MS Windows
briani 27239
Kommandoelinie FTP program til erstatning ~
Fra : Dingo

Dato : 29-10-04 13:32

Jeg kan ikke bruge den indbyggede DOS FTP, da den ikke kan køre passiv mode
(jeg mener ikke man kan skifte fra dens aktive standard tilstand?).
Derfor... hvilket program skal jeg bruge (gerne freeware), hvis jeg vil have
samme kommandolinie som ved DOS FTP (der skal ikke være Windows GUI)?

Fra : Morten

Dato : 31-10-04 10:51

"Dingo" <dingo@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> have samme kommandolinie som ved DOS FTP (der skal ikke være Windows GUI)?

ved ikke om jeg helt forstår spørgsmålet, men søger du et freeware FTP
program?
/ml

Fra : Dingo

Dato : 01-11-04 08:54

> ved ikke om jeg helt forstår spørgsmålet, men søger du et freeware FTP
> program?

Jeg søger et freeware kommandolinie baseret FTP program (ikke DOS), hvor man
kan pipe input ind via en textfil:
ftp-program < dothis.txt

Præcist ligesom i DOS - det skal bare ikke være DOS' egen FTP klient.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-04 10:05

Dingo wrote:

> Jeg søger et freeware kommandolinie baseret FTP program (ikke DOS), hvor man
> kan pipe input ind via en textfil:

Det kunne du bare have skrevet straks, jeg troede, du udelukkende ville
bruge det fra kommandolinjen.

NFTP er ret godt til at blive styret på netop den måde:
http://www.ayukov.com/nftp/

Programmet er dog ikke freeware, men der er ingen begrænsninger i det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup

Fra : Dingo

Dato : 01-11-04 11:01

> NFTP er ret godt til at blive styret på netop den måde:
> http://www.ayukov.com/nftp/

Jeg har lige hentet den og kigget den igennem. Jeg kan ikke finde nogen måde
at skifte imellem passiv/aktiv mode på?

Endvidere så jeg helst, at den var freeware men jeg er selvfølgelig villig
til at give penge for det, hvis det bare lige er dét program jeg søger.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-04 11:56

Dingo wrote:

> Jeg har lige hentet den og kigget den igennem. Jeg kan ikke finde nogen måde
> at skifte imellem passiv/aktiv mode på?

Man kan tilsyneladende ikke fra kommandolinjen, men hvis man åbner i GUI
kan man skifte mode - i min version via menupunktet Options. Ændringen
huskes næste gang programmet startes, så jeg vil tro, at den også
bruges, hvis man starter NFTP med et script.

Med hensyn til script-mulighederne, så kan du læse om dem her:
http://www.ayukov.com/nftp/scripting.html
De er ikke nævnt i den medfølgende dokumentation.

> Endvidere så jeg helst, at den var freeware men jeg er selvfølgelig villig
> til at give penge for det, hvis det bare lige er dét program jeg søger.

60 dages prøvetid, og derefter er det et spørgsmål, om samvittigheden
eller 25 dollar vejer tungest.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Dingo

Dato : 01-11-04 12:55

> [...]
> huskes næste gang programmet startes, så jeg vil tro, at den også
> bruges, hvis man starter NFTP med et script.

Jeg kan nu ikke helt få den til at virke. Jeg kan godt connecte til mit FTP
site med SmartFTP (med passiv FTP) og få listet mappeindholdet, men hvis jeg
benytter NFTP, så stopper den bare, når den skal til at udføre kommandoerne.
Jeg har denne fil:

script.txt
open user:password@ftp.sitesomewhere.com
lcd /upload
quit

og kalder NFTP med: nftp.bat -@script.txt

12:53:29 227 Entering Passive Mode (192,168,0,10,78,32)
12:53:29 Connecting to 192.168.0.10: Esc - abort, Space - retry...

192.168.0.10 er min FTP server på internettet (NAT'et fra et public IP
nummer). Som sagt så virker det fint fra SmartFTP, så jeg går ud fra, at
NFTP ikke gør det helt "rigtigt" (det er jo i hvert fald et gammelt program
i forhold til SmartFTP).

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-04 13:22

Dingo wrote:

> Jeg kan nu ikke helt få den til at virke.
> Jeg har denne fil:
>
> script.txt

Filnavnet, går jeg ud fra, det står ikke i selve filen?

> open user:password@ftp.sitesomewhere.com

Ok.

> lcd /upload

lcd er local cd, så den virker garanteret ikke med /upload. Du kan evt
prøve med:

open user:password@ftp.sitesomewhere.com/upload

Du skal så definere hvilket bibliotek, der skal uploades fra, for
eksempel:

lcd c:\skaluploades

Og så skal du have selve upload-kommandoen, for eksempel:

mirror upload

> og kalder NFTP med: nftp.bat -@script.txt

Jeg har et mellemrum, men jeg ved ikke, om det gør en forskel:

-@ script.txt

Du kan evt. også få genereret en logfil, så du bedre kan fejlfinde. Her
et eksempel på en samlet script.txt - den første linje sletter den gamle
log.txt, så du kun har det seneste forsøg i logfilen:

ldelete c:\skaluploades\log.txt
logfile c:\skaluploades\log.txt
> [...]

> Som sagt så virker det fint fra SmartFTP, så jeg går ud fra, at
> NFTP ikke gør det helt "rigtigt" (det er jo i hvert fald et gammelt program

Jeg tror, programmøren har anstrengt sig for at gøre det rigtigt.
Programmet opdateres løbende, han har blot fravalgt GUI.

Fra : Dingo

Dato : 01-11-04 14:28

C:\logfile.txt:
SYST
215 UNIX Type: L8 Server
TYPE I
200 Type set to I.
SITE UMASK 022
214 'SITE' command not understood.
PWD
257 "/" is current directory.
PASV
227 Entering Passive Mode (192,168,0,10,78,32)
Connecting to 192.168.0.10: Esc - abort, Space - retry...
Cannot connect to transfer data
Transfer done; average speed is 0 bytes/sec

Den står bare og hænger ved "Connecting to 192.168.0.10: ....." indtil jeg
trykker ESC.

> Jeg tror, programmøren har anstrengt sig for at gøre det rigtigt.
> Programmet opdateres løbende, han har blot fravalgt GUI.

Den sidste version på websiden er 1,71 og den er 2 år gammel (okt/2002).

Er der ikke andre bud på et kommandolinie baseret FTP program, hvor man kan
pipe et input ind i?

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 14:53

Dingo wrote:
> Den står bare og hænger ved "Connecting to 192.168.0.10: ....."
> indtil jeg trykker ESC.

Hvad siger din egen FTP server her? Forklarer den ikke hvorfor
ftp-programmet ikke kommer ind...?

> Er der ikke andre bud på et kommandolinie baseret FTP program, hvor
> man kan pipe et input ind i?

Jeg kender ingen DOS-baserede, men der findes en utal af utrolig stærke
Windows-programmer. Jeg er sikker på at disse med en makro eller måske helt
uden kan lave scripts som du bare skal aktivere med få museklik. Er der
specielle årsager til at det skal være DOS (komfort, system?)

Du har selvfølgelig også muligheden for at gå til Linux.... Jeg vil
næsten vædde med at den default FTP-klient i snart sagt hver eneste
distribution understøtter passive mode.

Og som sidste spørgsmål: Hvorfor skal det være passive mode? Hvis du kan
styre FTP-serverne er det ikke sikkert det er nødvendigt.

///JJ

Fra : Dingo

Dato : 01-11-04 15:25

> [...]
> helt uden kan lave scripts som du bare skal aktivere med få museklik. Er
> der specielle årsager til at det skal være DOS (komfort, system?)

Fordi det er til Concorde (DOS), så alt GUI er udelukket!

> Og som sidste spørgsmål: Hvorfor skal det være passive mode? Hvis du kan
> styre FTP-serverne er det ikke sikkert det er nødvendigt.

Det er ikke alle firewalls der understøtter aktiv FTP.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-11-04 15:00

Dingo wrote:

> Den står bare og hænger ved "Connecting to 192.168.0.10: ....." indtil jeg
> trykker ESC.

Den hænger som default, hvis der opstår en fejl (så man kan se, at
scriptet ikke er blevet afviklet). Det ser ud som om, du ikke får
forbindelse med serveren. Så måske det skyldes en fejl på serveren,
eller måske fordi du sidder bag en firewall?

Hvis du ikke har alternative løsninger, og hvis du gider bruge mere tid
på programmet, kan du prøve at teste på 80.196.130.137
Brugernavn: dingo
adgangskode: ognid

Den virker kun resten af dagen.

Du er velkommen til at prøve at uploade, og du kan også downloade - der
ligger en enkelt fil: NFTP i en beta-udgave fra september 2003. Der er
ikke meget beta over programmet, det kører upåklageligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup

Fra : Dingo

Dato : 01-11-04 15:24

> [...]
> forbindelse med serveren. Så måske det skyldes en fejl på serveren,
> eller måske fordi du sidder bag en firewall?

Jeg sidder bag en firewall - det er netop hele problemet med aktiv FTP.

> Hvis du ikke har alternative løsninger, og hvis du gider bruge mere tid
> på programmet, kan du prøve at teste på 80.196.130.137

Tak, det virker perfekt med passiv men ikke med aktiv. Det forventede jeg
også (at det ikke virkede med aktiv), men jeg blev forbløffet over at se, at
det virkede med passiv. Så må der jo være ét eller andet galt med min
hjemme-FTP, men gad vide hvorfor det så virker med SmartFTP!? Nå, det må jeg
få kigget på!

Tak for testen.