/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
rsync
Fra : Leonard


Dato : 31-10-04 10:45

Jeg har en Fedora1 og en Fedora2.
Jeg har installeret OpenSSH på begge maskiner og kan fint connecte fra
den ene til den anden med ssh.
Nu vil jeg så have rsync til at backuppe /var/backup på Fedora2 til
/var/backup på Fedora1, men hvordan?

Der er installeret rsync på begge maskiner, men skal rsync startes?
I hvilken fil sætter jeg RSYNC_RSH=ssh?
På hvilken maskine?


--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

 
 
Henrik Christian Gro~ (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Christian Gro~


Dato : 31-10-04 15:21

Leonard <nospam@invalid.invalid> writes:

> Jeg har en Fedora1 og en Fedora2.
> Jeg har installeret OpenSSH på begge maskiner og kan fint connecte fra
> den ene til den anden med ssh.
> Nu vil jeg så have rsync til at backuppe /var/backup på Fedora2 til
> /var/backup på Fedora1, men hvordan?

Du kan gøre det fra Fedora1 med:
rsync -va Fedora2:/var/backup /var/backup

eller fra Fedora2 med:
rsync -va /var/backup Fedora1:/var/backup

> Der er installeret rsync på begge maskiner, men skal rsync startes?

Du kan godt starte rsync i daemon-mode på den ene maskine så får du to
måder mere at gøre det på, men der er ikke rigtig nogen grund til det.

> I hvilken fil sætter jeg RSYNC_RSH=ssh?

En konfigurationsfil til din kommandofortolker. Hvis du ikke ved hvilken
kommandofortolker du bruger, bruger du sandsynligvis bash, og så er det
~/.bash_profile, men du skal så huske også at lave en 'export
RSYNC_RSH'.

> På hvilken maskine?

Den maskine du kører kommandoen på.

..Henrik

--
Linux overalt! - og det kan kun gå for langsomt!

Leonard (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-11-04 11:42

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> wrote:

>> Jeg har installeret OpenSSH på begge maskiner og kan fint connecte fra
>> den ene til den anden med ssh.

>Du kan gøre det fra Fedora1 med:
> rsync -va Fedora2:/var/backup /var/backup

Tak for det.

Så fik jeg det på plads, men det spørger jo om kodeord og det skal
helst køre af sig som et cron-job. Men det giver måske sig selv når
jeg får cron til at virke som jeg vil.


--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Morten Fjendbo (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fjendbo


Dato : 02-11-04 15:58



Leonard wrote:
> Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> wrote:
>
>>> Jeg har installeret OpenSSH på begge maskiner og kan fint connecte
>>> fra den ene til den anden med ssh.
>
>> Du kan gøre det fra Fedora1 med:
>> rsync -va Fedora2:/var/backup /var/backup
>
> Tak for det.
>
> Så fik jeg det på plads, men det spørger jo om kodeord og det skal
> helst køre af sig som et cron-job. Men det giver måske sig selv når
> jeg får cron til at virke som jeg vil.

Så skal du nok have gang i nogle ssh keys..



Leonard (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-11-04 16:26

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> wrote:

>Så skal du nok have gang i nogle ssh keys..

Ja, men skal jeg bare sætte den op til at brugeren altid kan connecte
til fjernmaskinen?
- kan jeg ikke angive kodeordet i cronjobbet?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Allan Joergensen (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Joergensen


Dato : 02-11-04 17:39

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

>>Så skal du nok have gang i nogle ssh keys..
> Ja, men skal jeg bare sætte den op til at brugeren altid kan connecte
> til fjernmaskinen?
> - kan jeg ikke angive kodeordet i cronjobbet?

http://mongers.org/ssh#ssh-keys

--
Allan Joergensen

"Nancy [Reagan] is downright sexy." -John Hinckley Jr. to Jody Foster

Klaus Mark (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Mark


Dato : 02-11-04 21:47

Allan Joergensen wrote:
> Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:
>
>
>>>Så skal du nok have gang i nogle ssh keys..
>>
>>Ja, men skal jeg bare sætte den op til at brugeren altid kan connecte
>>til fjernmaskinen?
>>- kan jeg ikke angive kodeordet i cronjobbet?
>
>
> http://mongers.org/ssh#ssh-keys
>
echo "MitPassword" >/noget/MinPasswordfil
chmod 700 MinPasswordfil
rsync --password-file=/noget/MinPasswordfil

