Udtræk af rækker med dubletter
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-05-01 10:32

Jeg har en række data, der i store træk ser således ud:

c960401 Jesper Stocholm 960401
s005862 Isaac Newton
d960401 Jesper Stocholm Pedersen 960401
a971662 Jakob Stocholm 971662
d971662 Jakob Stocholm Pedersen 971662
s009693 Jens Hansen 009693

.... læg mærke til dubletterne i sidste kolonne.

Mit spørgsmål er:

Hvordan får jeg trukket de rækker ud, hvor der er dubletter i sidste kolonne
? Resultatet af udtræk fra ovenstående data skulle gerne resultere i
følgende datasæt

c960401 Jesper Stocholm 960401
d960401 Jesper Stocholm Pedersen 960401
a971662 Jakob Stocholm 971662
d971662 Jakob Stocholm Pedersen 971662

Jeg har prøvet med forskellige variationer af GROUP BY - men ingen af dem
har virket.

På forhånd tak ...

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 15-05-01 11:46

Jesper Stocholm wrote:

> Hvordan får jeg trukket de rækker ud, hvor der er dubletter i
> sidste kolonne ?

Denne her er lidt tung, så du skal nok ikke bygge den ind i din app. Men
du kan jo godt køre den nogen gange for at rydde op i data.
(Frit fra hukommelsen)

SELECT col1, col2, col3
FROM table1
WHERE col3 IN (
SELECT col3
FROM table1
GROUP BY col3
HAVING count(*)>1
)

--
Lauritz

Fra : Jonas Delfs

Dato : 15-05-01 15:56

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> d971662 Jakob Stocholm Pedersen 971662
>

> Jeg har prøvet med forskellige variationer af GROUP BY - men ingen af dem

SELECT DISTINCT t1.dubletter, t2.felt FROM din_tabel t1, din_tabel t2 WHERE
t1.dubletter=t2.dubletter

Er langt fra sikker på at det vil virke, men Give it a try :)

--
Mvh. Jonas Delfs
http://delfs.dk