boot linux på USB-HD!
Fra : Simon Thorkildsen

Dato : 26-10-04 05:47

Hejsa.

Jeg har ingen erfaring med Linux, men efter at have indset at det er umuligt
at få XP til at boote på ekstern HD, er jeg nu gået igang med Linux, som jeg
har forstået kan dette!

Jeg har SUSE 9.1 og har prøvet at installere, men støder på problemer! Bios
understøtter USB boot, men tilsyneladende finder SUSE ikke USB HD. Under
manuel installation - stopper den ved "indlæser kernemoduler for harddisk
styreenheder"

Jeg har søgt på nettet, og fundet nogle få tråde der beskæftiger sig med
dette, men kan ikke lige gennemskue hvordan jeg kommer videre!

Skal der iøvrigt ændres noget i BIOS for at køre Linux? Jeg tænker her på at
pågældende maskine (ny HP), skriver noget med at hvis man vil køre Unix, kan
det være nødvendigt at ændre noget - dog ikke hvad!

Mvh

ST

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-10-04 17:25

Simon Thorkildsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har søgt på nettet, og fundet nogle få tråde der beskæftiger sig med
> dette, men kan ikke lige gennemskue hvordan jeg kommer videre!

Tag harddisken ud af æsken, sæt den i din computer, installer, byg en
kernel, put usb drivere og usb-storage i den, sæt root til /dev/sda1 i
fstab og flyt disken tilbage igen.

> Skal der iøvrigt ændres noget i BIOS for at køre Linux? Jeg tænker her på
> at pågældende maskine (ny HP), skriver noget med at hvis man vil køre
> Unix, kan det være nødvendigt at ændre noget - dog ikke hvad!

Det er nok noget med nogle stenalder udgaver af SCO der ikke understøtter
LBA, hvis jeg ikke husker helt galt. Du burde ikke være nødt til at ændre
noget.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : andy

Dato : 26-10-04 18:31

Simon Thorkildsen skrev:
> [...]
> pågældende maskine (ny HP), skriver noget med at hvis man vil køre Unix, kan
> det være nødvendigt at ændre noget - dog ikke hvad!

Med det med bios kan det ske at hvis du køre nogle kenel 2.6 skal nogle
med weetcreen have taget det fra hvor den trækker bilede ud heder hvis
jeg husker rigtigt "vidio" men ellers ikke. Det er hvist medt på bærbare
det er nødvendigt. Du kan se det da skærmen bare bliver sort efter du
booter.