børste tænder
Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-10-04 15:20

Hej igen Gruppe...

Nana og Peanut Den Grumme, er tilbage.

Behøver jeg at børste hans tænder? Jeg ved godt at an kan få specielle
tandbørster og tandpasta med leversmag, men er det virkelig nødvendigt?
Han får alskens tyggeting og ben, og får tørkost som knaser. Jeg har åbnet
munden på ham, og hans tænder er HELT hvide. Ingen belægninger eller noget.
Han har heller ikke hundeånde, faktisk er hans ånde nok bedre end min.
Behøver jeg så at børste hans tænder? Han bruger flere timer hver dag på sit
griseøre og sine tyggepinde, så måske klarer han det selv?

Mvh. Nana

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 18:48

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen Gruppe...

Hej Nana !

> Behøver jeg så at børste hans tænder? Han bruger flere timer hver dag på
sit
> griseøre og sine tyggepinde, så måske klarer han det selv?

Vores hund er også flittig bruger af både tyggeben og kødben og det burde
være rigeligt, til at holde tænderne rene, så nej: Jeg synes ikke, at
tandbørstning er nødvendig.
Det er noget andet, hvis hunden lever af vådfoder og aldrig får noget, at
tygge i....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Tjinca

Dato : 15-10-04 16:10

Nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er, men efter 6 hunde, har jeg lagt
mærke til at der ikke er meget at se de første par år, men efterhånden
kommer tandstenene altså hos mine, det selv med ben, grisehaler og
kyllingehalse, 2 gange om ugen. Derfor er de alle, fra hvalpe, vænnet til at
ligge stille med hovederne på mit skød, for at få renset tænder. Engenltligt
tandbørstning, bruger jeg ikke, men en tandrensning med en skraber hvert 2-3
måned, har sparet dem fra den store tur hos dyrlægen.

Og lige til en bemærkning, skulle det blive nødvendigt med en tandrensning
hos dyrelægen, grundet forsømmelse af tandhygiejnen, så sørg for at han/hun
har en utralydsrenser, og ikke blot bonger jer for en rensning med en simpel
skraber, priserne er såmænd de samme.

Tjinca

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-10-04 15:29

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er helt enig med Buffy! Du kan holde lidt øje med tænderne selv og
bliver der noget kan du jo skride til handling,m men ellers så bare lad dem
være. Min gamle hund på 12 år har stadig fine tænder (ikke som en unghund
mere naturligvis, men fine for alderen!) og hun har fået børstet dem måske 2
gange i sit liv! Både Jenna og Robin's tænder er skinnende hvide! De har
aldrig fået dem børstet, men spiser deres foder tørt, får lidt tyggeben osv.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : MGA

Dato : 16-10-04 07:36

> [...]
> Behøver jeg så at børste hans tænder? Han bruger flere timer hver dag på
> sit griseøre og sine tyggepinde, så måske klarer han det selv?

Hej Nana!

Som jeg har forstået det er der meget forskel på hunde og deres tænder -
ligesom hos mennesker.
Jeg har hørt om flere faktorer som spiller ind:
1. Hundens foder - får den vådmad, så er tænderne mere udsatte.
2. Tyggeben - får den ikke nok at tygge i, bliver tandkødet ikke stimuleret
og tænderne er mere udsatte.
3. Hundens race - de mindre hunde - som vores jo er, har svagere tænder og
er mere udsatte.

Uanset det, så vil jeg mene at det er en god idé at vænne hunden til at få
børstet tænder, sådan at hvis det på et tidspunkt bliver aktuelt bliver det
ikke den store kamp. Med mindre du vil ofre en tandrensning på hunden med
jævne mellemrum - det er jo også en mulighed.

Kali og jeg går en tur på badeværelset hver søndag, hvor vi renser ører,
børster tænder, renser øjne, klipper hår omkring numsen, trimmer de kløer
der trænger osv. En gang om måneden får hun også et bad med efterfølgende
føntørring (det er et hit)
Bagefter ved hun at hun skal lege og have godbid - og man kan næsten se på
hende at det er rart at blive plejet. Udover det ved hun at det er sådan og
stritter ikke imod, men kommer selv ud på badeværelset når jeg kalder.

Så tandbørstning behøver ikke være en træls pligt, men kan sagtens være en
del af en hygge/nussestund med pleje

Mette

Fra : qfha

Dato : 16-10-04 21:11

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message news:<gWvbd.57845$Vf.2747794@news000.worldonline.dk>...

Hos dyrehandleren kan du købe en "dims" til tandrensning. Jeg har
altid lært mine hunde,at få fjernet tandsten med jævne mellemrum. Det
er ikke fordi de kan lide det, men de accepterer det.

Det er den samme som tandlægen bruger til os to benede. Den kan være
lidt svær at håndtere i starten, men det kommer med øvelsen. Man
undgår herved at skulle have hunden til dyrlæge og i bedøvelse.

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 17-10-04 08:59

On Thu, 14 Oct 2004 16:19:33 +0200, "Nana Sørensen"
<dodo20038@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>Han har heller ikke hundeånde, faktisk er hans ånde nok bedre end min.

så burde du måske bruge krudtet på at børste dine egne tænder

>Behøver jeg så at børste hans tænder? Han bruger flere timer hver dag på sit
>griseøre og sine tyggepinde, så måske klarer han det selv?

det er godt at kunne til den dag hvor han har spist noget fælt ude i
skoven ! og på et eller andet tidspunkt kommer der belægninger selv om
han spiser tyggeben osv hele tiden, for de renser altså ikke alle
steder i munden

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-10-04 14:23

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skoven ! og på et eller andet tidspunkt kommer der belægninger selv om
> han spiser tyggeben osv hele tiden, for de renser altså ikke alle

Ha ha... Jeg har ingen problemer med at proppe fingrene ind i munden på
ham. Så jeg tror ikke at han ville brokke sig over tandpasta med leversmag.
Han er heldigvis en af de hunde som man kan røre ved over det hele.

Mvh. Nana