Slette MBR
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-10-04 16:47

Hvordan slettes MBR på en disk, er der ikke noget med at det kan gøres
med en DOS command i stil med fmbr ???

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-10-04 17:03

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> skrev 2004-10-12:
> Hvordan slettes MBR på en disk, er der ikke noget med at det kan gøres
> med en DOS command i stil med fmbr ???

fdisk /mbr

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-10-04 17:04

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev 2004-10-12:

> fdisk /mbr

Den kan vist også køres fra en unix fdisk.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-04 17:13

Den 12 Oct 2004 16:04:07 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> Den kan vist også køres fra en unix fdisk.

Jeg har aldrig set en unix fdisk der kan skrive en DOS master boot
record.

Iøvrigt sletter fdisk /mbr ikke MBR, den skriver (som nævnt) en DOS
MBR. På en unix kan dd bruges til at slette den, hvis man ved præcis
hvor mange bytes der skal skrives (512 bytes sletter også partitions-
tabellen).

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-10-04 17:23

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2004-10-12:

> Jeg har aldrig set en unix fdisk der kan skrive en DOS master boot
> record.

Det mente jeg, at jeg havde, men ånenbart ikke.

> Iøvrigt sletter fdisk /mbr ikke MBR, den skriver (som nævnt) en DOS
> MBR.

Enig, men et "DOS util der sletter MBR" plejer at være ækvivalent med "fdisk
/mbr"

Mvh Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-10-04 23:20

Kent Friis wrote:

> [...]
> MBR. På en unix kan dd bruges til at slette den, hvis man ved præcis
> hvor mange bytes der skal skrives (512 bytes sletter også partitions-

De første 446 bytes er afsat til kode pades normalt med 0-bytes
hvis ikke alt pladsen er brugt. De næste 64 bytes er partitions
tabelen, og de sidste 2 bytes er "signatur".

Jeg kan i øvrigt ikke se nogen pointe i at slette koden, med
mindre det er fordi man vil skrive noget andet kode oveni.

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 13-10-04 16:21

Den Wed, 13 Oct 2004 00:20:19 +0200 skrev Kasper Dupont:

> [...]
>
> Jeg kan i øvrigt ikke se nogen pointe i at slette koden, med
> mindre det er fordi man vil skrive noget andet kode oveni.

"Jeg skal i hvert fald ikke have noget M$-kode liggende på min /dev/hdb"?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-10-04 23:08

Kent Friis wrote:

> "Jeg skal i hvert fald ikke have noget M$-kode liggende på min /dev/hdb"?

OK, det argument godtager jeg så.

Men hvordan i alverden skulle det så i første
omgang være havnet på din hdb? I øvrigt er
standard MBR koden mig bekendt skrevet af IBM.

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-04 21:22

Den Thu, 14 Oct 2004 00:07:53 +0200 skrev Kasper Dupont:

> OK, det argument godtager jeg så.
>
> Men hvordan i alverden skulle det så i første
> omgang være havnet på din hdb?

Det er der med stor sandsynlighed når engang jeg får min "nye"
computer, medmindre jeg sætter samme harddisk som primary master, som
ham jeg er ved at købe den af - og da kabinet ikke medfølger, er det
rent tilfældigt.

> I øvrigt er
> standard MBR koden mig bekendt skrevet af IBM.

Det var den nok i tidernes morgen, men mon ikke MS har ændret i den
senest på det tidspunkt (DOS 2-3 stykker) de indførte partitioner
for at kunne håndtere 40 MB harddiske?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-10-04 08:05

Kent Friis wrote:

> Det var den nok i tidernes morgen, men mon ikke MS har ændret i den
> senest på det tidspunkt (DOS 2-3 stykker) de indførte partitioner
> for at kunne håndtere 40 MB harddiske?

Harddisken har mig bekendt altid været partitioneret.
Det nye var måske, at man kunne få lov at tilgå alle
partitionerne, og ikke kun den man bootede fra. Jeg
tror ikke koden blev ændret før DOS 7.xx (bedre kendt
som Windows 95).

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-10-04 17:13

Thomas S. Iversen wrote :

> Den kan vist også køres fra en unix fdisk.

Nix, ellers skal det da være noget helt nyt.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-10-04 17:20

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> skrev 2004-10-12:

> Nix, ellers skal det da være noget helt nyt.

My bad. Det var ellers gemt på min mem[fdisk and mbr and linux]
lageradresse. Hmm, må opdatere mit lager.

Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-10-04 19:49

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Jeg kan i øvrigt ikke se nogen pointe i at slette koden, med
> mindre det er fordi man vil skrive noget andet kode oveni.

Kvalificerer: Der skal ikke bootes fra denne harddisk og hvis bios af
en eller anden grund forsøger må det ikke gå godt?

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-10-04 23:17

Peter Makholm wrote:

> Kvalificerer: Der skal ikke bootes fra denne harddisk og hvis bios af
> en eller anden grund forsøger må det ikke gå godt?

Hvad har du så tænkt dig at fylde i? Hvis du bare
skriver 0-bytes vil jeg forvente at BIOS indlæser
og afvikler det som om det var kode. Resultatet
vil så være, at CPU'en fortsætter afviklingen ind
i din partitionstabel. Tør du gætte på, hvad der
vil ske, hvis din partitionstabel bliver fortolket
som maskinkode?

Den rigtige løsning er at lægge noget kode, som
udfører instruktionen INT 0x18. Standard MBR koden
gør det, hvis der er en gyldig partitionstabel men
ingen aktiv partition. Resultatet vil være, at en
BIOS af nyere dato vil vide, at der ikke kunne
bootes fra dette drev, og vil fortsætte til det
næste (hvis der er angivet flere i din BIOS opsætning).

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-04 21:24

Den Thu, 14 Oct 2004 00:16:34 +0200 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> bootes fra dette drev, og vil fortsætte til det
> næste (hvis der er angivet flere i din BIOS opsætning).

Interessant. Det burde faktisk stå i en eller anden manual (men hvem
får sådan en når man køber en PC nutildags?)

Mvh
Kent