Venlig hilsen
Klaus Mark

Leonard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-11-04 15:00

Klaus Mark <klaus_at_@datamaskine.dk> wrote:

>echo "MitPassword" >/noget/MinPasswordfil
>chmod 700 MinPasswordfil
>rsync --password-file=/noget/MinPasswordfil

Det virker ikke, den spørger stadig om password til fjernmaskinen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Leonard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-11-04 15:14

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

>http://mongers.org/ssh#ssh-keys

Jeg har forsøgt at bruge ssh-agent, men kan ikke få det til at virke.
Da jeg bruger Fedora bruger jeg disse kommandoer:

ssh-agent bash
ssh-add ~/.ssh/id_dsa

og bliver også bedt om passphrase.

Men det hjælper ikke noget, jeg bliver stadig bedt om password når jeg
derefter kontakter fjernmaskinen.
Og så fatter jeg ikke hvad det er der skal ske, jeg ville mene at der
skal noget på fjernmaskinen, der kan identificere den maskine der
logges på fra.

Jeg har også forsøgt at logge på med ssh fjernmaskine og der starte
ssh-agent, men det har heller ikke hjulpet.

Er der en der kan skære ud i pap, hvad jeg skal gøre og hvad der skal
ske undervejs, så jeg kan få cron til at køre en rsync over ssh uden
at skulle indtaste noget hvergang?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Allan Joergensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Joergensen


Dato : 08-11-04 16:32

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Er der en der kan skære ud i pap, hvad jeg skal gøre og hvad der skal
> ske undervejs, så jeg kan få cron til at køre en rsync over ssh uden
> at skulle indtaste noget hvergang?

Jeg går ud fra at du har oprettet en key. Hvad sker der vist du logger
ind på den anden maskine med "ssh -v <remove>" ?

mvh
--
Allan Joergensen

"We're not discussing history." Sheridan

Leonard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-11-04 17:24

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

>Jeg går ud fra at du har oprettet en key. Hvad sker der vist du logger
>ind på den anden maskine med "ssh -v <remove>" ?

Ja, jeg har oprettet key og kan logge på med "ssh fjernmaskine".
Men jeg forstår ikke hvad jeg skal skrive i dit forslag her?
Skriver jeg bare som du har skrevet melder den om unexpected token
near newline, altså mangler der noget og skriver jeg det samme med
fjernmaskine efter, melder den at den ikke kender remove?

Hvilken linie skal jeg helt præcist skrive og hvilken maskine skal jeg
være logget på?
- fjernmaskinen eller den lokale

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Allan Joergensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Joergensen


Dato : 08-11-04 21:32

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

>>ind på den anden maskine med "ssh -v <remove>" ?
> near newline, altså mangler der noget og skriver jeg det samme med
> fjernmaskine efter, melder den at den ikke kender remove?

Det var fordi jeg sov da jeg skrev det.

Hvis du kan logge på din remote maskine med nøgle så virker det også med
rsync.

Evt. kan du teste ved at skrive RSYNC_RSH=ssh rsync <normal
kommandolinje>

mvh
--
Allan Joergensen

"Much magic, big juju. Ship not go fast, if not white."--Z. Frezberg

Leonard (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-11-04 22:09

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

>Hvis du kan logge på din remote maskine med nøgle så virker det også med
>rsync.

Ja, det virker fint nok, men der spørges efter kodeord, så det jeg
forsøger er at få det til at virke uden at skulle taste kodeordet,
ellers vil det ikke køre i cron.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Allan Joergensen (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Joergensen


Dato : 08-11-04 22:21

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

>>Hvis du kan logge på din remote maskine med nøgle så virker det også med
>>rsync.
> Ja, det virker fint nok, men der spørges efter kodeord, så det jeg
> forsøger er at få det til at virke uden at skulle taste kodeordet,
> ellers vil det ikke køre i cron.

det giver mest mening at lave en nøgle uden passphrase.

mvh
--
Allan Joergensen

"Is Amanda there? First name Hugenkiss." - Bart Simpson

Leonard (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 09-11-04 20:14

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

>det giver mest mening at lave en nøgle uden passphrase.

Men så kan alle og enhver vel komme ind på maskinen?


--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Morten Fjendbo (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fjendbo


Dato : 09-11-04 20:23



Leonard wrote:
> Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:
>
>> det giver mest mening at lave en nøgle uden passphrase.
>
> Men så kan alle og enhver vel komme ind på maskinen?

nej kun hvis de har din key



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste