Underdragt til skaldragt
Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 12:14

Jeg går i øjeblikket i overvejelser om, at købe mig en tørdragt. Har kigget
på Otter Brittanic. Når man køber den følger der en "Otter Artic Commercial
2 layer Underdragt" med. (100 gr. thinsulate, Fleece og Nylon. 3 lommer).
Mit spørgsmål er om den er varm nok til at dykke hele året i DK. Hvor meget
har I andre under jeres trilaminet-dragt?

Jeg er en vaskeægte frossenpind.

Med venlig hilsen Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-09-04 13:03

"Peter Stenkilde" <pfs (at) lightship punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> har I andre under jeres trilaminet-dragt?

Jeg dykker hele året rundt og har også nemt ved at fryse men kan klare den
med en standard 100 g. Jeg har aldrig prøvet en 2 layer som yderligere har
fleece . Om vinteren supplerer jeg med en sæt undertøj ( a la Helly Hansen )
der får fugten væk fra kroppen ( de 3 lag- et svedtransporterende-et
isolerende og et tæt lag ). Det er jo egentligt ikke det at dykke om
vinteren der er koldt, hvis man undgår dekompression men mere sejlturen og
at stå i en åben båd. Hue og tørre handsker er her et must. Problemet er
størst for ansigtet og fingrene. Ansigtet overlever man, men fingrene kan
være problematiske. Man kan vælge tørhandsker men jeg synes ikke det er
godt. En par gode og velsiddende hansker med ikke for stramme
håndledsmanchetter løser de værste kuldeproblemer.

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 16:37

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> godt. En par gode og velsiddende hansker med ikke for stramme
> håndledsmanchetter løser de værste kuldeproblemer.

Hej
Der må da være andre der dykker med trilaminatdragt herinde.
Hvor meget har du under din dragt?

Med venlig hilsen Peter

Fra : Henrik

Dato : 27-09-04 16:38

> Hej
> Der må da være andre der dykker med trilaminatdragt herinde.
> Hvor meget har du under din dragt?

Altid 200 i en periode dykket jeg med en 100 sommer og 200 vinter, men hvis
200 er af god kvalitet (får fugten væk fra kroppen) så er det at fortrække,
jeg er ikke specielt en frossenpind, men livet er sq for kort til at fryse.

Hilsen Henrik

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-09-04 16:58

"Peter Stenkilde" <pfs (at) lightship punktum dk> wrote in message
> Hej
> Der må da være andre der dykker med trilaminatdragt herinde.
> Hvor meget har du under din dragt?
>
> Med venlig hilsen Peter

Sved undertøj a'la Helly Hansen, komplet Fourth Element Technical, tynd
fleece heldragt og 300 gram Flectalon. Tørhansker med thinsulate
inderhansker.

Livet er for kort til at fryse.
JZC

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 22:18

> Sved undertøj a'la Helly Hansen, komplet Fourth Element Technical, tynd
> fleece heldragt og 300 gram Flectalon. Tørhansker med thinsulate
> inderhansker.

Hvor varm er Flectalon i forhold til thinsulate? kan 300g Flectalon
oversættes direkte til 300g thinsulate?

> Livet er for kort til at fryse.

ENIG !!!

Mvh Peter

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-09-04 05:30

Uden at kunne give dig et link, eller kunne henvise dig til en bestemt
videnskabelig undersøgelse, så vil jeg sige varmere.
Det er baseret på at jeg har i personlige tests oplevet den som varmere end
weezle extreme +.
Den dragt (weezle) er der en del der rater som mere varm end DUI's 400 gram
thinsulate.

Grunden til at jeg bruger så meget isolation, er at jeg laver (halv)lange
dekompressions dyk i koldt vand. Desuden er jeg fotograf, så jeg er ofte i
samme område uden at svømme særligt meget.

