Hvordan laver man tilde?
Fra : JS

Dato : 29-10-04 22:38

Jeg plejer normalt at trykke på Alt Gr og så den knap der sidder ved
siden af Enter for at lave tilde, men den går ikke længere under Ubuntu,
hvordan laver man det tegn?

Mvh

Johs

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-10-04 23:40

JS <asd@asd.com> writes:

> Jeg plejer normalt at trykke på Alt Gr og så den knap der sidder ved
> siden af Enter for at lave tilde, men den går ikke længere under Ubuntu,
> hvordan laver man det tegn?

Trykker to gange? (nogen gange er det en dødtast) Eller måske AltGr-~
efterfulgt af <space>.

Hvis den er kodet som dødtast kan man få den til at holde op ved at
lægge følgende i Keyboard sektionen:

Option "XkbVariant" "nodeadkeys"

i /etc/X11/XF86Config eller hvad den nu måtte hedde i det der Ubunto noget.

I groveste fald burde <Multi_key> <space> <minus> virke. Multi_key er
normalt Shift-AltGr, men man kan remappe med fx.

xmodmap -e 'keysym F12 = Multi_key'

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-10-04 23:46

JS skrev:

> Jeg plejer normalt at trykke på Alt Gr og så den knap der sidder
> ved siden af Enter for at lave tilde, men den går ikke længere
> under Ubuntu, hvordan laver man det tegn?

Hvad med AltGr og så den knap der sidder ved siden af Enter og så
mellemrum?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : JS

Dato : 29-10-04 23:58

On Fri, 29 Oct 2004 22:45:43 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvad med AltGr og så den knap der sidder ved siden af Enter og så
> mellemrum?
>
> Mvh,

Mange tak for hjælpen! Jeg fandt udaf at jeg bare kunne trykke pageDown i
et xterm vindue så kom ~ (se der har vi den jo) frem. Men det gik ikke i
emacs, men der kan man så heldigvis få den frem på den måde du skriver.

Mvh
Johs

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 30-10-04 08:46

JS skrev:

> Mange tak for hjælpen!

I Linux kan man vælge mellem to varianter dansk tastaturudlægning
(plus dem man laver selv). Den ene er "dead keys"-varianten som du
har valgt. Den er praktisk, hvis man vil kunne taste ~ n og få et ñ,
´ e og få et é, ` a og få et à, etc. Den anden er "no dead
keys"-varianten, der er praktisk hvis man oftere bare har brug for en
tilde (~).

Jacob
--
"If I have to choose between two evils, I choose the one I
haven't tried before."