redhat 8.0 system crash - hvad nu?
Fra : Morten Westh

Dato : 21-10-04 17:26

Hej gruppe.

Jeg er bange for at denne her er over mit niveau...

Jeg kører en redhat 8.0 linuxserver for et projekt. Vi har vores CVS
mv. mv. på denne server. Nu er den crashed efter 2 års stabil drift.

fsck melder ved boot at filsystemet er "currupted" og opfordrer til at
fsck køres manuelt. Jeg har fra promt prøvet at bevæge mig lidt rundt
i direktorier og det går fint.

Men jeg kommer ingen vegne med almindeligt reboot. Den fejler hver
gang fsck køres.

Og nu ryster jeg altså på hånden. Jeg er bestemt ingen sysadmin på
dette system.

Så nu er gode råd dyre.

Er der en nem vej ud af det her?
Alternativt: Er der noget der kender en linuxhaj i århus, der vil tage
opgaven mod betaling?
Andre ideer?

Mvh Morten Westh

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 21-10-04 17:35

Det lyder som om, at du har nogle bad blocks / sectors på din disk. Det
har det med at sprede sig.

Derfor ville jeg hurtigst muligt sætte det aktuelle filsystem i Read
only mode.

Eksempel fra /etc/fstab:

/dev/vinum/home /home ufs rw 2 2

kunne ændres til:

/dev/vinum/home /home ufs ro 2 2

Dermed får du ikke skrevet mere til filsystemet, og det kan være en
fordel når disken har det dårligt.

Derefter ville jeg skyndsomst forsøge at tage et dump af disken:

http://www.linux.com/guides/solrhe/Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-v1.3/back-dump.shtml

Hvis det lader sig gøre, så er du i den grønne zone, da du så vil være i
stand til at lave en restore til en ny disk.

- Nico

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-04 17:36

Den 21 Oct 2004 09:25:45 -0700 skrev Morten Westh:
> [...]
> i direktorier og det går fint.
>
> Men jeg kommer ingen vegne med almindeligt reboot. Den fejler hver

Og beder igen om at køre fsck manuelt? Jamen så gør det da.

Den skriver formentlig præcis hvad du skal skrive, så det er bare med
at komme igang. Når du så har skrevet det, giver den en række
ja/nej spørgsmål, som du må forsøge at besvare efter bedste evne.

Hvordan crashede den? Det er ikke normalt at ende i den situation,
medmindre den crasher under heftig disk-aktivitet.

Mvh
Kent