mobning
Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 11-10-04 11:51

Hej allesammen .
Jeg har en lille datter på 6 år der bruger briller og hun er startet i
børnehaveklasse her i sommers.
Nu er der så to drenge der driller hende med hendes briller der er så galt
at hun ikke vil i skole.
Hvad gør man i sådan en situation, vi har snakket med lærkene og de siger at
de har sagt til drengene at de skal holde op.
Det virker selvfølgelig ikke, så nu har jeg tænkt mig og tale med de to
"rødders" forældre om at de skal forklarer dem lidt om briller.
Jeg ved godt at børn er hårde ved hinanden men det er ikke sjovt at se sit
barn græde .

MVH
Henrik
En bekymret far

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 12:31

Henrik G Nielsen wrote:
> [...]
> to "rødders" forældre om at de skal forklarer dem lidt om briller.
> Jeg ved godt at børn er hårde ved hinanden men det er ikke sjovt at

hej Henrik....

nu er jeg nok lidt kontroversiel, men jeg kunne reelt selv godt finde på at
tage en snak med drengene direkte... og SELV forklare dem lidt om briller og
hvorfor folk bruger dem..... altså ikke skælde dem ud, men forklare dem at
din datter faktisk bliver ked af det.... det vil nok have en større virkning
når det kommer fra en fremmed, end hvis det er forældrene, fordi du som far
til en barn med briller kan forklare dem lidt om hvordan det føles for
hende.....
for børn i den alder handler det om at give dem eksembler de kan forholde
sig til... forklar dem at briller IKKE er noget man selv kan vælge at have
på, for hvis man ikke kan se kan man ikke gå i skole, eller lege eller bare
se tv.... om de selv ville bryde sig om at blive drillet med noget de ikke
havde noget valg i, som feks bare fordi de havde brunt hår, eller blå
øjne..... spørg dem direkte om HVORFOR de driller hende, jeg tør vædde med
at de ike har nogen god grund til det.... det kan jo være det bare er fordi
hun er et nemt offer, og så må det være op til dig at lære din datter ikke
at være det....

nogle vil mene at man måske træder over grænsen ved at tage en snak med
ungerne, men jeg mener at hvis man formår at gøre det på en ordentlig måde
(dvs ikke skælder ud eller overskrider normerne) så vil det sansyneligvis
være det mest effektive...
derudover synes jeg du måske lige bør hive fat i forældrene til drengene og
forklare din situation, og sige at du altså har tænkt dig at snakke lidt med
drengene om det at mobbe/drille andre uden grund.....
det KAN jo være at drengene selv ikke synes det er noget særligt, og slet
ikke er klar over den effekt det har på din datter.... den side af sagen bør
du også tage i betragtning.....
og husk, det er små drenge der her er tale om.....

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 13:39

Sabina Hertzum wrote:
> nu er jeg nok lidt kontroversiel, men jeg kunne reelt selv godt finde
> på at tage en snak med drengene direkte...

Hejsa

Jeg vil lige høre hvordan du forestiller dig at denne situation kunne
klares?

Jeg vil i hvert fald ikke anbefale at troppe op i skolen og forlange at tale
med de 2 drenge. Det grænser sig til selvtægt og kan ikke anbefales. Læreren
og skolelederen vil temmelig sikkert heller ikke tillade det. Jeg kender
ikke sfo'ernes politik, men kunne forestille mig at lignende beskyttelse af
børnene finder sted her.

At ringe til de respektive forældre kan være en løsning, men der er en
risiko for at forældrene enten er ligeglade eller ikke kan gøre så meget
andet end tale med deres barn og håbe de hører efter.

Jeg har desværre ikke en løsning på problemet. Men kommunikation med læreren
er helt klart en god idé. Så må der tages hånd om det, hver eneste gang
drillerierne har været fremme.

Ligeledes kan jeg kun anbefale forældrene at styrke barnet så godt det er
muligt. Giv barnet styrke til at svare igen, til at gå sin vej eller andet
der kan hjælpe i situationen. Og ligeledes styrke barnet således, at det
ikke er manglende selvtillid, der gør at drillerierne rammer så hårdt. Hvis
man har dårlig selvtillid så TROR man jo på det når de andre siger man er
grim, dum eller whatever.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 13:41

Anita wrote:

> Hejsa
>
> Jeg vil lige høre hvordan du forestiller dig at denne situation kunne
> klares?

simpelt..... møde op i skolen for at hente/aflevere barnet, og så lige så
stille kontakte drengene til en rolig snak, midt på gangen eller i hjørne af
klasselokalet hvor der er både lærere og andre forældre der kan se hvad der
foregår.... en stille og rolig snak, hvor de får lov at se på en pige der er
ked af det, fordi de har gjort noget..... på drengenes nivau
naturligvis...... (dvs ikke en stor sur mand der troner sig ind over dem,
men en forstående voksen person, der sætter sig ned og ser dem i øjnnee og
snakker roligt)

> [...]
> tillade det. Jeg kender ikke sfo'ernes politik, men kunne forestille
> mig at lignende beskyttelse af børnene finder sted her.

hvem pokker snakker om at "troppe op og forlange".... det går netop imod alt
jeg foreslog.....

> At ringe til de respektive forældre kan være en løsning, men der er en
> risiko for at forældrene enten er ligeglade eller ikke kan gøre så
> meget andet end tale med deres barn og håbe de hører efter.

netop derfor jeg foreslog at snakke med drengene selv....

> Jeg har desværre ikke en løsning på problemet. Men kommunikation med
> læreren er helt klart en god idé. Så må der tages hånd om det, hver
> eneste gang drillerierne har været fremme.

har tydeligvis ikke virket.. om det er lærerenes eller ungernes skyld lader
vi så være usagt.....

måske det kunne være en ide at tage op i forældregruppen... en god snak om
mobning generelt, hvor forældrene kan tale lige ud af posen.....
måske bør Henrik tage initiativ til et åbent forældremøde, hvor emnet kan
være trivsel i klassen, og lægge ud med at fortælle om hans datter der
bliver drillet fordi hun har briller..... og så evt (i stedet for at pege
fingre) hive fat i de pågældende drenges forældre umiddelbart efter mødet,
og forklare at det altså er deres børn......

enig!

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 14:35

Sabina Hertzum wrote:
> simpelt.....

Måske i dine øjne...

> [...]
> stor sur mand der troner sig ind over dem, men en forstående voksen
> person, der sætter sig ned og ser dem i øjnnee og snakker roligt)

Uanset hvor stille, roligt og forstående du forestiller dig at denne samtale
skulle foregå, vil den ikke kunne finde sted på den skole jeg er ansat.
Dette er netop for at undgå skrækscenarier, men betyder også at du ikke
ville kunne gennemføre en sådan samtale - i hvert fald ikke med lærerens
eller skolelederens accept. Det kan man så mene om, hvad man vil.

> hvem pokker snakker om at "troppe op og forlange".... det går netop
> imod alt jeg foreslog.....

Jeps... men alligevel. Jeg ved dog ikke om den politik jeg beskriver er
generel eller speciel for netop den skole jeg kender. Måske andre kan hjælpe
her?

> netop derfor jeg foreslog at snakke med drengene selv....

Men den er som nævnt lidt farlig. Forældrene til drengene kunne også blive
vrede og miste lysten til at indgå i dialog.

> har tydeligvis ikke virket.. om det er lærerenes eller ungernes skyld
> lader vi så være usagt.....

Men så længe det stadig foregår, bør der tages hånd om det. Derfor bør
læreren kontinuerligt informeres.

Det lyder som en rigtig god ide.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 15:01

Anita wrote:

> Måske i dine øjne...

ja ;) men måske har jeg bare været heldig i mit valg af skole, for det er
ikke noget der ville vække forargelse på nogle af de skoler jeg har haft
kontakt til..

> Uanset hvor stille, roligt og forstående du forestiller dig at denne
> samtale skulle foregå, vil den ikke kunne finde sted på den skole jeg
> er ansat.

hvorfor ikke? hvordan vil du kunne sikre at den slags samtaler ikke allerede
HAR foregået?

> [...]
> også at du ikke ville kunne gennemføre en sådan samtale - i hvert
> fald ikke med lærerens eller skolelederens accept. Det kan man så

det kommer jo an på hvad man betragter som skrækscenarier.... jeg mener ikke
at en rolig snak om at man sårer et andet menneske er et skrækscenarie.....

> Jeps... men alligevel. Jeg ved dog ikke om den politik jeg beskriver
> er generel eller speciel for netop den skole jeg kender. Måske andre
> kan hjælpe her?

min søn er (desværre og ikke med min gode vilje) startet på sin 3. skole, og
ingen af de skoler jeg har haft kontakt med har været afvisende overfor den
praksis jeg beskriver.... igen, hvis det bliver gjort på en ordentlig
måde....

hvis man, som du antyder, "tropper op og forlanger" så bliver der
naturligvis sat en stopper for det, men det er så også fordi det direkte
modarbejder den rolige og gode kommunikation.....

> Men den er som nævnt lidt farlig. Forældrene til drengene kunne også
> blive vrede og miste lysten til at indgå i dialog.

måske, men måske KUNNE de også indse at de måske skulel tage hånd om
problemet hjemme.....

> Men så længe det stadig foregår, bør der tages hånd om det. Derfor bør
> læreren kontinuerligt informeres.

igen.... virker tydeligvis ikke..... hvad skal man så som forælder gøre?

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 18:08

Sabina Hertzum wrote:
> hvorfor ikke? hvordan vil du kunne sikre at den slags samtaler ikke
> allerede HAR foregået?

Det kan ikke foregå i skoletiden uden det ville blive opdaget af lærere.

> det kommer jo an på hvad man betragter som skrækscenarier.... jeg
> mener ikke at en rolig snak om at man sårer et andet menneske er et
> skrækscenarie.....

På den skole jeg kender har man oplevet vrede forældre troppe op og skælde
andres børn ud, netop pga. drillerier eller lign. Det vil man naturligvis
ikke acceptere. Ikke alle kan håndtere det roligt - især ikke når den
flabede knægt bare svarer igen.

> [...]
> skole, og ingen af de skoler jeg har haft kontakt med har været
> afvisende overfor den praksis jeg beskriver.... igen, hvis det bliver

Men hvem skal vurdere hvad der er en ordentlig måde? Den slags er jo meget
individuelt. Ikke alle har samme form for pædagogik i rygsækken.

> måske, men måske KUNNE de også indse at de måske skulel tage hånd om
> problemet hjemme.....

Tja, desværre hænger det ikke så tit sådan sammen. Enten bliver forældrene
sure over at nogen skulle antyde at deres lille englebasse ikke opfører sig
ordentligt eller måske mener de ligefrem at drillerierne må være berretiget.
Nogle mener også at børn har bedst af at ordne den slags internt, og de
voksne bør blande sig uden om. Dårlige undskyldninger findes der mange af.

> igen.... virker tydeligvis ikke..... hvad skal man så som forælder
> gøre?

Fortsætte med at kontakte læreren. HVER gang der har været drillerier. Prøv
evt. at tale med en anden lærer end klasselæreren, såfremt vedkommende ikke
er specielt behjælpelig.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 18:15

Anita wrote:

> Det kan ikke foregå i skoletiden uden det ville blive opdaget af
> lærere.

ok, dvs at børnene er overvåget 100% af tiden de er på skolens område....
hold da op ;) jeg er imponeret, for det er noget jeg aldrig har hørt om
før......

> [...]
> naturligvis ikke acceptere. Ikke alle kan håndtere det roligt - især
> ikke når den flabede knægt bare svarer igen.

jeg må indrømme at jeg synes det virker trist at du har så lidt tiltro til
andre skoler og andre forældre, ud fra dine oplevelser på den skole du er
tilknyttet nu......
mit råd er givet ud fra at jeg fik en fornemmelse af at Henrik _netop_ var
ansvarlig og virkelig gerne ville bearbejde denne sag på en god måde....
hvis han havde foreslået eller tænkt på et scenarie som det du beskriver
ville jeg _aldrig_ have foreslået noget som helst andet end at han skulle
tage den med læreren i den pågældende klasse...
det var min vurdering af situationen/henrik og de subjektive ting der
skinner igennem, der fik mig til at give mit råd....

> Men hvem skal vurdere hvad der er en ordentlig måde? Den slags er jo
> meget individuelt. Ikke alle har samme form for pædagogik i rygsækken.

jeg har en opfattelse af at henrik udemærket er klar over hans indvirkning
på børn, og netop derfor fik jeg indtrykket af at han var i stand til at
håndtere sagen på en ordentlig måde... det er og bliver en subjektiv
vurdering...
hvem skal vurdere om læreren klarer situationen på en ordentlig måde, især
når de tydeligvis ikke har været i stand til at få situationen under
kontrol?

> [...]
> af at ordne den slags internt, og de voksne bør blande sig uden om.
> Dårlige undskyldninger findes der mange af.

ja, men det er netop derfor man indimellem er nødt til at gøre hvad man selv
finder bedst.....

> Fortsætte med at kontakte læreren. HVER gang der har været
> drillerier. Prøv evt. at tale med en anden lærer end klasselæreren,
> såfremt vedkommende ikke er specielt behjælpelig.

og samtidig skal man bare se på at ens barn bliver mere og mere ked af det,
og til sidst begynder at fake ondt i maven og feber for at undgå at skulle i
skole..... og til sidst bliver man tvunget til at flytte barnet der bliver
mobbet, fordi han/hun ikke kan genoprette sin status i klassen.... hvor er
det fair i det??
nej.... do what works.... hvis det ikke virker de første 3 gange, virker det
nok heller ikke 10. gang...... og så bør man sku tage skeen i den anden hånd
og forsøge med noget nyt..... og det bliver man ved med indtil det virker..

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 18:46

Sabina Hertzum wrote:
> ok, dvs at børnene er overvåget 100% af tiden de er på skolens
> område.... hold da op ;) jeg er imponeret, for det er noget jeg
> aldrig har hørt om før......

Jeps, men så har du hørt om det nu. :)

> jeg må indrømme at jeg synes det virker trist at du har så lidt
> tiltro til andre skoler og andre forældre, ud fra dine oplevelser på
> den skole du er tilknyttet nu......

Det er skam ikke kun ud fra 1 skole. Men ud fra hele min erfaring som elev,
elevrådsmedlem/formand, praktikant og nu lærer. Der er masser af forældre
som (desværre) ikke har det overskud og den bevidsthed omkring det at have,
passe og opdrage børn som vi ser i denne gruppe.

