Excel, sidste aktive celle
Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-10-04 12:48

Når man trykker <ctrl>+<end> vil man på regnearket komme ned til den sidste
aktive celle.
Og det er jo smart.
Men hvis man nu som endnu noget uerfaren kommer til at dykke sidste aktive celle
laaangt under opgaven på arket. Det vil sige at man kommer til at trykke <enter>
i cellen. Så vil ordren <ctrl>+<end> dykke ned til denne celle. Selvom man
forsøger en sletning på cellen opfattes den stadig som aktiv af excel.

Er der nogen måde at flytte sidste aktive celle tilbage til slutningen af
opgaven på regnearket?

Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Calle.

Dato : 10-10-04 14:06

Jørgen Hess wrote:
> [...]
> opfattes den stadig som aktiv af excel.
> Er der nogen måde at flytte sidste aktive celle tilbage til

højre klik på cellen, og vælg "ryd indhold"

--
Calle.

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 10-10-04 14:20

Hej Jørgen

Leo Heuser skrev i NG, Excel:
Du skal *slette* rækker og kolonner, dvs. markere,
højreklikke og vælge "Slet". Derefter gemmes projektmappen.

Jørgen Bondesen skrev i NG, Excel:
(Denne makro vil i 80% hjælpe dig.)
Sub RemoveGhostRowColumns()
ActiveSheet.UsedRange.Select
ActiveCell.Select
End Sub

og her er så en makro der "kun" tager tager rækker, men der er for det meste
nok.

Option Explicit

Sub DeleteLastEmptyRows()

line01:
Dim lastrow As Long
lastrow = ActiveSheet.UsedRange.Row - 1 + _
ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
If lastrow = 1 Then Exit Sub

Application.ScreenUpdating = False

Dim r As Integer
For r = lastrow To 1 Step -1
If Application.CountA(Rows(r)) = 0 Then Rows(r).Delete
If Application.CountA(Rows(r)) <> 0 Then
ActiveWorkbook.Save
Exit Sub
End If
Next r

GoTo line01

Dim xx As Long
xx = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
End Sub

Jørgen Bondesen

Followup to newsgroup only please.
Jeg ønsker, at vi kommunikere via nyhedsgruppen, tak.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-10-04 18:02

"Jørgen Bondesen" <bondesen@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jørgen Bondesen
>
> Followup to newsgroup only please.
> Jeg ønsker, at vi kommunikere via nyhedsgruppen, tak.

Prøvede denne rutine.
Har aldrig lavet makroer i excel før, men har prøvet lidt i Word.
Til sidst lykkedes det at får noget til at præsentere sig når jeg ville afspille
en makro.
Og sandelig den virkede.
Så mange tak for det.

Egentlig underligt at excelprogrammørerne ikke har forudset at folk kan kvaje
sig.
mvh
Jørgen

Fra : Jørgen Bondesen