Ny suse 9.2 live cd tilgængelig
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 24-10-04 18:27

Den nye suse 9.2 live cd er nu tilgængelig, fx på
ftp://klid.dk/suse/i386/live-cd-9.2/

der er 3 cd'er: en generisk, en med kde og en med gnome.

Suse siger iøvrigt at de overvejer (men intet er bestemt endnu) at udgive
9.2 med iso-er - hvilket ikke er sket før. Suse 9.2 er planlagt til at
komme til januar 2005.

Hilsen
keld

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 24-10-04 20:04

Keld J?rn Simonsen <keld@dkuug.dk> wrote:
> Den nye suse 9.2 live cd er nu tilg?ngelig, fx p?
> ftp://klid.dk/suse/i386/live-cd-9.2/
>
> der er 3 cd'er: en generisk, en med kde og en med gnome.

Hvorfor er det saa interessant at vide via en nyhedsgruppe? Kunne
man ikke bare selv soege informationen paa Suse's/Mandrake's sites
i stedet?

Ellers ender dk.edb.system.unix med at vaere overrendt af
annonceringer af mere eller mindre interessant software. Jeg ved
ikke hvad holdningen til det er herinde, men nu har jeg givet udtryk
for min.

(Nej, jeg har aldrig koert hverken Mandrake eller Suse og jeg
tror ikke det er noget jeg kommer til foreloebigt).

--
j.

Fra : Benjamin Bach

Dato : 25-10-04 21:18

Jesper Louis Andersen wrote:
> [...]
>
> (Nej, jeg har aldrig koert hverken Mandrake eller Suse og jeg
> tror ikke det er noget jeg kommer til foreloebigt).

Du mener, at dk.edb.system.unix kun må indeholde posts, som du synes er
interessante?

Jeg synes tværtimod, at usenet har for meget negativt ladet stof og
overflødig diskussion... så Jesper, windows-dreng, du er tilgivet. Du er
rar og dejlig, og hvis jeg mødte dig, ville du få et ordentligt
pingvin-kram.

/Benjamin

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 25-10-04 23:01

Benjamin Bach <benjaminerasethis@overtag.dk> wrote:

> Du mener, at dk.edb.system.unix kun m? indeholde posts, som du
> synes er interessante?

Niveauet paa dk.edb.system.unix er saa lavt at det vist godt kan
opgives. Som regel er spoergsmaalene af en type, hvor et man-side
opslag kunne svare bedre, hurtigere og ikke mindst korrekt.

Jeg henviser til at posts omkring releases efter min mening er
overfloedige, fordi de interesserede parter allerede checker
softwaredistributionernes hjemmesider for denne information.
Derfor kan du inddele laesere af disse beskeder i 2 grupper:
Dem der ved det, og dem der er ligeglade.

> Jeg synes tv?rtimod, at usenet har for meget negativt ladet stof og
> overfl?dig diskussion.

Jeg giver dig fuldstaendigt ret.

> s? Jesper, windows-dreng, du er tilgivet.
> Du er rar og dejlig, og hvis jeg m?dte dig, ville du f? et ordentligt
> pingvin-kram.

Det har du ret i, Benjamin. Linux er den eneste _UNIX_ i verden:

HP-UX er noget kommercielt pis som business-folk har fundet paa.
Det foelger ikke de seneste _Linux-standarder_, bruger ikke GNU make,
GCC eller autotools, saa det kan ikke vaere en UNIX.

Solaris ejes af Sun, og de er jo som bekendt ogsaa kommercielle og
har lavet Java som vi ikke kan lide fordi det er _saa_ forskelligt fra
C. Desuden kraever det dyr hardware som menigmand ikke kan koebe, saa
derfor gider vi ikke at skrive vores programmer saa det kan koere paa
lortet. Naar vi goer en indsats for det, saa render man ind i grimme
problemer som 64 bit og big-endianess. Men det kan jo vaere ligemeget,
for det er bestemt ikke UNIX.

Tru64 koerer paa Alpha. Alpha er doed. Saa er Tru64 doed. Og UNIX er
ikke doed. Saa er Tru64 ikke UNIX.

FreeBSD er ikke _UNIX_. Det kommer jo fra 4.4BSD, der i mange aar var
den UNIX som diverse universiteter koerte paa deres VAX-maskiner. Men
det goer de ikke laengere, saa det har intet med UNIX at goere.

OpenBSD er nogle sikkerhedsnoerder. Selvom de er forsvundet ned i
et sikkerhedshul ind i et parallelt univers arbejder de meget for at
vedligeholde POSIX-standarderne for hvad de laver. Men UNIX er jo ikke
sikkert, saa OpenBSD kan ikke vaere en UNIX.

NetBSD kan koere paa din toastmaskine ude i koekkenet. Det vil sige
at du har et interface til at riste broed med, der i hoej grad overgaar
alt hvad du tidligere har set. Samtidigt er kernen ekstremt ren fordi
det ogsaa skal koere paa dit koeleskab, din PC, din sparc64 (du har
faaet gratis, for du har ikke raad til saadan en), din HPPA, din
mobiltelefon, din PDA og til sidst men ikke mindst paa dit elpiskeris.
Men - der er jo ingen der koerer NetBSD alligevel. Og der er mange der
koerer UNIX.

Linux... Richard M. Stallman siger selv at det ikke hedder Linux. Det
hedder GNU/Linux. GNU staar for GNU is Not Unix...

--
j.

Fra : Benjamin Bach

Dato : 26-10-04 10:20

> [...]
> Dem der ved det, og dem der er ligeglade.

> Jeg giver dig fuldstaendigt ret.

> Det har du ret i, Benjamin. Linux er den eneste _UNIX_ i verden:

Fantastiske vendinger, du har om de mange un*x systemer derude =)

Jeg går ud fra, at det du virkelig gerne så var et forum kun til linux?
Jeg kan godt forstå, at niveauet herinde ikke appelerer til en garvet
bruger.... men I har vel også jeres egne nyhedsgrupper? Når dette nu er
det _eneste_ sted, der hedder noget med "dk" og "linux"... øh "unix"..
så er det vel også 100% forudseeligt, at den almindelige bruger stiller
dumme spørgsmål osv. herinde.

For mange dumme spørgsmål burde føre til en FAQ, som læserne blev mindet
om i ny og næ... skriv en FAQ! =)

Hvad angår nyheder... så er det her jo en nyhedsgruppe =)

/Benjamin

Fra : Alex Holst

Dato : 25-10-04 23:28

Benjamin Bach wrote:
> Jeg synes tværtimod, at usenet har for meget negativt ladet stof og
> overflødig diskussion... så Jesper, windows-dreng, du er tilgivet.

Pas nu paa hvilke navne du kaster efter jlouis. Du kunne gaa hen og
goere ham sur, og saa begynder han bare at laere dig f.eks. MLton. Saa
skal *jeg* hoere paa at han brokker sig over at du intet fatter, og saa
gaar det foerst helt galt.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-10-04 20:54

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Suse siger iøvrigt at de overvejer (men intet er bestemt endnu) at udgive
> 9.2 med iso-er - hvilket ikke er sket før.

Mærkeligt, jeg syntes jeg hentede et DVD iso image af Suse 9.1..

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-10-04 21:09

Martin Andersen wrote:

> Mærkeligt, jeg syntes jeg hentede et DVD iso image af Suse 9.1..
>
> Martin.

Det har i så fald ikke været et officiel 9.1 image... SuSE 9.1 kan
installeres gratis vha. et ftp-install, men de har hidtil ikke frigivet
CD/DVD-versionerne til gratis hentning...

Hvis du søger på de forskellige uofficielle torrent versioner af SuSE
9.1, kan du sagtens have fundet et DVD iso image.

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-10-04 21:52

Jacob Tranholm wrote:

> Det har i så fald ikke været et officiel 9.1 image... SuSE 9.1 kan
> installeres gratis vha. et ftp-install, men de har hidtil ikke frigivet
> CD/DVD-versionerne til gratis hentning...

Du sier jeg har hentet en "pirat" version af Suse ?
Jeg må nok skuffe dig, men det er ikke tilfælde.
På min maskine ligger der Suse 9.1 Personal, som kan hentes
på den samme server:
ftp://klid.dk/suse/i386/

Jeg har så opgraderet senere hen via apt-get de pakker der ikke var med, så
det bliver næsten til 9.1 Pro.

Slashdot:
http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=04/06/20/1722240&tid=143&tid=163&tid=190

"DistroWatch.com was the first to report that a complete, bootable, and
installable ISO image of SUSE LINUX 9.1 Personal has appeared on SUSE's
ftp server and its mirrors. No public announcement on SUSE's website is
available yet. This is the first time ever that SUSE makes an ISO for
i386 of one of its product flavors available. Don't forget that after
installation you can install the packages of the SUSE 9.1 FTP version
with GPL'ed YaST to gain an almost (commercial parts missing) SUSE 9.1
Professional installation."

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-10-04 22:57

Martin Andersen wrote:

> [...]
> installation you can install the packages of the SUSE 9.1 FTP version
> with GPL'ed YaST to gain an almost (commercial parts missing) SUSE 9.1

Sorry... Jeg tog fejl!!!

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 15:14

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Suse siger iøvrigt at de overvejer (men intet er bestemt endnu) at udgive
> 9.2 med iso-er - hvilket ikke er sket før. Suse 9.2 er planlagt til at

Jeg har lånt en 9.2 live dvd af en kami men har ikke kunnet få den til at
virke, den starter godt nok op men stopper med en sort skærm er der andre
der har prøver den dvd image den er godt ikke hente fra klid

MVH
Futte

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-10-04 16:44

Den Mon, 25 Oct 2004 16:14:08 +0200. skrev futte:

> [...]
> virke, den starter godt nok op men stopper med en sort skærm er der andre
> der har prøver den dvd image den er godt ikke hente fra klid

Jeg har checket md5summer på klid-dk, de er alle OK.

Hilsen
keld

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 03:54

> Jeg har checket md5summer på klid-dk, de er alle OK.
>
> Hilsen
> keld
ja men jeg har ikke hentet den der fra men kan se at den fil jeg har er lidt
mindre så vil prøve den anden