Udstyr til newbie
Fra : Olskum

Dato : 15-10-04 20:06

Hej

Kunne ikke lige finde Costeau i tlf. bogen så jeg håber nogen kan give lidt
input på nedenstående udstyrs setup til en newbie. Jeg skal primært dykke i
DK. Jeg hører også gerne om gode online butikker i ind- og udland. Min
liste "lugter" lidt af ScubaPro, men deres grej virker meget prof. (udfra
deres katalog, ihvertfald). Hvad er det iøvrigt vigtigst at bruge flest
penge på?

Regulator:
ScubaPro MK16/R290
Octopus:
ScubaPro R190
BCD vest:
ScubaPro Glide 500
Dragt:
BodyGlove 5+7 thermolator
Sokker:
ScubaPro Superstretch boots
Kniv:
ScubaPro K5 Stainless
Flaske:
ScubaPr   15 L - 200bar
Instrument:
Dacor Darwin 300 bar
Ude finner:
ScubaPro Veloce Fins
Maske:
ScubaPro FreeDom Mask
Lygte:
Underwater kinetics SunLight C4

Mvh
Olskum

Fra : Morten Dall

Dato : 15-10-04 22:26

www.aquashoppen.dk
www.scubastore.com/eng/index.asp

> Min
> liste "lugter" lidt af ScubaPro, men deres grej virker meget prof. (udfra
> deres katalog, ihvertfald).

jeg ville nok bytte regulatorene ud med feks Apeks,
efter hvad jeg har hørt skulle ScubaPro ikke være det bedste vælg til koldt
vand (men det er bare hvad jeg har hørt)

> Hvad er det iøvrigt vigtigst at bruge flest
> penge på?

jeg ville bruge flest penge i denne række følge
1 Regulato
2 vest
3 dragt
.... resten

husk nu at det ikke altid er det dyreste der er det bedste.
hvis du er i en klub så spørg dem til råds.
og køb kun udstyr steder hvor du kan få lov at retunere det efter at have
prøvet det, hvis det ikke passer dig eller opfylder de forvendtninger du
havde til udstyret.
en god forhandler vil gå meget langt for at du får en god oplevelse og
bliver tilfreds med dit nye udstyr.

ud over det vil jeg sige at jeg har ikke set et firmat hvor jeg er vild med
alt hvad de framstiller, så lad være med at "låse" dig til et bestemdt
mærke, og så købe alt i det, at mixe mærkerne, giver efter min mening bedre
udstyr til de same penge.

håber du kan bruge det til lidt.

mvh Morten

mvh Morten

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 17-10-04 07:55

Hej Olskum

Du skal ikke være "flov" over dit valg, Scubapro har faktisk et stort
program af kvalitetsudstyr. Du skal ikke blive overrasket over at der
findes lige så mange meninger om udstyr som der findes dykkere. Hvem
vil f.eks. ikke fremhæve sit eget valg af udstyr? Der udvikles og
forbedres mange ting ved de forskellige leverandører, og fordi en
leverandør som der bliver nævnt fra et andet indlæg har haft et
fortrin for 10-15 år siden, er det ikke ensbetydende med at det er
gældende i dag.(Er du i tviv, så udbed dig tekniske data på
produkterne.)

Scubapro MK16/R290/190 er et højt ydende regulatorsæt, MK16 udgår af
produktion, derfor har du mulighed for at finde attraktive tilbud fra
Scubapro forhandlere. MK16 er utroligt driftsikker og enkelt at
servicere.

Glide 500 er en "OK" begynder vest men overvej om en BCD med
integreret bly ikke er et alternativ. Se f.eks. Glide 2000 hvis det
skal være Scubapro.

Hvad angår instrumenter vil mit råd være at se efter en Aladin
Computer, her får du i øjeblikket mest for pengene. UWATEC udfaser en
serie af håndleds monterede computere, denne serie kan du anskaffe
meget billigt! Der er kun en flaskehals ved denne type - du kan ikke
selv skifte batteri, men det er en uvæsentlig detalje i forhold til
produktets brugsværdi. Levetiden for batteriet er på mellem 4 og 8 år
afhængig af hvor mange dyk du laver.

Køber du over nettet skal du være opmærksom på garanti og
forsendelsesomkostninger både i forbindelse med købet og ved service
/garanti reperationer.

Flere danske dykkerforretninger tilbyder op til 3 års garanti på deres
produkter, så specielt m.h.t køb af regulatorsæt vil jeg anbefale at
du finder et dykkercenter i Danmark.

Du spørger hvad der er vigtigst at bruge pengene på. Det er svært at
svare på, da investeringer i dykkerudstyr altid har en begrænsning som
er individuel. Men mit råd er at du køber et komplet udstyr, så du kan
komme ud at dykke. Er der nogen økonomiske begrænsninger, vil jeg nok
i første omgang fravælge lygte, kniv og tilbehør som i første omgang
er udnødvendigt.

Flere dykkercentre udlejer dykkerudstyr, se eller spørg efter deres
pakke løsninger, og anskaf tingene i pakker som deres. Pakkeløsninger
er ofte billigst at leje så er din økonomi ikke til "komplet udstyr"
så er det vigtigere at du køber noget godt udstyr som passer til dig
og dit behov og supplere op med lejet udstyr.

På Scubapro's hjemmeside finder du danske dykkercentre som forhandler
Scubapro udstyr.

Hilsen

Aksel Pedersen

www.alphadiving.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-10-04 08:45

"Aksel Pedersen" <amp@alphadiving.dk> wrote in message
> Flere danske dykkerforretninger tilbyder op til 3 års garanti på
> deres
> produkter, så specielt m.h.t køb af regulatorsæt vil jeg anbefale at
> du finder et dykkercenter i Danmark.