> [...]
> det var min vurdering af situationen/henrik og de subjektive ting der
> skinner igennem, der fik mig til at give mit råd....

Jamen det er da fint nok. Men du/vi kender jo ikke de forældre Henrik får i
røret. Det kan være alt fra alkoholikere til karierremennesker.

> [...]
> hvem skal vurdere om læreren klarer situationen på en ordentlig måde,
> især når de tydeligvis ikke har været i stand til at få situationen

Jeg tror skam også sagtens at Henrik vil kunne håndtere det på en ordentlig
måde. Men det er ikke alle forældre der kan, derfor er der nødt til at være
en regel, som går på at problemer med andre børn diskuteres med
læreren/forældrene og ikke med børnene direkte. Ellers ville vi hurtigt se
forældre som mener, at de liiige skal fortælle "lille uopdragne Peter" ét og
andet. Det duer desværre ikke. Så for børnenes skyld er det bedst at undgå
den slags.

> ja, men det er netop derfor man indimellem er nødt til at gøre hvad
> man selv finder bedst.....

Ja, men uden at begå selvtægt. Man må gå via de officielle kanaler.

Og hvad får dig egentlig til at tro at en anden forælder kan forklare
"uopdragne Peter", hvordan han skal opføre sig hvis hverken lærerne eller
hans egne forældre kan? Sådan en dreng (eller pige) ved som regel godt, at
det han gør er forkert.

> [...]
> virker det nok heller ikke 10. gang...... og så bør man sku tage
> skeen i den anden hånd og forsøge med noget nyt..... og det bliver

Tja, vi har jo hver især vore måder at løse tingene på. Jeg ville fx ikke
finde mig i at klasselæreren ikke var sit ansvar bevidst i sådan en
sammenhæng. Klasselæreren får penge for at håndtere disse problemstillinger.
(Jeg kender dog ikke børnehaveklasselærernes timefordeling).

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 19:17

Anita wrote:

> Jeps, men så har du hørt om det nu. :)

ja åbenbart.... en trist udvikling hvis du spørger mig, og helt ærlig ikke
en skole jeg ville vælge til mit barn, men sådan er vi jo så forskellige....

> Det er skam ikke kun ud fra 1 skole. Men ud fra hele min erfaring som
> elev, elevrådsmedlem/formand, praktikant og nu lærer.

ok min erfaring som elev på ikke mindre end 6 forskellige folkeskoler og
flere positioner som elevrådsmedlem, og mor til en dreng der har gået på 3
skoler, og en bonusdatter der har gået på 2 skoler.... hov... og praktisk
erfaring fra børnehaver og ungdomsskoler*G* og trods den erfaring synes jeg
stadig det er trist....

> Der er masser
> af forældre som (desværre) ikke har det overskud og den bevidsthed
> omkring det at have, passe og opdrage børn som vi ser i denne gruppe.

ja det er der, i nogle befolkningsgrupper og samfundslag og bydele mere end
andre.... var det ikke en ide at finde ud af om der var belæg for den slags,
i min opfattelse voldsomme, forbehold inden man tager dem?

> Jamen det er da fint nok. Men du/vi kender jo ikke de forældre Henrik
> får i røret. Det kan være alt fra alkoholikere til karierremennesker.

ja, det kan det alle steder, men vi må da håbe på at de, som de fleste
andre, vil deres og andres børn det bedste...

> Ja, men uden at begå selvtægt. Man må gå via de officielle kanaler.

virker bare ikke altid sådan....

> [...]
> "uopdragne Peter", hvordan han skal opføre sig hvis hverken lærerne
> eller hans egne forældre kan? Sådan en dreng (eller pige) ved som

jeg tror ikke noget som helst om alle mulige andre, jeg tror noget om
Henrik, og det var hans eksembel jeg forholdt mig til....

> Tja, vi har jo hver især vore måder at løse tingene på.

vi bliver vist ikke helt enige om det her*G* behøver vi jo naturligvis
heller ikke...

jeg vil dog gerne fortælle om en oplevelse af de virkelig grove i min søns
gamle klasse, som vi på alle andre punkter betragtede som meget
velfungerende og som havde et meget dedikeret lærerhold som gjorde meget for
at undgå mobning...

en dreng af anden etnisk baggrund, en ellers populær og vellidt dreng i
klassen, godt integreret og normalt yderst respektfuld, bliver udsat for en
(ud fra dansk standart og humor) semigrov joke fra et par danske drenge,
hvor han følte sig MEGET trådt på og latterliggjort....
jokens hovedtræk handlede om muslimers undladen af at spise svinekød, som
skulle bunde i at det skyldtes at det var deres slægtninge, som aber var
menneskernes slægtninge.....
knægten her kontakter en lærer, som ikke reagerer på hans anmodning men bare
fejer "joken" af som en vittighed og siger han bare skal ignorere dem, hvor
drengen opfattede joken som den ultimative fornærmelse.... han følte faktisk
at de danske drenge stod og kaldte ham "Svin" direkte......
som resultat af fornærmelsen og en indbygget ærefølelse støtter han sig op
af en par kammerater, som ender med at "overfalde" de danske drenge, og give
dem en (i min opfattelse velfortjent) røffel.... ingen kom alvorligt til
skade, men de danske drenge følte sig åbenbart så truede at de
_i_stedet_for_at_kontakte_læreren_som_ellers_er_skolens_politik, valgte at
ringe hjem til den enes far, via den (iøvrigt forbudte på skolens område)
mobiltelefon han havde med.....

dette resulterer i et RAMA skrig fra de _danske_ forældre, som kræver den
muslimske dreng fjernet fra klassen, sammen med hans kammerat... de to
drenge placeres i "isolation" i 5 (læs FEM) uger hvor de modtog undervisning
på kontoret og ingen reelt kontakt havde med deres klassekammerater.... de
to danske drenge modtog ingen reprimande, og læreren der ikke reagerede
gjorde heller ikke.....
der var stormøde på skolen om episoden, hvor alle forældre var indbudt, og
for første gang fik moderen til den muslimske dreng lov at tale og fortælle
sagen fra deres side, historien blev ikke benægtet af de danske parter, der
dog stadig mente at deres sønner ikke havde gjort noget galt... den
muslimske dreng var dybt fortvivlet og levede nærmest kun for den dag han
kunne få lov at deltage i undervisningen i klassen igen....

bevares.... naturligvis skal man ikke ligefrem overfalde sine
klassekammerarter, men man skal sku heller ikke være bevidst ubehøvlet og
man skal heller ikke ignorere en 100% berettiget klage fra et barn..... så
kan vi kun gisne om hvem der fejlede hvor....

det ender med at de danske drenge flytter fra klassen (uden at lære et kvæk)
og den muslimske dreng lærte sin lektie på den hårde måde, men gik tilbage
til at være den søde, vellidte og høflige dreng vi kendte.....
det skal siges at alle drengene har været legekammerater til min søn, og de
har alle besøgt mit hjem..... jeg ved godt hvem der i virkeligheden var "out
of line" og det var bestemt ikke første gang...

desværre var min kæreste og jeg de eneste der _udadtil_(der var flere der
kontaktede os efterfølgende med ordene "vi ville gerne men..") ville støtte
op omkring den muslimske dreng.... ikke engang skolen ville forklare direkte
hvad der reelt var sket fra starten... det hele var dækket af en underlig
"tabu-stemning" hvilket kun gjorde ondt værre, for alle indvolverede...

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 19:48

Sabina Hertzum wrote:
> ja åbenbart.... en trist udvikling hvis du spørger mig, og helt ærlig
> ikke en skole jeg ville vælge til mit barn, men sådan er vi jo så
> forskellige....

Nej, skoler er forskellige. Og på denne skole kan jeg love dig at det er
nødvendigt med gårdvagter som ER der. Lærere som ER der og i det hele taget
et vågent personale.

> trods den erfaring synes jeg stadig det er trist....

Virkeligheden kan sagtens være trist nu og da. Derfor må vi alligevel
forholde os til den.

> [...]
> mere end andre.... var det ikke en ide at finde ud af om der var
> belæg for den slags, i min opfattelse voldsomme, forbehold inden man

Det er slet ikke voldsomme forbehold. Man kan da sagtens ringe til forældre
og håbe på det bedste, men være forberedt på det værste. Det ser jeg intet
galt i. Der findes 'dårlige' forældre, som ikke tager sig ordentlig af sine
børn alle steder i dette land.

> ja, det kan det alle steder, men vi må da håbe på at de, som de fleste
> andre, vil deres og andres børn det bedste...

Ja, det må man håbe, men man kan bare ikke altid forvente det. Og slet ikke
hvis man antager at børn som finder på at mobbe, sagtens kan have problemer
af en eller anden art derhjemme. Gode, velfungerende børn mobber sjældent,
er min erfaring.

> jeg tror ikke noget som helst om alle mulige andre, jeg tror noget om
> Henrik, og det var hans eksembel jeg forholdt mig til....

Men ud fra Henriks historie lyder det til at drengene har fået tiltale, men
er bedøvende ligeglade, eller tager jeg fejl? Hvorfor skulle Henrik så
pludselig kunne nå drengene med sund pædagogik? Jeg siger dette med det
forbehold, at jeg ikke kender de konkrete drenge, men at jeg hver dag møder
drenge, som passer smukt på beskrivelsen og som ikke kan nås med almen
pædagogik.

> vi bliver vist ikke helt enige om det her*G* behøver vi jo naturligvis
> heller ikke...

Nej, netop :)

> [...]
> søns gamle klasse, som vi på alle andre punkter betragtede som meget
> velfungerende og som havde et meget dedikeret lærerhold som gjorde

Ja, den var grov. Æv! Ved du hvorfor de øvrige forældre ikke turde stå frem?

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 20:08

Anita wrote:

> Virkeligheden kan sagtens være trist nu og da. Derfor må vi alligevel
> forholde os til den.

naturligvis, men der er vel ingen grund til at male fanden på væggen uden at
se om han har noget at gøre der ;)

> [...]
> ser jeg intet galt i. Der findes 'dårlige' forældre, som ikke tager
> sig ordentlig af sine børn alle steder i dette land.

igen en forskellig opfattelse ;)

> [...]
> kan have problemer af en eller anden art derhjemme. Gode,
> velfungerende børn mobber sjældent, er min erfaring.

nej, men de kan godt drille, og ikke opfatte at de reelt gør noget forkert,
før en gør dem opmærksomme på konsekvensen af deres "godmodige" drilleri....

> Men ud fra Henriks historie lyder det til at drengene har fået
> tiltale, men er bedøvende ligeglade, eller tager jeg fejl?

der er et par mulige scenarier der falder mig ind, i lyset af at vi taler om
6 årige drenge, der netop kommer fra børnehaven og lignende...
et eksembel KAN være at de er ligeglade, men jeg kender ikke ret mange 6
årige der reelt er helt ligeglade med reprimander og lignende... de er
somregel ret autoritetstro...
et andet eksembel kan være at læreren ikke har formået at formidle
irettesættelsen ordentlig, og drengene derfor ikke opfatter det de gør som
forkert, fordi de ikke har fået det at vide på et nivau de forstår..
et 3. eksembel kan være at drengene tror hun selv synes det er lidt sjovt,
og derfor betragter det som hyggeligt og rart...
blot for at nævne nogle få.... igen ud fra et 6 årigt synspunkt.....

> Hvorfor
> skulle Henrik så pludselig kunne nå drengene med sund pædagogik?

fordi han er en ny autoritet i deres liv.... nye autoriteter har oftest en
mere kontant effekt end gammelkendte, hvor man lige skal teste grænserne...

> Jeg
> siger dette med det forbehold, at jeg ikke kender de konkrete drenge,
> men at jeg hver dag møder drenge, som passer smukt på beskrivelsen og
> som ikke kan nås med almen pædagogik.

netop derfor bør man indimellem ty til alternative metoder..... igen... do
what works... hvis det ike virker at læreren siger det, så få en SFO
medarbejder til at sige det, virker det ikke, så prøv forældrene, virker det
ikke, så prøv ofrets forældre... og virker det ikke, så find en anden måde
at prøve at trænge ind på...... det nytter jo bestemt ikke at blive ved med
at forsøge det der ikke virker....

> Nej, netop :)

;)

> Ja, den var grov. Æv! Ved du hvorfor de øvrige forældre ikke turde
> stå frem?

ja... de forældre der kontaktede mig efterfølgende var alle en del af de
danske drenges forældres nære personlige vennekreds, og naboer.... så selvom
de følte at drengene havde været "out of line" ville de ikke risikere
"social udkastelse" ved at sige det i så offentligt et forum som til
stormødet....

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 20:45

Sabina Hertzum wrote:
> naturligvis, men der er vel ingen grund til at male fanden på væggen
> uden at se om han har noget at gøre der ;)

Jeg ser det ikke som at male fanden på vægen, jeg ser det som at forberede
sig på de muligheder der er. Og det er rent faktisk muligt at drengenes
forældre ikke har lyst eller mulighed for at involvere sig i "Henriks
datters problem". Måske har de langt større problemer at ta' sig af. Det er
ikke til at vide, men muligheden eksisterer. Men det er selvfølgelig også
muligt at de er fornuftige mennesker som er til at tale med og som vil gå
aktivt ind i sagen.

> nej, men de kan godt drille, og ikke opfatte at de reelt gør noget
> forkert, før en gør dem opmærksomme på konsekvensen af deres
> "godmodige" drilleri....

Ja, de kan drille. Men de "sunde" børn ved udemærket hvor grænsen går, og
ved de det ikke skal de bare have det at vide den ene gang. Det lade ikke
til at være tilfældet i sagen her.

> [...]
> mange 6 årige der reelt er helt ligeglade med reprimander og
> lignende... de er somregel ret autoritetstro...

Ja, som regel. Men der er også de børn som ikke er. Fx. børn som er vant til
at blive råbt af og skældt ud på hver eneste dag. De er bedøvende ligeglade.

> [...]
> irettesættelsen ordentlig, og drengene derfor ikke opfatter det de
> gør som forkert, fordi de ikke har fået det at vide på et nivau de

Det er muligt. Hvorfor man stadig bør kommunikere med læreren om hvad der
sker i sagen. Gøre opmærksom på at problemet endnu ikke er løst osv. Evt.
selv komme med forslag til hvad der videre skal ske.

> et 3. eksembel kan være at drengene tror hun selv synes det er lidt
> sjovt, og derfor betragter det som hyggeligt og rart...
> blot for at nævne nogle få.... igen ud fra et 6 årigt synspunkt.....

Den sidste tror jeg nu ikke på. Det er ganske få børn som ikke forstår
grænsen mellem drilleri og mobning. De ved også godt at hvis én bliver ked
af det, er man gået over stregen. Men allerede i den alder er de gode til at
spille uskyldige: "Jamen jeg vidste ikke at..."

> fordi han er en ny autoritet i deres liv.... nye autoriteter har
> oftest en mere kontant effekt end gammelkendte, hvor man lige skal
> teste grænserne...

Det ved jeg desværre ikke holder i praksis. Som ny lærer i skolen, med 4
praktikker og nu skolestarten på bagen, det er langt fra alle børn, der idag
har en naturlig autoritetstro overfor lærere og andre voksne. Så hvis Henrik
skulle opnå denne respekt, så ville det nok netop være i kraft af sin
fysiske størrelse og evt. stemme. Respekten er der ikke pr. automatik.

> [...]
> ikke, så find en anden måde at prøve at trænge ind på...... det
> nytter jo bestemt ikke at blive ved med at forsøge det der ikke

Men kan vi være enige om at man bør gøre alt dette i samarbejde med skolen
og ikke ved at tage sagen i egen hånd?

> [...]
> så selvom de følte at drengene havde været "out of line" ville de
> ikke risikere "social udkastelse" ved at sige det i så offentligt et

Endnu mere æv. Sølle dreng som måtte betale prisen for at de voksne er nogle
kyllinger.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 21:11

Anita wrote:

> [...]
> Men det er selvfølgelig også muligt at de er fornuftige mennesker som
> er til at tale med og som vil gå aktivt ind i sagen.

ok, tror egentlig bare vi skal blive enige om at vi ser forskelligt på
sagen*G* jeg foretrækker bare at se glasset halvt fuldt, frem for halvt
tomt.....

> Ja, de kan drille. Men de "sunde" børn ved udemærket hvor grænsen
> går, og ved de det ikke skal de bare have det at vide den ene gang.
> Det lade ikke til at være tilfældet i sagen her.

sunde børn kan også sætte en facade op som får dem til at virke
upåvirkede..... sunde børn kan en hel masse, men det er ikke sikkert at de
GØR det.... nu er jeg tilfældigvis mor til et drengebarn, og har derfor
omgåedes drengebørn mere end pigebørn.....
drenge er ret kontante i deres omgangstone, især indbyrdes.... piger er helt
anderledes mere intrigante...... (sådan overordnet set).....
drenge kan sagtens fyre ret grove ting af, uden overhovedet at mene et kvæk
med det, hvor piger måske ikke siger noget, men i stedet taler bag ryggen på
en person.... hvis du forstår?

> Ja, som regel. Men der er også de børn som ikke er. Fx. børn som er
> vant til at blive råbt af og skældt ud på hver eneste dag. De er
> bedøvende ligeglade.

ja, de vil ikke reagere på råberi og regulære skæld ud..... men hvis de
liver talt MED, frem for til, kan de ofte reagere langt mere positivt......

> Det er muligt. Hvorfor man stadig bør kommunikere med læreren om hvad
> der sker i sagen. Gøre opmærksom på at problemet endnu ikke er løst
> osv. Evt. selv komme med forslag til hvad der videre skal ske.

en lærer har sjældent lyst til at blive irettesat gang på¨gang af en
forælder.... og i visse tilfælde mener jeg faktisk at man bør gå, om ikke
uden om, så lidt ved siden af lærerens plads......

> [...]
> bliver ked af det, er man gået over stregen. Men allerede i den alder
> er de gode til at spille uskyldige: "Jamen jeg vidste ikke at..."

ja de er gode til at spille, men hvis man nu i stedet for at skælde den
huden fuld tager en snak med dem, og beder DEM forklare hvordan de tror
andre føler deres drilleri, kommer det meget ofte til udtryk at de ikke
opfatter det som mobberi.....
og helt ærligt.... hvor ofte viser en 6 årig direkte at de bliver kede af
det _i_situationen??
mange af dem jeg kender vil gå lidt afsides og være lidt mere stille end
ellers, og så først komme til udtryk med det når de kommer hjem.....
nu har jeg i disse dage min bonusdatter på ferie... hun er 7..... og hun
ville ALDRIG direkte vise at noget der bliver sagt til hende sårer hende (og
hun er altså den følsomme type)..... hun lukker sig totalt inde, og sladrer
til mor når hun kommer hjem.....

> [...]
> voksne. Så hvis Henrik skulle opnå denne respekt, så ville det nok
> netop være i kraft af sin fysiske størrelse og evt. stemme. Respekten

nu er der VÆSENTLIG forskel på en ny lærer overfor en klasse på omkring 20
børn, og en voksen mand "far" overfor to 6 årige drenge.....

> Men kan vi være enige om at man bør gøre alt dette i samarbejde med
> skolen og ikke ved at tage sagen i egen hånd?

i visse tilfælde, ja, i andre tilfælde nej..... det er helt op til det
enkelte tilfælde, og i dette tilfælde ville jeg sige nej ;)

> Endnu mere æv. Sølle dreng som måtte betale prisen for at de voksne
> er nogle kyllinger.

ja det er virkelig røvsynd.... også fordi det jo desværre har bekræftet alle
de fordomme som indvandrere har omkring os danskere..... uanset hvor godt
integreret de er, er de stadig "anderledes"..... jeg er 100% overbevist om
at havde det været et opgør mellem 4 danske drenge, havde konsekvensen
ALDRIG været så stor......

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 11-10-04 22:25

Sabina Hertzum wrote:
> ok, tror egentlig bare vi skal blive enige om at vi ser forskelligt på
> sagen*G* jeg foretrækker bare at se glasset halvt fuldt, frem for
> halvt tomt.....

Og det er jo fint, hvis det fungerer for dig. Jeg foretrækker bare at være
bedst mulig forberedt på de ting, jeg kan møde i min hverdag, eksempelvis i
samarbejdet med forældrene.

Ja, jeg arbejder i et område med mange udenlandske familier og mange socialt
belastede familier. Her kan man blive mødt med lidt af hvert. Så heller
blive positivt overrasket end være for blåøjet og dermed blive skuffet og
ked af den evt. manglende støtte og opbakning fra forældresiden. Til det ene
forældremøde i en 7. klasse var der 4 forældre repræsenteret. Det fortæller
vel lidt om det?

[klip]
>.... hvis du forstår?

Jo, jeg forstår skam godt hvad du mener :)

> ja, de vil ikke reagere på råberi og regulære skæld ud..... men hvis
> de liver talt MED, frem for til, kan de ofte reagere langt mere
> positivt......

Well... ja, i nogle tilfælde, men langt fra alle. Ballademagerne har jo mødt
pædagoger i børnehaven og kender alt til vores snik-snak ;)

> en lærer har sjældent lyst til at blive irettesat gang på¨gang af en
> forælder.... og i visse tilfælde mener jeg faktisk at man bør gå, om
> ikke uden om, så lidt ved siden af lærerens plads......

Jeg mener bare at man må samarbejde om den slags alvorlige problemner som
mobning ofte er. Ingen kan løse det alene. Men ved fælles hjælp er oddsene
langt bedre. Hvis forældrene kører sololøb er det ikke just lettere for
lærerne at håndtere situationen fornuftigt.

> [...]
> sårer hende (og hun er altså den følsomme type)..... hun lukker sig
> totalt inde, og sladrer til mor når hun kommer hjem.....

Den slags er enormt individuelt. Nogle begynder at græde, nogle bliver
stille mens andre bliver stiktossede og slår fra sig. Jeg ser alle
reaktioner, når jeg underviser fx 3. klasse og er gårdvagt hos de små. (Ikke
kun reaktioner på mobning men generelt i konfliktsituationer).

> nu er der VÆSENTLIG forskel på en ny lærer overfor en klasse på
> omkring 20 børn, og en voksen mand "far" overfor to 6 årige
> drenge.....

Hvilket netop var min pointe. Men respekten er der stadig ikke pr.
automatik. Jeg har ofte børn på tomandshånd, hvor jeg må forsøge at løse op
for konflikter. Langtfra alle børn respekterer voksne og jeg synes at kunne,
se at det er mest udpræget blandt drengene. (De mandlige kolleger har
lignende oplevelser).

> i visse tilfælde, ja, i andre tilfælde nej..... det er helt op til det
> enkelte tilfælde, og i dette tilfælde ville jeg sige nej ;)

Og jeg ville sige klart ja. Til en hver tid vil jeg foretrække et
samarbejde. Det håber jeg da også, at du vil som forælder. Hvordan skal du
kunne hjælpe dit barn, hvis ikke læreren informerer dig om de problemer der
måtte være? Det samme må jo gælde den anden vej rundt. Kommunikation og
samarbejde må være vejen frem.

> [...]
> "anderledes"..... jeg er 100% overbevist om at havde det været et
> opgør mellem 4 danske drenge, havde konsekvensen ALDRIG været så

Det er jo svært at vide. Der sker ofte fejl når den der skal give "straffen"
kun hører den ene side af en sag. Så det kunne nok også være sket i en sag
vedr. danske børn. Men ja, folks fordomme kan let få betydning i sådan en
sag.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 22:54

Anita wrote:

> Og det er jo fint, hvis det fungerer for dig. Jeg foretrækker bare at
> være bedst mulig forberedt på de ting, jeg kan møde i min hverdag,
> eksempelvis i samarbejdet med forældrene.

det kan man altså også sagtens uden konsekvent at tro at det triste vil
ske..... bare fordi man er optimistisk, er det ikke ensbetydende med at man
er naiv og blåøjet ;)

> [...]
> forældresiden. Til det ene forældremøde i en 7. klasse var der 4
> forældre repræsenteret. Det fortæller vel lidt om det?

ja det gør det desværre..... min søn kommer fra en skole med en ca 50-50%
indvandrerprocent.... men derimod var forældersamrbejdet ret godt,
ihvertfald i vores klasse.... faktisk blev det en fast tur hvert år at tage
forældre og børn på tur sammen... nogle af indvandrerfamilierne valgte ikke
at blive og overnatte, men de der gjorde valgte så at tage de andres børn
under deres vinger, så de også fik oplevelsen med..
så samarbejdet mellem danske forældre, og indvandrerforældre var faktisk
fint, mens samarbejdet mellem indvandrerforældrene faktisk var ret
fantastisk..... noget vi kunne lære af.....

> Well... ja, i nogle tilfælde, men langt fra alle. Ballademagerne har
> jo mødt pædagoger i børnehaven og kender alt til vores snik-snak ;)

ja netop... hvorfor det kunne være en fordel at en "ikke pædagog" gik ind og
tog snakken i stedet ;)

> [...]
> er oddsene langt bedre. Hvis forældrene kører sololøb er det ikke
> just lettere for lærerne at håndtere situationen fornuftigt.

sagen er jo den at der er tale om en børnehaveklasse.... hvad er reelt
mobning i børnehaveklassetrinet? kan man overhovedet kalde det mobning når
det sker så tidligt, eller er der blot tale om misforstået drilleri? hvor
går grænsen? hvem definerer den? hvordan defineres den for børnene?

> [...]
> reaktioner, når jeg underviser fx 3. klasse og er gårdvagt hos de
> små. (Ikke kun reaktioner på mobning men generelt i

helt enig..... men jeg var selv mobbeoffer i størstedelen af min skoletid,
og kender flere.... og dem der er _reelle_ mobbeofre er oftere dem der er
indelukkede og bare holder sig for sig selv, og sjældent dem der siger fra
eller begynder at græde (ihvertfald i den alder)...
ungerne i børnehaveklasserne udvikler stadig deres sociale færdigheder....
men de skal stadig guides.....

> [...]
> synes at kunne, se at det er mest udpræget blandt drengene. (De
> mandlige kolleger har lignende oplevelser).

som pædagoger er i bundet af skrevne og uskrevne regler... samtidig har i
nogle redskaber.... børnene kan lugte en pædagog på lang afstand*G*
de fleste børn har en smule mere respekt for en "far" end for en
"pædagog"..... eller vil du ikke mene det?
jeg har også oplevet generel respektløshed blandt drenge (og piger for den
sags skyld), men hvis den slags tages en gang for alle, er det sjældent et
problem siden hen.... jeg har ihvertfald formået at sætte en effektiv
stopper for min søns kammerarters respektløshed overfor mig... min søn
derimod skal stadig fra tid til anden presse citronen..... men han ved jo
også at han er elsket uanset hvad han gør ;)

> Og jeg ville sige klart ja. Til en hver tid vil jeg foretrække et
> samarbejde. Det håber jeg da også, at du vil som forælder.

jamen det vil jeg da... men der må være en grænse.....

> [...]
> problemer der måtte være? Det samme må jo gælde den anden vej rundt.
> Kommunikation og samarbejde må være vejen frem.

jamen det er vi skam enige om, men kan vi ikke også blive enige om at der
faktisk FINDES inkompetente lærere derude, som ganske enkelt ingen kontrol
har over klassen? (det er jo nok ikke helt uden grund at Henrik har fortalt
at klassen får ny lærer efter efterårsferien)

> [...]
> "straffen" kun hører den ene side af en sag. Så det kunne nok også
> være sket i en sag vedr. danske børn. Men ja, folks fordomme kan let

det mest sørgelige i denne sag var sådan set at da mødet forelå var episoden
kun 1½ uge gammel..... men alligevel sad drengene på kontoret i hele 5
uger... selvom skoleledelsen havde hørt begge sider af sagen....

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 12-10-04 10:34

Sabina Hertzum wrote:
> det kan man altså også sagtens uden konsekvent at tro at det triste
> vil ske..... bare fordi man er optimistisk, er det ikke ensbetydende
> med at man er naiv og blåøjet ;)

Og man kan sagtens være optimist, selvom man overvejer alle mulige udfald af
en given situation. Håb på det bedste, forvent det værst, så bliver man ikke
så ofte skuffet.

> mens samarbejdet mellem indvandrerforældrene faktisk
> var ret fantastisk..... noget vi kunne lære af.....

Det ser vi desværre ikke ret meget af på denne skole. Der er de udenlandske
forældre meget lidt aktive omkring deres børns skolegang.

> ja netop... hvorfor det kunne være en fordel at en "ikke pædagog" gik
> ind og tog snakken i stedet ;)

Men en pædagogisk snak har vel samme betydning, eller?

> [...]
> mobning når det sker så tidligt, eller er der blot tale om
> misforstået drilleri? hvor går grænsen? hvem definerer den? hvordan

Grænsen går klart ved gentagne tilfælde og et barn som er ulykkeligt. Uanset
om det er ment som uskyldigt drilleri eller decideret mobning, så skal det
stoppes.

> ungerne i børnehaveklasserne udvikler stadig deres sociale
> færdigheder.... men de skal stadig guides.....

Klart. Også derfor sagen skal tages alvorligt og diskuteres med læreren så
han/hun har mulighed for at være opmærksom på de børn der ikke helt har
forstået spillereglerne endnu.

> [...]
> afstand*G*
> de fleste børn har en smule mere respekt for en "far" end for en
> "pædagog"..... eller vil du ikke mene det?

Ikke nødvendigvis. Jeg vil hellere rette din sætning til "børnene kan lugte
en pædagogisk snak på lang afstand".

> jamen det er vi skam enige om, men kan vi ikke også blive enige om at
> der faktisk FINDES inkompetente lærere derude, som ganske enkelt
> ingen kontrol har over klassen?

Det kan vi sagtens blive enige om. Men så er der kun én vej og det er
direkte til skolelederen.

> (det er jo nok ikke helt uden grund
> at Henrik har fortalt at klassen får ny lærer efter efterårsferien)

Det ved vi jo ikke hvad skyldes. Der kan være tale om barsel eller andet som
intet har med sagen at gøre.

Ja, det lyder ikke så godt.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 10:43

Anita wrote:

> Og man kan sagtens være optimist, selvom man overvejer alle mulige
> udfald af en given situation. Håb på det bedste, forvent det værst,
> så bliver man ikke så ofte skuffet.

*G* ok, nu er den side af sagen vist uddebatteret*G* vi bliver ikke
enige*GGG*

> Det ser vi desværre ikke ret meget af på denne skole. Der er de
> udenlandske forældre meget lidt aktive omkring deres børns skolegang.

det er sørgeligt.....

> Men en pædagogisk snak har vel samme betydning, eller?

ikke nødvendigvis..... jeg har ike talt om at Henrik skulle tage en
"pædagogisk" snak med drengene, men om at han skulle tage en rolig snak med
dem....det behøver slet ikke indeholde nogle pædagogiske elementer for at
kunne virke ;)

> Grænsen går klart ved gentagne tilfælde og et barn som er ulykkeligt.
> Uanset om det er ment som uskyldigt drilleri eller decideret mobning,
> så skal det stoppes.

her ER vi enige*G*

> Klart. Også derfor sagen skal tages alvorligt og diskuteres med
> læreren så han/hun har mulighed for at være opmærksom på de børn der
> ikke helt har forstået spillereglerne endnu.

igen, det har været forsøgt*G*

> Ikke nødvendigvis. Jeg vil hellere rette din sætning til "børnene kan
> lugte en pædagogisk snak på lang afstand".

hehe..... og forskellen er?

> Det kan vi sagtens blive enige om. Men så er der kun én vej og det er
> direkte til skolelederen.

ja....

> Det ved vi jo ikke hvad skyldes. Der kan være tale om barsel eller
> andet som intet har med sagen at gøre.

se lige realistisk på situationen.... skoleåret er kun 2½ måned gammel....
der er tale om en børnehaveklasse.... en lærer der pt skal på barsel ville
have vidst hun var gravid inden skoleårets begyndelse, og dermed er
sansyneligheden for at skoleledelsen sætter den pågældende lærer ind til en
helt ny klasse MEGET lille..... det skaber jo uvilkårligt uro i klassen....

nope....

--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 12-10-04 11:33

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> "pædagogisk" snak med drengene, men om at han skulle tage en rolig
> snak med dem....det behøver slet ikke indeholde nogle pædagogiske

Så forstår vi nok ikke det samme ved en pædagogisk snak.

> her ER vi enige*G*

Juhuu

> igen, det har været forsøgt*G*

Måske ikke godt nok? Jeg ville i hvert fald give det mere end én chance,
hvis det var mig.

> hehe..... og forskellen er?

At ikke-pædagoger sagtens kan foretage pædagogiske samtaler. Men vi forstår
som sagt nok noget helt forskelligt begrebet. Jeg mener bare denne samtale:
"Kom, nu skal vi sætte os ned og stille og roligt løse alle vore problemer,
så vi bagefter alle kan være glade og ha' det rigtig rart sammen...."
(Lettere overdrevet, men jeg håber meningen fremgår).

> se lige realistisk på situationen....

Det gør jeg skam. Tror du skolerne har så mange penge, at de kan sætte en
bh.kl.lærer på barsel før tid? Og hidkalde en ny lærer 2½ mdr. før absolut
nødvendigt. Hvad skulle de sætte bh.kl.læreren til istedet i disse 2½ mdr.?
Hun (jeg formoder det er i hun, hvis der er tale om længerevarende barsel)
er jo pædagog og ikke læreruddannet.

Jeg har været ansat i disse 2½ mdr. og der er allerede 2 lærere der er gået
på barsel i denne periode.

> [...]
> begyndelse, og dermed er sansyneligheden for at skoleledelsen sætter
> den pågældende lærer ind til en helt ny klasse MEGET lille..... det

Jeps, men sådan er virkeligheden ofte. Økonomi før børnenes tarv.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 12:08

Anita wrote:

> Så forstår vi nok ikke det samme ved en pædagogisk snak.

nej det er vi nok ikke*G*

> Måske ikke godt nok? Jeg ville i hvert fald give det mere end én
> chance, hvis det var mig.

jamen hvor mange chancer skal man give? 3-10-30??
det fremgår jo ike af henriks indlæg hvor mange chancer der har været givet
indtil nu.....

> [...]
> alle vore problemer, så vi bagefter alle kan være glade og ha' det
> rigtig rart sammen...." (Lettere overdrevet, men jeg håber meningen

se det forstår jeg ikke som en pædagogisk samtale..... en pædagogisk samtale
er en samtale hvor der bliver brugt indlærte pædagogiske redskaber ;) og dem
har vi almindelige mennesker jo ikke ligefrem at trække på*G*
det kan godt være vi har nogle redskaber, men de er ikke nødvendigvis
pædagogiske selvom de godt kan ligne...

> [...]
> istedet i disse 2½ mdr.? Hun (jeg formoder det er i hun, hvis der er
> tale om længerevarende barsel) er jo pædagog og ikke læreruddannet.

nej, men jeg HÅBER at skolerne er så realistiske at de ikke vil skabe mere
uro i en ny klasse end allerhøjst nødvendigt.... det er IKKE hensigtsmæssigt
(hverken for klassen, forældrene eller nogen af lærerne) at skifte en lærer
ud allerede så tidligt i et forløb.... det skriger langt væk af dårlig
planlægning....
den pågældende lærer/pædagog KUNNE jo sættes til som hjælpelærer i stedet
for..... en hjælpe lærer er alligevel nemmere at erstatte end en
klasselærer.....
derudover undrer det mig lidt at du siger hun er pædagog og ikke
læreruddannet.... da min søn gik i børnehaveklasse var hans lærer
læreruddannet, og det samme var de på den skole han startede i 1 klasse
på......

jeg synes det lugter langt væk af at der ikke tages hensyn til børnenes tarv
og undervisning..... at udskifte en lærer kun 2½ måned inde i det
allerførste skoleår, kan jo reelt sætte en klasse 2 mdr tilbage....

> Jeg har været ansat i disse 2½ mdr. og der er allerede 2 lærere der
> er gået på barsel i denne periode.

var de to børnehaveklasselærere?

> Jeps, men sådan er virkeligheden ofte. Økonomi før børnenes tarv.

ok, jeg bliver sku mere og mere skræmt over din "virkelighed"*G*
det er grunden til at jeg er forsigtig med skolevalg til mit barn, fordi jeg
ikke ønsker at blive indvolveret i en skole der benytter de metoder du
beskriver.....
skolegangen er barnets tid, og bør foregå under forudsætning af at det
fungerer for barnets bedstes interesse....
udskiftning at klasselærere i børnehaveklassen, konstant overvågning, en
nærmest paranoid indstilling til forældre/lærersamarbejdet..... puha*G* det
er lige så jeg får sved på panden....

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 12:29

> [...]
> udskiftning at klasselærere i børnehaveklassen, konstant overvågning, en
> nærmest paranoid indstilling til forældre/lærersamarbejdet..... puha*G*

Hvad med manglen på lærere/pædagoger - spiller det ikke også en rolle? eller
er det ikke så stort et problem længere?

Og den gravide behøver jo heller ikke oplyse at hun er gravid - mener det er
3 mdr før termin/barsel.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 12:35

Mus wrote:

> Hvad med manglen på lærere/pædagoger - spiller det ikke også en
> rolle? eller er det ikke så stort et problem længere?

det er min opfattelse (subjektivt altså) at skolerne jeg har haft noget at
gøre med har formået at planlægge sig ind omkring manglen på lærere..... det
hjælper jo ikke noget kun at udskyde manglen 2½ måned... læreren vil jo
stadig mangle....

> Og den gravide behøver jo heller ikke oplyse at hun er gravid - mener
> det er 3 mdr før termin/barsel.

nu er der generelt mindst 4 ugers forskel på termin og barsel ;)
og hvis vi siger hun varsler barsel 3 mdr før, vil hun STADIG kunne nå at
gøre det før skoleårets start...
min holdning er dog at HVIS hun trak den så længe, lader hun hånt om
børnenes trivsel, fordi hun jo vidste at der skulle en ny lærer på..... og
det mener jeg heller ikke er hensigtsmæssigt....

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 12:54

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ckgfga$1v9u$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> stadig mangle....

> nu er der generelt mindst 4 ugers forskel på termin og barsel ;)

Yep jeg skrev også mener - fordi jeg ikke er helt sikker.

> og hvis vi siger hun varsler barsel 3 mdr før, vil hun STADIG kunne nå at
> gøre det før skoleårets start...

men nok svært måske at finde en anden så hurtigt.

> [...]
> børnenes trivsel, fordi hun jo vidste at der skulle en ny lærer på..... og
> det mener jeg heller ikke er hensigtsmæssigt....

At det ikke er hensigtsmæssigt for børnene kan vi godt blive enige om, men
det kan vel være det der er sket i dette tilfælde!

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 12:52

Mus wrote:

> men nok svært måske at finde en anden så hurtigt.

det kan betyde omrokering i lærergruppen, men medmindre skolen er MEGET
lille, burde det kunne lade sig gøre med lidt planlægning...
jeg har oplevet på på nær hold, dog ikke pga barsel, men fordi den
pågældende lærer var for nyuddannet og ikke formåede at sætte sig i respekt
i klassen...

det ved vi jo ikke*G*
--
Knus, Sabina

Fra : Anita

Dato : 12-10-04 14:11

Mus wrote:
> Hvad med manglen på lærere/pædagoger - spiller det ikke også en
> rolle? eller er det ikke så stort et problem længere?

Lærermanglen er størst på landet og i byer som ikke har seminarier. I
nordjylland er der dog ikke lærermangel, tværtimod.

> Og den gravide behøver jo heller ikke oplyse at hun er gravid - mener
> det er 3 mdr før termin/barsel.

Ligesom hun slet ikke behøver være gravid, det var blot et bud på hvorfor
der skulle skiftes lærer midt i et førløb.

Venligst Anita

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 15:31

Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416bd684$0$22683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
>
> Ligesom hun slet ikke behøver være gravid, det var blot et bud på hvorfor
> der skulle skiftes lærer midt i et førløb.

nåh ja he he nu havde jeg lige stirret mig blind på det. Det er ganske
rigtigt

LN

Fra : Anita

Dato : 12-10-04 14:09

Sabina Hertzum wrote:
> jamen hvor mange chancer skal man give? 3-10-30??
> det fremgår jo ike af henriks indlæg hvor mange chancer der har været
> givet indtil nu.....

Nej, men der bør gives mere end 1 chance. Det er alt hvad jeg siger. Det er
ikke altid at man kan nøjes med at sige tingene én gang, heller ikke til
voksne.

> se det forstår jeg ikke som en pædagogisk samtale.....

Nej, dér kan du bare se Så tror da pokker vi snakker forbi hinanden.

> nej, men jeg HÅBER at skolerne er så realistiske at de ikke vil skabe
> mere uro i en ny klasse end allerhøjst nødvendigt....

Ja, men pengebeholdningen kan nogle gange tvinge skoleledere til at træffe
mindre gode beslutninger.

det er IKKE
> hensigtsmæssigt (hverken for klassen, forældrene eller nogen af
> lærerne) at skifte en lærer ud allerede så tidligt i et forløb....
> det skriger langt væk af dårlig planlægning....

Det er vi enige om. Men ikke desto mindre kan virkeligheden nu og da skrige
langt væk af dårlig planlægning, manglende økonomi osv.

> den pågældende lærer/pædagog KUNNE jo sættes til som hjælpelærer i
> stedet for..... en hjælpe lærer er alligevel nemmere at erstatte end
> en klasselærer.....

Ja, hvis den pågældende skole er så stor, at man har råd til at have
hjælpelærere på bh.klassen.

> [...]
> læreruddannet.... da min søn gik i børnehaveklasse var hans lærer
> læreruddannet, og det samme var de på den skole han startede i 1

Ok, men det normale er at bh.kl.lærere er pædagoguddannet evt. med
videreuddannelse. Der kan selvf. være undtagelser.

> [...]
> børnenes tarv og undervisning..... at udskifte en lærer kun 2½ måned
> inde i det allerførste skoleår, kan jo reelt sætte en klasse 2 mdr

Helt enig, men virkeligheden ... osv....

> var de to børnehaveklasselærere?

Nej, men det kunne de lige så godt have været. Jeg tror ikke man skelner
her. Men som sagt behøvede det jo heller ikke være barsel. En lærer har vel
1. mdr. opsigelse, det kunne jo være hun skulle flytte efter mandens job
eller en helt anden grund som vi slet ikke kan forestille os. Folk har mange
grunde til at disponere over deres liv, som de nu engang gør.

> [...]
> det er grunden til at jeg er forsigtig med skolevalg til mit barn,
> fordi jeg ikke ønsker at blive indvolveret i en skole der benytter de

Så du tror det er utænkeligt på dit barns skole, at pengebeholdningen
bestemmer hvilke muligheder ungerne får?

> skolegangen er barnets tid, og bør foregå under forudsætning af at det
> fungerer for barnets bedstes interesse....

Enig, men virkeligeheden ... osv.

> udskiftning at klasselærere i børnehaveklassen, konstant overvågning,
> en nærmest paranoid indstilling til forældre/lærersamarbejdet.....
> puha*G* det er lige så jeg får sved på panden....

Du godeste. Hvor læser du alt dette???

Det er jo ikke som om man pr. definition udskifter lærere bare for at genere
ungerne, men det KAN ske.

Jeg har heller ikke sagt at man _overvåger_ ungerne, men at der altid er
gårdvagter i næheden i frikvartererne. Det er simpelthen nødvendigt, og til
tider er det ikke engang nok, den ene gårdvagt kan ikke altid nå at
løse/håndtere alle de konflikter, der kan opstå på et frikvarter. (Der er én
gårdvagt pr. hus, som indeholder 4-7 klasser).

Jeg har på ingen måde en paranoid indstilling til forældresamarbejde. Jeg er
ked af at jeg ikke formår at udtrykke mig klart nok her, siden at mine ord
kan mistolkes så galt. Men det er der lige nu ikke så meget at gøre ved.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 15:07

Anita wrote:

> Nej, men der bør gives mere end 1 chance. Det er alt hvad jeg siger.
> Det er ikke altid at man kan nøjes med at sige tingene én gang,
> heller ikke til voksne.

og det eneste jeg siger er at der på et tidspunkt må være en grænse ;)

> Nej, dér kan du bare se Så tror da pokker vi snakker forbi
> hinanden.

hehe, det kan jo altså ske ;)

> Ja, men pengebeholdningen kan nogle gange tvinge skoleledere til at
> træffe mindre gode beslutninger.

ja, men igen, tror du selv at pengebeholdningen reelt har haft nogen magt i
dette tilfælde?

> Det er vi enige om. Men ikke desto mindre kan virkeligheden nu og da
> skrige langt væk af dårlig planlægning, manglende økonomi osv.

ja desværre... men jeg synes nu ikke "manglende økonomi" bør bruges som en
undskyldning for ikke at gøre det bedst mulige for børnene ;)

> Ja, hvis den pågældende skole er så stor, at man har råd til at have
> hjælpelærere på bh.klassen.

det er jo så relativt ;)

> Ok, men det normale er at bh.kl.lærere er pædagoguddannet evt. med
> videreuddannelse. Der kan selvf. være undtagelser.

ok.... jeg kan kun forholde mig til det jeg kender ;)

> Helt enig, men virkeligheden ... osv....

jeg tror efterhånden vi skal blive enige om at virkeligheden er forskellig
afhængig af hvem der ser ;)

> [...]
> job eller en helt anden grund som vi slet ikke kan forestille os.
> Folk har mange grunde til at disponere over deres liv, som de nu

igen, i forhold til hvad jeg kender til, så skelner man altså mellem om
læreren er gammel i klassen eller om man starter op som helt ny
klasselærer..... især fordi erfaringen fortæller at jo oftere man skifter en
lærer ud, jo langsommere er indlæringsprocessen, og jo sværere bliver
klassen at håndtere.....

> Så du tror det er utænkeligt på dit barns skole, at pengebeholdningen
> bestemmer hvilke muligheder ungerne får?

nej, men jeg tror det er utænkeligt at skolen ikke vil gøre alt i sin magt
for at undgå unødvendige skift og uro i klassen....

> Enig, men virkeligeheden ... osv.

som igen er forskellig*G*

> Du godeste. Hvor læser du alt dette???

i dine indlæg sørme ;)

> Det er jo ikke som om man pr. definition udskifter lærere bare for at
> genere ungerne, men det KAN ske.

ja det KAN ske, men det er ike ensbetydene med at det BØR ske, eller endsige
sker gang på gang.....

> [...]
> ikke altid nå at løse/håndtere alle de konflikter, der kan opstå på
> et frikvarter. (Der er én gårdvagt pr. hus, som indeholder 4-7

jeg spurgte: ok, dvs at børnene er overvåget 100% af tiden de er på skolens
område....

du svarede: Jeps, men så har du hørt om det nu.

hvordan skal jeg tolke det som andet end at der er 100% overvågning af
ungerne??

> [...]
> Jeg er ked af at jeg ikke formår at udtrykke mig klart nok her, siden
> at mine ord kan mistolkes så galt. Men det er der lige nu ikke så

naaa ;) shit happens..... ingen grund til at græde over spildt mælk.....

--
Knus, Sabina

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Anita

Dato : 12-10-04 16:30

Sabina Hertzum wrote:
> og det eneste jeg siger er at der på et tidspunkt må være en grænse ;)

Selvfølgelig. Men der er vore grænser som mennesker jo forskellig. Nogle
giver hurtigt op, andre er mere stædige og vedholdende.

> ja, men igen, tror du selv at pengebeholdningen reelt har haft nogen
> magt i dette tilfælde?

Om 2½ måneds løn til en ekstra lærer? Ja det kan du bande på jeg tror.
Skolernes vikarbudget er i forvejen så stramt at jeg som støttelærer nogle
gange bliver sat på som vikar istedet for støtte. Vildt irriterende og skidt
for ungerne, men sådan er virkeligheden.

> ja desværre... men jeg synes nu ikke "manglende økonomi" bør bruges
> som en undskyldning for ikke at gøre det bedst mulige for børnene ;)

Nej. Men gør jo altid det bedst mulige med de midler man nu engang har.

> jeg tror efterhånden vi skal blive enige om at virkeligheden er
> forskellig afhængig af hvem der ser ;)

Nej ikke afhængig af hvem der ser. Men virkeligheden kan være forskellig,
forskellige steder. Det er da herligt hvis de skoler du kender, har de
bedste forudsætninger og sund økonomi. Det er bare ikke tilfældet på de
skoler jeg kender til. Her har man dårligt råd til nye skolebøger og
lejrture

> [...]
> klasselærer..... især fordi erfaringen fortæller at jo oftere man
> skifter en lærer ud, jo langsommere er indlæringsprocessen, og jo

Men igen. Hvis opsigelsen er givet for 1 mdr. siden, kan den slags forbehold
jo slet ikke tages.

> nej, men jeg tror det er utænkeligt at skolen ikke vil gøre alt i sin
> magt for at undgå unødvendige skift og uro i klassen....

Det er da klart. Det gør man da alle steder. Jeg har aldrig påstået andet.
Alle steder gør man det bedste man kan med de midler man har.

> ja det KAN ske, men det er ike ensbetydene med at det BØR ske, eller
> endsige sker gang på gang.....

Hvilket jeg sandelig heller ikke påstår.

> hvordan skal jeg tolke det som andet end at der er 100% overvågning af
> ungerne??

Ja i relation til det vi talte om, nemlig at forældre usete kunne troppe op
på skolen og føre samtaler med andres børn. Det kan de ikke da der altid er
personale til stede.

> naaa ;) shit happens..... ingen grund til at græde over spildt
> mælk.....

Det gør jeg skam heller ikke. Men jeg vil slutte diskussionen her. Vi har
vist forstået hvad hinanden mener.

Venligst Anita

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 21:09

Anita wrote:

> Selvfølgelig. Men der er vore grænser som mennesker jo forskellig.
> Nogle giver hurtigt op, andre er mere stædige og vedholdende.

mennesker er jo nu engang forskellige... også inden for hvad de vil tolerere
inden de reagerer.....

> [...]
> nogle gange bliver sat på som vikar istedet for støtte. Vildt
> irriterende og skidt for ungerne, men sådan er virkeligheden.

sådan er DIN virkelighed....
min virkelighed viser mig at hvis pengebeholdningen er stram, så hyrer
skolen ikke en vikar, men omprioriterer den eksisterende lærerstab, sådan at
ungerne ikke lider mere end højst nødvendigt... således kan en hjælpelærer
komme ind og blive klasselærer i stedet og ungerne er fri for at skulle lære
nye mennesker at kende... hvor er den økonomiske ulempe i det?

> Nej. Men gør jo altid det bedst mulige med de midler man nu engang
> har.

ja.....

> [...]
> kender, har de bedste forudsætninger og sund økonomi. Det er bare
> ikke tilfældet på de skoler jeg kender til. Her har man dårligt råd

jamen lejerture er skam en luksus som ikke er forundt klasserne, men SFO'en
i min søns gamle skole.... den årlige klasselejertur arrangeres af
forældrerådet, og financieres af forældrene og delvist klassekassen og de
legater man kan søge til det.....
jeg siger ikke skolen havde de bedste forudsætninger, eller de nyeste bøger,
men de havde en normalt velfungerende indgangsvinkel til forældersamarbejde,
klasse samarbejde og integration (skolen blev indsat til en pris for bedste
integration i år)....

> Men igen. Hvis opsigelsen er givet for 1 mdr. siden, kan den slags
> forbehold jo slet ikke tages.

nææ men det er jo igen en masse gisninger om ting vi ikke aner et kvæk
om..... det eneste vi ved er at Henriks datter får ny lærer efter ferien*G*
så kan vi sidde tilbage og gætte på hvorfor, men min tolkning vil i dette
tilfælde være at han/hun måske har bidt over mere end hun kunne tygge, og
derfor bliver lærerstaben omprioriteret....
din tolkning er (måske) at hun skal på barsel, men i virkeligheden aner vi
ikke et kvæk om det*G*

> Hvilket jeg sandelig heller ikke påstår.

nej, men antydningens magt er stor*G* ;)

> Ja i relation til det vi talte om, nemlig at forældre usete kunne
> troppe op på skolen og føre samtaler med andres børn. Det kan de ikke
> da der altid er personale til stede.

at der altid er personalet er til stede, behøver ikke betyde de bekymrer sig
over at en forælder sætter sig på hug og snakker med et par af ungerne.....
samtalen behøver jo ikke vare mere end nogle få minutter, så at sige at det
ike sker, synes jeg er optimistisk ;)

det tror jeg ;)

--
Knus, Sabina

Fra : Nette

Dato : 12-10-04 14:48

Ja, ikke fordi jeg vil blande mig særlig meget i jeres debat, men - ja, ret
skal være ret, og så er jeg lidt nysgerrig, Sabina....

"Sabina Hertzum" skrev

> [...]
> har vi almindelige mennesker jo ikke ligefrem at trække på*G*
> det kan godt være vi har nogle redskaber, men de er ikke nødvendigvis

Selvfølgelig kan ikke-pædagoger fører pædagogiske samtaler. En ikke-kok kan
også lave dejligt mad og en ikke-mekaniker kan også godt reparere sin bil.
Forøvrigt er jeg ikke-frisør, men klipper da alligevel mine veninde og min
søster.

Pædagogik er ikke nødvendigvis en by i Rusland for folk, der ikke har
studeret det. SÅ svært er det altså heller ikke.

> [...]
> læreruddannet.... da min søn gik i børnehaveklasse var hans lærer
> læreruddannet, og det samme var de på den skole han startede i 1 klasse

Er du 200% sikker på det, Sabina? Kan du ikke huske forkert?
Jeg har nemlig aldrig hørt om en børnehaveklasselærer, der var uddannet
skolelærer, - men der imod er to af mine tidligere medstuderende i dag
børnehaveklasselærere.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 15:04

Nette wrote:
> Ja, ikke fordi jeg vil blande mig særlig meget i jeres debat, men -
> ja, ret skal være ret, og så er jeg lidt nysgerrig, Sabina....

helt ok )

> [...]
> ikke-kok kan også lave dejligt mad og en ikke-mekaniker kan også godt
> reparere sin bil. Forøvrigt er jeg ikke-frisør, men klipper da

bare fordi man "kan" noget gør det jo ikke folk til noget de ikke er.... at
du klipper, betyder jo ikke at du har de redskaber som jeg feks har at
arbejde med når jeg klipper..... og resultatet af klipningen bliver
sansyneligvis meget forskellig fra hinanden alene af den årsag....

> Pædagogik er ikke nødvendigvis en by i Rusland for folk, der ikke har
> studeret det. SÅ svært er det altså heller ikke.

nej det er det sikkert ikke, men der er stadig en forskel på at bruge det
bevidst fordi man har lært det, og så at bruge noget man har hørt et eller
andet sted og synes lyder ok fornuftigt...

jeg mener bare at der er og bliver en betydelig forskel, og synes ikke
nødvendigvis at man kan tillade sig at bruge et ord som "pædagogisk samtale"
om en samtale der ikke indvolverer en pædagog på et eller andet plan*G*

det der gør hele forskellen er den indlærte viden man får under en
uddannelse.... jeg ville aldrig kalde mig selv pædagog, mekaniker eller kok,
bare fordi jeg både kan passe og snakke med børn, rode lidt i en bil og få
den til at køre, eller lave god mad som min familie værdsætter....
verden er rigeligt flydende synes jeg.... hvorfor ikke adskille nogle ting
for det de reelt er?

> [...]
> uddannet skolelærer, - men der imod er to af mine tidligere
> medstuderende i dag børnehaveklasselærere.

ja jeg er sikker ;) har nemlig snakket med de pågældende lærere om emnet ved
flere episoder.... jeg snakker iøvrigt om den ansvarshavende lærer i de
pågældende klasser... jeg ved nemlig at der var pædagoger tilknyttet
klassen, som hjalp :)

--
Knus, Sabina

Fra : Nette

Dato : 13-10-04 08:11

"Sabina Hertzum" skrev

> bare fordi man "kan" noget gør det jo ikke folk til noget de ikke er....

Nej, men man kalder sig vel heller ikke pædagog, fordi man tager en
pædagogisk snak?

> at du klipper, betyder jo ikke at du har de redskaber som jeg feks har at
> arbejde med når jeg klipper..... og resultatet af klipningen bliver
> sansyneligvis meget forskellig fra hinanden alene af den årsag....

Nu snakker vi altså, i overført betydning, om en ganske almindelig
grydeklipning her. Det er ikke store pædagogiske vendinger, der skal til,
for at få fortalt et par drenge, at de ikke skal mobbe en pige.
- En grydeklipning kan sagtens klares hjemme i køkkenet med en sløv saks.
( Du ved godt, hvordan den skal forståes, ikke )

> nej det er det sikkert ikke, men der er stadig en forskel på at bruge det
> bevidst fordi man har lært det, og så at bruge noget man har hørt et eller
> andet sted og synes lyder ok fornuftigt...

Jamen det er jo netop sådan pædagogiken er. Som pædagog får man en masse
teorier slynget i hovedet, og så skal man ellers selv finde ud af, hvad man
synes er rigtigt, og hvordan man vil forholde sig i en given situation. Det
er fåtal af situationer, hvor man i forvejen kan have en klar teori om,
hvordan man vil handle. Mange gange i løbet af en dag, er man nød til at
handle ved at føle sig frem. - Der er jo ingen facitliste. Det er nødagtig
det samme som at være forældre,- først efter rigtig mange år, finder man ud
af, om det man gjorde var rigtigt.

> [...]
samtale"
> om en samtale der ikke indvolverer en pædagog på et eller andet plan*G*

Ordet "pædagogik" blev opfundet længe før man kunne uddanne sig til pædagog.
Det stammer fra Grækenland ( mener jeg det er), hvor man ansatte en slave,
som fulgte børnene rundt og lærte dem, hvordan de skulle opføre sig.
Det betyder slet og ret "barneledsager".
En sygeplejerske lærer også om pædagogik,- og kan altså tage pædagogiske
samtaler, selvom hun ikke er pædagog. - En sosumedhjælper ligeså.
Ligesom man nemt selv derhjemme kan tillære sig nogle værktøjer, som man
synes er fornuftige, og som man kan vælge at bruge overfor børn.
Igen er det vigtigt at huske på, der ikke er en facitliste, og at man hele
tiden skal bruge sig selv, huske at reflekterer,.

> [...]
> den til at køre, eller lave god mad som min familie værdsætter....
> verden er rigeligt flydende synes jeg.... hvorfor ikke adskille nogle ting

Jeg mener da heller ikke, at man skal kalde sig pædagog, fordi man tager en
pædagogisk snak. Jeg mener heller ikke, man skal kalde sig kok, fordi man
laver aftensmad hver dag.
Men jeg mener sagtens, man kan tale pægagogisk eller kokkerere, selvom man
ikke har uddannelsen til det.

> [...]
> flere episoder.... jeg snakker iøvrigt om den ansvarshavende lærer i de
> pågældende klasser... jeg ved nemlig at der var pædagoger tilknyttet

Ok. Jeg hører bare gentagende gange folkeskolelærere, som klager over, de
har for lidt pædagogik i uddannelsen. - I børnehaveklasen, hvor der ikke er
så meget indlæring, og hvor ungerne først skal til at vænne sig til mange
elever og kun een ( el. to) lærer(e), forestiller jeg mig, det er meget
vigtigere, at have en masse pædagogiske teorier end en masse eksal viden og
didaktik.
Derfor var jeg lidt interesseret i det.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-10-04 11:36

Nette wrote:
> "Sabina Hertzum" skrev

> Nej, men man kalder sig vel heller ikke pædagog, fordi man tager en
> pædagogisk snak?

en pædagogisk snak udemærker sig vel ved at have pædagogiske islet, ellers
ville det vel bare være en snak?

> Nu snakker vi altså, i overført betydning, om en ganske almindelig
> grydeklipning her. Det er ikke store pædagogiske vendinger, der skal
> til, for at få fortalt et par drenge, at de ikke skal mobbe en pige.

nej netop, og derfor ville jeg heller ikke kalde det for en pædagogisk
snak.... men bare en snak ;)

> - En grydeklipning kan sagtens klares hjemme i køkkenet med en sløv
> saks. ( Du ved godt, hvordan den skal forståes, ikke )

personligt ville jeg ikke kalde en grydeklipning for en frisure.....
bare fordi man kan klippe med en saks, er det ikke sikkert man kan skabe en
frisure.... bare fordi man kan snakke, er det ikke sikkert man kan have en
pædagogisk samtale.... og bare fordi man kan lave mad, er det ikke sikkert
at man kan kokkerere.....

> [...]
> ingen facitliste. Det er nødagtig det samme som at være forældre,-
> først efter rigtig mange år, finder man ud af, om det man gjorde var

og det er nøjagtig det samme som når man lærer at klippe en frisure, man får
nogle redskaber, og vælger så den udgave af dem man har det bedst med at
bruge.....

> [...]
> En sygeplejerske lærer også om pædagogik,- og kan altså tage
> pædagogiske samtaler, selvom hun ikke er pædagog. - En sosumedhjælper

igen, er der tale om mennesker der LÆRER at bruge pædagogikken aktivt......

> [...]
> Igen er det vigtigt at huske på, der ikke er en facitliste, og at man
> hele tiden skal bruge sig selv, huske at reflekterer,.

hvilket egentlig bare understreger min pointe..... når man går derhjemme og
tillærer sig nogle værktøjer er det jo langt fra sikkert at de værktøjer har
basis i pædagogik, og derfor heller ikke sikkert at man ud fra ens
hjemmepædagogik er i stand til at føre en pædagogisk samtale, netop fordi
det er noget man ikke har lært.....

> [...]
> kok, fordi man laver aftensmad hver dag.
> Men jeg mener sagtens, man kan tale pægagogisk eller kokkerere,
> selvom man ikke har uddannelsen til det.

men kan du garantere at det man siger har basis i pædagogik? eller at det
måske bare har basis i sund fornuft??

min opfattelse af en pædagogisk snak er, som sagt, en snak foretaget af en
person der har en eller anden form for uddannelse i pædagogik.... alt andet
derudover betragter jeg bare som "snak".....
jeg ville da kvie mig hvis hver eneste intime samtale jeg havde med min søn,
blev betragtet som "en pædagogisk snak"...... især fordi jeg på de
tidspunkter ikke trækker på andet end min fornuft, følelser og ønsker for
min søn......

> [...]
> forestiller jeg mig, det er meget vigtigere, at have en masse
> pædagogiske teorier end en masse eksal viden og didaktik.

helt ok ;) men som sagt, så var jeg sikker..... men det er naturligvis kun 2
skoler ud af hele landet hvor jeg har oplevet det.... andre skoler har jeg
ligesom ikke interesseret mig for i den periode*G*
--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 10:33

> [...]
kvæk
> med det, hvor piger måske ikke siger noget, men i stedet taler bag ryggen

hæ hæ og dette gælder vel også ofte store dreng og piger (læs voksne). Syens
i hver fald jeg ser det engan i mellem!

> [...]
> integreret de er, er de stadig "anderledes"..... jeg er 100% overbevist om
> at havde det været et opgør mellem 4 danske drenge, havde konsekvensen

Havde det været 4 danske drenge hvor et hold overfalder et andet pga noget
verbalt mobning, så bør de altså også have at vide at dette bare ikke er
måden. Det gælder uanset om det er danske drenge eller ej.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 10:46

Mus wrote:

> hæ hæ og dette gælder vel også ofte store dreng og piger (læs
> voksne). Syens i hver fald jeg ser det engan i mellem!

jamen enig*GG* der ER forskel på piger og drenge (både store og små) og
deres måder at kommunikere på.....

> [...]
> noget verbalt mobning, så bør de altså også have at vide at dette
> bare ikke er måden. Det gælder uanset om det er danske drenge eller

neturligvis skal de det, men min tvivl går på at straffen havde været helt
så drastisk som den har været i dette tilfælde...
husk på at straffen KUN ramte halvdelen af gruppen, og forløb sig over 5
uger, hvor de var totalt isolerede fra klassen (de måtte ikke engang lege
med dem i frikvarterene)...
tror du helt ærligt selv at to danske drenge ville have fået den konsekvens?
--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 11:15

> [...]
> med dem i frikvarterene)...
> tror du helt ærligt selv at to danske drenge ville have fået den

Jeg ved ikke hvad jeg tror - kan ikke bruge tro til så meget

Jeg synes det er svært at vurdere sagen når man kun hører det fra en side

Men ud fra det du beskriver virker det som om sagen blev kørt helt ud af
proportioner - mest pga forældrene - har jeg ret?

Har før hørt om sager der er kørt ud af proprtioner - også når det bare
drejer sig om danske børn - netop fordi forældre overbeskytter deres børn -
lille Ole er der i hvert fald ikke noget i vejen med

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 11:55

Mus wrote:
> konsekvens?
>
> Jeg ved ikke hvad jeg tror - kan ikke bruge tro til så meget
>
> Jeg synes det er svært at vurdere sagen når man kun hører det fra en
> side

det er jo så det.... det bør måske siges at ingen af de indvolverede parter
har benægtet forløbet som jeg har beskrevet det.... de er alle klar over at
det skete på den måde... fortolkningen af det (blandt andet det med det
overdrevne straf halløj) er min alene....

> Men ud fra det du beskriver virker det som om sagen blev kørt helt ud
> af proportioner - mest pga forældrene - har jeg ret?

ja.... fordi en af de danske drenge gik uden som skolens "regler" og
kontaktede sine forældre på sin "ulovlige" mobiltelefon, i stedet for at
kontakte en lærer som han burde....

> Har før hørt om sager der er kørt ud af proprtioner - også når det
> bare drejer sig om danske børn - netop fordi forældre overbeskytter
> deres børn - lille Ole er der i hvert fald ikke noget i vejen med

de muslimske familier tog straffen med ophøjet ro.... i sorg dog, men
accepterede at deres børn var gået over grænsen og skulle have deres
straf..... deres eneste "klage" var at de danske drenge gik ramt forbi, men
det skyldes måske at de danske familier var mere højtråbende og
skabede...... hvem ved..... jeg synes ihvertfald at den PASSENDE straf havde
været at placere alle 4 drenge i isolation, så de kunne lære at omgåes
hinanden på en acceptabel måde....

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 07:34

> [...]
> ringe hjem til den enes far, via den (iøvrigt forbudte på skolens område)

Håber da ikke dette skal være "reklame" for selvtægt.
Selvfølgelig har de danske drenge i denne situation gjort noget forkert og
det har læreren også.
Men så sørme om jeg ikke også synes den musimske drengs resktion er lige vel
voldsom. Håber da ikke han herved lærer, at det er måden problemer løses på.

I mine øjne dem alle!

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 10:18

Mus wrote:

> Håber da ikke dette skal være "reklame" for selvtægt.

nej snarere tværtimod.....
den muslimske dreng forsøgte jo netop at tage den "rette vej" (kontaktede en
lærer efter hjælp) men blev afvist og overhovedet ikke taget alvorligt....

> Selvfølgelig har de danske drenge i denne situation gjort noget
> forkert og det har læreren også.

det har de alle.... men bolden startede med at rulle fra de danske drenge,
og kuliminationen vær nærmest uundgåelig.... medmindre lærren havde taget
ham alvorligt...

> Men så sørme om jeg ikke også synes den musimske drengs resktion er
> lige vel voldsom. Håber da ikke han herved lærer, at det er måden
> problemer løses på.

tro mig.... det HAR han lært....

> I mine øjne dem alle!

enig.. men igen... bolden starter et sted..... de danske drenge var dumme
og ubetænksomme..... den muslimske dreng var bange og blevet fornærmet på
sin ære.... men læreren der afviste den muslimske dreng havde ALLE
muligheder for at stoppe det lige der, og vedkommende var voksen.... i min
bog begik læreren den allerstørste og mest fatale fejl, netop fordi hun
havde muligheden for at sætte en stopper for det, men bare fejede det af....

det bør måske nævnes at drengene alle lige var startet i 3. klasse da det
skete...

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 11:02

> [...]
en
> lærer efter hjælp) men blev afvist og overhovedet ikke taget alvorligt....

Og så var selvtægt ok eller hvad? Kan ikke rigtigt finde ud af om du mener
det var ok eller ej.
Hvad med forældre - eller at kontakte en anden lærer.

> det har de alle.... men bolden startede med at rulle fra de danske drenge,
> og kuliminationen vær nærmest uundgåelig.... medmindre lærren havde taget
> ham alvorligt...

Bolden starter altis et sted og alligevel duer det altså ikke at gå i flok
og overfalde andre.

> tro mig.... det HAR han lært....

Godt - og det har læreren forhåbentligt også.

Nej man skulle have gjort noget. Men er det ikke svært nogen gange at vide
hvornår en klage er 100% berettiget, når man ikke har set forefaldet. Havde
drengene benægtet ja hvordan skal man så vide hvem der har ret? Men derfor
er det da godt at gøre noget bare ved mistanke om mobberi.

> [...]
> bog begik læreren den allerstørste og mest fatale fejl, netop fordi hun
> havde muligheden for at sætte en stopper for det, men bare fejede det

Ja læreren havde alle muligheder for at tage emnet op. Feks vedr religion,
traditioner og forskellig levemåder er ok.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 11:50

Mus wrote:

> Og så var selvtægt ok eller hvad? Kan ikke rigtigt finde ud af om du
> mener det var ok eller ej.

det kan også være svært i dette tilfælde... jeg synes nemlig ikke der er
noget entydigt svar.....

> Hvad med forældre - eller at kontakte en anden lærer.

jeg vælger at forholde mig til situationen som den _er_ ikke som den kunne
have været....
som situationen _er_
de danske drenge gik over stregen og vidste det...
læreren var for neglicherende og burde have taget den muslimske dreng
alvorligt uanset at hun mente det var en joke...
de muslimske drenge gik over stregen men så ingen en andne udvej i lyset af
det der skete...

forældrene skulle slet ikke have været indvolveret... læreren skulle have
taget situationen alvorligt fra starten i stedet for at klappe den muslimske
dreng på hovedet med ordene "ej de er bare dumme, du skal bare ignorere
dem", for så at vende ryggen til ham og gå...

> Bolden starter altis et sted og alligevel duer det altså ikke at gå i
> flok og overfalde andre.

altså "flok og flok" de var 2 mod 2....

> Godt - og det har læreren forhåbentligt også.

vides ikke... den pågældende lærer var ikke til stede under stormødet og
havde ikke taget stilling til det, udover "jeg beklager".....

> [...]
> forefaldet. Havde drengene benægtet ja hvordan skal man så vide hvem
> der har ret? Men derfor er det da godt at gøre noget bare ved

det handler ikke om "hvem der har ret", men om "hvem er blevet såret"....
uanset om de danske drenge havde benægtet skulle de have læst og foreskrevet
at sådan opfører man sig ikke, og slet ikke på en skole hvor halvdelen af
børnene er af anden etnisk baggrund....

