Outlook 2000, RTF og vedhæftede filer
Fra : Paul K. Jeppesen

Dato : 22-01-01 11:48

Når man vedhæfter en eller flere filer til mails i Outlook 2000 opsat
til RTF og sender til modtagere der ikke har outlook fremstår filerne
som éen winmail.dat fil som ikke giver nogen mening. Problemet
forsvinder hvis jeg ændrer til html eller almindelig tekst.

På afsender skærmen vises de vedhæftede filer i RTF opsætning oppe i
brevteksten, hvorimod de i html hhv. almindelig tekst-opsætning vises
under en streg.

Nogen forslag på løsning af RTF problemet ? RTF er jo godt i øvrigt.

Paul

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-01 12:33

"Paul K. Jeppesen" <pkj@pc.dk> skrev:

> [...]
>som éen winmail.dat fil som ikke giver nogen mening. Problemet
>forsvinder hvis jeg ændrer til html eller almindelig tekst.

Hvilke programmer bruger dine modtagere? Jeg har lige testet mod en
Hotmail- og en DIKU- (Unix/pine) konto. Ingen af stederne havde problemer
med RTF-formatet og vedhæftede filer.

>Nogen forslag på løsning af RTF problemet ? RTF er jo godt i øvrigt.

Brug tekst eller HTML. Min erfaring er at der ikke er nogen programmer
udover MS-produkter der kan bruge RTF-formatet i epost. Almindeligvis kan
man sagtens klare sig med ren tekst - og har man brug for mere kan HTML
læses af langt flere (Outlook97 og tidligere undtaget).

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fidoso.dk)

Fra : Paul K. Jeppesen

Dato : 23-01-01 12:14

Til din første bemærkning: Problemet har vist sig både i Netscape
Communicators mailprogram, i Eudora og i Lotus Notes.

Så du har nok ret i at det er Microsoft der har lavet et inkompatibelt
produkt. Jeg har bare brugt det længe til mange forskellige uden problemer og
undrer mig derfor om det er galt med den nye opsætning.

Et andet, nærliggende spørgsmål: Hvis jeg i mit gamle program Netscape
vælger html bliver jeg spurgt om jeg vil sende både html og almindelig. Hvis
jeg i Outlook vælger html - hvad så ? Kan det så læses af ikke-html
mailprogrammer, evt. som vedhæftet fil ?

Fra : Paul K. Jeppesen

Dato : 23-01-01 12:14

Fra : Paul K. Jeppesen

Dato : 23-01-01 12:14

Fra : Paul K. Jeppesen

Dato : 23-01-01 12:14

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-01 13:00

"Paul K. Jeppesen" <pkj@pc.dk> skrev [hele 4 gange]:

>Hvis jeg i Outlook vælger html - hvad så ? Kan det så læses af ikke-html
>mailprogrammer, evt. som vedhæftet fil ?

Outlook sender HTMl-post som multipart MIME - så der både er en tekst- og
en HTML-udgave med. Så ja - et HTML-brev kan læses af et ikke-HTML-program
direkte, men du kan også åbne den vedhæftede HTML-udgave i en browser.
Ulempen er så at denne metode giver store filer.

[klip fuldt bundcitat]
Kan man lokke dig til at kigge på www.usenet.dk/netikette/quote.html - din
citatteknik gør det besværligt at se hvad du svarer på.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Per Andersen

Dato : 22-01-01 19:51

Hvis det overhovedet er muligt, så undgå Rtf (den er ikke engang ægte,
kun et ægte Ms-Miskmask). Den kan kun læses af MsProgrammer og alt, du
ønsker at udtrykke kan gøres med HTML. Den er til gengæld ikke ligefrem
populær p.gr. af mailstørrelsen.

En god og høflig regel er at bruge samme format som modtageren bruger,
når det er kendt.
(Og du skal være smart for at undgå rtf, det fremgår ikke altid
tydeligt.)

--
Venlig hilsen
Per Andersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-01 12:00

"Per Andersen" <slxavxic@image.dk> skrev:

>En god og høflig regel er at bruge samme format som modtageren bruger,
>når det er kendt.

Ja - og her er Outlook2000 meget god. Den svarer nemlig i samme format som
det modtagne format (altså HTML-mails besvares som HTML osv.). Jeg mener at
det er standardindstillingen, men er dog ikke sikker.

>(Og du skal være smart for at undgå rtf, det fremgår ikke altid
>tydeligt.)

Skriver den ikke altid formatet i parentes i titellinjen? Det skal man
selvfølgelig opdage før man kan bruge det. Man kan også gøre forskellen på
ren tekst og RTF/HTML tydeligere ved at vælge udseende for ren tekst - jeg
har f.eks. en anden skriftfarve ved ren tekst, så jeg ikke er i tvivl om
formatet.

PS: Er der nogen der kan finde en fornuftig grund til at man ikke kan
skifte format HTML -> RTF eller RTF -> HTML uden at gå igennem ren tekst?
Det er møgirriterende.

PPS (til Per): Vil du ikke kigge lidt på din citatteknik - bundcitater er
spild af båndbredde. Gode råd om citatteknik kan findes på