SuSe 9.1:Lyd Problem
Fra : Murdock

Dato : 21-10-04 18:17

Oki her sidder jeg som lige har installeret SuSe 9.1 Personal på min laptop.
Installeringen kørte som smurt i oile ingen problemer. det hele køre fint.
men så opdager jeg til min forundring at der ikke er noget lyd over hovdet..
da jeg er total ny på linux feltet ved jeg ikke så meget om problemet. andet
end at windows siger jeg har VIA Lydkort og SuSe siger jeg har SiS.
men hvis der er en der kan hjælpe mig ville jeg blive glad..

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 21-10-04 18:40

Murdock wrote:
> [...]
> end at windows siger jeg har VIA Lydkort og SuSe siger jeg har SiS.
> men hvis der er en der kan hjælpe mig ville jeg blive glad..

Hvis dit lydkort ikke er identificeret forkert, vil dette ikke hjælpe.
Men hvis lydkortet er installeret korrekt er der alligevel et lille
problem med opsætningen af lydkortets volumen i SuSE 9.1:

http://www.project54.com/linux/ng/alt-os-linux-suse-FAQ/Sound-Problems.html

Generelt kan du finde mange gode tips ved

http://www.project54.com/linux/

Fra : Murdock

Dato : 21-10-04 19:47

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
http://www.project54.com/linux/ng/alt-os-linux-suse-FAQ/Sound-Problems.html

> Generelt kan du finde mange gode tips ved

Takker.. prøver at kigge på det så. :)

Fra : Murdock

Dato : 21-10-04 20:09

den kommer med denne fejl når jeg trykker test i kontrolpanelet

Using host libthread_db library "/lib/tls/libthread_db.so.1".
[Thread debugging using libthread_db enabled]
[New Thread 1081116384 (LWP 3888)]
[KCrash handler]
#7 0x400ad9f6 in Arts::PlayObject_base::_create ()
from /opt/kde3/lib/libkmedia2_idl.so.1
#8 0x0805857e in Arts::SimpleSoundServer_impl::createPlayObject ()
#9 0x08054908 in Arts::SimpleSoundServer_impl::play ()
#10 0x40061048 in _dispatch_Arts_SimpleSoundServer_00 ()
from /opt/kde3/lib/libsoundserver_idl.so.1
#11 0xbfffcae0 in ?? ()
#12 0x00000000 in ?? ()
#13 0x4059ec91 in operator delete () from /usr/lib/libstdc++.so.5

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 21-10-04 21:29

Murdock wrote:
> [...]
> [Thread debugging using libthread_db enabled]
> [New Thread 1081116384 (LWP 3888)]
> [KCrash handler]
> #7 0x400ad9f6 in Arts::PlayObject_base::_create ()
> from /opt/kde3/lib/libkmedia2_idl.so.1
> #8 0x0805857e in Arts::SimpleSoundServer_impl::createPlayObject ()
> #9 0x08054908 in Arts::SimpleSoundServer_impl::play ()
> #10 0x40061048 in _dispatch_Arts_SimpleSoundServer_00 ()
> from /opt/kde3/lib/libsoundserver_idl.so.1
> #11 0xbfffcae0 in ?? ()
> #12 0x00000000 in ?? ()
> #13 0x4059ec91 in operator delete () from /usr/lib/libstdc++.so.5

Jeg har det lille problem, at jeg selv skiftede fra SuSE til Gentoo for
14 dage siden. Og hvis jeg kommer med råd, kan jeg ikke selv tjekke,
hvorvidt mine råd rent faktisk er korrekte.

For det første skal du finde ud af, hvilket lydkort du har. Hvis dit
lydkort er integreret i bundkortet, vil det fremgå af bundkortets
dokumentation.

Hvis du faktisk har et SiS-lydkort (og ikke VIA), vil jeg gætte på, at
alsa (Advanced Linux Sound Architecture) ikke bliver startet korrekt
under bootup. Dette kan gøres ved følgende:

1) Ã…ben en konsol
2) Skriv 'su' og skriv dit root-password
3) Skriv 'rcalsasound status'

Dette kan fortælle dig, hvorvidt alsa faktisk kører...

Hvis alsa ikke kører, kan du prøve at skrive 'rcalsasound start' og læg
her mærke til eventuelle fejlbeskeder.

At jeg skiftede væk fra SuSE var ikke tegn på, at jeg ikke synes om SuSE
9.1. I mine øjne hører SuSE stadig til iblandt mine foretrukne
distributioner, men jeg manglede lidt udfordringer...

Fra : Murdock

Dato : 21-10-04 22:14

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> 9.1. I mine øjne hører SuSE stadig til iblandt mine foretrukne
> distributioner, men jeg manglede lidt udfordringer...

AhhhAAAAAA.. Satte lige et sæt højtalere til mit jackstik i siden på
compen.. og hvis jeg tager dem op til øret kan jeg svagt antyde lidt lyd..
hehe. og det er på 100 i Master og PCM..
nu mangler jeg bare at ku høre det normalt højt og på laptoppens indbyggede
højtalere

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 21-10-04 23:27

> [...]
> hehe. og det er på 100 i Master og PCM..
> nu mangler jeg bare at ku høre det normalt højt og på laptoppens indbyggede

SÃ¥ er lydkort muligvis installeret korrekt...

Personlig valgte jeg løsningen givet i
http://portal.suse.com/sdb/en/2004/05/thallma_91_sndsilence.html til at
få al lyd til at fundere perfekt...

Fra : Preben

Dato : 21-10-04 23:55

Jacob Tranholm wrote:

> Så er lydkort muligvis installeret korrekt...

Er der ikke noget med, at der er 2 lydmixere, der måske skal anvendes ?
- jeg ved det faktisk ikke, men har en svag erindring ....
Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-10-04 00:07

Preben wrote:

> Er der ikke noget med, at der er 2 lydmixere, der måske skal anvendes ?
> - jeg ved det faktisk ikke, men har en svag erindring ....

Personligt afinstallerede jeg pakken 'kdemultimedia3-mixer' og
installerede i stedet 'kamix' - Der var konflikter imellem de to mixere

Fra : Preben

Dato : 22-10-04 00:42

> Personligt afinstallerede jeg pakken 'kdemultimedia3-mixer' og
> installerede i stedet 'kamix' - Der var konflikter imellem de to mixere
Hmm .. så er min svage erindring måske ikke helt forkert ??