjer du
de rigtige protokller i dine netværks indstillinger, dette skulle virke
ellers skriv igen så finder vi ud af det.

hilsen
Kasper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-01 13:35

"Kasper Holt Holt" <mh-kh@mail.dk> writes:

> [ ... ] ellers skriv igen så finder vi ud af det.

Jotak, mit netværk virker fint.
Det er i øvrigt kort beskrevet på min hjemmeside hvordan det er sat op.

Hint: Se hvem du svarer, og læs så gerne
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html, da det så vil være
meget lettere at se hvad du svarer på.

--
Jacob
But I can't upgrade my kernel, I've got some mad uptime!

Fra : Bjørn Skovlund Rydén~

Dato : 29-05-01 16:00

> Det letteste er nok et netkort i hver computer, og så en hub eller
> en switch (jeg vil klart anbefale en switch).

Jeg vil mene en switch er overkill for to computere, en hub er langt
billigere og imo vinder man lidt på at få en switch hvis man har to
computere.

Bjørn Skovlund Rydén - bjorn@cybercity.dk
Cybercity ADSL-Support - 1meg@cybercity.dk
Telefon 70 10 11 09, Fax 33 33 94 06

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-01 16:33

"Bjørn Skovlund Rydén - CyberCity Internet" <bjorn@cybercity.dk> writes:

> Jeg vil mene en switch er overkill for to computere, en hub er langt
> billigere og imo vinder man lidt på at få en switch hvis man har to
> computere.

Er der så stor prismæssig forskel på en hub og en switch? Det var ikke
umiddelbart mit indtryk.

Vi er forhåbentlig enige om at switchen er teknisk overlegen i forhold
til en hub, ikke?

Under alle omstændigheder, så er der mere fremtid i en switch, det
kunne jo være der kom mere end to computere på nettet en dag, og så er
det meget sandsynligt at man i vise tilfælde vil mærke forskel.
Hvor stor denne forskel vil være afhænger naturligvis af brugsmønsteret.

--
Jacob
It's not an optical illusion, it just looks that way.

Fra : Kita Thomsen

Dato : 15-05-01 17:54

Yderligere oplysning!!

Det netkort jeg har nu er et ATM... - hvis det måtte have noget at sige.