Ultralydsbad
Fra : Lars K.

Dato : 14-10-04 18:24

Hej

Jeg har fået adgang til et ultralydsbad og er lidt i tvivl om hvordan
jeg skal bruge dette. Skal jeg rense med rent vand eller skal jeg bruge
noget sæbe/kemi sammen med ultralyden?

Lars

Fra : Alan Olsen

Dato : 14-10-04 19:06

De par gange jeg har brugt ultralydbad til at O2 rense så har jeg brugt en
opløsning med opvaskemiddel først, derefter en tynd opløsning med
citronsyre. Om det er den rigtige løsning vides ikke, men hvis fedtet ikke
fjernes først så kan citronsyren ikke virke.

Mvh Alan

Fra : Henrik

Dato : 15-10-04 06:29

> [...]
>
> Jeg har fået adgang til et ultralydsbad og er lidt i tvivl om hvordan
> jeg skal bruge dette. Skal jeg rense med rent vand eller skal jeg bruge

Hej Lars
Jeg plejer efter badet at rense det i sprit og tørre det på en form
for "brødrister" med en blæser - så alt kemien er 100% ude.

Mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-10-04 10:29

> [...]
> Jeg har fået adgang til et ultralydsbad og er lidt i tvivl om hvordan
> jeg skal bruge dette. Skal jeg rense med rent vand eller skal jeg bruge

Almindeligvis anvender man et trådnet som ens emner ligger i, som man sænker
ned i helt rent vand. Ultralyden bevirker at emnet ligesom slår
kalk/urenheder af. Resultatet er dog afhængigt af ultralydsbadets effekt,
tid og temperatur. Man kan også sætte et bægerglas med
sæbevand/opløsningsmiddel/detergent ned i vandet i badet og dette kan
forbedre resultatet afhængigt af hvad man skal opnå ( f.eks først olie af ,
dernæst kalk og skidt ). Prøv dig frem med tiden f. eks med en snavset mønt.
Det er ikke ualmindeligt i et mindre bad at det ihvertfald skal stå i 1
time.

Allan Hansen