Lokal "mx-record" ?!
Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 26-10-04 07:21

Hej

Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.

Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?

I øjeblikket kan jeg fint surfe min egen linux box via det hostname jeg
har givet den i hosts filen, men jeg kan ikke levere mails til den med
min sendmail....(og ja, den kan godt modtage mails, problemet er at min
sendmail ikke ser de entries der er i /etc/hosts på min desktop maskine).

Mvh
Kasper

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-10-04 07:43

Kasper Skjødt Nielsen wrote:

> Hej
>
> Man kan jo med /etc/hosts lave "lokale DNS entries" - således at et
> eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.
>
> Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?

Du kan jo bare sætte en lokal DNS server op.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 26-10-04 07:52

Mogens Kjaer wrote:

> Du kan jo bare sætte en lokal DNS server op.

Det er slf en mulighed, men det synes jeg måske bare er lidt overkill
til mit formål

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-10-04 08:05

Kasper Skjødt Nielsen wrote:
> Det er slf en mulighed, men det synes jeg måske bare er lidt overkill
> til mit formål

Det syntes jeg nu ikke, så meget hokuspokus er der nu heller
ikke ved en DNS server.

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 26-10-04 08:09

> Det syntes jeg nu ikke, så meget hokuspokus er der nu heller
> ikke ved en DNS server.

Hvilken en vil du foreslå til en Redhat9 server?

Vil der være andre fordele? Man kan vel forestille sig hurtige opslag?

Hvad med ulemper? Sikkerhed?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-10-04 08:25

Kasper Skjødt Nielsen wrote:
> Hvilken en vil du foreslå til en Redhat9 server?

Den, der følger med (bind)?

> Vil der være andre fordele? Man kan vel forestille sig hurtige opslag?

Ja, den kan sættes til at være cache name server.

> Hvad med ulemper? Sikkerhed?

Hvis du kører rh9 har du jo et sikkerhedsproblem
i og med, at der ikke er officielle sikkerhedspatches
længere til den.

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 26-10-04 08:57

> Ja, den kan sættes til at være cache name server.
> Hvis du kører rh9 har du jo et sikkerhedsproblem
> i og med, at der ikke er officielle sikkerhedspatches
> længere til den.

Tjaee....det kan der være NOGET om, men dog har jeg ikke set de store
security warnings på de services jeg kører.

Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 09:43

In article <2u6e9mF25i9ldU1@uni-berlin.de>, Kasper Skjødt Nielsen wrote:

> Tjaee....det kan der være NOGET om, men dog har jeg ikke set de store
> security warnings på de services jeg kører.
>
> Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.

Så bind den til 127.0.0.1.

Fra : Claus Alboege

Dato : 26-10-04 09:28

Kasper Skjødt Nielsen <ksn@smsweb.dk> writes:

> Derimod synes jeg at jeg jævnligt har set warnings angående BIND.

djbdns er din ven :)

http://cr.yp.to/djbdns.html
http://cr.yp.to/djbdns/blurb/security.html

/Claus A

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 26-10-04 09:45

> djbdns er din ven :)

DET tror jeg du kunne have ret i. Jeg kører også qmail (der er af samme
mand).

Det vil jeg helt klart tage et kig på.

Tak for info

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-10-04 07:44

> [...]

> eller andet "domæne" peger på f.eks. en LAN ip.
>
> Kan man gøre det samme med MX records på en eller anden måde?

Nej, /etc/hosts kan ikke lave DNS-ting. Det er kun en mapning mellem
navne og ip-adresser.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 26-10-04 07:51

Peter Makholm wrote:

> Nej, /etc/hosts kan ikke lave DNS-ting. Det er kun en mapning mellem
> navne og ip-adresser.

Ja.....det ved jeg...det var derfor jeg satte det i anførselstegn