[Linux Man. 10.0] Hvordan bruges swap part~
Fra : Mathias

Dato : 11-10-04 23:53

Hej alle!

Jeg er nu den lykkelige ejer af en fuldendt Linux Mandrake installation!
Jeg blev bedt om at lave en swap-partition under installation, så det
gjorde jeg.
Nu er mit spørgsmål: Hvad er det, og hvordan bruges en swap-partition?

--
Mvh. Mathias | @: mathias *der* *bor* *på* mrside *i* dk 1
http://www.vitoo.dk/ - alle tiders community site 2

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-10-04 06:19

I dk.edb.system.unix, skrev Mathias:
> [...]
> gjorde jeg.
> Nu er mit spørgsmål: Hvad er det, og hvordan bruges en swap-partition?

Den korte: Ligesom swapfilen i windows, det er også muligt at benytte
swapfiler i Linux.

Den lange: Rammen er det hurtigste "større" datalagringsplads du har i
PC'en, derfor vil kernen forsøge at optimere brugen deraf. Derfor tager
den programmer som ikke har været brugt længe, men stadig er aktive og
sender ud på disken i et swapområde og benytter rammen som disk-cache.
Det er eksempelvis det du oplever hvis du starter firefox og lige har
haft firefox åbent, så vil den hente alt data fra ram og start i løbet
af 0.5 ( eller sådan noget, men i al fald hurtigere end før).

Hvis du vitterligt har for lidt ram i din maskine så er det også swappen
der redder dig. Hvis kernen løber ud for hukommelse til de programmer
den bliver bedt om at starte, så vil den give sig til at slå programmer
ned automatisk, derfor er det godt at have en god stor swapfil, så denne
grænse skubbes mod "uendeligt" og det kun er i tilfælde af løbske
programmer man rammer den.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 12-10-04 08:42

Mathias <nntp@mrside.dk> wrote:
> Hej alle!
>
> Jeg er nu den lykkelige ejer af en fuldendt Linux Mandrake installation!
> Jeg blev bedt om at lave en swap-partition under installation, s? det
> gjorde jeg.
> Nu er mit sp?rgsm?l: Hvad er det, og hvordan bruges en swap-partition?

Proev google. Det er ret udbredt. Alle moderne operativsystemer har en
eller anden form for swap indbygget (inklusive windows).

--
j.