Klage over lærer - hvordan?
Fra : Familien

Dato : 01-10-04 19:23

Hej gruppe

Spørgsmålet er hvilke muligheder amn har for at klage over børnenes lærere?
Hvilke instanser kan man klage til? Kommune, skolebestyrelse, eller? Hvad er
den korrekte klagevej?

Vi har en datter som decideret er blevet lærerens syndebuk, og nu vil vi
altså fortælle læreren, at hvis hun ikke ændrer stil, så klager vi. Så er
det jo rart på forhånd, at være sikker på, at man kan

Venlige efterårshilsner fra Amager Familien

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-10-04 19:33

Familien wrote:
> [...]
> vi altså fortælle læreren, at hvis hun ikke ændrer stil, så klager
> vi. Så er det jo rart på forhånd, at være sikker på, at man kan

jeg ville vælge i første omgang at kontakte læreren selv, gerne bede om et
møde på skolen... tag en snak med lærren om metoder og hvad i får indtryk af
at han/hun gør mod jeres datter.
nu ved jeg ikke hvordan dette problem udmønter sig, men der kan jo være tale
om en misforståelse, og der er ingen grund til at råbe vagt i gevær før man
har undersøgt mulighederne for misforståelser først.

dernæst hvis læreren ikke benægter problemet, eller ikke ønsker at ændre
sagen, er den rette instans så vidt jeg ved,
inspektøren/skolelederen/skolebestyrelsen....
ifølge :
http://216.239.59.104/search?q=cache:AOOV3w52DfIJ:www.errindlev-skole.dk/bilag1-17.doc+skole+l%C3%A6rer+for%C3%A6ldreklage&hl=en
og http://www.lokallisten.dk/valgavis/avis14.htm

men jeg ville klart gå til den pågældende lærer først og få en _rolig_ snak
om det.... men lad nu endelig være med at overfalde personen, da der KAN
være tale om en misforståelse......
det kommer helt an på hvordan chikanen vises, og om der er andre end barnet
der har oplevet det ske....

--
Knus, Sabina

Fra : Lars Remmen

Dato : 01-10-04 20:23

Familien wrote:
> [...]
> det jo rart på forhånd, at være sikker på, at man kan
>
> Venlige efterårshilsner fra Amager Familien

Har I talt med læreren og hørt hendes version af historien? Det kunne jo
tænkes at jeres datter udelader noget af historien (hun ville langt fra
være den føste elev som laver dette lille trick) og at det var jeres
datter som burde ændre stil.

Gå altid i dialog. Hvis I tropper op på skolen og siger "Hvis du ikke
ændrer stil, så klager vi" virker I ikke kun useriøse, men I vil
formodentligt også få sværere ved at få en dialog igang med de
efterfølgende led (skoleleder osv.), da I har været på en kommunal
arbejdsplads og true en ansat.

Lars

Fra : Familien

Dato : 03-10-04 19:12

Hej

Tak for kommentarerne. Det var mest det mere de praktiske forhold vi spurgte
til, som Sabina også har svaret på.

Vi er naturligvis enige i betragtningerne om hvornår man klager over en
lærer, men vi er sådan set derude, hvor vi finder det relevant. I første
omgang vil vi dog fortælle hende, at det er vores næste skridt, men vil i så
fald også gerne vide, hvad det formelle næste skridt er.

Måske hjælper det, men vi er desværre ikke de første forældre der er kommet
dertil. Vi mener blot ikke, at det kan være rimeligt, at forældre efter
forældre skal tage deres børn ud af skolen, uden at det får konsekvenser for
den lærer som er årsagen.

Venlige hilsner i det kolde efterår fra os

Fra : Anita

Dato : 03-10-04 19:49

Familien wrote:
> [...]
> forældre efter forældre skal tage deres børn ud af skolen, uden at
> det får konsekvenser for den lærer som er årsagen.

Hejsa

Mine tanker:
Hav dokumentationen iorden. Henvis til konkrete episoder, hvor I mener at
læreren går over stregen. Og gå så til skolelederen, hvis læreren ikke er
modtagelig for fornuft. Bed skolelederen om at tage en snak med læreren og
dermed kridte banen op for accaptabel og uacceptabel adfærd.

Ellers spørg i dk.undervisning.folkeskole, hvor der sidder et par kompetente
lærere, der kan være behjælpelige, hvis det huer dem.

Venligst Anita, nyuddannet lærer.