smart komando søges:
Fra : Claus Larsen

Dato : 05-10-04 19:15

Hej.

Jeg har brug for en komando til at:

ændre mit UID i /home/bruger samt:

ændre mit UID i alle dot-filer og mapper ejet af "bruger" i /tmp

Der må være en komando der kan klare det.

Hilsen Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-10-04 20:16

On Tue, 05 Oct 2004 20:15:24 +0200, Claus Larsen wrote:

> Hej.
>
> Jeg har brug for en komando til at:
>
> ændre mit UID i /home/bruger samt:
>
> ændre mit UID i alle dot-filer og mapper ejet af "bruger" i /tmp
>
> Der må være en komando der kan klare det.

Jeg er lidt usikker på om det bare er at skifte ejerskab på filerne,
hvis ja, så tag et kig på chown (samt chgrp hvis det er på gruppeniveau
du vil gøre det)

Afhængig af omstændighederne skal du måske være root for at må gøre det.

/Thomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-10-04 20:19

I dk.edb.system.unix, skrev Claus Larsen:
> Hej.
>
> Jeg har brug for en komando til at:
>
> ændre mit UID i /home/bruger samt:
>
> ændre mit UID i alle dot-filer og mapper ejet af "bruger" i /tmp
>
> Der må være en komando der kan klare det.

Med forbehold for alt hvad der kan tages forbehold for ..

find /home/bruger /tmp -uid <gammeluid> | xargs chown >nytuid>

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-10-04 23:18

Jesper Krogh wrote:

> Med forbehold for alt hvad der kan tages forbehold for ..
>
> find /home/bruger /tmp -uid <gammeluid> | xargs chown >nytuid>

Hvis nogle af filnavnene indeholder uheldige tegn kan
ovenstående fejle. Denne variant burde ikke lide af
samme fejl:

find /home/bruger /tmp -uid <gammeluid> -print0 | xargs -0 chown <nytuid>

--
Kasper Dupont

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-10-04 05:26

In article <41631DAF.54DFB6F7@daimi.au.dk>,
Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> find /home/bruger /tmp -uid <gammeluid> -print0 | xargs -0 chown <nytuid>

Det virker vel kun med GNU find/xargs?

(Eller er denne gruppe blevet omdøbt til dk.edb.system.linux uden jeg
har opdaget det?)

-Lasse

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-10-04 07:15

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Det virker vel kun med GNU find/xargs?

Det har du nok ret i. Findes der en god løsning,
som virker uden GNU versionen af xargs?

> (Eller er denne gruppe blevet omdøbt til dk.edb.system.linux uden jeg
> har opdaget det?)

Sikke noget vrøvl, det har da intet med Linux
at gøre. Alle de Unix systemer jeg har brugt
har haft GNU værktøjer installeret.

--
Kasper Dupont

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-10-04 14:58

In article <4164DEE8.78BEB770@daimi.au.dk>,
Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Det har du nok ret i. Findes der en god løsning,
> som virker uden GNU versionen af xargs?

Der er find ... | while read f ; do ... "$f" ; done, som jeg har
plæderet for med varierende held. Den forudsætter kun, at der ikke er
linieskift i navnene, men det er der i praksis næppe.

> Sikke noget vrøvl, det har da intet med Linux
> at gøre. Alle de Unix systemer jeg har brugt
> har haft GNU værktøjer installeret.

De fleste produktionssystemer (Solaris, AIX) jeg har set til nu, har kun
haft den strengt nødvendige installation af OS og applikation. Så er det
en god ting at kunne sin ed, vi og Bourne/Korn88 shell.

-Lasse

Fra : Kent Friis

Dato : 07-10-04 16:33

Den Thu, 07 Oct 2004 15:57:47 +0200 skrev Lasse Hillerøe Petersen:

> Der er find ... | while read f ; do ... "$f" ; done, som jeg har
> plæderet for med varierende held. Den forudsætter kun, at der ikke er
> linieskift i navnene, men det er der i praksis næppe.

Så har du ikke været i nærheden af et system hvor en nørd har været
igang med at drille en anden nørd.

$ touch '.
...'
$ ls -a
..
..
$

(forudsætter en ls der ikke laver suspekte tegn om til '?')

Mvh
Kent

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 10-10-04 17:20

In article <416561be$0$59398$14726298@news.sunsite.dk>,
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Så har du ikke været i nærheden af et system hvor en nørd har været
> igang med at drille en anden nørd.

Nørder af den slags ville jeg nok bede chefen tage en _alvorlig_ envejs
"snak" med.

-Lasse

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-04 17:36

Den Sun, 10 Oct 2004 18:19:30 +0200 skrev Lasse Hillerøe Petersen:

> Nørder af den slags ville jeg nok bede chefen tage en _alvorlig_ envejs
> "snak" med.

For unix-systemer bruges kun på virksomheder med store servere?

Mvh
Kent

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 10-10-04 18:44

In article <416964e4$0$59392$14726298@news.sunsite.dk>,
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> For unix-systemer bruges kun på virksomheder med store servere?

Det sagde jeg ikke noget om. Størrelsen på serverne er i øvrigt
irrelevant.

-Lasse

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-04 16:28

Den Sun, 10 Oct 2004 19:44:20 +0200 skrev Lasse Hillerøe Petersen:

> Det sagde jeg ikke noget om.

Nej, men du forventede at nørder med adgang til Unix-maskiner har en
chef der er relevant for samme maskine.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-04 21:21

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Nørder af den slags ville jeg nok bede chefen tage en _alvorlig_ envejs
> "snak" med.

Der er jo ingen garanti for at ovennævnte nørder var gift på det
tidspunkt hvor hændelsen hændte?

Min personlige favorit er at aliase "ls" til "logout", med en passende
bemærkning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 11-10-04 15:55

?

> Min personlige favorit er at aliase "ls" til "logout", med en passende
> bemærkning.

Jeg har ingen humoristisk sans, lader det til.

-Lasse

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-04 16:28

Den Mon, 11 Oct 2004 16:55:00 +0200 skrev Lasse Hillerøe Petersen:

> ?

"chefen" = "hende med kagerullen"

Mvh
Kent

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 11-10-04 19:10

In article <416aa68f$0$56892$14726298@news.sunsite.dk>,
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> "chefen" = "hende med kagerullen"

Som sagt, jeg besidder ikke humoristisk sans.

-Lasse

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-10-04 20:41

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Som sagt, jeg besidder ikke humoristisk sans.

LOL - Det er da en ganske sjov kommentar taget
i betragtning, at du ingen humoristisk sans har.

--
Kasper Dupont

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-04 20:15

> ?

Det er før hørt at mænd overfor andre mænd bruger ordet "chefen" om
konen derhjemme. Jeg kan forstå at det ikke gælder for dig.

> Jeg har ingen humoristisk sans, lader det til.

Definer humor.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 11-10-04 20:47

In article <yu2ekk5rrr0.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Definer humor.

Det er jeg ikke i humør til.

-Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-04 21:59

> Det er jeg ikke i humør til.

Ingen er forpligtet ud over egne evner.

Har du så fundet ud af hvordan man skriver ksh-scripts i ant endnu?

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 12-10-04 19:02

In article <yu24ql1rmxg.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Har du så fundet ud af hvordan man skriver ksh-scripts i ant endnu?

Ant giver mig myrekryb.

-Lasse

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-10-04 21:18

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Der er find ... | while read f ; do ... "$f" ; done, som jeg har
> plæderet for med varierende held.

God til mange ting, men meget langsomere end xargs.

> Den forudsætter kun, at der ikke er
> linieskift i navnene, men det er der i praksis næppe.

Men en antagelse om, at navnene ikke indeholder et
linieskift kan vise sig at være et sikkerhedshul.
Overvej konsekvenserne af førnævnte chown hvis
brugeren havde en fil ved navn "~/
/bin/login"

> De fleste produktionssystemer (Solaris, AIX) jeg har set til nu, har kun
> haft den strengt nødvendige installation af OS og applikation. Så er det
> en god ting at kunne sin ed, vi og Bourne/Korn88 shell.

Det skulle være så godt at lære vi, fordi den er
der altid, og nogen gange er det den eneste editor
man har tilgængelig..... Jeg har faktisk været ude
for, at vi var et alias for vim, og vim lå på
/usr som jeg ikke kunne mounte pga. en fejl i en
konfigurationsfil.

--
Kasper Dupont

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 10-10-04 18:35

In article <4165A468.539FD75A@daimi.au.dk>,
Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Men en antagelse om, at navnene ikke indeholder et
> linieskift kan vise sig at være et sikkerhedshul.

Det er klart; men det er antagelsen, ikke metoden, der er
sikkerhedshullet.

> Det skulle være så godt at lære vi, fordi den er

Det var vist oprindeligt ed man "skulle" lære, i hvert fald i de
Unix-bøger jeg læste sidst i 80erne[1]. Jeg tror da heller aldrig jeg
har oplevet ed mangle.

-Lasse

[1] fx Kernighan, Pike: _The UNIX Programming Environment_.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-10-04 20:46

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Det er klart; men det er antagelsen, ikke metoden, der er
> sikkerhedshullet.

Vil du godt lige uddybe den kommentar?

Hvis man anvender din metode på en bruger, der ejer en
fil med et linieskift i navnet, vil de forkerte filer
blive chownet. Hvordan kan du så sige, at din metode
ikke er et sikkerhedshul?

--
Kasper Dupont

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 13-10-04 16:06

In article <416C3472.523ED63E@daimi.au.dk>,
> [...]

> fil med et linieskift i navnet, vil de forkerte filer
> blive chownet. Hvordan kan du så sige, at din metode

RTFM. Jeg skrev i M (beskrivelsen af metoden), at den forudsætter fravær
af linieskift i filnavne. Det du beskriver, er at anvende metoden
udenfor dens anvendelsesområde. I så fald bortfalder garantien, WARRANTY
VOID, OUT OF SPEC.

-Lasse

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-10-04 23:20

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> at den forudsætter fravær
> af linieskift i filnavne.

Et dokumenteret sikkerhedshul er stadig et sikkerhedshul.

--
Kasper Dupont

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-10-04 08:03

Kasper Dupont uttered:
> Et dokumenteret sikkerhedshul er stadig et sikkerhedshul.

Jeg synes ellers tit man får at vide at det er en »feature«

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Ejnar Zacho Rath

Dato : 07-10-04 18:58

Kasper Dupont skrev:

> Det har du nok ret i. Findes der en god løsning,
> som virker uden GNU versionen af xargs?
find /home/bruger /tmp -uid <gammeluid> -exec chown <nytuid> {} \;

Vh
--
Ejnar

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-10-04 21:21

Ejnar Zacho Rath wrote:

> find /home/bruger /tmp -uid <gammeluid> -exec chown <nytuid> {} \;

Det burde virke, men det vil være væsentligt
langsommere end ved brug af xargs.

Lad mig da så uddybe mit spørgsmål. Findes der
en effektiv løsning, der virker med vilkårlige
tegn i filnavnene, og ikke kræver GNU xargs?

--
Kasper Dupont