MS Windows
briani 27239
win98 / xp
Fra : Jens Nielsen

Dato : 21-09-04 18:08

jeg har en ældre pc med to harddisker - c = 6 gb og d = 40 gb.

på c har jeg win98 og på d har jeg xp.

når maskinen starter har jeg mulighed for at vælge om jeg vil starte på
win98 eller xp.

jeg kunne nu godt tænke mig at slette win98 og formaterer c-drevet således
at jeg kan bruge dette til dokumenter etc. og d-drevet til programmer.

hvorledes gør jeg dette?

på forhånd tak.

mvh
jens

Fra : Pico

Dato : 21-09-04 20:40

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:41505feb$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> jeg kunne nu godt tænke mig at slette win98 og formaterer c-drevet således
> at jeg kan bruge dette til dokumenter etc. og d-drevet til programmer.

Du bytter om på diskene så C bliver D og D bliver C og så skal du have en boot.ini,
Det kan du evt. få ved at "reparere" XP, start på XP cd'en og gå forbi det første
reparere og vælg installere, lidt senere får du muligheden for at reparere, det
kan du så gøre, men det allerbedste er at formatere og installere fra bunden, så
får du en ren installation. Husk nu at gemme det du ikke kan undvære.
Pico

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 22-09-04 07:01

Pico wrote:
> Du bytter om på diskene så C bliver D og D bliver C og så skal du
> have en boot.ini,

Det har han formentlig allerede på C-drevet. Det absolut nemmeste er at
lade XP blive på D-drevet, så skal der ikke pilles i registry mv. for allerede
installerede programmer.
Så alt, der kræves, er, at Windows 98 fjernes fra boot.ini på C-drevet (evt. via
kontrolpanel->system->fanebladet Avanceret).
Herefter slettes C:\windows og hvad Windows 98 ellers har efterladt (typisk C:\Dokumenter
og C:\Programmer).

> Det kan du evt. få ved at "reparere" XP, start på XP cd'en og gå
> forbi det første
> reparere og vælg installere, lidt senere får du muligheden for at
> reparere, det kan du så gøre,

Man skal huske, at med den fremgangsmåde skal man efterfølgende igennem en
større Windows Update session, da alle opdateringer (incl. servicepacks) siden
udgivelsen af den oprindelige installations-CD bliver overskrevet.

> men det allerbedste er at formatere og installere fra
> bunden, så får du en ren installation. Husk nu at gemme det du ikke kan undvære.

Hvis ellers XP-installationen er velfungerende er der ingen grund til at geninstallere.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>