> af....
>
> Ja læreren havde alle muligheder for at tage emnet op. Feks vedr
> religion, traditioner og forskellig levemåder er ok.

nu var der ikke tale om klassens lærer, men en gårdvagt.... børnene VED alle
de ting, de har gennemført flere emne uger om den slags, og skolen holder
sin egen flerkulturelle fest en gang om året, hvor alle børn deltager.....
det handler reelt ike om hvorvidt de danske drenge kan acceptere andres
religion, levevis og traditioner, men om at de gik over stregen for hvad der
er acceptabel adfærd...... og desværre avler den slags indbyrdes.... hvis en
kan tillade sig det, uden at blive påtalt, hvorfor skulle de muslimske
drenge så prøve at gøre det rette, for kun at blive afvist?

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 12:20

> [...]
> dreng på hovedet med ordene "ej de er bare dumme, du skal bare ignorere
> dem", for så at vende ryggen til ham og gå...

Forældre har altså også et medansvar her.
Men når læreren ikke tager situationen alvorligt, så er forældrene vel dem
der de mest fortrolige at gå til.
Håber da mit barn kommer til mig, hvis det har probelemer i skolen.
Men vil nu også lære mit barn hvordan drillerier skal håndteres og i nogle
situationer bare skal ignoreres. Går det over gevind så blander jeg mig helt
sikkert. Men vil ikke feje stien for mit barn for det mindste drilleri eller
et engangstilfælde.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 12:32

Mus wrote:
> muslimske
>
> Forældre har altså også et medansvar her.
> Men når læreren ikke tager situationen alvorligt, så er forældrene
> vel dem der de mest fortrolige at gå til.

igen, jeg forholder mig til situationen som den ER.... (eller var i dette
tilfælde)...
forældre indvolveringen i dette tilfælde er hvad der har gjort dette til så
stort et problem...
skolens politik var at børn _altid_ skal kontakte en lærer først hvis der er
problemer inden for skolens tid..... (det var midt på formiddagen i et
frikvarter)
en anden politik er at mobiltelefoner er ulovlige på skolens område for
klasser under 6 klasse..... (alligevel havde den ene danske dreng en
mobiltelefon med i tasken)...

jeg siger ikke at forældrene ikke har et ansvar overhovedet, men lærerens
ansvar er ike at forglemme ud fra de gældende regler....
--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 13:00

> igen, jeg forholder mig til situationen som den ER.... (eller var i dette
> tilfælde)...

At forholde sig til hvordan situationen er, udelukker vel ikke at man ser på
hvrdan det evt burde have været eller hive en genelt problemstilling frem.
Ellers lærer man vel heller ikke af de fejl de fejl man begår.

> [...]

> en anden politik er at mobiltelefoner er ulovlige på skolens område for
> klasser under 6 klasse..... (alligevel havde den ene danske dreng en

Selvfølgelig er det da forkert med mobiltelefonen - men et eller andet sted
er det vel i alt det der skete ikke det der er det primære problem?

> jeg siger ikke at forældrene ikke har et ansvar overhovedet, men lærerens
> ansvar er ike at forglemme ud fra de gældende regler....
> --
> Knus, Sabina

Synes heller ikke det blive forglemt. Men her lever læreren jo bare ikke op
til ansvaret.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 13:20

Mus wrote:

> [...]
> ser på hvrdan det evt burde have været eller hive en genelt
> problemstilling frem. Ellers lærer man vel heller ikke af de fejl de

jamen havde situationen været perfekt, ville de danske drenge slet ikke have
fyret joken af.... og havde de alligevel det, ville læreren have reageret på
den muslimske drengs anmodning...

der er absolut en masse ved denne situation der burde have været anderledes,
men helt ærligt så synes jeg at den muslimske dreng er den der
indledningsvis reagerede helt efter bogen... at han så bagefter vælger
anderledes, ændrer ikke på det faktum at han forsøgte at tage den rette vej
først...

> Selvfølgelig er det da forkert med mobiltelefonen - men et eller
> andet sted er det vel i alt det der skete ikke det der er det primære
> problem?

nej, det primære problem var de danske drenges mangel på pli ;)
eller rettere, det var det første problem.... og man er jo nødt til at tage
det fra en ende af..... havde de ikke opført sig som de gjorde, var episoden
aldrig opstået......
men mobiltelefonens indblanden var med til at gøre ondt værre....

> Synes heller ikke det blive forglemt. Men her lever læreren jo bare
> ikke op til ansvaret.

nej, forældrene lever ikke op til deres ansvar idet de giver deres søn en
mobiltelefon med i skole, trods at de ved det ikke er tilladt....
og læreren lever ikke op til sit ansvar ved ikke at reagere på en anmodning
med den alvorlighed der burde have været til stede....
og de danske drenge lever ikke op til deres "ende af aftalen" fordi de
vælger at gå uden om den gængse "rangorden"... det kan godt være de ikke
kunne se nogen anden udvej, men de forsøgte ikke engang at tage den "rette
vej"....
de muslimske drenge burde ikke have taget sagen i egen hånd, men så ingen
anden udvej, fordi de allerede havde forsøgt at gøre som de skulle.......

der er en masse ting der ikke burde være sket, men det gjorde de..... og så
synes jeg helt ærligt det er lidt langt ude KUN at straffe dem der _reelt_
forsøgte at gøre det rette i første omgang....

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 14:08

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ckgi6f$21t5$1@news.cybercity.dk...

> jamen havde situationen været perfekt, ville de danske drenge slet ikke
have
> fyret joken af....

Nej og så havde der jo slet ikke været noget problem og noget at lære af

> [...]
> indledningsvis reagerede helt efter bogen... at han så bagefter vælger
> anderledes, ændrer ikke på det faktum at han forsøgte at tage den rette

Ja hans første reaktion var god.

> [...]
episoden
> aldrig opstået......
> men mobiltelefonens indblanden var med til at gøre ondt værre....

Korrekt ligesom slåskampen.

> [...]

> synes jeg helt ærligt det er lidt langt ude KUN at straffe dem der _reelt_
> forsøgte at gøre det rette i første omgang....

Ja de burde allesammen have fået en del af balladen - korrekt. Men mon de
ikke allesammen har lært noget af situationen.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 15:10

Mus wrote:

> Nej og så havde der jo slet ikke været noget problem og noget at lære
> af

havde problemet aldrig opstået ville det aldrig have været nødvendigt at
"lære noget".....

> anderledes,
>
> Ja hans første reaktion var god.

;) og reelt set var han den eneste der gjorde noget rigtigt i hele denne
sag.....

> episoden aldrig opstået......
>
> Korrekt ligesom slåskampen.

naturligvis.... alle tingene der skete efter lærerens afvisning var kun med
til at gøre ondt værre....

> Ja de burde allesammen have fået en del af balladen - korrekt. Men
> mon de ikke allesammen har lært noget af situationen.

næppe.... de to danske drenges konsekvens var at komme tilbage i klassen og
hygge sig i nogle uger, indtil deres forældre blot fandt en anden skole til
dem..... ikke fordi de var utrykke, men fordi de reelt ikke synes skolen
havde straffet de muslimske drenge nok... :/
--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 15:46

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ckgojq$2855$1@news.cybercity.dk...

> havde problemet aldrig opstået ville det aldrig have været nødvendigt at
> "lære noget".....

nu tror jeg vi er ud i ren fnidder og ordkløvere
Vi kan da blive enige om at der var problemer ikke ? he he.

> ;) og reelt set var han den eneste der gjorde noget rigtigt i hele denne
> sag.....

ja da og det skal han da have ros for, men han gjorde nu også noget forkert
i mine øjne.

> naturligvis.... alle tingene der skete efter lærerens afvisning var kun
med
> til at gøre ondt værre....

Netop

> [...]
> dem..... ikke fordi de var utrykke, men fordi de reelt ikke synes skolen
> havde straffet de muslimske drenge nok... :/

Er du sikker på de har hygget sig?
Ved du om der fortsat er problemer med drengene?

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 16:25

Mus wrote:

> ja da og det skal han da have ros for, men han gjorde nu også noget
> forkert i mine øjne.

ja, men igen, hans "forkerte" kunne have været stoppet inden det overhovedet
blev til en tanke, hvis blot læreren havde været opmærksom...

> Er du sikker på de har hygget sig?

ja jeg har jo reelt kun min søns udtalelse at tolke det efter, og ifølge ham
var der ikke noget ændret i klassen, udover de to muslimske drenges
fravær....

> Ved du om der fortsat er problemer med drengene?

med de danske drenge?
deres adfærd ændrede sig ikke synderligt efter episoden.... har selv
overhørt dem bruge nedsættende udtalelser om indvandrere, især efter de
flyttede skole....

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 16:54

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ckgt13$2cno$1@news.cybercity.dk...

> ja, men igen, hans "forkerte" kunne have været stoppet inden det
overhovedet
> blev til en tanke, hvis blot læreren havde været opmærksom...

synes så ikke dette er en undskyldning. Det er synd og for dårligt læreren
ikke greb ind - men ingen undskyldning for derefter starks at gribe til
voldelig adfærd.

> [...]
> deres adfærd ændrede sig ikke synderligt efter episoden.... har selv
> overhørt dem bruge nedsættende udtalelser om indvandrere, især efter de

et eller andet sted synes jeg også drengene er lidt stakkels - virker i mine
øjne lidt som om deres adfærd skyldes forældrene adfærd/holdninger. Men kan
jo tage fejl - men sådan opfatter jeg det lidt når jeg læser det skrevne i
denne tråd.

LN

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-10-04 17:06

Mus wrote:
> overhovedet
>
> synes så ikke dette er en undskyldning. Det er synd og for dårligt
> læreren ikke greb ind - men ingen undskyldning for derefter starks at
> gribe til voldelig adfærd.

jeg siger ikke det er en undskyldning, men det er en forklaring....

> [...]
> adfærd/holdninger. Men kan jo tage fejl - men sådan opfatter jeg det
> lidt når jeg læser det skrevne i denne tråd.

det er svært at vide... jeg ville jo mene at de forældre ikke som sådan er
"racistiske" når de bevidst vælger den skole i området der har den største
indvandreprocent....
men hvad jeg derimod tror, er at forældrene ikke har formået at finde ud af
at deres unger også trådte over grænsen, og i praktisk forstand selv var
skyld i den reaktion der kom fra de muslimske drenge, og hvis forældrene
ikke har forstået det, hvordan skal drengene så kunne lære det?
som jeg opfatter det, har de to danske drenge blot lært at man må ikke slå,
men at fornærme nogen sker der ikke noget ved, for hvis de reagerer for
voldeligt, så får de selv straffen.... og hvor er vi så?

--
Knus, Sabina

Fra : Mus

Dato : 12-10-04 17:25

> [...]
> men at fornærme nogen sker der ikke noget ved, for hvis de reagerer for
> voldeligt, så får de selv straffen.... og hvor er vi så?

Er det kun på denne skole i kommunen - hvor der er en høj indvandrerprocent.
Man kan vel heller ikke altis bare vælge skole, hvis der ikke er plads på de
andre skoler i kommunen? eller hvad? Kender ikke så meget reglerne på dette
område.

LN

Fra : Lars Remmen

Dato : 11-10-04 15:55

Sabina Hertzum wrote:

> har tydeligvis ikke virket.. om det er lærerenes eller ungernes skyld lader
> vi så være usagt.....

Sjovt du er så hurtig til at udelukke forældrene. Mobning starter ofte
hjemme ved spisebordet.

Jeg ville personligt tage en snak med lærerne og høre om skolens
mobbepolitik. Hvis der er elever som ikke følger de fælles regler,
hvordan sanktioneres der så overfor disse elever? Sanktioner skal falde
hurtigt og konsekvent hvis det skal have en virkning på mobbere.

Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 16:05

Lars Remmen wrote:

> Sjovt du er så hurtig til at udelukke forældrene. Mobning starter ofte
> hjemme ved spisebordet.

nu taler vi udelukkende om situationen i skolen*G* altså at Henrik i dette
tilfælde har forsøgt at få læreren til at tage hånd om problemet og at det
ikke ahr virket.. forældrens indflydelse har jeg ikke haft i baghovedet da
jeg skrev ovenstående linie..

--
Knus, Sabina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 13:42

Anita wrote:
> [...]
> tillade det. Jeg kender ikke sfo'ernes politik, men kunne forestille
> mig at lignende beskyttelse af børnene finder sted her.

hov... glemte lige at sige.... der er vel ingen politik der siger at man som
forældre ikke må snakke med andre end sine egne børn på skolen eller i
SFO'en......
--
Knus, Sabina

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 11-10-04 14:34

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hov... glemte lige at sige.... der er vel ingen politik der siger at man
> som
> forældre ikke må snakke med andre end sine egne børn på skolen eller i
> SFO'en......
> --
> Knus, Sabina
>

>Nu vil jeg jo gerne starte med at sige at jeg ikke vil virke truende over
>for nogen, selv om det en gang imellem kan være svært andet når man er 185
>cm og vejer 103 kg.
Så kan man ofte se at børn er lidt utrygge hvis man ikke smiler hele tiden,
jeg har opfordret til forældre møde vi kom 2 par så så meget for det.
Derfor har jeg overvejet at tage kontakt til drengenes forældre evt
inviterer dem og deres drenge til en kop kaffe og et stykke kage, og så tale
stille og roligt om det og det.
Der med at styrke barnet syntes vi går meget godt hun kan godt svarer for
sig, men finder sig i for meget en gang imellem.

Mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 15:11

Henrik G Nielsen wrote:
> Nu vil jeg jo gerne starte med at sige at jeg ikke vil virke truende
> over for nogen, selv om det en gang imellem kan være svært andet når
> man er 185 cm og vejer 103 kg.

just my point*G* en voksen mand der gerne vil beskytte sit barn kan nemt
komme til at virke truende... måske du skulle alliere dig med din kone i
stedet og få hende til at snakke med drengene? eller en helt 3. voksen, evt
i SFO'en....

> Så kan man ofte se at børn er lidt utrygge hvis man ikke smiler hele
> tiden,

ja, men en smule utryghed er vel værd at tage med hvis budskabet ellers
formidles ordentligt.... man kan ikke altid være smilende og glad, og det
har børn også brug for at lære.....

> jeg har opfordret til forældre møde vi kom 2 par så så meget
> for det.

nu ved jeg at det kan være svært at ryste forældre ud af starthullerne, så
jeg ville personligt skrive et brev om at der er optræk til uro/fremtidige
problemer i klassen, og at du gerne vil have at det i forældregruppen
allerede NU tages hånd om, inden det bliver et problem der ikke kan
løses.... og så gå ud til alle forældrene og aflevere det personligt, med en
anmodning om at de dukker op til mødet, fordi du føler det er vigtigt for
den generelle trivsel i klassen.....

kan godt huske børnehaveklassen for min søn.... forældrene var sværere at få
til at deltage i den slags, da de havde lidt den holdning at "de er jo så
små" og "ej det er da lidt overdrevent".... men det mener jeg dog ikke at
det er.... man kan ikke for tidligt påbegynde et godt
forældersamarbejde.....

> Derfor har jeg overvejet at tage kontakt til drengenes
> forældre evt inviterer dem og deres drenge til en kop kaffe og et
> stykke kage, og så tale stille og roligt om det og det.

og hvad så hvis din datter ikke er den eneste der lider under drillerier?

> Der med at styrke barnet syntes vi går meget godt hun kan godt
> svarer for sig, men finder sig i for meget en gang imellem.

det kan være svært når man ikke selv ser sit barn i dagligdagen.....

min søns klasselærer havde klassens trivsel som emne i klassen i næsten en
måned.... i den tid blev ungerne optaget på video, med deres vidende, men i
almindelige situationer og efterhånden vænnede de sig til kameraet, og
begyndte at opføre sig "normalt"..... på den måde fik vi forældre et unikt
indblik i klassens samarbejde, og hvordan ungerne arbejdede uden for
forældrenes blikke.... for selvom vi havde fri adgang til at komme og
overvære klassens arbejde, var ungerne stadig helt forskellige når der var
forældre med.....

--
Knus, Sabina

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 11-10-04 15:31

og hvad så hvis din datter ikke er den eneste der lider under drillerier?

Ja så burde de forældre jo møde op til møder .
Det er ihvertifal min mening, man kan jo ikke overlade alt til lærene.
Og det kan da også godt være jeg støder nogen med min Mening bare ærgerligt,
mit barn skal ikke lide fordi folk ikke kan lære deres børn at behandle
andre ordentligt.
Jeg mener at man skal behandle andre som man ønsker at de skal behandle en
selv, det er vel ikke for meget forlangt er det ?
Det her er absolut ikke ment som et surt opstød

Mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-10-04 16:10

Henrik G Nielsen wrote:

> Ja så burde de forældre jo møde op til møder .

hvem siger de forældre er klar over at det foregår?

> Det er ihvertifal min mening, man kan jo ikke overlade alt til lærene.

det kan vi KUN blive enige om..... børnene er og bliver forældrenes primære
ansvar....

> [...]
> Jeg mener at man skal behandle andre som man ønsker at de skal
> behandle en selv, det er vel ikke for meget forlangt er det ?

ikke at forlange, men at praktisere når man er 6 år og gerne vil være en del
af en gruppe ;) som sagt er det slet ikke sikkert at de pågældende drenge er
klar over hvilken effekt de har.....

har din datter talt med læreren om problemet? eller er det kun derhjemme det
kommer til udtryk?

> Det her er absolut ikke ment som et surt opstød

ville nu ellers være berettiget nok*G*
--
Knus, Sabina

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 11-10-04 16:39

> [...]
> er
> klar over hvilken effekt de har.....
>
> har din datter talt med læreren om problemet? eller er det kun derhjemme

Ja hun har snakket med lærerne om de,t og de siger de har haft fat i dragne
men det hjælper ikke.
Derfor mener jeg det er min tur nu, det kan ikke være rigtigt at man skal
være bange for at komme i børnehaveklasse.

MVH
Henrik

Fra : Henrik L. S.

Dato : 11-10-04 15:38

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote in message
> [...]
> "rødders" forældre om at de skal forklarer dem lidt om briller.
> Jeg ved godt at børn er hårde ved hinanden men det er ikke sjovt at se sit

Hej Henrik,

Ikke helt den samme problematik, men alligevel kan det være at du kan bruge
min oplevelse alligevel.
I min datters gamle klasse var sproget temmeligt frivolt blandt et par af
ungerne.
På et tidspunkt fortalte hun, at en af drengene ofte kaldte hende luder
(også til de andre piger) og vi snakker børn i 1 klasse!
For mig fuldstændig og aldeles grænseoverskridende og helt igennem
uacceptabel opførsel.
Min mand ringede derfor til hans forældre (en arabisk familie) og fik en
snak med faren.
Henrik, min mand, kom IKKE med en lang pædagogisk udredning, men forklarde
hvad vores datter havde fortalt, og at vi ikke ville have at nogen talte
sådan til vores datter. Faren til drengen var helt enig og kunne godt
forstå, at vi ikke bifaldt hans søns ordvalg. Vores datter fik af vide, at
vi havde snakket med faren og at hun skulle fortælle os, hvis det gentog
sig, så ville vi nemlig ringe igen. Dette blev aldrig aktuelt, problemet
blev simpelthen løst ved det ene telefonopkald, og gentog sig ikke.

Personligt ville jeg vente med at indrage skolen og lærerne eller "tage det
op som emne på forældremødet". Istedet ville jeg ringe til forældrene til
disse drenge og tage en snak med dem, jeg tror personligt på, at jo bedre
forældrene kender hinanden jo nemmere er det at løse problemerne.

Held og lykke,
håber du kan bruge af mine erfaringer

Hilsen Pernille

Fra : Anja

Dato : 11-10-04 16:39

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "rødders" forældre om at de skal forklarer dem lidt om briller.
> Jeg ved godt at børn er hårde ved hinanden men det er ikke sjovt at se sit

Hej Henrik

Jeg vil give Sabina meget ret i hendes fremgangsmåde. Jeg tror hun har meget
ret.
Jeg havde en episode med min søn i torsdag. Hans klasse er ualmindelig
dårlig fungerende nok mest pga. skiftende lærer - 8 forskellige klasselærer
på 4½ år.
Min søn ville ikke i skole i torsdag og jeg kunne mærke at det var ikke
fordi han havde en doven-dag. Jeg tog en snak med ham over formiddagen og
jeg ringede så til skolen da jeg ligesom havde styr på hvad der rørte sig i
ham. Derefter ringede jeg til skolen og fik fat i skolelederen - han ville
informere klasselæreren. 10 min senere ringede klasselæreren og vi blev
enige om at min søn og jeg skulle komme over til sidste time.
Der blev meget stille i klassen da de andre elever fik af vide at der var en
elev i klassen som var så ked af det at han ikke ville i skole... vi
snakkede med klassen og flere af ungerne tilkende gav at de faktisk også var
kede af skolen. Nu var det jo ikke første gang der blev snakket om klassen
og deres indbyrdes forhold men læreren mente at det var første gang at de
havde deltaget så seriøst i snakken og det til dels skyldes at jeg som mor
havde deltaget.
Jeg tror det er vigtigt at vi som forældre er meget synlige og ikke for at
skræmme men som støtte for vores børn.

Anja

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 11-10-04 21:38

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde deltaget.
> Jeg tror det er vigtigt at vi som forældre er meget synlige og ikke for at

Nu vil jeg gerne sige at jeg kunne aldrig finde på at opdrage andres børn .
Jeg vil tage kontakt med deres forældre og fortælle dem vores syn på sagen,
så må resten med deres børn være op til dem.
Jeg har fortalt min datter at de ikke ved hvad de snakker om, og at man ikke
skal tage sig af sådan noget.
Nemt at sige når det ikke er en selv der står for skud!
Min pointe er at der er s.. for tidligt at de ikke respektere andre, det
skal de nok få lært senere i livet.

MVH
Henrik

Fra : Lotte Christensen

Dato : 11-10-04 21:33

Hej Henrik,

jeg ville først og fremmest tage kontakt til skolen igen og forklare i
utvetydige (men stadig venlige ;) ) vendinger, at drillerierne
fortsætter. Jeg ville også sørge for at få at vide, hvad bh.kl.lederen
har tænkt sig at gøre konkret ved situationen, når det nu er tydeligt,
at snak/formaninger ikke hjælper, og når det nu er blevet så slemt for
din datter, at hun ikke længere vil i skole. Der er ikke så meget du kan
gøre, når drillerierne foregår imens din datter er i skole - så er det
IMO de voksne der, der skal hjælpe hende! Så vidt jeg er orienteret er
alle skoler i besiddelse af en såkaldt mobbeplan, der beskriver, hvad
skolen stiller op mod mobberi. En sådan bør der også være på din datters
skole, og den bør skitsere, hvad der stilles op mod mobberi/drilleri.

Som forældre må det være en forfærdelig situation at stå i, når man kan
se at ens barn er ked af at komme i skole (og tro mig; børn der er kede
af det, lærer ikke meget). Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man har
lyst til at gøre en masse for at gøre tingene bedre. Du er selv inde på
at ringe til drengenes forældre, og jeg mener faktisk, at det er en god
ide - så længe du ikke hidser dig op, men stille og roligt forklarer
dem, hvordan din datter har det med at komme i skole, fordi hun bliver
drillet af deres drenge (jeg kunne især godt lide ideen med at få dem
over til en kop kaffe og sidde og snakke tingene igennem). Jeg tror
ikke, at man vil støde på mange forældre, der vil klappe røret på og
ikke lytte til en anden forælder.

Hvornår foregår drillerierne? Er det i frikvartererne, på vej i SFO'en
eller hele dagen igennem?

Vh.

Lotte

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 11-10-04 21:49

"Lotte Christensen" <lotte@[fjerndette]abildgaard.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden forælder.
>
> Hvornår foregår drillerierne? Er det i frikvartererne, på vej i SFO'en

Hej igen det foregår i frikvaterne .
Nu skal de have en ny lærer når efterårsferien er slut så må vi se hvad der
sker .
og ja det er frustrende at være vidne til men ud fra mit eget synspunkt, at
hvis en anden forældre tog fat i min datter så ville jeg gå i sort .
Derimod tror jeg at hvis jeg havde talt med denne person først så ville jeg
nok give det en chance, hvis vi ikke selv kunne klarer det.

MVH
Henrik

Fra : Lotte Christensen

Dato : 12-10-04 08:36

> Hej igen det foregår i frikvaterne .

Lige hvad jeg forestillede mig. Det er tit i frikvartererne, at
drillerierne foregår. Om ikke andet, så ville jeg foreslå, at drengene
så får udpeget et bestemt område, hvor de må færdes i frikvartererne i
en periode, så din datter ved, at de ikke kan komme i nærheden af hende
(og dermed ikke drille). Så kan det også være, at det går op for
drengene, at det er usandsynligt kedeligt, at man kun må være et bestemt
sted, når man ikke kan lade de andre børn være i fred.

> Nu skal de have en ny lærer når efterårsferien er slut så må vi se hvad der
> sker .

Jeg synes, at du også skal henvende dig til den nye lærer og sige, at
din datter er ked af at være i skolen, fordi hun bliver drillet. Jeg
ved, at jeg selv som lærer bliver overordentligt alarmeret, når der er
børn, der er kede af at komme i skolen, og jeg er villig til at gå ret
langt for at forhindre drillerier. Det er bare ikke rimeligt, at nogle
børn skal være bange for at gå i skole. Så jeg synes, at du skal holde
fast i, at det er langt uden for rimelighedens grænser, at hun skal drilles.

> og ja det er frustrende at være vidne til men ud fra mit eget synspunkt, at
> hvis en anden forældre tog fat i min datter så ville jeg gå i sort .

Jeg er meget enig med dig. Jeg ville også blive rasende, hvis en
forælder havde fat i mit (imaginære ;) ) barn uden mit samtykke.

mvh.

Lotte

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 21:27

> [...]
> "rødders" forældre om at de skal forklarer dem lidt om briller.
> Jeg ved godt at børn er hårde ved hinanden men det er ikke sjovt at se sit

Det er en trist situation....
Jeg har altid rådet vores børn til enten, at gå deres vej eller hente en
lærer, når situationen er aktuel.

Vores ældste søn lod sig nemt påvirke under gruppepres, da han var yngre.
Han fortalte selv engang, at han havde været med til, at drille en pige,
sammen med to andre drenge.
Vi fortalte ham, at selv om det var for sjov, så synes pigen nok ikke, at
det var sjovt og hun var sikkert ked af det, selvom de ikke kunne mærke det
på hende.

Næste dag, sagde han undskyld til pigen og fik også stoppet de to andre
drenge i, at drille hende.
Hun blev rigtig glad og blev derefter en rigtig god kammerat, til vores søn.
Vores søn blev også glad, da han så pigens glæde.

Hvis lærerne bare slår problemet hen, som en bagatel, så tror jeg, at det er
en god ide, at tage fat i forældrene.
Børn lader sig tit påvirke af de andre børn i gruppen. Hvis bare man kan få
et barn til, at forstå, at mobning / drilleriet ikke er sjovt, for den det
går ud over, tror jeg, at man er kommet et godt stykke vej, så det bliver
sjovere for alle børnene, at være i skolen.

Vores søn tør godt være sig selv i dag, selvom det koster lidt drilleri ind
imellem. Bl.a.da han havde strikketøj med i skole. Det var tøset, lige ind
til der var time, hvor de andre (drenge)børn jo så spurgte læreren, om de
ikke skulle lære at strikke.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 13-10-04 10:04

On 11/10/04 12:51, in article 416a656d$0$298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote:

> Hvad gør man i sådan en situation, vi har snakket med lærkene og de siger at
> de har sagt til drengene at de skal holde op.

Mobning er et kollektivt problem, lærene ved åbenbart ikke nok om det,
inspektøren må kontaktes og lærene må have hjælp, det er helt sikkert ikke
kun din datter de mobber, og hvis de bliver bedt om at stoppe med det over
for hende starter de med en anden.
Samtidig er det et selvværdsproblem, både dem der mobber og dem bliver
mobbet har i følge de undersøgelser jeg kender problemer med selvværdet, og
har derfor brug for at få det styrket.
Der findes forskelige mobbeprojekter , som med fordel kan bruges her.
--
Venlig Hilsen
Kevin