MS Windows
briani 27239
hvor stor hardisk understøtter Win98SE
Fra : jama

Dato : 29-10-04 23:10

> Er der nogen der ved , hvor stor hardisk Win98SE understøtter.
mvh.jama

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 29-10-04 23:18

On Sat, 30 Oct 2004 00:10:21 +0200, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

> mvh.jama

Over 128 GB kun med Intel chipset og nyeste Intel Application
Accelerator. Andet er i hvert fald ikke dokumenteret. Problemer med 32
GB kan forekomme, og med mindre man ved hvad man laver, bør man ikke
bruge harddiske i Windows i det hele taget.
--
Svend Olaf

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-10-04 23:28

Hej Svend Olaf Mikkelsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Over 128 GB kun med Intel chipset og nyeste Intel Application
> Accelerator.

Måske skal det lige mere alment tilføjes, at der går koks i det med den
originale Fdisk (i.e. den der følger med Win98 og Win98 SE), hvis
disken kommer over 64 GB. Der kan hentes en patch hos Microsoft (altså
websitet), så den kan klare op til 127 GB.

Husk at overskrive Fdisk.exe på startdisketterne med den, der
fremkommer på harddisken, efter patchen er kørt.

> Andet er i hvert fald ikke dokumenteret. Problemer med 32 GB kan
> forekomme

Ét eller andet sted på Microsofts site skriver de noget om det. Det er
så vidt jeg husker nogle få og specielle hardwareting (de nævnes ved
navn, version etc. på sitet), der kan drille ved kombinationen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-10-04 23:40

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> SE), hvis disken kommer over 64 GB. Der kan hentes en patch hos
> Microsoft (altså websitet), så den kan klare op til 127 GB.

Jeg kom senere i tanker om, at jeg måske burde have fundet og nævnt
siden. Den er her:

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q263044&>
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-10-04 01:04

On Sat, 30 Oct 2004 00:28:29 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> [...]
>disken kommer over 64 GB. Der kan hentes en patch hos Microsoft (altså
>websitet), så den kan klare op til 127 GB.

OK, men hvis man bruger tredjeparts partitioneringsprogrammer kan
Windows 98 godt bruge større diske, og Windows 95 for den sags skyld
også. Det virker dog kun med nævnte Intel drivere. Jeg har et system
uden Intel chipset kørende, men det kræver at man fremtvinger
"compatibilty mode" i kontrolpanel/system.

Man opdager ikke problemet før data mistes, da diskene rapporteres med
korrekt størrelse selv om problemet er til stede.

> [...]
>så vidt jeg husker nogle få og specielle hardwareting (de nævnes ved
>navn, version etc. på sitet), der kan drille ved kombinationen.

Microsofts beskrivelse er ikke korrekt og dækkende. Man bør finde og
bruge den nævnte opdatering, selv om BIOS ikke er den der nævnes,
eller bruge de nyeste VIA drivere med VIA chipset. Men disse ting
forebygger kun 32 GB problemet, ikke 128 GB problemet.
--
Svend Olaf

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-10-04 23:37

Hej Svend Olaf Mikkelsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Fdisk]

> OK, men hvis man bruger tredjeparts partitioneringsprogrammer kan
> Windows 98 godt bruge større diske, og Windows 95 for den sags
> skyld også.

Ja, og vel alle rimelig velrenommerede harddiskfabrikanter har noget
Fdisk-lignende, man kan hente. (Eller få sammen med disken, hvis man
undgår at købe denne i Netto, Aldi e.l.).

> Det virker dog kun med nævnte Intel drivere. Jeg har et system
> uden Intel chipset kørende, men det kræver at man fremtvinger
> "compatibilty mode" i kontrolpanel/system.

Jeg troede egentlig, det kunne være ligegyldigt mht. nævnte fysiske
diskstørrelse (?).

Naturligvis skal ens BIOS kunne genkende den fysiske diskstørrelse, men
hvad angår Windows, ser det vel blot den logiske (når der først er
partioneret i passende størrelser, forstås)?

[Visse hardwaredele og 32 GB-loftet]

> Microsofts beskrivelse er ikke korrekt og dækkende.

Man skal vist ikke have mange dages erfaring med at styre Windows, før
dén mulighed er permanent understået

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-11-04 00:02

Rudi Stegen skrev:

>Ja, og vel alle rimelig velrenommerede harddiskfabrikanter har noget
>Fdisk-lignende, man kan hente. (Eller få sammen med disken, hvis man
>undgår at købe denne i Netto, Aldi e.l.).

Hmm - når man køber en disk i en discountforretning, Bilka,
El-Giganten og lign. steder, så er det da altid en retailversion,
hvor det (næsten) altid følger med.

Køber man i en decideret edbbiks, så er det da i langt de fleste
tilfælde en bulkversion, hvor man kun får harddisken og ikke
andet.
--
Knud

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 01-11-04 21:32

On Sun, 31 Oct 2004 23:36:41 +0100, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> [...]
>hvad angår Windows, ser det vel blot den logiske (når der først er
>partioneret i passende størrelser, forstås)?

Nej, 32 GB og 128 GB problemerne er fejl i Windows disk drivere hvad
angår den direkte adgang til den rå disk. I compatibility mode bruges
BIOS til diskadgang.

>Man skal vist ikke have mange dages erfaring med at styre Windows, før
>dén mulighed er permanent understået

Med hensyn til den Fdisk opdatering du nævnte tidligere indeholder den
stadig fejl, idet MBR bootprogrammet der skrives med "fdisk /mbr" ikke
kan boote en primær aktiv partition, der ligger 90 GB inde på disken.
Jeg har ikke testet præcis hvor grænsen går. For den typiske Windows
98 bruger vil dette ikke betyde noget, da den aktive primære partition
normalt ligger i begyndelsen af disken.
--
Svend Olaf

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-11-04 23:18

> Nej, 32 GB og 128 GB problemerne er fejl i Windows disk drivere
> hvad angår den direkte adgang til den rå disk. I compatibility
> mode bruges BIOS til diskadgang.

Det var dælens. Jeg har altid formodet (uden at være spor sikker), at
det udelukkende var Windows' Fdisk, der gav problemet og Win98 _i sig
selv_ var ligeglad, blot en disk var partioneret.

Tak for oplysningen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John T.

Dato : 29-10-04 23:31

"Svend Olaf Mikkelsen" >
og med mindre man ved hvad man laver, bør man ikke
> bruge harddiske i Windows i det hele taget.
> --
> Svend Olaf

Hvis man ikke skal bruge harddiske, hvad skal
man så bruge ??
Mvh. John

Fra : Pico

Dato : 29-10-04 23:31

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]
> GB kan forekomme, og med mindre man ved hvad man laver, bør man ikke
> bruge harddiske i Windows i det hele taget.

Mener du vi skal bruge disketter ? Ja ja, kunne ikke dy mig, tænkte på
XP på disketter eller båndstation.
Pico

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-04 12:35

Pico wrote:

> Mener du vi skal bruge disketter ? Ja ja, kunne ikke dy mig, tænkte
> på XP på disketter eller båndstation. --

Punchcards

Jesper G. Poulsen

Fra : MRN

Dato : 29-10-04 23:59

> GB kan forekomme, og med mindre man ved hvad man laver, bør man ikke
> bruge harddiske i Windows i det hele taget.

*LOOOOOOOOOOL*

Fra : Palle

Dato : 30-10-04 00:09

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@partitionsupport.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> GB kan forekomme, og med mindre man ved hvad man laver, bør man ikke
> bruge harddiske i Windows i det hele taget.
Hvad gør man så? Kan Windows køres fra hulkort?

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 10:37

On Fri, 29 Oct 2004 22:18:06 GMT, svolaf@partitionsupport.com (Svend
Olaf Mikkelsen) wrote:

>GB kan forekomme, og med mindre man ved hvad man laver, bør man ikke
>bruge harddiske i Windows i det hele taget.

Skal man så køre Windows fra disketter?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)