Install a mplayer + alle codecs i Ubuntu
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-04 14:55

Hey!

Hvordan installerer jeg mplayer inkl. alle codecs, fx. Divx, Xvid osv. i
Ubuntu 4.10 ?

apt-get er ikke særlig anvendlig der desværre.

Google giver mig ikke noget brugbart men tænkte en af jer havde det til
at virke?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-10-04 15:01

Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> writes:
>Hvordan installerer jeg mplayer inkl. alle codecs, fx. Divx, Xvid osv. i
>Ubuntu 4.10 ?

Compiler den selv.

mplayer er MEGET afhængig af at blive oversat til det system,
den skal køre på, medmindre systemet har oceaner af kræfter i
overskud.

Hent sourcen og codecs på http://www.mplayerhq.hu/

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-04 17:08

Klaus Ellegaard skrev:

> Compiler den selv.

Jeg frygtede det.

> Hent sourcen og codecs på http://www.mplayerhq.hu/

Det er nu gjort vha en guide på nettet og nu spiller det hele perfekt!

Fra : Søren Reinke

Dato : 30-10-04 17:38

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Jeg frygtede det.

> Det er nu gjort vha en guide på nettet og nu spiller det hele perfekt!

Har du lyst til at poste en URL til den guide ?

Med venlig hilsen
Søren Reinke

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-04 17:59

Søren Reinke skrev:

> Har du lyst til at poste en URL til den guide ?

Ja da!

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=94&highlight=mplayer

Jeg fulgte den slavisk lige pånær det med den grafiske del, dvs jeg
hentede ikke fonts + gui til den og undlod --enable-gui i selve compile
delen.

Det er muligt de links ikke virker på siden men så henter du bare
mplayer samt essential fra mplayerhq.hu

Held og lykke!

Det skal lige sige at jeg indtil videre ikke er stødt på en film den
ikke vil afspille hvis vi ser bort fra Quicktime så det lader til at
være topnice!

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-10-04 17:16

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Johansen [6000]:
> Hey!
>
> Hvordan installerer jeg mplayer inkl. alle codecs, fx. Divx, Xvid osv. i
> Ubuntu 4.10 ?
>
> apt-get er ikke særlig anvendlig der desværre.

Har du været forbu Ubuntu's hjemmeside?

Nærmere denne,,.. i bunden:

http://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats

Nederste sektion.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-04 18:00

Jesper Krogh skrev:

> Har du været forbu Ubuntu's hjemmeside?

Ja.

> Nærmere denne,,.. i bunden:
>
> http://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats
>
> Nederste sektion.

Ja den hjalp mig desværre ikke. Før dit indlæg fulgte jeg dog
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=94&highlight=mplayer

og den fik det hele til at spille super max!

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-11-04 21:35

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> writes:

> Hvordan installerer jeg mplayer inkl. alle codecs, fx. Divx, Xvid osv. i
> Ubuntu 4.10 ?
>
> apt-get er ikke særlig anvendlig der desværre.

Indsæt "deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main" i
/etc/apt/sources.list

Brug apt-get til at installere den rigtige version af mplayer og
w32codecs.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 22:54

Kim Hansen skrev:

> Indsæt "deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main" i
> /etc/apt/sources.list

Det virker desværre ikke på mit system - jeg var også faldet over den
som du foreslog her.

> Brug apt-get til at installere den rigtige version af mplayer og
> w32codecs.

Jeg har andetsteds i tråden skrevet at problemet er løst - jeg måtte
manuelt compile den.

Jeg ved ikke om det er pga. Ubuntu eller om det er fordi jeg selv har
compilet den... men for pokker hvor er den hurtig!! Dobbeltklik på en
Divx og den er der i samme split sekund. Under Mandrake virkede den en
anelse tungere - der var den installeret fra urpmi.

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-11-04 23:14

> Det virker desværre ikke på mit system - jeg var også faldet over den
> som du foreslog her.

Det er altså en helt ny Ubuntu jeg lige har prøvet det på, så det
burde også virke for dig.

> [...]
> Divx og den er der i samme split sekund. Under Mandrake virkede den en
> anelse tungere - der var den installeret fra urpmi.

mplayer er meget hurtig, og den kan 'spole' i videoerne meget
hurtigere end noget andet program jeg har prøvet.

På den bærbare PII/300MHz som jeg sidder med lige nu kan den afspille
DR's TV-avisen uden problemer og lige netop klare TV2's Nyhederne.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 23:44

Kim Hansen skrev:

> Det er altså en helt ny Ubuntu jeg lige har prøvet det på, så det
> burde også virke for dig.

Ja men ikke alligevel - jeg prøvede den over flere installationer men ak
nej. Jeg kan godt få selve mplayer installeret den vej men den kan bare
ikke afspille ret meget ej heller med de codecs den påstår den får
installeret.

> mplayer er meget hurtig, og den kan 'spole' i videoerne meget hurtigere
> end noget andet program jeg har prøvet.

Ja - især på min Ubuntu - på Mandrake var den lidt mere sløv.

Det gør helt ondt at se film på Windows Media Player sammenlignet med
mplayer. Godt man ikke har Windows på sin matrikel

> På den bærbare PII/300MHz som jeg sidder med lige nu kan den afspille
> DR's TV-avisen uden problemer og lige netop klare TV2's Nyhederne.

Nice!