Distro til "en ældre dame"
Fra : Morten

Dato : 21-10-04 10:50

Hej. Min kærestes mor vil gerne køre Linux (helt af eget initiativ
endda). Jeg har sagt at jeg gerne vil hjælpe hende, men jeg har kun
erfaring med RedHat og Debian - men mener at de lige er lidt for
nørdede til hende.

Hun skal primært checke mail og bruge MS office pakken (cross-over kan
evt. købes separat). Og så vil det være rart med automatiske
opdateringer. Distributionen skal helst have nogenlunde understøttelse
for dansk.

Hvad kan anbefales? (Lycoris, Xandros, Suse, Mandrake osv. - hvad er
lettest/simplest fra en slutbrugers perspektiv? Jeg foretager
installationen)

Mvh.

Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-10-04 10:55

usenet@kikobu.com (Morten) writes:

> [...]
> endda). Jeg har sagt at jeg gerne vil hjælpe hende, men jeg har kun
> erfaring med RedHat og Debian - men mener at de lige er lidt for

Hvis det er dig der skal stå for installationen og vedligeholdelsen
mener jeg at det er lidt ligemeget hvilken distribution du vælger.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-10-04 11:45

On Thu, 21 Oct 2004 11:54:43 +0200, Peter wrote:

> Hvis det er dig der skal stå for installationen og vedligeholdelsen
> mener jeg at det er lidt ligemeget hvilken distribution du vælger.

.... og så kan det måske være en fordel at vælge noget du kender.

Mvh.

--
"This is practice of my English composition. No Adam Sjøgren
matter what mistake may be there, the responsibility asjo@koldfront.dk

Fra : claus larsen

Dato : 21-10-04 15:12

Morten wrote:

> Hej. Min kærestes mor vil gerne køre Linux

Hej.

Jeg satte en debian unstable op for en 60 årig dame uden ret meget IT
erfaring.

En Debian unstable med KDE.

Hun har nu haft den i et halvt år og er meget glad for den.

Hun bruger word med crossover, netbank og mail.

Hun brokker sig lidt over hjemmesider der ikke vil åbne, en gang imellem :)

Jeg har lært hende at lave en apt-get update i ny og næ.

Ellers: Xandros?

Jeg kører selv suse 9.1 fordi jeg b.la har en x86_64, jeg synes ikke den er
så nem at have med at gøre som xandros.

Hilsen Claus

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 22-10-04 13:13

"claus larsen" <brev@linuxwaves.com> wrote in message

> [...]
>
> Ellers: Xandros?
>
> Jeg kører selv suse 9.1 fordi jeg b.la har en x86_64, jeg synes ikke den

Debian/unstable er det nyeste af det nyeste, desværre kommer der også
generelt set mange opdateringer til den.
Til en begynder vil jeg hellere anbefale Debian/stable, kører drøn stabilt
og med få opdateringer.
Mvh
Torben

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-10-04 15:03

I dk.edb.system.unix, skrev Torben Schou Jensen:
> [...]
> generelt set mange opdateringer til den.
> Til en begynder vil jeg hellere anbefale Debian/stable, kører drøn stabilt

Debian Stable er noget "shit"..
Nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvilken desktop du vil have på, men jeg
syntes da at forbedringerne mellem KDE 2.2.2 (Debian Stable) og KDE
3.3.0 er værd at tage med.

Eller hvilken browser, mozilla 1.0.0 (Debian Stable) er også ved at være
et stykke tid siden.. og jeg syntes da der er sket meget som jeg vil
være _meget_ ked af at undvære.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-11-04 18:38

Jesper Krogh wrote:

> Debian Stable er noget "shit"..

Debian Stable anvender man til servere.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-11-04 18:39

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper G. Poulsen:

> Debian Stable anvender man til servere.

Ah, ja, jeg vidste ikke at den "ældre dame" omtalt i emnelinien ville
have en server.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-11-04 19:08

Jesper Krogh wrote:

> Ah, ja, jeg vidste ikke at den "ældre dame" omtalt i emnelinien ville
> have en server.

??

Jesper G. Poulsen

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 21-10-04 16:08

Hey!

