Syg crond
Fra : Soren Kuula

Dato : 25-10-04 19:30

Hej, jeg har vist spurgt før, men ingen svar --

Når jeg scheduler et task til kl 13 i crontab (som en ikkeroot bruger,
med crontab -e), bliver det udført kl. 19. Andre tider - også 6 timer efter.

Min TZ var. er Europe/Copenhagen, også som root.
date viser den rigtige tid (lokalt)
Et Java program der bruger system default time zone komstaterer CETS
(CET-sommer - - det er vel osse OK)

Hvis mit cron-task kl 13 laver en fil, bliver den timestamped til kl.
19. Touch foo giver en fil foo som er timestamped ok.

Men det er jo til at blive træt af. Specialt fordit jeg ikke ved om
differencen 6 vil ændre sig her i weekenden !

Er der nogen der har en anelse om hvad !"#¤% der foregår ? Det ligner
mest en TZ fra USA eller sådan noget ...

MVH
Søren

Fra : Mikael Hansen

Dato : 25-10-04 22:32

Soren Kuula wrote:
> [...]
> date viser den rigtige tid (lokalt)
> Et Java program der bruger system default time zone komstaterer CETS

Jeg synes og have set det nævnt som CEST

> [...]
>
> Er der nogen der har en anelse om hvad !"#¤% der foregår ? Det ligner
> mest en TZ fra USA eller sådan noget ...

Det lyder som om din cron køre med en anden TimeZone. nu er jeg ikke
ekspert i cron, men da jeg havde sat en postfix mailserver op, kørten
den i starten også med en amerikansk tidssone (tror den blev kaldt EST),
og det var lidt irreterende at skulle omregne til CET når man kiggede
logfiler. Det var noget med at rette en konfigurationsfil for at skifte
til CET.

m.v.h. Mikael

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-10-04 08:48

Hej Mikael Hansen,

> Jeg synes og have set det nævnt som CEST

Jeg skrev vist forkert, men den er ok.

> [...]
> og det var lidt irreterende at skulle omregne til CET når man kiggede
> logfiler. Det var noget med at rette en konfigurationsfil for at skifte

Ja .. men man crond siger ikke en pind om en konfig for det. Min
/etc/crond har heller ikke noget. Det eneste jeg har kunnet finde var,
at hvis man ændrer sin system-TZ, skla man restarte crond. Er gjort, nul
resultat. Så stadig forvirret :)

MAV
Søren

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-10-04 08:01

Soren Kuula wrote:

> [...]
> /etc/crond har heller ikke noget. Det eneste jeg har kunnet finde var,
> at hvis man ændrer sin system-TZ, skla man restarte crond. Er gjort, nul

Prøv at tage et kig på din cronds environment.
Bruger du Linux kan den her kommando bruges:

tr '\0' '\n' </proc/$(pidof crond)/environ

Prøv desuden at se hvad date kommandoen siger
hvis den køres fra kommandolinien samt hvad
den siger, hvis den køres fra cron.

--
Kasper Dupont

Fra : Soren Kuula

Dato : 31-10-04 22:57

Kasper Dupont wrote:
> Prøv at tage et kig på din cronds environment.
> Bruger du Linux kan den her kommando bruges:
>
> tr '\0' '\n' </proc/$(pidof crond)/environ

Aaaaah, den skulle lige tweakes lidt, men .. jeg kan nu se at den koerer
i runlevel 3, og ingen TZ variabel defineret.

Saa defaulter den til EST (USA Eastern...) .. de er godt nok primitive
derovre.

Hmm, hvordan initierer jeg saa noget i det env. som crond koerer i ?

MVH
Soren

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-11-04 11:59

Soren Kuula wrote:

> Aaaaah, den skulle lige tweakes lidt, men .. jeg kan nu se at den koerer
> i runlevel 3, og ingen TZ variabel defineret.

RUNLEVEL variablen er nok fuldstændig ligegyldig.
TZ variablen er ikke strengt nødvendig. Man kan
angive en global indstilling, som gælder for alle
processer uden TZ variablen.

> Saa defaulter den til EST (USA Eastern...) .. de er godt nok primitive
> derovre.

Default burde vist være GMT. Mon ikke du et eller
andet sted har angivet systemets tidszone til at
være EST, og så blot har overridet det med en TZ
variabel for nogle specifikke processer.

--
Kasper Dupont

Fra : Kim Hansen

Dato : 01-11-04 20:45

Soren Kuula <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> writes:

> [...]
> derovre.
>
> Hmm, hvordan initierer jeg saa noget i det env. som crond koerer i ?

Har det måske noget at gøre med indholdet af /etc/localtime?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-11-04 21:15

Kim Hansen wrote:

> Har det måske noget at gøre med indholdet af /etc/localtime?

Det lyder ikke usandsynligt. Men det er jo en binær fil,
hvorfor i alverden er det det, og hvilke programmer bruger
man så til at læse og ændre den? (Jeg synes ikke man -k
localtime giver noget brugbart).

--
Kasper Dupont

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-11-04 01:20

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Det lyder ikke usandsynligt. Men det er jo en binær fil,
> hvorfor i alverden er det det, og hvilke programmer bruger
> man så til at læse og ændre den? (Jeg synes ikke man -k
> localtime giver noget brugbart).

Kopier den fil ind du har brug for fra /usr/share/zoneinfo/, eller lav
et symbolsk link hvis /usr/ er mountet tidligt nok.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Claus Alboege

Dato : 03-11-04 21:44

> [...]
> hvorfor i alverden er det det, og hvilke programmer bruger
> man så til at læse og ændre den? (Jeg synes ikke man -k

man tzfile
man tzset(up)

/Claus A