Din personlige komfortfaktor afhænger af mange ting. Hvor lang tid du
dykker, hvor koldt er vandet, hvor meget du svømmer, hvor meget spæk du har
på kroppen o.s.v. o.s.v.

Mit bedste råd ville være at prøve en lidt tykkere inderdragt end den som
man får med som standart. Men du behøver ikke at gå til yderligheder, med
mindre at det efterfølgende viser sig nødvendigt.
Du kan eventuelt få den første inderdragt i en størrelse der er et nummer
for stor, så er der plads til at man kan have endnu et par lag indenunder af
noget godt materiale.

Der er intet som kulde, der er i stand til at tage glæden væk ved dykning.
Specielt hvis det faktisk _kunne_ forhindres.
JZC

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-09-04 17:02

On Mon, 27 Sep 2004 17:37:08 +0200, Peter Stenkilde wrote:

> Hej
> Der må da være andre der dykker med trilaminatdragt herinde.
> Hvor meget har du under din dragt?

Joo dykker da også i trilaminat. Jeg har en N-diver SPX-200 inderdragt
(Thinsulate) og ellers blot en t-shirt. Det er rigeligt det meste af
året, dog har jeg en gang imellem et ski-undertøjssæt på, og så har
jeg overhovedet ingen problemer med at holde varmen til normal dykning
(20-40minutter). Desværre er min inderdragt lidt for varm om sommeren,
så der døjer jeg med at jeg sveder for meget

/Thomas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-09-04 19:29

Peter Stenkilde skrev i Message-ID:
<415551e6$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Hvor meget har I andre under jeres trilaminet-dragt?

Sommer:

HH undertøj med Weezle Extreme+ (og Wetwear special-neoprenhætte)

Vinter + lange dyk i 12 C.

Uld-HH undertøj med Weezle Extreme+ (og Wetwear special-neoprenhætte)

DUI TLS350.

> Jeg er en vaskeægte frossenpind.

Også mig.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 21:26

> Sommer:
>
> HH undertøj med Weezle Extreme+ (og Wetwear special-neoprenhætte)
>
> Vinter + lange dyk i 12 C.
>
> Uld-HH undertøj med Weezle Extreme+ (og Wetwear special-neoprenhætte)

Kan Weezle navnene oversættes til gram thinsulate? Sådan ca.

Det lyder jo umiddelbart af en del mere end det de andre bruger... Snakker
vi lange dekodyk eller alm 30-40min dyk + bådtur?

Mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 22:20

Er der en (eller flere) der kan lave en lille oversigt over egenskaber,
fordele og ulempet ved de forskellige underdragtstyper? Eller nogen der har
et link?

Mvh Peter

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-09-04 15:57

<4158761b$0$249$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Kan Weezle navnene oversættes til gram thinsulate? Sådan ca.

Jeg har haft en DUI 400g Thinsulate. Jeg synes Weezle'n er varmere.

> Det lyder jo umiddelbart af en del mere end det de andre bruger...
> Snakker vi lange dekodyk eller alm 30-40min dyk + bådtur?

I mine øjne er dette næsten ligegyldigt: keder jeg mig, så fryser jeg
(med mindre vandet er over 16C i tørdragt).

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-09-04 17:22

> [...]
> Mit spørgsmål er om den er varm nok til at dykke hele året i DK.
Hvor meget
> har I andre under jeres trilaminet-dragt?

Jeg har en N-Divers 2.5 mm compressed neopren,
det er ikke en rigtig skaldragt, men nok mere skaldragt
end fuld neopren.

Jeg bruger en N-diver flectalon 100 underdragt, undtagen
i de varmeste sommermåneder, hvor jeg bruger en bowstone
fiberpels. Jeg har altid en tynd svedtransporterende todelt
dragt indenunder Dels for at lede fugt væk fra kroppen
og dels fordi flectalon dragten har nogen "kradse" syninger på
indersiden.