Jeg vil nok anbefale Mandrake eller Fedora! Mandrake har i hvert fald
noget, der minder om kontrolpanelet i windows, så man nemt kan sætte mus
og størrelse af skærm op inden i f.eks. Kde...

Altså; Mandrake minder en del om windows, når der er installeret Kde
sammen med - kan ikke forestille mig det kan blive mere brugervenligt!

Held og lykke!
- Kenneth
--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason"
- Stephen Hawking

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-10-04 16:13

Kenneth Buchwald Johansen <toohey13@msn.com> writes:

> Altså; Mandrake minder en del om windows, når der er installeret Kde
> sammen med - kan ikke forestille mig det kan blive mere brugervenligt!

Der er studier i brugervenlighed der viser at man ikke nødvendigvis
opnår at ens system bliver brugervenligt ved at efterligne det
brugeren er vant til.

De småting der så adskiller sig fra det man efterligner komemr til at
skabe større irritation for brugeren end når brugern skal lære det nye
system fra bunden af. Det kan simplethen ikke betale sig at forsøge at
skjule for brugeren at det ikke er windows.

Jeg kan ikke huske hvilke GUI'er der blev studeret, men det var netop
i forhold til hvor meget de lignede windows.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Kenneth Buchwald Joh~

Dato : 21-10-04 16:57

<klip>
> Jeg kan ikke huske hvilke GUI'er der blev studeret, men det var netop
> i forhold til hvor meget de lignede windows.

Okay... Ja, det er sikkert rigtigt nok... Når det er sagt, så må vi være
enige om, at det nemmeste for en førstegansbruger (der måske har brugt
window$) bare at skulle tænde for computeren og trykke på et icon, hvor
der står internet på!

Når alt det er sagt, gider jeg ikke selv at bruge alt for
"brugervenlige" GUI'er... Man (=mig) har en tendens til at lave for
mange genveje og gøre tingene alt for rodet...
Nææh, jeg er tilfreds med mit Slackware og fluxbox!
- Kenneth

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-04 17:13

Den Thu, 21 Oct 2004 17:57:03 +0200 skrev Kenneth Buchwald Johansen:
> [...]
> enige om, at det nemmeste for en førstegansbruger (der måske har brugt
> window$) bare at skulle tænde for computeren og trykke på et icon, hvor

Big difference.

For førstegangsbrugeren er det nemmest at trykke på iconet. For windows-
brugeren er det nemmest at dobbeltclicke. For førstegangsbrugeren
er det endnu nemmere at bruge tastaturet, en mus er faktisk ret svær
at lære at bruge.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-10-04 17:01

Morten wrote:
> [...]
> endda). Jeg har sagt at jeg gerne vil hjælpe hende, men jeg har kun
> erfaring med RedHat og Debian - men mener at de lige er lidt for

Min kærestes mor kører allerede Mandrake. Administrationen tager jeg mig
dog af. For brugere, der har svært nok ved at styre en mus, tror jeg
ikke administration af nogen art er nemt.

> Hun skal primært checke mail og bruge MS office pakken (cross-over kan
> evt. købes separat).

Hvorfor ikke OpenOffice?

Peter

Fra : Morten

Dato : 21-10-04 17:34

> Hvorfor ikke OpenOffice?

Hun er tidligere sekretær og har ret megen MS office kundskab "i
fingrene". Jeg vil dog prøve både Abiword og OpenOffice hos hende.

Mvh.

Morten

Fra : Mathias

Dato : 21-10-04 18:40

Torsdag den 21. oktober 2004 18:34 sagde Morten noget à la dette i
dk.edb.system.unix:

> Hun er tidligere sekretær og har ret megen MS office kundskab "i
> fingrene". Jeg vil dog prøve både Abiword og OpenOffice hos hende.

Hvor stor Ms Office kundskab har hun? Er det generel tastatur-skrivning
hun er god til, eller er hun også / i stedet typografi-"nørd"?
Det eneste dårlige ved OpenOffice fremfor Ms Office er typografi
understøttelsen. Den er så vidt jeg har erfaret ikke så avanceret som i
Ms Word.

--
Mvh. Mathias | @: mathias der bor på mrside *i* dk
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org)