Returnere streng fra eksternt program
Fra : Claus Holm

Dato : 15-05-01 14:40

Jeg skal lave et kald fra VB til et eksternt program. Dette program
returnerer en streng afhængig af de parametre, programmet kaldes med.

Jeg troede, at jeg kunne bruge shell, men den returnerer kun task id, hvis
det gik godt og nul, hvis det gik skidt.

Spørgsmålet er kort og godt, hvordan jeg får tekststrengen returneret til en
variabel, som jeg kan arbejde videre med?

Venligst,
Claus Holm - http://www.holmcomputer.dk

Fra : Chris

Dato : 15-05-01 15:30

On Tue, 15 May 2001 15:40:02 +0200, "Claus Holm"
<clh@ccieuropeREMOVE.com> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er kort og godt, hvordan jeg får tekststrengen returneret til en
>variabel, som jeg kan arbejde videre med?

Du skal lege lidt med API.

Jeg har en C kode (ren Windows API), der klarer problemet (sorry, jeg
er ikke inde i VB).

Hvis nogen skulle føle sig generet af mine C-kommentarer, så sig til.
Der er jo blot det at API stort set er det samme i C som i VB eller
Delphi.

<snip>

DWORD dwBytesRead;
HANDLE hErrorWrite, hInputRead, hInputWrite, hInputWriteTmp,
hOutputRead, hOutputReadTmp, hOutputWrite;
LONG nBytesToRead;
PBYTE pBuffer;
PROCESS_INFORMATION pi;
SECURITY_ATTRIBUTES sa;
STARTUPINFO si;

sa.nLength = sizeof (SECURITY_ATTRIBUTES);
sa.lpSecurityDescriptor = NULL;
sa.bInheritHandle = TRUE;

CreatePipe (hOutputReadTmp, hOutputWrite, &sa, 0);
DuplicateHandle (GetCurrentProcess (), hOutputWrite, GetCurrentProcess
(), &hErrorWrite, 0, TRUE, DUPLICATE_SAME_ACCESS);
CreatePipe (hInputRead, hInputWriteTmp, &sa, 0);
DuplicateHandle(GetCurrentProcess (), hOutputReadTmp,
GetCurrentProcess (), &hOutputRead, 0, FALSE, DUPLICATE_SAME_ACCESS);
DuplicateHandle(GetCurrentProcess (), hInputWriteTmp,
GetCurrentProcess (), &hInputWrite, 0, FALSE, DUPLICATE_SAME_ACCESS);
CloseHandle (hOutputReadTmp);
CloseHandle (hInputWriteTmp);

ZeroMemory (&si, sizeof (STARTUPINFO));
si.cb = sizeof (STARTUPINFO);
si.dwFlags = STARTF_USESTDHANDLES | STARTF_USESHOWWINDOW;
si.hStdInput = hInputRead;
si.hStdOutput = hOutputWrite;
si.hStdError = hErrorWrite;
si.wShowWindow = SW_HIDE;

CreateProcess (NULL, "program.exe --parameter", &sa, &sa, TRUE, 0,
NULL, NULL, &si, &pi);
CloseHandle (hOutputWrite);
CloseHandle (hInputRead);
CloseHandle (hErrorWrite);

nBytesToRead = GetFileSize (hOutputRead, NULL);
pBuffer = (PBYTE) HeapAlloc (GetProcessHeap (), 0, nBytesToRead + 2);

ReadFile (hOutputRead, pBuffer, nBytesToRead, &dwBytesRead, NULL);
pBuffer[dwBytesRead] = '\0';

HeapFree (GetProcessHeap (), 0, pBuffer);

</snip>

'pBuffer' indeholder nu outputtet fra det kørte program, og kan sættes
ind i en EDIT kontrol eller andet steds.

kh
Chris Hansen

P.S. Hvis du ikke er inde i C, så kan nogle andre her i gruppen måske
hjælpe med at oversætte koden til VB.

Fra : Claus Holm

Dato : 15-05-01 21:27

On Tue, 15 May 2001 14:29:38 GMT, dsl3353@vip.cybercity.dk (Chris)
wrote:

[klip]
>P.S. Hvis du ikke er inde i C, så kan nogle andre her i gruppen måske
>hjælpe med at oversætte koden til VB.

Jeg er ikke inde i C, - et (kraftigt) hint/eksempel i VB ville være
dejligt! - Anyone?

Claus Holm - http://www.holmcomputer.dk