Jeg vil gerne anbefale flectalon. Jeg har vasket den adskillige
gange uden at det kan ses på den. Jeg har 2 gange kvajet
mig og glemt min dragt feeder, hvilket har resulteret i en del
vand ind på brystet i starten af dykket. Dette har dog
ikke påvirket isoleringsevnen, i min subjektive vurdering.
Når vi er ude med elever, er der en del andre aktiviteter
end lige netop dykning, hvor man agerer bådfører, standby
eller dykkerleder. I de situationer synes jeg at der er en god
bevægelighed i både dragt og underdragt, som gør, at jeg snildt
kan have den på i 3-4 timer uden ubehag.

Jeg har iøvrigt hørt meget godt om weezle, så jeg har tænkt
mig at købe en weezle extreme til denne vinter, og bruge den,
hele næste år under samme forhold, så jeg har et reelt
sammenligningsgrundlag.

Min første underdragt til min N-diver, var en Seapro 200,
som jeg direkte må advare imod. Den har en helt forkert konstruktion
i ærmer og ben, som gør at den klumper sig sammen og trykker
ubehageligt. Overfladen er desuden ikke vandafvisende .
Tilgengæld er den perfekt at have på, når man farer rundt nytåraften
og fyrer raketter af i en 120hk brandert (har jeg hørt)

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 21:48

Hmmm, det er lidt svært at blive klogt på synes jeg...
Jeg skal jo både kunne holde varmen på bådturen i januar, og helst ikke
smelte fuldstændig sammen til sommer. Det er jo nok ikke muligt at finde én
underdragt der kan opfylde begge krav, så jeg må vel ud i noget med flere
lag. Eksempelvis uldundertøj+underdragt om vinteren. Det helt optimale må
vel være at have flere underdragter, så man har en der passer til årstiden.
Men så er det jo lige det med pengepungen...

Når jeg læser jeres indlæg virker det som om den 100g thinsulate dragt der
følger med Otter er lidt for tynd. Det er muligt, sammen med tørdragten, at
købe en dragt med 100g på benene og 200g på kroppen for 155kr ekstra men er
det en god idé?

Har hørt meget godt om weezle, måske det var en idé at forsøge og købe
otteren uden underdragt og få fat i en weezle i stedet?

Jeg er lidt i vildrede og kan vel egentlig kun finde ud af det ved at prøve
og evt. tage fejl.

Det var lidt af mine tanker... I er mere end velkomne til at kommentere.
Med venlig hilsen Peter

Fra : Henrik

Dato : 30-09-04 15:09

Nu ved jeg godt at der vil rejse sig en storm, fra visse NG'er men lad os
tage det til den tid.

"> Har hørt meget godt om weezle, måske det var en idé at forsøge og købe
> otteren uden underdragt og få fat i en weezle i stedet?

weezle er et godt produkt, men man bør være opmærksom på at den fylder mere,
så vil nogen sige "ja men den kan komprimeres" ja det kan den, men så
midster den lidt af isolationen og når "ting" presses sammen så har "ting"
en tendens til at hæmme bevægelsesfriheden, den er så vidt jeg har set,
fabrikeret som en duen jakke, så den skal behandles varsommer ved vask.

Tinsulate C type er komprimeret fra starten og fylder således mindre og kan
vaskes uden problemer.

Men igen det er min helt private holdning og observans så undskyld på
forhånd for den.

Henrik

Fra : Morten Saabye

Dato : 30-09-04 15:47

> [...]
> vaskes uden problemer.
>
> Men igen det er min helt private holdning og observans så undskyld på

Som jeg tidligere har beskrevet, har jeg testdykket både med Weezle
Extreme+ og med ND Flectalon i minus grader i Sverige. Min konklusion
var at Weezle´en var kanon at gå rundt i på land - som at have sin dyne
med - men Flectalon´en (300) var bedst på dykket. Kan dog, som een
tidligere beskrev, kradse lidt, men er perfekt med skiundertøj under.
Bruger selv i dag en Flectalon 200 om vinteren eller på lange decodyk,
og den vil jeg klart anbefale.. (Dykker i en 4mm tørdragt).

/Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-09-04 16:03

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> wrote in message
- men Flectalon´en (300) var bedst på dykket. Kan dog, som een
> tidligere beskrev, kradse lidt, men er perfekt med skiundertøj under.

Ja, uden skiundertøj og / eller en fleece føles Flectalon.....underlig.
Brug noget indenunder, ellers tager det bestemt noget tid før du bliver glad
for den.

JZC

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-09-04 15:59

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> wrote in message

> Tinsulate C type er komprimeret fra starten og fylder således mindre og
kan
> vaskes uden problemer.

Thinsulate består af hule fibre der fanger luften. Når materialet vaskes vil
en del af disse fibre knække og isolationen vil formindskes. Jo mere du
vasker den, jo kortere holder den. Det samme gælder med knækning af fibrene
ved krølning / komprimering. Så efter en del aktive år på bagen, vil din
thinsulate inderdragt være dykket ihjel og du vil kunne mærke betydelig
forskel mellem en "godt brugt" og en sprit ny af den nøjagtigt samme type.

Materialet er godt, men ingen træer vokser ind i himlen.

Uanset hvad, vær opmærksom på om panelerne i din dragt er lavet sådan at
isolations materialet kan vandre. Hvis der ikke er ordentlig styr på
isoleringen, så kan du efter kun 100 dyk holde dragten op imod lyset og se
at der er store bare pletter der hvor der burde have været thinsulate,
flectalon, kameluld, soveposefyld, fleece o.s.v. o.s.v
Det er ofte problemet med de billige underdragter som man får smidt oven i
hatten som rabat.

JZC

Fra : Morten Dall

Dato : 02-10-04 19:45

> [...]
>
> Har hørt meget godt om weezle, måske det var en idé at forsøge og købe
> otteren uden underdragt og få fat i en weezle i stedet?

Otter er begyndt at lave et kopi af weezle den heder "arctic extreme"
http://www.drysuits.co.uk/undersuits.html sådanne en kan du jo få med for en
lille extra betaling i stedet for deres 100g

du skal i øvrit være opmærksom på at en otter inderdragt ikke er lavet af
thinsulate, de er lavet af Synthulate, hvad der er varmeste osv ved jeg
ikke, men jeg kan fortælle dig at jeg har dykket de sidste par år i en 2.5
mm comprest dragt, med en otter 100g under dragt, og det virkedet fint både
sommer og vindter, jeg har hørt at de 2.5mm neoprem udgøre det for ca 100g
det vil sige for at det passer til mig skulle det være en 200g til en
trilaminat dragt.

du skal også være opmærksom på at der er forskeld på hvordan produkcenterne
oplyser vægten, for ALLE inder dragte består af flere lag, der er typisk
noget noget sved absoberende inderst, så noget isolerende og yderst noget
vand afvisende, typisk nylon,
nogle produksenter vælger så at oplyse vægten på det komplette matriale, og
nogle oplyser vægten af isolations matrialet, som feks min inder dragt er
købt som en 200g Synthulate dragt, fordi den totale vægt med nylon,
Synthulate og flis er 200g MEN det er det som Otter sælger som en 100g
Synthulate fordi, Synthulaten udgøre 100g (når man spratter den op, som jeg
har gjort for at sy den lidt om kan man også se at der er 1 lag 100g
Synthulate inde i den)

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-09-04 16:23

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<415c1ebf$0$55825$14726298@news.sunsite.dk>:

> Thinsulate består af hule fibre der fanger luften. Når materialet
> vaskes vil en del af disse fibre knække og isolationen vil
> formindskes. Jo mere du vasker den, jo kortere holder den.

Nemlig. Jeg tror faktisk ar Weezle'n lettere kan tåle vask end
Thinsulate (selvom jeg meget sjældent vasker mine underdragter - bruger
skiundertøj under dem).