I den forbindelse er det værd at nævne at nogen
producenter f.eks. Apeks, giver livstidsgaranti til
den originale køber af en regulator, uanset hvor den
er købt.

Søren Arnvig

Fra : Olskum

Dato : 17-10-04 14:29

On 16 Oct 2004 23:54:34 -0700, Aksel Pedersen wrote:

Tak for de meget gode input.

> [...]
> selv skifte batteri, men det er en uvæsentlig detalje i forhold til
> produktets brugsværdi. Levetiden for batteriet er på mellem 4 og 8 år

Har kigget meget på computere, men er stadig lidt i vildrede. Er ofte i
tvivl om en computer "snakker" sammen med ilt flasken. Ellers skal jeg jo
også have manometer og reserve på min flaske - skal jeg ikke? Når der
umiddelbart ikke står noget om "alarm ang. bar", er der så ikke forbindelse
til flasken? (er mest i tvivl om de computere til håndledet)
Håndledscomputerne lader til at kunne en masse til en fornuftig pris, men
er der så heller ikke "sender" inkluderet i prisen?

Håber ikke jeg stiller for mange spørgsmål, men det er dælme en jungle at
finde rundt i.

Mvh
Olskum

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-10-04 14:53

Olskum wrote:
> [...]
> håndledet) Håndledscomputerne lader til at kunne en masse til en
> fornuftig pris, men er der så heller ikke "sender" inkluderet i

Man skelner mellem luftintegreret og ikke luftintegreret. Hvis en computer
er luftintegreret måler den trykket på flasken og hvis ikke ja så gør den
det ikke. Den kan så måle trykket ved at have en tryksensor og en
radiosender monteret i 1. trinet eller være monteret på en højtrykslange.
Modellen med radiosenderen kan så sidde på håndleddet hvor med
højtryksslange-modellen er du tvunget til at bruge et konsol. Suunto laver
Vytec som _kan_ være luftintegreret hvis du køber radiosenderen og så laver
de f.eks. også Vyper som ikke er luftintegreret.
Efter min mening skal du have et almindeligt manometer til at måle trykket
på din flaske om du har en luftintegreret computer eller ej. Dette gør sig
især gældende hvis du har en computer der måler trykket vha. radiosender.
Jeg har set flere hvis computere er glemt derhjemme, viser et mystisk tryk
på flasken (854 bar) eller bare ikke vil tænde. Hvorvidt du skal have en
trækstangsreserve på din flaske er en helt anden diskussion som jeg ikke vil
bevæge mig ind i.

Jeg kan se at du er vild med scubapro, hvilket også er et udemærket mærke.
Du burde måske også kigge lidt på Scubapro frameless masken og scubapro
jetfins. Jeg har selv en gammel scubapro glide et eller andet og den har
fungeret upåklageligt, dog er det jo ikke en vinge. Meget sjovt at du ikke
vælger en Scubapro våddragt, de virker ellers som om de er rigtig gode og
har nogle gode snit.

Derudover synes jeg du skal finde den billigste kniv du overhovedet kan(jeg
ved de findes til 150kr.), droppe lygten og købe flasken brugt i den blå
avis.

Fra : Olskum

Dato : 17-10-04 14:58

On Sun, 17 Oct 2004 15:53:03 +0200, Jonas Lüttichau wrote:

> [...]

> Vytec som _kan_ være luftintegreret hvis du køber radiosenderen og så laver
> de f.eks. også Vyper som ikke er luftintegreret.

Mit problem er at jeg har svært ved at "tyde" om en computer er
luftintegreret - altså med sensor - eller ej når jeg surfer priser rundt
omkring.

> [...]
> trækstangsreserve på din flaske er en helt anden diskussion som jeg ikke vil
Så måske en kombination af en computer og manometer i konsol?

> [...]
> vælger en Scubapro våddragt, de virker ellers som om de er rigtig gode og

Er ikke betingelsesløs fan af ScubaPro. Jeg fik bare stukket et "nice"
katalog stukket i hånden, så det var ligesom mit udgangs punkt.

> Derudover synes jeg du skal finde den billigste kniv du overhovedet kan(jeg
> ved de findes til 150kr.), droppe lygten og købe flasken brugt i den blå
> avis.
Også overvejet at købe flasken brugt, men skal jeg under alle
omstændigheder, så ikke have den trykprøvet? Og hvad koster det, så?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-10-04 15:16

Olskum wrote:
> Mit problem er at jeg har svært ved at "tyde" om en computer er
> luftintegreret - altså med sensor - eller ej når jeg surfer priser
> rundt omkring.

Det står vel et eller andet sted?

> Også overvejet at købe flasken brugt, men skal jeg under alle
> omstændigheder, så ikke have den trykprøvet? Og hvad koster det, så?

Nej, det står på flasken hvornår den er blevet trykprøvet, og det skal de så
hvert 5. år. det koster 250 kr. ca.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 17-10-04 23:49

Hej Olskum

Jeg kender kun Oceanic og UWATEC computere. Normalt tilbydes disse
typer som et samles sæt, det vil sige computer og transmitter/sender
som eet sæt. Sender og computere kan dog købes hver for sig, hvilket
er en dyrere løsning. Du kan læse om UWATEC computerne på deres hjemme
side:
http://www.uwatec.com/index-eng.htm eller benyt nedenstående link hvis
du vil have en dansk beskrivelse af de mest populære typer fra UWATEC:
http://www.alphadiving.dk/computer.htm

Priserne er inkl. sender

Vi dykker selv med begge fabrikater og har aldrig haft problemer med
mis- eller fejlvisning og benytter derfor ikke mere alternativ
manometer som back-up.

Hilsen

Aksel Pedersen