In article <417ab333$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Esther wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
>
>> Så vidt jeg kan se, så der det en overhaling når biler kører
>> forbi mig, og ikke en forbikørsel. Derfor er det vel forbudt
>> for dem at gøre det ved dobbelt optrukne linier ? På en tur
>> ud mod Bilka passerede bilerne mig lystigt.
>>
>> Er mit problem, at jeg holder for langt til højre ? Hvordan
>> kører i andre på jeres Knallert 45 ?
>
> En 45'er skal placeres som en motorcykel under kørsel, dvs. midt i
> vognbanen,(evt. lidt til venstre for midten) og som en cykel ved parkering.
> Hvis man kører ude i højre side er risikoen for at blive overset større og
> det samme er risikoen for at blive presset ud i rabatten af en tumpet bilist
>:o/
Ja, det var netop det jeg blev lidt bange for, at blive mast ud.
På den anden side er der den fordel ved at ligge til højre at der som
regel er plads til at undvige den vej rundt. men selvfølgelig en ulempe
når man skal lave vognbaneskift for at dreje til venstre.
> Du kan lige så godt vænne dig til at bilister generelt skider højt og flot
> på færdelsreglerne, når de overhaler en 45'er og derfor lystigt overhaler
> dig på trods af dobbeltoptrukne linier/indsnævret kørebane etc. etc. Væn dig
> også til at blive dyttet af meget ofte *G*
De kan se jeg har en nummerplade, så der er vel ingen grund til
at dytte
Og nu da jeg har fået skudt speedometeret ind, så vil
jeg da forsøge at holde mig på de 45-50 km/t i stedet for de 37-38 km/t
jeg åbenbart kørte på de første ture. Vil nok også hjælpe lidt. Det
er jo over 50 km/t på de fleste speedometre i biler.
> Jeg placerer mig principielt hvor jeg skal - i følge færdelsloven - ( også
> på hovedveje!) og kører defensivt, dvs. jeg forventer at bilisterne kan
> finde på de mest mærkværdige/ulovlige manøvrer, der kan gå ud over mig, og
> er derfor til hver en tid klar til at bremse/undvige.
Det er nok også meget klogt. Min erfaring som cyklist siger at det skal
man hele tiden være klar til. Og det kan jo være man løber ind i nogle af
de idioter der ikke kan styre deres temperament i trafikken, og vil
have "hævn" for at have kørt bag en scooter der har forsinket ham.
> Kan i den forbindelse KUN anbefale at træne i kontrastyring! Det kan redde
> din førlighed/dit liv.
Kontrastyring ? Er det når scooteren begynder at skride ud ved hård
opbremsning så at hold forhjulet på rette vej, så man fortsat kan køre ?
Min erfaring fra cykel er at få den lagt ned, og komme fri af den. Men
det duer selvfølgelig ikke her hvor der er trafik bagfra.
> God fornøjelse med din 45'er og pas på dig selv derude i trafikken
Jo tak.
--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se
http://www.musimi.dk