ssh tunnel
Fra : D. Johnson

Dato : 16-10-04 07:51

Hej,

Jeg ved ikke om det er en ssh tunnel jeg er ude efter for jeg har aldrig
prøvet det.

Jeg vil gerne starte en ssh connection fra A til B og så senere "logge
på" denne forbindelse fra B.
Jeg kan nemlig ikke ssh fra B til A, som er det jeg vil.

A sidder på en lokal IP bag en router jeg ikke kan røre.
B sidder på en fin offentlig IP.

Er det en ssh tunnel jeg er ude efter og hvordan gør jeg?

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : D. Johnson

Dato : 16-10-04 08:24

D. Johnson <4170c4c0$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> Er det en ssh tunnel jeg er ude efter og hvordan gør jeg?

Og i bedste stil finder man selv ud af det lidt senere.
Hanne's Techtips Page
http://geekgirl.dk/techtips/all.php
Havde et eksempel på lige det jeg skulle bruge, herligt!

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Carsten F

Dato : 16-10-04 10:30

D. Johnson wrote:

> [...]

hvis det du er ude efter er at du på et netværk
kan betjene (fjernstyre) en eller flere maskiner !!!

den eller de maskine du vil (fjernstyre) skal have indstalleret
en ssh server (deamon) og de maskiner du vil bruge som terminal
skal have en ssh client, hvis det er en win maskine du vil bruge som
terminal skal du bruge putty

indstallasionen kan variere fra dist.til dist. men jeg vil mene at
ssh er med i alle dist.

hvis du vil bruge ssh uden for dit lokale net skal du have åbnet for port 22
i din router (selfølgelig kun i den router hvor bag der står en maskine du
ønsker et betjæne)

på klient maskinen kan du efter inst. skrve

ssh -l carsten 10.0.0.2

carsten = bruger navn
10.0.0.2 = ip adressen på maskine du ønsker et logge ind på

/Carsten

Fra : D. Johnson

Dato : 16-10-04 12:40

Carsten F <4170ea52$0$77018$14726298@news.sunsite.dk>:

> hvis det du er ude efter er at du på et netværk
> kan betjene (fjernstyre) en eller flere maskiner !!!

Tak Carsten, jeg kender fint til "standard" ssh og bruger det dagligt
til at fjernbetjene maskiner, dette setup jeg var ude efter var lidt
mere snørklet, da jeg skal connecte til en maskine der står bag en
router på et lokalt netværk, hvor jeg ikke kan kan ændre i routeren,
men som sagt det var en ssh tunnel jeg skulle have fat i og det virker
fint.
Det er virker præcis som beskrevet i det link jeg sendte:
On Friend's machine:
ssh -R 2222:localhost:22 mymachine.mydomian -l friend

On my machine:
ssh -p 2222 localhost -l friend

PS. Også tak til Allan, jeg vil tage et kig på vtun.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Allan Joergensen

Dato : 16-10-04 08:29

D. Johnson <notme@blah.invalid> wrote:

> Jeg ved ikke om det er en ssh tunnel jeg er ude efter for jeg har aldrig
> prøvet det.

http://vtun.sourceforge.net/ er efter min mening meget lettere at gå
til.

Allan Joergensen

"Love alters not with his brief hours and weeks..."