Moms på brugt
Fra : John B. Jensen

Dato : 15-05-01 10:16

Hejsa gruppe,

Efter at have en solgt en privat computer til mit firma for 1½ år siden,
skal denne nu udskriftes. Skal jeg pålægge moms når jeg sælger denne brugte
computer videre til et andet firma?

Mvh
John

Fra : Ove Steen Hansen

Dato : 15-05-01 12:49

"John B. Jensen" <jjensen@city.dk> wrote in message
> [...]
>
> Efter at have en solgt en privat computer til mit firma for 1½ år siden,
> skal denne nu udskriftes. Skal jeg pålægge moms når jeg sælger denne
[klip...]

Ja.
/Ove

Fra : Lars Gosvig

Dato : 15-05-01 18:06

> Efter at have en solgt en privat computer til mit firma for 1½ år siden,
> skal denne nu udskriftes. Skal jeg pålægge moms når jeg sælger denne
brugte
> computer videre til et andet firma?

Hvis du har solgt den "fra dig selv" som privatperson til firmaet (et
selskab) er svaret: JA - selvom der ikke var nogen moms at fratrække, da
selskabet købte den.

Hvis du blot har "taget den ind" fra privaten til virksomheden (en personlig
virksomhed) er der belæg for at svare: NEJ. Baggrunden er, at du
momsmæssigt aldrig har haft PC'en inde i virksomheden, men kun
skattemæssigt.

Det har ingen relevans hvem kunden er, altså om det er en anden virksomhed
eller en privatperson.

/Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-01 20:55

Lars Gosvig wrote:

> Det har ingen relevans hvem kunden er, altså om det er en anden virksomhed
> eller en privatperson.

I praksis er der vel den fordel ved en momsregistreret køber, at han vil være
ligeglad med, om der bliver lagt moms på beløbet. Så vidt jeg kan se, vil det
aldrig være forkert at lægge moms på ved salget, mens man i nogle tilfælde kan
undlade det.

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 16-05-01 00:31

"Lars Gosvig" <gosvig@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virksomhed) er der belæg for at svare: NEJ. Baggrunden er, at du
> momsmæssigt aldrig har haft PC'en inde i virksomheden, men kun

Det er ikke korrekt. Overdragelse mellem privat og erhverv svarer til salg
(og skal ske til handelsværdi).

Når først firmaet ejer computeren, skal der svares moms ved senere salg -
uanset hvem der sælges til (privat/erhverv).

Jeg tror du tænker på biler - men her er der helt specielle regler, så der
kun skal betales moms af avancen, og det er noget helt andet. Tilsvarende
gælder for genbrugs-forretninger - der er der også specielle regler, men
ikke for almindeligt dødelige momsreg. firmaer.

Kun ved ophør og salg af hele firmaet må der IKKE beregnes moms. Som jeg
tidligere har nævnt i denne gruppe skyldes det nok, at en der lukker måske
ikke kan betale momsen, så her er man ikke tro mod momsloven, og siger at
køber ikke kan fratrække moms af køb af en hel virksomhed --- men det er en
helt anden sag.

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Lars Gosvig

Dato : 16-05-01 18:44

> Det er ikke korrekt. Overdragelse mellem privat og erhverv svarer til salg
> (og skal ske til handelsværdi).

Jaaaahhhhh, skattemæssigt - men momsmæssigt er der ikke en transaktion. Det
(momsen) ved jeg noget om, men det er til gengæld også det eneste, jeg ved
noget om

VH
Lars

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 21-05-01 22:35

Hm - det vidste jeg ikke - men efter forespørgsel i firmaet, har vi ikke
haft behov for det, da det primært er småtterier der overdrages, og som
skrottes senere (pc - skriveborde - biler osv.)

Men jeg er nu glad for, at vide det - så tak for oplysningen.

Mvh. Jørgen
Heldigvis lever man ikke så længe, at man bliver for klog ...

Fra : Lars Gosvig

Dato : 22-05-01 18:21

Det er jo også kun fordi jeg er en moms-nørd, jeg kommenterer spørgsmålet.
Reelt er det jo fuldstændig ligegyldigt i det stillede spørgsmål, hvor
salget skete til en anden virksomhed. Hvis man går ud fra, at køberen har
fuldt fradrag for købsmomsen, kommer den jo aldrig til at udgøre en
omkostning.

Men det kan jo være relevant, hvis det f.eks. er en gulpladebil, som tages
fra privaten over i virksomheden.

Det var så lidt - forresten. Det er jo derfor, vi er her.

/Lars

Fra : Erik G Christensen

Dato : 22-05-01 19:43

Lars Gosvig wrote:

> Men det kan jo være relevant, hvis det f.eks. er en gulpladebil, som tages
> fra privaten over i virksomheden.

Nu lige med hensyn til biler med afløftet moms,
er der ikke specielle regler for "frikørsel" ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy