Gentoo installation...
Fra : Jesper Hansen

Dato : 12-10-04 13:36

Nogen der sådan kan give en quick guide i hvordan man installere Gentoo
på en æske ? i386

Fra : Henrik Farre

Dato : 12-10-04 13:48

http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-quickinstall.xml

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.rockhopper.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 12-10-04 14:41

Jesper Hansen wrote:
> Nogen der sådan kan give en quick guide i hvordan man installere Gentoo
> på en æske ? i386

Jeg har selv installeret Gentoo indenfor den sidste uge på min egen
computer og jeg fulgte installationvejledningerne på
http://www.gentoo.org/doc/da/handbook/handbook-x86.xml...

For mig personligt gik installationen egentligt utroligt nemt, der var
enkelte småproblemer med opsætningen af de forskellige programmer, og
det tager et stykke tid for computeren selv at kompilere alle
programmerne, men resultatet er imponerende... Gentoo er uden tvivl den
hurtigste distribution jeg nogensinde har haft installeret. - Det tog
tre dage at færdiggøre installationen, men nu har jeg også en fuldt
fungerende distribution med KDE, Apache2, MySQL, Mozilla, K3b, kdetv,...
og al min hardware er understøttet.

Mit råd er at starte installationen fra en anden Linux-distribution på
din computer, så har du mulighed for løbende at søge informationer om
opsætningerne på internettet. For mig var den anden distribution en
velfungerende SuSE 9.1 Pro, men alle opgaverne kan lige så vel varetages
af en CD-distribution som fx. Knoppix (http://www.knoppix.net/) eller
PCLinuxOS (http://www.pclinuxonline.com/pclos/index.html).

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 12-10-04 19:15

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> opsætningerne på internettet. For mig var den anden distribution en
> velfungerende SuSE 9.1 Pro, men alle opgaverne kan lige så vel varetages

Jeg har lige et par supplerende hints:

Hvis du kigger i
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=2&chap=2#doc_chap4

vil du finde en beskrivelse af, hvordan du kan arbejde med "Masked
Packages". For mig var det vigtigste hint at konstruere en
"/etc/portage/package.keywords"-fil, hvor det er muligt at lave en liste
over de programmer, der må hentes i de maskerede pakker.

Jeg valgte at installere "gentoo-dev-sources" kernen, men her kunne jeg
ikke få standardversionen af cdrdao til at fungere ordentligt (uden
skrivefejl) - Dette har været et udbredt problem under 2.6 kernerne. -
Men ved at tilføje "app-cdr/cdrdao ~x86" til min
/etc/portage/package.keywords, var det muligt at installere version
1.1.9, hvor jeg endnu ikke har oplevet skrivefejl.

Fra : andy

Dato : 12-10-04 21:23

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> /etc/portage/package.keywords, var det muligt at installere version
> 1.1.9, hvor jeg endnu ikke har oplevet skrivefejl.

Det er faktisk ikke så svært at instaler, hvis du følger anvisningen fra
deres side, men på min dell 9100 kunde jeg ikke instalere fra stage1 men
det gik fint fra stage2. så den spiller 100%

Fra : Jesper Hansen

Dato : 13-10-04 08:35

andy wrote:

> Det er faktisk ikke så svært at instaler, hvis du følger anvisningen fra
> deres side, men på min dell 9100 kunde jeg ikke instalere fra stage1 men
> det gik fint fra stage2. så den spiller 100%

Hvad skal man bruge af cd'er ?

Fra : Kristian Thy

Dato : 13-10-04 08:48

Jesper Hansen uttered:
> Hvad skal man bruge af cd'er ?

Du kan bruge en knoppix livecd, og så installere fra nettet. Ellers kan
man vist nok købe deciderede gentoo-livecd'er fra linuxpusher.dk.

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : andy

Dato : 13-10-04 16:13

Kristian Thy skrev:
> Jesper Hansen uttered:

> Du kan bruge en knoppix livecd, og så installere fra nettet. Ellers kan
> man vist nok købe deciderede gentoo-livecd'er fra linuxpusher.dk.
>
> \\kristian

Men husk at hvis du bruger en knoppix cd, skal du starte på en lidt
anden måde.

http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml

--
Ny linux side er under opbygning

http://www.brandorff.net

Fra : Stig Mogensen

Dato : 13-10-04 08:51

Jesper Hansen wrote:

> Hvad skal man bruge af cd'er ?

Jeg ville nok hente;
http://www.linuxiso.org/download.php/570/install-x86-universal-2004.2.iso
hvis der er tale om et x86 system.

Måske du kan bruge disse links?

http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=947
http://www.gentoo.org/doc/da/handbook/handbook-x86.xml?full=1

begge links indeholder ALT hvad du skal bruge, for at få et system op at
køre. Print evt. alt ud, hvad der ligger der....så sparer du dig selv for
en masse bøvl.

Jeg fulgte selv disse siders vejledning, og fik et Gentoo stage1 system op
at køre på min Pentium4 1,6ghz maskine, i løbet af et par dage.

Mvh

Stig

Fra : Preben Holm

Dato : 13-10-04 15:17

Jesper Hansen wrote:

> Hvad skal man bruge af cd'er ?

Jeg ville vælge redeemans livecd med love-sources med reiser4 support og
lave et reiser4 filsystem - det kører kanon

Mvh / Preben Holm

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-10-04 15:21

Preben Holm wrote:

> Jeg ville vælge redeemans livecd med love-sources med reiser4 support og
> lave et reiser4 filsystem - det kører kanon
>

> Mvh / Preben Holm

you lost me there... redeemans livecd.. hmm lyder ligsom knoppix.
reiser4.. sikkert et formatringssystem ligsom FAT32, NTFS osv.

Fra : Preben Holm

Dato : 14-10-04 18:15

> you lost me there... redeemans livecd.. hmm lyder ligsom knoppix.
> reiser4.. sikkert et formatringssystem ligsom FAT32, NTFS osv.

jepper... bare pænt avanceret og med rigtig god hastighed.. Så vidt jeg
ved er det det hurtigste filsystem til Linux og nok til ethvert
operativsystem man kunne tænke sig at bruge.. Jeg mener ikke engang XFS
slår det.
Du udnytter alle blokke fuldt ud - flere små filer bliver lagt i samme
disk-blok uden du ødelægger hastigheden.

Det er et supersmart filsystem som nok vil tage mere end et par dage at
sætte sig ind i... Men som bruger er du jo bare interesseret i din disk
kører optimalt, og så skal du ikke sætte dig ind i så meget. Det
virtuelle filsystem (VFS) er jo det eneste du kender og er rigtig smart
- det giver dig jo "friheden til at vælge filsystem".

Du henter bare den dertil linkede livecd og installerer som normalt..
Dog skal du bruge mkfs.reiser4 istedet for mkreiserfs.. Og du skal hente
reiser4tools (eller noget i den stil) istedet for reiserfstools. Og du
skal vælge at installere mm-sources istedet for gentoo-dev-sources.

mm-sources er masked, men installeres vha.
ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge mm-sources

hvis du bruger gentoo's vejledning til installation vil du hurtigt finde
ud af at der hvor der står "reiserfs" skal du blot skrive "reiser4"
istedet for.

Det er ganske simpelt egentlig..

Mvh / Preben Holm

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-10-04 19:33

Preben Holm wrote:

> [...]
>

> hvis du bruger gentoo's vejledning til installation vil du hurtigt finde
> ud af at der hvor der står "reiserfs" skal du blot skrive "reiser4"

www.linuxbog.dk hehe :)
Hvor lang tid tager det og installere ?

Fra : andy

Dato : 14-10-04 20:06

Jesper Hansen skrev:

> www.linuxbog.dk hehe :)
> Hvor lang tid tager det og installere ?

Det kommer meget an på hvor hurtig dign maskiner er og hvilken stage du
vælger. og hvormeget du har under USE=
på min stæsonær 1,9 Ghz ca 2 dage med x (stage1)
og på min bærbar 3.0 Ghz med x ca 1 dag. (stage2) da den ikke kan
instalere fra stage1)

Men det kommer jo også an på hvor hurtig du er til at lave dign kenel.
Men giv dig selv god tid, da det er surt at ville nå det hele på 1 dag,
og så lave en fejl der betyder at du skal om instalere hele systemet. Da
det jo som sagt tager lang tid.

Fra : andy

Dato : 13-10-04 18:23

Jesper Hansen skrev: